Afkopen studiejaren

• Onderwerp starter Onderwerp starter Secj
  • Startdatum Startdatum

Heb jij studiejaren afgekocht?

• Nee

Stemmen: 43 79,6%
  • Nee, maar heb wel interesse

Stemmen: 7 13,0%
  • Ja, een deel van de jaren

Stemmen: 1 1,9%
  • Ja, allemaal

Stemmen: 3 5,6%
  • Ja en het was gratis (ambtenaar)

Stemmen: 0 0,0%

• Totaal aantal stemmers
    54
Het ding is dat de return zo enorm klein is in euro/maand als ge eenmaal op pensioen zijt.
Beleg dat afkoopbedrag en je hebt volgens mij een veel betere investering...

Het ding is dat de return zo enorm klein is in euro/maand als ge eenmaal op pensioen zijt.
Beleg dat afkoopbedrag en je hebt volgens mij een veel betere investering...
Ik moet al ouder worden dan gemiddeld om überhaupt een cent winst te maken...
Je hebt volgens mij weinig slechtere investeringen :p

Hier wel gedaan, was een 6.000€, rekening houdend met belastingvoordeel een 3.500€ netto-kost.
Heb langer over mijn studies gedaan en dit doen gaf me het gevoel de opgelopen achterstand grotendeels af te kopen.

Vroeger op pensioen gaan doe je er niet mee, maar met spaargeld kan je die periode desnoods ook overbruggen.

Rationeel:
Hier scheelde dat toch wel wat in de pensioenberekening, denk dat het in mijn concrete situatie gelijk stond aan 12 à 13 jaar pensioen.
Ik heb geen grootouders die gestorven zijn onder de 90 en hoop dit ook te mogen halen.
Als ik even oud word en de pensioenleeftijd tegen dan opgetrokken wordt tot 77 dan draai ik breakeven. :tongue:

Rationele was echter bijzaak voor me, het gaf gemoedsrust.

Hier staat een voorbeeld:

Maar als je dus niet voor het minimumpensioen gaat of niet 45 gewerkte jaren geraakt kan het wel voordelig zijn.

Natuurlijk kan je dat zelfde bedrag op jonge leeftijd in een S&P500 ETF pleuren en mogelijks beter af zijn.

Stel ik had in mijn geval €1500 (helft want geen fiscaal voordeel) in zo'n ETF gestoken. Neem dan 8% jaarlijks rendement en ik zou het geld in lumpsum incasseren op pensioentijd. Dan was dat +- k€15. Rekeninghoudend met 2% inflatie zou dat in reëel geld nu ongeveer de helft waard zijn (vuistregel 72/2%, halvering). Dus k€7,5.
Met datzelfde geld had ik via afkoop een voordeel van +- €600 bruto. (Iets meer)

Kan niet exact inschatten wat er netto overblijft maar stel 60%. Dat geeft dan €360 netto.
k€7,5/€360 is dan 20 jaar.

Ok er zijn meer nuances want je kan dat geld natuurlijk ook niet lumpsum afhalen. Ik denk ook dat de bruto/netto ook wel hoger is als 60%... Dus het zal minder zijn als 20 jaar tenzij de beurs de komende 30 jaar uitstekend doet en er niet toevallig op mijn pensioenleeftijd een dip is. En niet vergeten dat pensioenen toch deels mee indexeren ...

Al bij al voor spreiding dan toch niet zo slecht?

Reken het uit met een spaarboekje en dan is het toch weer wel een goeie deal.

Natuurlijk in de veronderstelling dat de overheid de pensioenregeling kan bewaren. Wat zouden ze doen als het toch onbetaalbaar wordt? De grote pensioenen vrijwaren of ouderen uit de armoede houden? (Ik ga zelf geen toppen scheren met m'n pensioen, dus ..)

@Secj
Pensioenen indexeren, normaal gezien, volledig mee.
En ik denk dat je ook geen rekening houdt met het belastingvoordeel dat in de meeste gevallen tot 53% à 54% kan oplopen.

@Secj
Pensioenen indexeren, normaal gezien, volledig mee.
En ik denk dat je ook geen rekening houdt met het belastingvoordeel dat in de meeste gevallen tot 53% à 54% kan oplopen.
Indexeren om inflatie te volgen is ook maar grijs natuurlijk. Maar ok stel dat het volledig volgt.

Ik heb in mijn voorbeeld rekening gehouden met idd een 50% belastingsvoordeel, wat het ongeveer was.

Hoe schandalig is dat trouwens dat ambtenaren weer een voorkeursregeling krijgen? Waarom verdienen die dat überhaupt? Heel dat leger zou eens ferm uitgedund moeten worden, die leven op de kap van de gewone werknemer in dit land...

In Griekenland waren ze ook zo vroeger bezig, just saying. Ze hadden daar zelfs ambtenaren die betaald werden om de deuren op te doen op de bus.

Hoe schandalig is dat trouwens dat ambtenaren weer een voorkeursregeling krijgen? Waarom verdienen die dat überhaupt? Heel dat leger zou eens ferm uitgedund moeten worden, die leven op de kap van de gewone werknemer in dit land...

In Griekenland waren ze ook zo vroeger bezig, just saying. Ze hadden daar zelfs ambtenaren die betaald werden om de deuren op te doen op de bus.
Wel enkel als je diploma nodig is voor de functie.

Deze poll begint stilaan wel een tendens te tonen.
Zouden we gelijkaardige resultaten krijgen als we de vraag "Heb jij vertrouwen in het wettelijk pensioen" stellen?

Is dat nog steeds zo?
Ik weet dat dit vroeger zeker zo was maar ik dacht ergens gelezen te hebben dat dit nu niet meer zo zou zijn?
Was gratis voor 2018 ingang en 2017 benoeming.

Nu dus niet meer maar het is mij onduidelijk of je dat nog altijd kan aanvragen als je voor die data begonnen bent.

Nu dus niet meer maar ik maak er wel uit op dat je dat nog altijd kan aanvragen als je voor die data begonnen bent.
OK, inderdaad zo had ik het ook begrepen.
In ieder geval is de voorkeursbehandeling nu dan toch gelijk getrokken. Whirlpool123 kan dus tevreden zijn :).

Wat wel een mogelijk voordeel is van het afkopen van studiejaren is dat je in een open ended budget systeem intreedt.
Beleggen in een ETF met mooi rendement levert je in het beste geval een mooie som op maar die is wel gelimiteerd.

Hangt er dus een beetje van af hoe lang je van plan bent om te leven :).
Als je de 100 haalt zal afkopen toch wel een stukje voordeliger zijn allicht :)

Wat ik me nog afvroeg: wat met een gemengde carriere? (bv. Deels werknemer en dan ambtenaar geworden).

En pensioen 105% van het laatste loon. Veel lange carrieres in Griekenland, NOOT.

Maar goed, binnen paar jaren zijn we het Griekenland aan de Noordzee en gaan we met steun van het IMF eindelijk eens fundamenteel hervormen...

Beleggen in een ETF met mooi rendement levert je in het beste geval een mooie som op maar die is wel gelimiteerd.
Zo een ETF genre S&P lijkt wel een one size fitts all recept:

- pensioensparen - nope: alles in ETF
- afkopen studiejaren - nope, alles in ETF
- investeren in vastgoed - nope, alles in ETF
- spaarboekje - nope, alles in ETF
- langetermijnsparen - nope, alles in ETF
- huis kopen of huren - huren en de rest in ETF

En het straffe is, op basis van het verleden klopt het nog ook

Vanuit het standpunt van de werknemer: een gok waarbij je er van uit gaat dat je nog een tijdje na je pensioenleeftijd zal blijven leven.
Vanuit het standpunt van de overheid: een gegarandeerde verliespost omdat de gemiddelde mens lang genoeg zal leven om er voordeel uit te halen. Nog versterkt door het feit dat algemeen genomen enkel gezonden mensen hun studiejaren zullen afkopen, waardoor de gemiddelde levensverwachting van de intekenaar hoger zal liggen dan de gemiddelde levensverwachting van de bevolking.

Dus het enige voordeel vanuit het standpunt van de overheid is dat ze nu inkomsten krijgen om het begrotingstekort te dempen, en de kosten zijn voor latere generaties. Ergo, de zoveelste creatieve truc met de boekhouding, of zie ik dat verkeerd?

Nu dus niet meer maar het is mij onduidelijk of je dat nog altijd kan aanvragen als je voor die data begonnen bent.

Is automatisch berekend. En enkel de periode dat je gewerkt had voor een bepaalde datum, krijg je deels "gratis" de afkoop studiejaren.

Stel je hebt 4 jaar gestudeerd. Bent begonnen in op 01/12/2011, tot 01/12/2017 telde je diplomabonificatie, je moet werken tot 01/12/2055 ofzo. Dan heb je 6/45ste van de 4 studiejaren gratis. Dan moet je betalen voor de resterende periode als je die wil regulariseren.

Ik raad het ook af om het te doen in dat geval want statutaire ambtenarenpensioenen kunnen eenzijdig veranderd worden. Theoretisch gezien kan de staat morgen al die pensioenen halveren en dan sta je daar :p.

Zijn in werkelijkheid vooral de artsen die daar gebruik van maken want hun stagejaren tellen niet mee voor hun pensioenberekening. Dus in sommige gevallen hebben die 12 studiejaren te regulariseren.
Denk ook de doctoraatstudenten maar je hebt daar precies verschillende statuten daarin? De ene bouwt wel pensioenrechten, den andere niet.

Denk ook de doctoraatstudenten maar je hebt daar precies verschillende statuten daarin? De ene bouwt wel pensioenrechten, den andere niet.
Ik dacht dat een paar jaar terug die PhD statuten grotendeels gelijk werden getrokken op vlak van verloning en sociale zekerheidszaken.
Iemand met een FWO beurs betaalt 0 belastingen maar bouwt wel pensioen op. Zelfs ancienniteit voor relevante overheidsfuncties (incl. onderwijs dacht ik).

Terug
Bovenaan