Advies inwinnen over verwarmings- en ventilatietechnieken

Greny

Well-known member
Crowdfunder FE
Ik ben op zoek naar iemand of een firma die deskundig advies kan geven ivm verwarmings-en ventilatietechnieken.
Onze verbouwing vordert gestaag en nu begint de vraag zich te stellen hoe we gaan verwarmen.

Ik ben al maanden aan het lezen , uitzoeken en vergelijken maar ik kom er niet uit. Het is een ouder huis (bj’51) waar ondertussen een volledig nieuw dak op geplaatst is.

Gelijkvloers , 1 verdieping en een volledig bewoonbare zolder.

Voor de zolder waar 2 slaapkamers komen voor de kids wil ik opteren om een airco in de 2 kamers te installeren , sowieso voor de verkoeling in de zomer maar ook om als verwarming te gebruiken in de winter.

De eerste verdieping heeft momenteel nog radiators die verbonden zijn aan een dinosaurus van een mazoutketel. Een tank uit WO2 verbruikt minder.
Hier dacht ik een warmtepomp samen met vloerverwarming te voorzien omdat dit de leefruimte en keuken gaan worden.
Maar ik zou dus ook willen dat die persoon me verteld of de vloerverwarming haalbaar is binnen ons budget. En wat er moet gebeuren om dat uit te voeren.
Op dezelfde verdieping is ook nog een slaapkamer en badkamer. Ik zou dan een enkele radiator willen voorzien in de badkamer. Het woongedeelte zou dan vloerverwarming hebben en de vrouw wil graag een pelletkachel voor de ‘gezellige’ warmte.

Het gelijkvloers heeft eveneens radiators aan de dinosaurus hangen.Hier moet geen vloerverwarming voorzien worden omdat de gehele gelijkvloers handelsruimte en werkplaats is. Wat hier op termijn zou komen laat ik nog even open omdat de handelsactiviteit nog opgestart moet worden. (voeding)
Voor het sanitair water dacht ik eerst aan een zonneboiler maar blijkbaar zijn er ook warmtepompen die dit kunnen.
Kort samengevat , we zien het bos door de bomen niet momenteel.

Zijn er firma’s,consulenten of vaklui die ter plekke komen kijken en advies/raad geven over wat best te doen ? Regio Limburg
We hangen vast aan een eerder krap budget dus maak ik niet graag de fout om de verkeerde techniek voor onze specifieke behoeftes te installeren.

Ik zou precies gewoon voor een gasketelke gaan met vloerverwarming. Zeker als je ook radiatoren op wat hogere temperatuur wil gaan gebruiken.

Mss nog even melden dat er geen gasaansluiting is.
De oude radiatoren gaan er allemaal uit. Gietijzeren gevallen van +100kg.
Ik dacht om enkele muren uit te breken en wat op te kalefateren maar 't is ondertss een serieus project geworden.:oops:

Een andere piste was om een nieuwe mazoutketel te kopen.
Officieel kan het niet meer maar volgens de kerel die hier de ketel is komen nakijken zijn er nog genoeg achterpoortjes.

Hoe zit het met de isolatie van het huis? Dak, muren, vloer, ... Voor je aan verwarming denkt op lage temperatuur (VVW en zeker icm een warmtepomp) zou dat eerst aangepakt moeten worden.

Hetgeen wat je zoekt is volgens mij een energiescan/energieadviseur (expert). Via Fluvius en bij de meeste gemeentes kan je deze gratis (mits bepaalde voorwaarden) aanvragen en dan komt er een expert op bezoek om dit allemaal na te kijken.

edit: https://energiehuislimburg.be

Via hun kan je dit ook doen en bovendien hebben die een gunstige lening voor renovatie.

Laatst bewerkt:
Mazout en dino's kunnen ook zeer voordelig zijn in bepaalde gevallen ...

Denk dat je zal moeten kiezen of je 100% future proof wil renoveren of niet

Mss nog even melden dat er geen gasaansluiting is.
De oude radiatoren gaan er allemaal uit. Gietijzeren gevallen van +100kg.
Ik dacht om enkele muren uit te breken en wat op te kalefateren maar 't is ondertss een serieus project geworden.:oops:

Een andere piste was om een nieuwe mazoutketel te kopen.
Officieel kan het niet meer maar volgens de kerel die hier de ketel is komen nakijken zijn er nog genoeg achterpoortjes.
Geen gasaansluiting in de straat of gewoon het huis nog niet aangesloten op het gasnet?

Hetgeen wat je zoekt is volgens mij een energiescan/energieadviseur (expert). Via Fluvius en bij de meeste gemeentes kan je deze gratis (mits bepaalde voorwaarden) aanvragen en dan komt er een expert op bezoek om dit allemaal na te kijken.

edit: https://energiehuislimburg.be

Via hun kan je dit ook doen en bovendien hebben die een gunstige lening voor renovatie.
Thnx , hier ga ik wat meer info over opzoeken.
Hebben hier vorig jaar iemand over de vloer gehad via Stebo dacht ik . Maar was een net afgestudeerde persoon die zelf nog van niet veel afwist. Beetje jammer.
Mazout en dino's kunnen ook zeer voordelig zijn in bepaalde gevallen ...

Denk dat je zal moeten kiezen of je 100% future proof wil renoveren of niet
We hebben op 1 jaar tijd er 3000l doorgeblazen en echt wel gelet wanneer we de ketel aanzetten. Spel is iets van een 75KW. Echt veel te groot voor het huis maar blijkbaar deden ze dat zo vroeger.
Geen gasaansluiting in de straat of gewoon het huis nog niet aangesloten op het gasnet?
Niet aangesloten op het net.

Hoe zit het met de isolatie van het huis? Dak, muren, vloer, ... Voor je aan verwarming denkt op lage temperatuur (VVW en zeker icm een warmtepomp) zou dat eerst aangepakt moeten worden.
Dakisolatie ben ik momenteel aan het doen. Rest gaat ook nog aangepakt worden.
Maar 't is allemaal zo veel opeens en zo pokkeduur.

We hebben op 1 jaar tijd er 3000l doorgeblazen en echt wel gelet wanneer we de ketel aanzetten. Spel is iets van een 75KW. Echt veel te groot voor het huis maar blijkbaar deden ze dat zo vroeger.

Niet aangesloten op het net.

Die 3000l zal vooral door de isolatie komen. Dat gaat een warmtepomp niet magisch oplossen. Met je ingrijpen vermoed ik dat je het tot 1500 zou krijgen. Of je moet al heel ver gaan.

Gasaanuiting kost rond de 1000 euro dacht ik tegenwoordig ? Financieel zal glasketel toch beter uitdraaien dan warmtepomp tenzij gas apokaliptisch belast zou worden opeens (onwaarschijnlijk met huidige regering, en ook in Nederland en Duitsland zijn ze van een warmtepomp verplichting afgestapt).

En het maakt dat je je radiators kunt houden in sommige kamers en enkel vloerverwarming daar waar het extra comfort geeft (additionele besparing)

Hier viel dat serieus tegen. Heel vriendelijk, maar meer dan wat er Vlaamse overheidssites staat kon deze niet vertellen. Vertelde ook dat ze vooral ingeschakeld worden om basisinfo over isoleren en verwarmen te geven bij mensen met heel beperkte budgetten(aka tochtstrip plaatsen, verluchten promoten, ketel goed instellen,...)

Anekdotisch de eigen situatie: woning van voor 1800 - gerenoveerd binnen de praktische en financiële mogelijkheden, een 200m2 - verbruik 600 liter per jaar - en ik heb een anti spaar douchekop van 35cm die er 30-35 liter per minuut doorjaagt - gewoon omdat ik dat leuk vind.

Isolatie en efficiënt en logisch indelen en verwarmen. Zo heb ik bvb geïsoleerde plafonds tussen verdiep.

In ons geval heeft onze architect in ontwerpfase een energie-expert ingeschakeld (Xen-advies) om een EPB-voorontwerp te maken. Met dat voorontwerp, dat de warmteverliezen al redelijk goed kwantificeert, kun je vervolgens naar een installateur, die je een voorstel kan doen. Zo vermijd je ook dat je ketel/pomp te overgedimensioneerd wordt. Ga dan liefst voor een firma die zowel sanitair als verwarming doet, dan kun je vergelijken.

En qua ventilatie is het eigenlijk simpel: Als je niet van plan bent al je ramen te vervangen is ventilatie systeem D realistisch de enige optie.

Laatst bewerkt:
En qua ventilatie is het eigenlijk simpel: Als je niet van plan bent al je ramen te vervangen is ventilatie systeem D realistisch de enige optie.

Uiteraard wel prijzig, maar voornamelijk een merde om dat in bestaande woningen te verwerken. Die buizen zijn gigantisch. Indien de woning van @Greny niet EPB-plichtig is, hoeft dat natuurlijk ook gewoon niet...

Zonder expert te zijn, sluit ik mij aan bij bovenstaande posts: een gasketel zal aangewezen zijn. Veel ingrepen nodig eer een warmtepomp werkbaar is (heb je ook zonnepanelen?) + dat zal sowieso een pak duurder zijn.

Laatst bewerkt:
Ik ben op zoek naar iemand of een firma die deskundig advies kan geven ivm verwarmings-en ventilatietechnieken.
Onze verbouwing vordert gestaag en nu begint de vraag zich te stellen hoe we gaan verwarmen.

Ik ben al maanden aan het lezen , uitzoeken en vergelijken maar ik kom er niet uit. Het is een ouder huis (bj’51) waar ondertussen een volledig nieuw dak op geplaatst is.

Gelijkvloers , 1 verdieping en een volledig bewoonbare zolder.

Voor de zolder waar 2 slaapkamers komen voor de kids wil ik opteren om een airco in de 2 kamers te installeren , sowieso voor de verkoeling in de zomer maar ook om als verwarming te gebruiken in de winter.

De eerste verdieping heeft momenteel nog radiators die verbonden zijn aan een dinosaurus van een mazoutketel. Een tank uit WO2 verbruikt minder.
Hier dacht ik een warmtepomp samen met vloerverwarming te voorzien omdat dit de leefruimte en keuken gaan worden.
Maar ik zou dus ook willen dat die persoon me verteld of de vloerverwarming haalbaar is binnen ons budget. En wat er moet gebeuren om dat uit te voeren.
Op dezelfde verdieping is ook nog een slaapkamer en badkamer. Ik zou dan een enkele radiator willen voorzien in de badkamer. Het woongedeelte zou dan vloerverwarming hebben en de vrouw wil graag een pelletkachel voor de ‘gezellige’ warmte.

Het gelijkvloers heeft eveneens radiators aan de dinosaurus hangen.Hier moet geen vloerverwarming voorzien worden omdat de gehele gelijkvloers handelsruimte en werkplaats is. Wat hier op termijn zou komen laat ik nog even open omdat de handelsactiviteit nog opgestart moet worden. (voeding)
Voor het sanitair water dacht ik eerst aan een zonneboiler maar blijkbaar zijn er ook warmtepompen die dit kunnen.
Kort samengevat , we zien het bos door de bomen niet momenteel.

Zijn er firma’s,consulenten of vaklui die ter plekke komen kijken en advies/raad geven over wat best te doen ? Regio Limburg
We hangen vast aan een eerder krap budget dus maak ik niet graag de fout om de verkeerde techniek voor onze specifieke behoeftes te installeren.
Vermits er geen gas ligt is de mogelijkheid tot gasboiler er niet.
Geloof dat nieuwe stookolie ketels niet meer verkocht mogen worden (not sure!)

Maar hetgeen je best doet is een warmteverlies berekening maken van u woning en iedere ruitme.
firma die het bvb doet na google search: https://allplan.be/warmteverliesberekening
Dan weet je exact hoeveel kw warmte iedere ruitme nodig heeft en dit nodig voor als je warmtepomp wilt plaatsen.
Kan zijn dat u warmteverlies te groot is en dat warmtepomp helemaal out of scope is.
Je kan met de radiatoren ook verwarmen met een warmtepomp, alleen zal het wrs grotere radiators dienen te worden.
Waar je vloerverwarming wilt leggen zou ik doen, zoveel mogelijk.
Want is het efficienste.

Als je nog zonnenpanelen hebt of gaat leggen, is de warmtepomp slimste keuze.

Hier warmtepomp instalatie in oud huis, is trouwens goed youtube kanaal:

Laat u niet overhalen met zwaarste warmtepomp en moeilijke config met vaten en dergelijke.
Want dan krijg je zo'n nachtmerries:

Op deze site kan je een ruwe warmteverliesberekening doen. Misschien eens alles zo juist mogelijk proberen in te vullen.
Als alleen het dak geisoleerd is gaat het verlies waarschijnlijk te groot zijn voor een warmtepomp efficient te kunnen gebruiken wegens een te hoge watertemperatuur. Een gasketel is dan beter maar dan nog moet je opletten dat je watertemperatuur niet te hoog wordt omdat het dan niet meer gezond is.

Ik woon in een huis van 1958 sinds een jaar of 8, en hier is wat ik zou doen (en in zekere mate al gedaan heb of zinnen ben te doen) :
  1. Isoleren waar je nu kan (wij hebben bvb vloer laten uitgraven om ook daar isolatie te laten steken en erbovenop vloerverwarming). Heb je een spouwmuur? Zelfs al is die maar 6 cm, het is zeker de moeite. Hoe zijn je ramen? Die hebben wij overgeslaan op aanraden van de architect toen - achteraf gezien een fout!
  2. Had ik al isoleren gezegd? (echt, dit vereist vaak breekwerk en is dus idealiter in 1x te doen, daarbovenop is het vermijden van verbruik qua principe altijd beter dan je verbruik op een efficiënte manier aan te leveren
  3. Ventilatie. Niet omdat het moet, maar omdat het achteraf moeilijker is aan te brengen. We merken dat zeker de slaapkamers nood hebben aan verse lucht (vochtgehalte en co2 in de lucht tijdens de nacht) - staat bij ons nu als 1e op de lijst.
  4. Eens de zaken hierboven zijn afgerond, zou ik pas denken aan verwarming. Je gaat ook een beter zicht hebben op je warmtenood (warmteverlies berekeningen zijn een goede schatting, al blijkt in de praktijk dat mensen in de praktijk minder verbruiken dan verwacht bij theoretisch minder efficiënte woningen). Als je stookolie systeem je stoort (was bij ons ook zo), toch gas overwegen wegens lagere initiële kost en geen duidelijke financiële case pro warmtepomp vandaag (geloof me, voor onze situatie heb ik behoorlijk wat gemodelleerd, en moeten toegeven dat het nu gewoon niet rendabel is)

Als je in de slaapkamers airco plaatst, moet je daar geen verwarming plaatsen. Airco's kunnen ook perfect verwarmen.
Voor de rest van uw verwarming, zal vloerverwarming het meest comfort bieden. Bijvoorkeur met een warmtepomp als gas niet mogelijk is. Hou er alleen rekening mee dat dit niet de goedkoopste oplossing is, maar je hebt wel comfort dat je ook in de zomer kan koelen hiermee.

Zonnepanelen of niet, daar zou ik me niet teveel zorgen in maken. Op de momenten dat je moet verwarmen, brengen die panelen niet veel op.

Een warmtempomp kan ook een boiler opwarmen als je een 3 weg klep tussen de warmtepomp, verwarming en boiler zet.
Met een monoblock kan je volgens mij alle kanten uit.

Terug
Bovenaan