Ach. Dat heb ik dan over het hoofd gezien.Vanuit zijn antwoord begrijp ik dat de gas gewoon aangevraagd moet worden en naar binnen getrokken?
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ach. Dat heb ik dan over het hoofd gezien.Vanuit zijn antwoord begrijp ik dat de gas gewoon aangevraagd moet worden en naar binnen getrokken?
Die zijn wel goed. Heb met de vorige eigenaar van het bedrijf nog lang samengewerkt.In ons geval heeft onze architect in ontwerpfase een energie-expert ingeschakeld (Xen-advies) om een EPB-voorontwerp te maken. Met dat voorontwerp, dat de warmteverliezen al redelijk goed kwantificeert, kun je vervolgens naar een installateur, die je een voorstel kan doen. Zo vermijd je ook dat je ketel/pomp te overgedimensioneerd wordt. Ga dan liefst voor een firma die zowel sanitair als verwarming doet, dan kun je vergelijken.
En qua ventilatie is het eigenlijk simpel: Als je niet van plan bent al je ramen te vervangen is ventilatie systeem D realistisch de enige optie.
Einde van de maand worden alle ramen vervangen door 3dubbel glas. Dit was al zo ingecalculeerd in ons budget.In ons geval heeft onze architect in ontwerpfase een energie-expert ingeschakeld (Xen-advies) om een EPB-voorontwerp te maken. Met dat voorontwerp, dat de warmteverliezen al redelijk goed kwantificeert, kun je vervolgens naar een installateur, die je een voorstel kan doen. Zo vermijd je ook dat je ketel/pomp te overgedimensioneerd wordt. Ga dan liefst voor een firma die zowel sanitair als verwarming doet, dan kun je vergelijken.
En qua ventilatie is het eigenlijk simpel: Als je niet van plan bent al je ramen te vervangen is ventilatie systeem D realistisch de enige optie.
Er zijn nog achterpoortjes maar ik kom liever niet tot de conclusie dat ik niet verzekerd ben als er ooit eens iets zou moeten voorvallen.Vermits er geen gas ligt is de mogelijkheid tot gasboiler er niet.
Geloof dat nieuwe stookolie ketels niet meer verkocht mogen worden (not sure!)
Zonnepanelen komen er sowieso nog wel.Maar hetgeen je best doet is een warmteverlies berekening maken van u woning en iedere ruitme.
firma die het bvb doet na google search: https://allplan.be/warmteverliesberekening
Dan weet je exact hoeveel kw warmte iedere ruitme nodig heeft en dit nodig voor als je warmtepomp wilt plaatsen.
Kan zijn dat u warmteverlies te groot is en dat warmtepomp helemaal out of scope is.
Je kan met de radiatoren ook verwarmen met een warmtepomp, alleen zal het wrs grotere radiators dienen te worden.
Waar je vloerverwarming wilt leggen zou ik doen, zoveel mogelijk.
Want is het efficienste.
Als je nog zonnenpanelen hebt of gaat leggen, is de warmtepomp slimste keuze.
Idd. Al sta ik daar niet voor te springen.Vanuit zijn antwoord begrijp ik dat de gas gewoon aangevraagd moet worden en naar binnen getrokken?
Idd. Al sta ik daar niet voor te springen.
Als je al nieuwe ramen hebt zonder roosters en je gaat nog bij isoleren en het luchtdichter maken, dan zou ik zeker ventilatie D voorzien.Verder al bedankt voor de reacties. Ben er wat wijzer van geworden.
Ons probleem gaat wss (zoals bij velen) het budget zijn.
Toen we het huis kochten zagen we wel gebreken en wisten we dat de cv vervangen moest worden.
Het dak zou op middellange termijn ook vervangen moeten worden.
De ramen gingen we ook onmiddellijk vervangen omdat hier overal ingebouwde rolluiken aanwezig waren.
Deze zijn echter totaal niet geïsoleerd en fungeren als luidsprekerkasten voor het verkeerslawaai.
Dat hebben we dan ook allemaal ingecalculeerd.
Toen ik echter boven op zolder van de 5 slaapkamerkotjes 2 grote ging maken en de gyproc wanden begon weg te kloppen begon ik de werkelijke staat van het huis pas te zien. Houten draagbalken rot , deze verwijderd , tengellatten rot , keepers rot , enz.....
M.a.w. het dak kon niet wachten , dus volledig nieuw dak. Serieuze kost die we niet onmiddellijk hadden ingecalculeerd.
Toen de dakwerker begon kwam hij tot de conclusie dat de balken van de vloer waar de steunbalken van het dak op kwamen ook rot waren.
Dus volledige vloer er uit. Nieuwe vloer er in , alle elektra moet ook vervangen worden dus eigenlijk is het gewoon een totaalrenovatie geworden.
En zo vallen we van de ene kost in de andere.
Het voordeel nu is dus dat alles open ligt en ik dus alles kan voorzien. Zoals de ventilatiebuizen die ik kan plaatsen en dan nadien enkel nog moet aansluiten als er wat meer budget is.
Nog een tof werkje is het bezetsel van de muren . Dat is dus ondertussen ook al 70+jaar en verpulverd gewoon.
Dat zijn we dus aan het afkappen.
De buitenmuren zou ik langs binnen willen isoleren met een laag wol en dan gyproc er tegen. Spouwmuurisolatie hebben er velen me afgeraden.
Achteraf gezien mss wel wat spijt vd aankoop maar we hebben het eigenlijk gekocht voor de (commerciële) ligging en de werkruimte op het gelijkvloers en de werkplaats in de achterbouw.
Dat heb je niet te kiezen bij een EPB/C plichtige renovatie...En qua ventilatie zou ik enkel een afzuiging steken in de badkamer.
Pas wel op dat je vochtigheid op de juiste plaats terechtkomt als je binnen isoleert. Deze tool kan je helpen daarbij (het tabblad Vochtigheid):De buitenmuren zou ik langs binnen willen isoleren met een laag wol en dan gyproc er tegen. Spouwmuurisolatie hebben er velen me afgeraden.
Probeer hier vooral keuzes te maken die latere verdere investeringen/renovaties niet in de weg gaan zitten.Achteraf gezien mss wel wat spijt vd aankoop maar we hebben het eigenlijk gekocht voor de (commerciële) ligging en de werkruimte op het gelijkvloers en de werkplaats in de achterbouw.

Dat stelt toch niks voor?Idd. Al sta ik daar niet voor te springen.
Vooral wanneer je toch bezig bent met kappen en breken. Imo geef je dan inderdaad beter wat meer uit om toch iets meer future proof te zijn.Dat stelt toch niks voor?
Lijkt me in uw situatie eigenlijk de enige goeie optie hoor. Heb het gevoel dat je maar wat bent beginnen breken en nu blijkt het allemaal veel meer werk dan gedacht.
Ik zou precies voordat ik aan de renovatie begon al eens nagedacht hebben over hoe ik wil verwarmen, dat lijkt me toch vrij basic?
Maar nogmaals, tenzij je hier over een totaal renovatie met alle nodige energetische ingrepen spreekt, lijkt me een warmtepomp gewoon niet aan de orde en zou ik precies een gasketeltje hangen zonder veel gedoe.
Nu nog een mazoutketel plaatsen.. ik weet het niet hoor.
Ik heb geen flauw idee wat zo'n installatie zou kunnen kosten. Breken ze dan vanop straat tot ad woonst open of zie ik het verkeerd ?Maar als ge op uw budget let, gaat gas de beste optie zijn.
Ik heb daarstraks mijn chauffageman even aan de lijn gehad. Die optie is er idd. Enige probleem zou zijn dat ik de huidige ketel vorige winter heb laten reinigen. Tegenwoordig hangen ze daar een laptop aan die alles online moet doorsturen naar een databank. Hopelijk gaat dat geen problemen geven.Of misschien een recentere 2ehands mazoutketel met een hoger rendement? Of is dit ook verboden? Nuja als er controle is kan je nog altijd zeggen dat hij er al jaren stond? Het voordeel van die mazout is natuurlijk dat je alles al hebt staan en dat je mazout kan inkopen op het goeie moment.
Dat was mijn plan idd? Die buizen kunnen volgens mij niet zo heel veel kosten. Ik zou er dan op elke slaapkamer , de badkamer en eentje in woon-leefruimte voorzien. Om die debieten vast stellen , kan je daarvoor terecht met eender welke leverancier van die systemen?Als je al nieuwe ramen hebt zonder roosters en je gaat nog bij isoleren en het luchtdichter maken, dan zou ik zeker ventilatie D voorzien.
Leg nu al de buizen en sluit er dan later de unit op aan. Maar laat wel een plan maken voor de debieten zodat je achteraf niet moet vast stellen dat je met een slecht werkende venitlatie zit omdat het ontwerp niet goed is.
Initieel gingen we enkele winters doen met de huidige ketel. Tot we erachter kwamen dat dat bakbeest meer zoop dan verwarmen.Dat stelt toch niks voor?
Lijkt me in uw situatie eigenlijk de enige goeie optie hoor. Heb het gevoel dat je maar wat bent beginnen breken en nu blijkt het allemaal veel meer werk dan gedacht.
Ik zou precies voordat ik aan de renovatie begon al eens nagedacht hebben over hoe ik wil verwarmen, dat lijkt me toch vrij basic?
Maar nogmaals, tenzij je hier over een totaal renovatie met alle nodige energetische ingrepen spreekt, lijkt me een warmtepomp gewoon niet aan de orde en zou ik precies een gasketeltje hangen zonder veel gedoe.
Nu nog een mazoutketel plaatsen.. ik weet het niet hoor.
Thnx voor de tips !Dat heb je niet te kiezen bij een EPB/C plichtige renovatie...
De gerenoveerde ruimtes moeten voldoen aan de regels, ook inzake ventilatie
Pas wel op dat je vochtigheid op de juiste plaats terechtkomt als je binnen isoleert. Deze tool kan je helpen daarbij (het tabblad Vochtigheid):
Probeer hier vooral keuzes te maken die latere verdere investeringen/renovaties niet in de weg gaan zitten.
Zo zou ik, als alles toch open ligt, altijd vloerverwarming voorzien op lage temperatuursverwarming leggen.
En in jouw geval, budgetgewijs*, voor een gasketeltje gaan, met dan wachtbuizen om de warmtepomp binnen X aantal jaren aan te sluiten.
*let wel dat gasprijzen uit het verleden geen garantie zijn voor de toekomst. Maar dat geldt evengoed voor elektriciteitsprijzen![]()
Ramen zijn zonet geleverd , staan in de garage. Binnen 2 weken komen ze die plaatsen.Wat @MorGo7h en @rubenvb zeggen...
Nu isoleren en voorzieningen voor ventilatie voorzien, ramen heb je ook al meegepakt.
En zeker opletten dat je geen vochtproblemen krijgt met isolatie aan de binnenzijde. (fwiw, nog nooit van vochtproblemen met isomo bolletjes aka EPS parels gehoord, en heb er nu zelf dus 7+ jaar...)
Geen idee. Daarom dat ik vroeg of er iemand of een firma was die me dat advies kon komen geven.Nog een bedenking: naast de ventilatie, staat gevelisolatie bij ons nu ook hoog op de lijst. Als je zou overwegen je gevel aan de buitenzijde te isoleren (wat best is gezien je meteen je koudebruggen mee inpakt, en er he minst risico op vochtproblemen is), moet je dak ook verder oversteken. Kan je daar nu voor zorgen? En rekening houdend met wat je net zei over temperatuur, is het geen idee om nu eerst je dak er op voor te bereiden, buitengevelisolatie te voorzien, en je ramen daarna te steken? Wil misschien zeggen dat je in dat geval bvb je ketel zal moeten uitstellen...
Ik geef het maar mee omdat ik graag had gehad dat iemand me dat advies ten tijde van onze verbouwing had gegeven...
Buitengevelisolatie is duur omdat dat meestal inhoudt dat de gevelbekleding eraf en er terug tegen moet gezet worden. Als dat gevelsteen is, is dat een dure affaire door de werkuren alleen al.Ik dacht ook ergens gelezen te hebben dat buitengevelisolatie een dure oplossing is.