Hybride warmtepomp , jay or nay?

fomix

Well-known member
Tijdens het laatste onderhoud van de gasketel kwam naar boven dat er een aantal componenten wat op hun einde lopen. Normaal gezien blijft alles nog wel even voort draaien (fingers crossed) maar we willen toch is naar de mogelijkheden ter vervanging kijken. Zeker met de regels en subsidies die veranderen zou het wel is goedkoper kunnen uitkomen om niet te wachten tot het kapot is.

Huidige situatie:
- Vrijstaande woning aangekocht in 2022 , bouwjaar 2000
- EPC B
- Huidige condensatie gasketel is 12j
- Ramen hebben U-waarde van 1,6
- Achteraf nog zonnepanelen bij gelegd (37x395wp) in een OZW opstelling
- Momenteel (volledig jaar 2024) kost onze energie vraag ~2200€/j waarvan 1600€ gas.
- Boven staat een aparte thermostaat, dat circuit wordt dus volledig apart geregeld van hetgene beneden.
- Momenteel kiest de ketel de temperatuur zelf adhv zijn buitensensor. Meestal rond de 50°, bij vriesdagen gaat dit al is naar 60°.
- Huidige installatie zijn hoogrendement radiatoren geplaatst samen met de huidige ketel. Ik kan het exacte type nog opzoeken indien nuttig.

Voor dit jaar nog op het programma:
- Isoleren vh dak. Momenteel is de zoldervloer geïsoleerd maar we wilen het dak ook isoleren omdat we merken dat er langs het zolderluik wel heel warmte/koude in de woning komt. R-waarde 4.7 met dampscherm

Binnen een paar jaar op het programma:
- Verbouwen beneden verdieping waarbij we vloerverwarming willen aanleggen alsook ramen en deuren vervangen die dan ~25j zullen zijn.
- Idee is om de technische ruimte dan zo weinig mogelijk aan te passen

De vraag:
We hebben een offerte ontvangen voor een gasketel en een warmtepomp om dit als hybride systeem op te zetten (gebaseerd op Vaillant Arotherm split plus).
Ruw afgerond:
- gasketel: ~4.2k€ incl plaatsing en BTW (6%)
- warmtepomp: ~10.5k€ incl plaatsing en BTW (21%)

Is in onze situatie het zinvol om voor zo'n hybride systeem te gaan? Gaan we nu al voldoende gas besparen om zo'n systeem zinvol te maken? Het idee is vooral in het voorjaar en najaar het buffervat te kunnen opwarmen met de zonneënergie om zo in de avond minder gas te moeten verbruiken om de woning te verwarmen.
Verder is in het systeem ook voorzien om de energieprijzen op te volgen zodat op basis van de temperatuur buiten en de prijs het systeem altijd voor de meest voordelige manier van verwarmen kan kiezen.

Wetende dat:
- De BTW voor gasketels naar 21% gaat (1/7/25 of 1/1/26?, beide datums al gezien) (+600€ op deze offerte)
- De subsidies voor hybride warmtepomp daalt van 2000 naar 1500€ (1/1/26) (+500€ op deze installatie)
Concreet zouden we vandaag dus 1100€ goedkoper af zijn dan volgend jaar wanneer we gaan voor de volledige installatie.
Vraag is, halen we al voldoende voordeel (minder gas, meer eigen elektriciteit) uit de warmtepomp om die 10k nu al te investeren of zijn we dan beter af dit samen met de verbouwing binnen enkele jaren te doen?

Online al redelijk wat zitten opzoeken maar verder dan "het systeem bespaart u 50-70% aan gas" kom ik niet. En tevens zijn veel getuigenissen (wrs niet toevallig) van Nederlanders waar de elektriciteitsprijs niet voor 60% uit taksen bestaat.
De man die ons de offerte heeft gemaakt heeft thuis voor zichzelf hetzelfde systeem geïnstalleerd en is hier heel tevreden van.

Ik zou altijd die gasketel plaatsen en die 6k in mijn zak steken. Vandaag nog een artikel in de krant dat warmtepompen zelden rendabel zijn.

Hybride is ook het slechtste van beide werelden als ik het zo lees. Dubbele componenten, weinig echte besparing…

Ik zou altijd die gasketel plaatsen en die 6k in mijn zak steken. Vandaag nog een artikel in de krant dat warmtepompen zelden rendabel zijn.
Tgoh, die studie vandaag neemt niet eens de gevolgen van ETS2 mee terwijl ze wel over lange termijn babbelen... Verder is er enkel het artikel in de tijd want voorlopig is de studie enkel beschikbaar in Frans. Mijn kennis van Frans laat helaas niet toe om te zelf te lezen :) .
Tevens heb je bij een hybride systeem in het voor- en najaar nog de "gratis energie" van je zonnepanelen via het buffervat. Dat namen ze ook niet mee.

Een studie van Vito uit 2023 schuift een hybride systeem naar voor als ideale oplossing voor renovaties in panden met EPC B of C.
Los van het feit dat ze eerder pro warmtepomp zijn zetten ze hier alle systemen en EPC waardes mooi naast elkaar. Wat mij betreft een must-read voor iedereen die een renovatie aangaat.

Hybride is ook het slechtste van beide werelden als ik het zo lees. Dubbele componenten, weinig echte besparing…
Dat zou blijkbaar wel meevallen gezien een warmtepomp veel minder onderhevig zou zijn aan slijtage.
Al waarschuwt een bevriend ingenieur me wel dat in zijn ervaring die sturingen vaak veel te complex worden gemaakt.

Dat zou blijkbaar wel meevallen gezien een warmtepomp veel minder onderhevig zou zijn aan slijtage.
Al waarschuwt een bevriend ingenieur me wel dat in zijn ervaring die sturingen vaak veel te complex worden gemaakt.

De vraag is enkel of hij op de levensduur van de nieuwe gasketel 6000 euro gaat besparen hiermee. Elektriciteit wordt namelijk ook nooit goedkoper en in de wintermaanden heb je aan die hybride (zonnepanelen of niet) niets, want dat krijgt momenteel het huis wss niet warm en echt overschot is er vaak niet in de winter. De zonnige herfst en lentedagen schieten dan nog over, maar thuis bvb wordt het dan al goed warm van het beperkt glas op het zuiden. Mijn verbruik zakt dan in elkaar.

Ik heb 2 winters alle data bijgehouden van mijn huis, waarbij ik met een gasketel verwarm (EPC 2kWh/m2 en E-peil van 2) met 220m2 vloerverwarming (overal excl de 2 bergings) aan een lage aanvoertemp (23-30 graden). Die is zo 'hoog' omdat ik tussen 22h en 7h niet verwarm, in de praktijk is dat vaak 7-15h en dan valt hij uit voor de rest van de dag. Wenstemp 21,5 graden, schommelt tussen 22,5 's avonds en 21,0 's morgens, afhankelijk van zon en hoeveelheid geproduceerde warmte (koken, gamen,...).
68% van mijn verbruik in de winter concentreerde zich afgelopen winter in December-Februari, maanden zonder zon. Dit is tevens 65+% van het totale jaarverbruik. Je hebt dus maar 40% om te besparen en dan is 6000 euro wel een stevig getal. Ook ETS2 telt al stevig door, die verdwijnt niet met een hybride.

54535866002_3a82296cce_c.jpg

Veel hangt af van zijn huis en zijn toekomstig plan, waar hij naar toe wilt. Op dit moment gaat hij een redelijk krachtige ketel/warmtepomp nodig hebben, doet hij een grondige renovatie waar hij naar vloerverwarming overgaat dan gaat die overbemeten zijn. Doet hij dat niet is een hybride oplossing niet effecient. Imo stel je de vervanging uit totdat je verbouwingen doet en aan de hand van die berekeningen ga je een nieuw verwarmingsysteem zetten.
De vraag is ook hoeveel parameters heeft hij, 50 a 60 graden aanvoer is redelijk hoog, je gaat snel aan 40+ graden aanvoer zitten en dan zijn warmtepompen ook niet heel efficient.
Met de beperkte gegevens en de beperkte verbouwing (enkel schrijnwerk qua extra isolatie) zou ik voor een CV gasketel gaan.

Laatst bewerkt:
@HUSKE , merci voor uw uiteenzetting! Ik neem het zeker mee in mijn beslissing.
Ik ga er ergens van uit dat gas duurder gaat worden, hetzij door:
- Extra belastingen
- "Taxshift" van elektriciteit
- retarded socio economische factoren
- oorlog

Aan de prijzen van vandaag lijkt de hybride opzet inderdaad weinig meerwaarde te bieden.

@HUSKE , merci voor uw uiteenzetting! Ik neem het zeker mee in mijn beslissing.
Ik ga er ergens van uit dat gas duurder gaat worden, hetzij door:
- Extra belastingen
- "Taxshift" van elektriciteit
- retarded socio economische factoren
- oorlog

Aan de prijzen van vandaag lijkt de hybride opzet inderdaad weinig meerwaarde te bieden.

Dat het duurder wordt is een evidentie, maar uw bulk verbruik blijft altijd gas zonder doorgedreven isolatie. Het blijft moeilijk beslissen in een land waar geen langetermijnvisie is.
Mijn huis is perfect geschikt voor een warmtepomp (zou 1500-2000kWh per jaar aan de primaire kant nodig hebben). Als ik 1000-1300kWh van het net moet trekken is dat 300-425 euro per jaar). Gas was afgelopen jaar 580 jaar. Voor mij dus de moeite niet, de CV ketel blijft aan deze prijzen tot hij uiteenvalt (is van 2021, net zoals het huis).

Deze berekening moet je ook maken en dan ook uitgaan van de juiste effeciëntie en wanneer die overgaat op gas ed. 6000 euro besparen lijkt me een moeilijke opdracht, de elektriciteitsprijs is te hoog. Als ze de kWh-prijs van gas zo hoog zouden leggen, dan duwen ze de hele lage middenklasse naar de armoedegrens, gaat ook niet gebeuren wss.

warmtepompen met propaan zijn in opmars. Deze kunnen vlot 60°C aan.

allez wij steken ze wel meer en meer. Vooral voor sanitair warm water opwekking. Gwp 3, pfas vrij.
Dank voor de info, het voorgesteld systeem is een Vaillant aroTHERM split plus VWL 75/8.2

Je kan ook voor L/L warmtepompen gaan (kan je ineens ook koelen). Zo hebben wij het gedaan. Onze gasketel (20j oud) gebruiken we nog voor warm water en verwarming in de winter omdat dat goedkoper is. In de tussenseizoenen gebruiken we de airco's om te verwarmen en in de zomer om te koelen (opbrengst zonnepanelen). Moest onze gasketel het begeven, vervangen we die door een L/W warmtepomp of een warmtepompboiler, naargelang of we een backupverwarming willen of enkel SWW.

Moest onze gasketel het begeven in de winter, kunnen we verder verwarmen met onze airco's. Enkel voor het douchen moeten we dan tijdelijk een oplossing zoeken totdat we de gasketel laten vervangen hebben door één van bovenstaande opties, maar dat hebben we ook gedaan toen we onze badkamer aan het renoveren waren. Dat is perfect te doen.

Terug
Bovenaan