Afwezigheidsattest IVF behandeling (man)

nixie

Well-known member
Crowdfunder FE
Mijn vriendin en ik zitten in een IVF traject.
Vandaag kreeg ik te horen dat mijn werkgever het afwezigheidsattest dat ik kreeg van de arts in het ziekenhuis hiervoor niet accepteert.

Het ging over de dag van de pickup.
Mijn vriendin en ik moeten daar die dag aanwezig zijn voor een bepaalde tijd.

Heb zelf al wat proberen zoeken maar vind niet makkelijk de wetgeving hierover specifiek voor de man.

Iemand die hier meer van weet?
Ik werk voor een lokaal bestuur

Laatst bewerkt:
Vandaag kreeg ik te horen dat mijn werkgever het ziekte attest dat ik kreeg van de arts in het ziekenhuis hiervoor niet accepteert.

Heb zelf al wat proberen zoeken maar vind niet makkelijk de wetgeving hierover specifiek voor de man.

Euh - warom zou een werkgever denken dat hij een officieel ziekteattest kan weigeren. Zou proper worden als zij de judgment call mogen maken wat een ziekteverlet is of niet. Ik ben waarschijnlijk biased omdat wij ook door een gelijkaardig traject zij gegaan en weet hoe zwaar dit fysiek en mentaal kan zijn maar die zou nogal de wind van voren krijgen van mij (plus wat mails naar de geschikte instanties).

I

Wat voor attest heb je gekregen? Je spreekt over ‘ziekteattest’ maar dat is heel specifiek natuurlijk. Een verklaring dat je aanwezig was is iets totaal anders.

Ja correctie.
Aanwezigheidsattest

Arts verklaart dat mijn aanwezigheidsattest vereist is.
Ik moet namelijk een spermastaal produceren.

Gaat het hierbij echt om een ziekteattest waarbij een dokter zegt dat je afwezig mag zijn door ziekte of gaat het om een afspraak die tijdens je werkuren gebeurde? In dat laatste geval is het volgens mij geen wettelijke afwezigheid en mag het geweigerd worden.

• Het doktersattest dat de werkgever als bewijs kan vragen, bevestigt enkel dat de werknemer gewettigd afwezig was, maar geeft hem geen recht op loon. De werknemer die toch loon wenst te ontvangen voor de gemiste arbeidsuren zal dus een halve dag (wettelijke of extralegale) vakantie moeten opnemen.

Dat kan jouw werkgever inderdaad weigeren als daar niets over in de bv het arbeidsregelement staat. Er is voor zover ik weet geen specifieke regeling daaromtrent in de wetgeving.

Euh - warom zou een werkgever denken dat hij een officieel ziekteattest kan weigeren. Zou proper worden als zij de judgment call mogen maken wat een ziekteverlet is of niet. Ik ben waarschijnlijk biased omdat wij ook door een gelijkaardig traject zij gegaan en weet hoe zwaar dit fysiek en mentaal kan zijn maar die zou nogal de wind van voren krijgen van mij (plus wat mails naar de geschikte instanties).

I
Reactie naast de feiten dus. Hij is niet ziek noch arbeidsongeschikt.

Vandaag kreeg ik te horen dat mijn werkgever het afwezigheidsattest dat ik kreeg van de arts in het ziekenhuis hiervoor niet accepteert.

Evt naar je huisarts gaan, die wss wel op de hoogte is?

Die gaat, denk ik, je wel een attest je schrijven voor die dag.

Voor de privé, maar ik vermoed dat dit principe ook wel zal gelden voor de overheidsdiensten:

Een attest dat de afwezigheid van de werknemer bewijst, laat de werknemer toe om afwezig te zijn van het werk. Dit enkel indien de afspraak praktisch niet kon buiten de kantooruren (bewijslast ligt bij de werkgever). Een werkgever kan puur hierom niet ontslaan.

Het recht op loon voor die gemiste dag/gemiste uren is er niet. Je bent immers niet zien, gewoon afwezig.

Een werknemer die héél regelmatig gewettigd afwezig is, kan toch ontslaan worden omdat daardoor de organisatie van het werk verstoord wordt. Maar dan mag de aanwezigheid bij de dokter niet gebruikt worden als argument, wel de moeilijke planning van het werk (vervanging door collega's) door veelvuldige afwezigheid.

MAAR: voor fertiliteitsbehandelingen bestaat hiervoor sinds dit jaar een uitzondering: https://hrmagazine.be/nl/posts/voor...gbescherming-bij-vruchtbaarheidsbehandelingen (wel enkel voor werknemers, dus niet noodzakelijk voor statutairen, maar daar stelt het probleem zich minder).

Conclusie: je mag perfect zoveel als nodig voor de vruchtbaarheidsbehandeling afwezig zijn van het werk

Gast serieus - Een arts heeft op eed een afwezigheidsattest uitgeschreven. Leg mij nu eens uit waarom een werkgever dit zou kunnen weigeren. Als er iemand naast de feiten zit te praten ben jij het....
Je kent het verschil niet tussen een ziekteattest en een afwezigheidsattest.

Een ziekteattest is een verklaring van de dokter dat de persoon (normaal) minstens 66% arbeidsongeschikt is en daardoor niet kan komen werken. Dit geeft, normaal, recht op loon voor een werknemer.

Een afwezigheidsattest is een attest dat iemand gerechtvaardigd afwezig is van het werk wegens bezoek aan de arts. Dit geeft geen recht op loon.

Gast serieus - Een arts heeft op eed een afwezigheidsattest uitgeschreven. Leg mij nu eens uit waarom een werkgever dit zou kunnen weigeren. Als er iemand naast de feiten zit te praten ben jij het....
In je vorige post spreek je over een ziekteattest (getuigschrift arbeidsongeschiktheid) en nu een afwezigheidsattest. Maar JPV heeft het al uitgelegd.

Dus als de persoon door het mentale aspect van het traject arbeidsongeschikt zou beoordeeld worden, zou die dit kunnen schrijven.
Maar bijvoorbeeld ook de stress van het niet accepteren van een afwezigheidsattest zou kunnen leiden tot arbeidsongeschiktheid.

Ik ben altijd verrast dat dit soort situaties niet op voorhand kunnen besproken worden ondanks de privé sfeer van het topic.

Je hebt ziekte aangevraagd wat begrijpelijk geweigerd wordt (ja ik ken het traject, ik weet dat ge aanwezig moet zijn) maar volgens mij kunnen ze zorgverlof niet weigeren gezien gij ook aanwezig/beschikbaar moet zijn om uw vrouw te vervoeren ivm dagopname (ik mocht toch niet zelf rijden :v). Poging waard? Federaal zijn er 5 betaalde dagen zorgverlof, lokaal bestuur geen idee.

Ik begrijp de discussie niet echt goed... OP was niet ziek hence hij kan dit niet als ziekte inbrengen. Moeilijker dan dat is het toch niet? :unsure:

Imo heb je 2 opties:
* Je gebruikt het attest waarvoor het dient en je laat het inboeken als sociaal verlof. Je hebt recht op 10 dagen per jaar, die je werkgever dus niet kan weigeren (mits geldige reden). In de privé alleszins, mogelijks wijkt dit af bij lokaal bestuur. Nadeel: sociaal verlof is onbetaald.
OF
* Je laat die dag inboeken als jaarlijks verlof/ADV/whatever en dan is uwen dag betaald.

Ter info: ik heb zelf voor die dag van de pick-up gewoon zelf sociaal verlof opgenomen. Ik had ook wel gewoon via flexuren tussendoor kunnen werken maar die dag breng zo al genoeg stress mee dat je dan ondertussen niet ook niet met u werk wil bezig zijn. Tussen 's morgens mijn vrouw afzetten, naar huis rijden, 's namiddags mijn vrouw terug afhalen en de nazorg voor mijn vrouw nadien had ik toch niks uitgestoken die dag.

Ik weet ook niet waar jullie zich in het traject ergens bevinden, ik veronderstel dat dit een eerste pick-up is? Je hebt een eerste horde genomen maar houdt er rekening mee dat je er nog niet bent en dat je in de aankomende periode toch liefst van al je werkgever zoveel mogelijk te vriend wil houden. Zo'n traject zorgt sowieso waarschijnlijk al voor de nodige stress in u privé, je wil niet nog extra stress toevoegen door conflicten met uw werkgever imo.

Los van dit alles hoop ik dat de pick-up vlot verlopen is voor u vrouw en dat jullie ook nadien positief nieuws krijgen (of reeds gekregen hebben).

Je kent het verschil niet tussen een ziekteattest en een afwezigheidsattest.

Een ziekteattest is een verklaring van de dokter dat de persoon (normaal) minstens 66% arbeidsongeschikt is en daardoor niet kan komen werken. Dit geeft, normaal, recht op loon voor een werknemer.

Een afwezigheidsattest is een attest dat iemand gerechtvaardigd afwezig is van het werk wegens bezoek aan de arts. Dit geeft geen recht op loon.
Waar zeg ik dit? De topicstarter schrijft 'ik heb een aanwezigheidsattest en de werkgever weigert dit'. Mijn reactie is simpel, hij kan dit niet weigeren. Ik spreek nergens over loon.

edit: ik snap de verwarring omdat ik eerst over ziekteattest sprak maar het punt blijft dat een werkgever dit niet kan weigeren (ziekteattest of afwezigheidattest). De discussie ging erover dat een werkgever een wettig bewijs van een beëdigd geneesheer begint weigeren dat de persoon in kwestie niet in staat is om te werken.

Laatst bewerkt:
Waar zeg ik dit? De topicstarter schrijft 'ik heb een aanwezigheidsattest en de werkgever weigert dit'. Mijn reactie is simpel, hij kan dit niet weigeren. Ik spreek nergens over loon.

edit: ik snap de verwarring omdat ik eerst over ziekteattest sprak maar het punt blijft dat een werkgever dit niet kan weigeren (ziekteattest of afwezigheidattest). De discussie ging erover dat een werkgever een wettig bewijs van een beëdigd geneesheer begint weigeren dat de persoon in kwestie niet in staat is om te werken.
Je had idd ziekteattest gezegd, vandaar mijn reactie. En nogmaals, de dokter zegt niet dat de persoon niet in staat is op te werken, wel dat hij gewettigd afwezig is. Een groot verschil in de praktijk

Ik
* Je gebruikt het attest waarvoor het dient en je laat het inboeken als sociaal verlof. Je hebt recht op 10 dagen per jaar, die je werkgever dus niet kan weigeren (mits geldige reden). In de privé alleszins, mogelijks wijkt dit af bij lokaal bestuur. Nadeel: sociaal verlof is onbetaald.
wettelijk gezien kan je hiervoor geen sociaal verlof nemen, omdat het medisch bezoek gepland was. Het bezoek moet ongepland zijn en dringend om recht te hebben op sociaal verlof (max 10 dagen).

Gewettigd afwezigheid is echter nog iets anders, dat staat daar los van en is in principe onbeperkt

Terug
Bovenaan