Tjiftjaf
Member
In plaats van mij passief agressief de neus af te bijten, kan je misschien ook gewoon antwoorden op de stelling? Mocht Van Grieken opgepakt zijn, had je dan minder verontwaardigd gereageerd?
Waarschijnlijk.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
In plaats van mij passief agressief de neus af te bijten, kan je misschien ook gewoon antwoorden op de stelling? Mocht Van Grieken opgepakt zijn, had je dan minder verontwaardigd gereageerd?
Wie zijn "velen" hier?
En omgekeerd hoeveel keer per dag is er ongeoorloofd handelen van de Politie tov burgers? wil die cijfers ook wel eens zien.
Wie is die enkeling?Op een enkeling na wordt die slag niet goed gepraat, maar het lijkt wel dat velen de opstandigheid van TVG een grotere schande vinden dan die vuistslag.
Wat wordt er precies kapotgenuanceerd? Want ik heb het idee dat dat een term begint te worden voor gewoon een uitleg te geven aan iets die niet overeenkomt met wat de ander er op voorhand over dacht...Er wordt niet goedgepraat maar wel krampachtig kapotgenuanceerd. Feitelijk even erg. We zien waar krampachtig kapotnuanceren ons heeft gebracht in de grootsteden.
Wie is die enkeling?
Als ge t filmke ziet is toch wel echt iets dat vaak gebeurd, ge moogt niet door om welke reden dan ook, politie laat dat duidelijk blijken en ge luistert duidelijk nog niet, tja... . Dan behoort zoiets, wat mij betreft, wel tot het takenpakket van de politie daar aanwezig.
De agent heeft de pech dat het Van Grieken was, voor een John Doe zou er niks van in het nieuws verschijnen.

Wat is dat eigenlijk tegenwoordig met al die hysterisch roepende, verongelijkte slachtoffertjes van zodra ze een tik krijgen van een agent? Je ziet het op betogingen, op demonstraties, bij arrestaties, enzovoort. Mensen mogen blijkbaar allemaal de politie behandelen als het vuil van de straat, alle orders compleet negeren, tegenwerken, irritant doen, ... Maar o wee als de agent eens reageert.
Heb ik ergens een vergadering gemist dat de politie voortaan alleen de taakjes mag uitvoeren van een gemeenschapswacht? Heb ik ergens een vergadering gemist dat de politie niet langer het monopolie op geweld heeft? Het is niet moeilijk dat niemand nog agent wil worden. Het is niet moeilijk dat sommigen zich straffeloos wanen.

Maar dan klopt deze reden toch niet:Naar wat ik verneem stond Vlaams-Belang op deze plek: https://www.google.com/maps/place/Slada/@50.854558,4.3553157,17.5z/data=!4m6!3m5!1s0x47c3c3830be0786b:0x12bc619193b678e4!8m2!3d50.8558081!4d4.3555216!16s/g/11tf1sr_25?entry=ttu Dat zou op het parcours zijn van de betoging, maar niet in de betoging zelf.
Ze werden door de politie terecht gewezen dat ze daar niet mochten staan met hun spandoek/flyers. Wanneer de politie zegt dat ze daar niet mogen staan, willen ze zich verplaatsen richting eigenlijke betoging die daar in de buurt langs komt, maar dat wordt verboden door de politie. Er ontstaat wat discussie over het waarom. En dan wil de politie overgaan tot het confisceren van het spandoek en ontstaat het tummult. Van Grieken wil het spandoek 'beschermen', er ontstaat trek- en duwwerk en als Van Grieken die agent harder duwt, krijgt ie een mep.
Ben ik het sowieso zo goed als volledig mee eens.Wat is dat eigenlijk tegenwoordig met al die hysterisch roepende, verongelijkte slachtoffertjes van zodra ze een tik krijgen van een agent? Je ziet het op betogingen, op demonstraties, bij arrestaties, enzovoort. Mensen mogen blijkbaar allemaal de politie behandelen als het vuil van de straat, alle orders compleet negeren, tegenwerken, irritant doen, ... Maar o wee als de agent eens reageert.
Heb ik ergens een vergadering gemist dat de politie voortaan alleen de taakjes mag uitvoeren van een gemeenschapswacht? Heb ik ergens een vergadering gemist dat de politie niet langer het monopolie op geweld heeft? Het is niet moeilijk dat niemand nog agent wil worden. Het is niet moeilijk dat sommigen zich straffeloos wanen.
Waarom hangen die wapens daar eigenlijk aan die politieriem? Voor de show? Er gebeuren soms heuse plundertochten letterlijk onder de ogen van de politie, maar die laatste mag niets doen. Zelfs niet met rubberen kogels.
Als het over justitie gaat, dan mag niemand iets in vraag stellen. Want:
- "Pas op! Je ondergraaft de rechtstaat!"
- "Zwijgen! De rechter handelt altijd in eer en geweten!"
- Advocaten, opiniemakers, politicologen, media, ... rollen over elkaar om de minste kritiek op justitie de kiem in te smoren.
- Enzovoort.
Als het over de politie(-agent) gaat daarentegen, toch nog steeds de eerste-lijns-bescherming van burgers, dan moet de politie-agent vooral vleuggellam gemaakt worden. Niets doen. Incasseren. Als pispaal fungeren.
Een foute evolutie die in de huidige pampermaatschappij van prinsjes en prinsesjes helemaal uit de hand zal lopen. Als het al niet uit de hand gelopen is.
Dus Tom Van Grieken, je zou bovenstaande onderschrijven als het over een ander gaat. Wees een man en trek uw klacht terug in. Of wees de eeuwige hypocriet.
Hoeveel incasseert de politie-agent hier precies die TVG een slag geeft?Als het over de politie(-agent) gaat daarentegen, toch nog steeds de eerste-lijns-bescherming van burgers, dan moet de politie-agent vooral vleuggellam gemaakt worden. Niets doen. Incasseren. Als pispaal fungeren. De klachten aan hun broek 's avonds sorteren.
Een foute evolutie die in de huidige pampermaatschappij van prinsjes en prinsesjes helemaal uit de hand zal lopen. Als het al niet uit de hand gelopen is.
Dus Tom Van Grieken, je zou bovenstaande onderschrijven als het over een ander gaat. Wees een man en trek uw klacht terug in. Of wees de eeuwige hypocriet.
Begrijp je dan niet dat net omdát de politie een monopolie op geweld heeft ze net daarom niet zomaar disproportioneel geweld mogen gebruiken?![]()
Hoeveel incasseert de politie-agent hier precies die TVG een slag geeft?
Een basisvereiste van oké zijn met het uit handen geven van het geweldmonopolie (uiteraard terecht), is wel dat je er vertrouwen in hebt dat dat dan ook proportioneel wordt gebruikt. Het uit handen geven van geweldmonopolie is niet carte blanche geven om geweld te plegen tegen burgers.
Maar dat geweld nog terzijde, sowieso is de-escalatie daar toch zijn job? Waar hij faliekant in faalt.
Als je dit ziet, is het niet zo heel moeilijk je in te beelden dat dat in andere gevallen, met BLM-betogers of relschoppers, ook weleens zo gebeurt? Terwijl dan telkens direct wordt gezegd: laat de politie eens politie zijn. Als ze dit verstaan onder "politie zijn", zitten we met een probleem.
En nee, ik zeg niet dat ze daar dit onder verstaan. Ik merk zelfs op dat die middelste agent duidelijk niet blij is met het ingrijpen van zijn collega. Maar onder de mat vegen moet je ook niet, hè.
Orde te bewaren. Niet om iets waar geen geweld is, toch geweld te introduceren of uit te lokken. Dat heet de-escalatie, en is toch wel gewenst, lijkt mij? Onuitgelokt een slag geven, waarop de situatie escaleert, dat is niet hoe ik mijn ordebewaarders graag te werk zie gaan.Een politie-agent is niet gemaakt om te incasseren maar om de openbare orde te bewaren. Daartoe geeft hij orders. Als die tot vervelens toe genegeerd worden dan mag er wat mij betreft opgetreden worden, te beginnen met een duwtje of een slagje zoals we hier gezien hebben. Wordt er nog niet geluisterd? De matrak. Enzovoort.
Ah, en op welke basis is dat je oordeel? Dus een BLM-betoger heeft nog minder recht dan TVG om verongelijkt te zijn? Gewoon op basis van zijn politiek dan een andere rechtstpraak of ordehandhaving, of hoe zie je dat? Ik denk dat je je hier even vergallopeert.BLM-betogers (...) zijn nog erger dan Tom Van Grieken qua misplaatst verongelijktheid.
Ik denk dat je veilig kunt aannemen dat jij daarom nooit agent zult worden. En misschien maar goed. "Team Sfeerbeheer" is gewoon het takenpakket, hoor. Zelfs in de simpele taak van forummoderatie wordt er altijd gede-escaleert ipv de boel opstoken. En dat is dan nog maar virtueel.De middelste agent doet daar een aardige geste naar Tom Van Grieken. Tom Van Grieken mag blij zijn dat er een agent daar de taak van Team Sfeerbeheer overneemt. Mocht ik die agent zijn, dan duwde ik simultaan de vriendjes van Tom Van Grieken achteruit. Grenzen stellen.
Disproportioneel? Heb jij andere beelden gezien dan?
Het slagje die je daar ziet op die beelden was zo ongeveer de reactie onder mijn broers toen we vroeger het zoutvatje niet snel genoeg doorgaven aan tafel. Maar anno 2023 moet je daar blijkbaar hysterisch op reageren als een gillend tienermeisje, verongelijkt over doen alsof je bijna in coma lag en een klacht over neerleggen. Is dat soort gedrag overgewaaid uit het voetbal ofzo?
Want als je geen enkele vorm van geweld mag gebruiken om uw politie-orders af te dwingen, dan heb je een veelvoud aan mankracht nodig om bijvoorbeeld mensenmassa's tegen te houden, om arrestaties te verrichten, enzovoort. Of gewoon de straffeloosheid invoeren, zoals nu gebeurt.
Neen, maar dat is dan ook nog niet bijna wat gebeurd is.Maar geweld moet proportioneel zijn. Of mag uw wijkagent met een matrak op uw gezicht kloppen als je fout geparkeerd staat?
ik ben nu absoluut geen fan van het VB, maar er is hier eigenlijk ook niet veel gebeurd waarbij fysiek geweld nodig zou zijn.Neen, maar dat is dan ook nog niet bijna wat gebeurd is.