Hier staat een voorbeeld:
Eind november 2020 loopt de overgangsperiode af waarin studiejaren op een financieel gunstige manier kunnen worden geregulariseerd. Is het aangewezen om van deze regeling gebruik te maken? We zetten een en ander voor u op een rijtje.
lemonconsult.be
Maar als je dus niet voor het minimumpensioen gaat of niet 45 gewerkte jaren geraakt kan het wel voordelig zijn.
Natuurlijk kan je dat zelfde bedrag op jonge leeftijd in een S&P500 ETF pleuren en mogelijks beter af zijn.
Stel ik had in mijn geval €1500 (helft want geen fiscaal voordeel) in zo'n ETF gestoken. Neem dan 8% jaarlijks rendement en ik zou het geld in lumpsum incasseren op pensioentijd. Dan was dat +- k€15. Rekeninghoudend met 2% inflatie zou dat in reëel geld nu ongeveer de helft waard zijn (vuistregel 72/2%, halvering). Dus k€7,5.
Met datzelfde geld had ik via afkoop een voordeel van +- €600 bruto. (Iets meer)
Kan niet exact inschatten wat er netto overblijft maar stel 60%. Dat geeft dan €360 netto.
k€7,5/€360 is dan 20 jaar.
Ok er zijn meer nuances want je kan dat geld natuurlijk ook niet lumpsum afhalen. Ik denk ook dat de bruto/netto ook wel hoger is als 60%... Dus het zal minder zijn als 20 jaar tenzij de beurs de komende 30 jaar uitstekend doet en er niet toevallig op mijn pensioenleeftijd een dip is. En niet vergeten dat pensioenen toch deels mee indexeren ...
Al bij al voor spreiding dan toch niet zo slecht?
Reken het uit met een spaarboekje en dan is het toch weer wel een goeie deal.
Natuurlijk in de veronderstelling dat de overheid de pensioenregeling kan bewaren. Wat zouden ze doen als het toch onbetaalbaar wordt? De grote pensioenen vrijwaren of ouderen uit de armoede houden? (Ik ga zelf geen toppen scheren met m'n pensioen, dus ..)