Alcohol en drugs in het verkeer: ook BV's met schaamrood

Hier wordt wel gehamerd op de marginale of asociale elementen van de samenleving, maar ik denk dat er dan ook wel een grote groep vergeten wordt die wel onder invloed rijden. Ook hoogopgeleide mensen, ook mensen met een verantwoordelijke functie, rijden zonder schaamte onder invloed.
Steevast vergezeld van de uitleg "ik weet dat het eigenlijk niet mag". Steevast met de verantwoording dat "anderen" niet tegen alcohol kunnen maar zij wel.
Dat laatste is uzelf iets wijsmaken he.

Ik heb ooit 1x gereden met een biertje te veel op. En ik had schrik van mijzelf. Ik ben met het angstzweet op (het zweet droop letterlijk van mijn gezicht naar beneden) thuis geraakt. Ik ga hier nu niet in detail treden.

Dat was de eerste en enige keer (Ik heb er geen belang bij hier te liegen maar het interesseert mij niet of mensen dit nu geloven of niet maar ik heb dit hier al meermaals gepost in de loop van de jaren). Misschien was dit wél mijn grote geluk: Ik had te veel op maar ik was nog net nuchter genoeg om door te hebben dat het levensgevaarlijk was.

Daarom dat ik ook nooit zal oordelen over iemand die met een biertje te veel op een ongeluk veroorzaakt. Minstens 10% van alle mensen in dit topic zal vroeger als hij/zij jong en naïef is die fout wel een keertje begaan hebben. Wat mij stoort zijn mensen die hardleers zijn en niet leren van hun fouten. Dat is bewust het risico nemen en dat blijven doen.

Dat laatste is uzelf iets wijsmaken he.

Ik heb ooit 1x gereden met een biertje te veel op. En ik had schrik van mijzelf. Ik ben met het angstzweet op (het zweet droop letterlijk van mijn gezicht naar beneden) thuis geraakt. Ik ga hier nu niet in detail treden.

Dat was de eerste en enige keer (Ik heb er geen belang bij hier te liegen maar het interesseert mij niet of mensen dit nu geloven of niet). Misschien was dit wél mijn grote geluk: Ik had te veel op maar ik was nog net nuchter genoeg om door te hebben dat het levensgevaarlijk was.

Daarom dat ik ook nooit zal oordelen over iemand die met een biertje te veel op een ongeluk veroorzaakt. 10% van alle mensen in dit topic zal vroeger die fout wel een keertje die fout begaan hebben. Wat mij stoort zijn mensen die hardleers zijn en niet leren van hun fouten. Dat is bewust het risico nemen en dat blijven doen.
Fair enough maar er moet toch ergens een grens worden getrokken om discussies te voorkomen van wie wel of niet meer capabel is om te rijden.
Hoeveel keer moeten verbalisanten en politierechters niet aanhoren dat ze nog perfect in staat waren om te rijden. Dat is mogelijk, maar zoiets kan je niet eventjes terplekke gaan bewijzen. Dus rijden = niets drinken.

Techniek bestaat al deels, de digitale tachograaf. Is nu al een Europese standaard. Ook het digitaal Europees rijbewijs zit al in de pipeline.

Kunnen we wel stoppen met elk voorstel bij voorbaat af te schieten omwille van de uitzonderingen die het gaan weten te omzeilen? Dat ga je altijd hebben voor eender welk thema.
Ja, en dat systeem is ook niet waterdicht + technisch compleet anders opgezet dan hoe het zou werken met e-id zoals het voorstel van hierboven waar ik op reageerde...

Maar de uitzonderingen die het weten te omzeilen zijn net het grootste probleem. Zie nu ook het artikel dat de discussie weer aangewakkerd heeft. Dit was een recidivist die momenteel geen geldig rijbewijs had omdat het afgepakt was wegens dronken rijden. Gelijk welk systeem, gaat die mensen niet tegenhouden. Waarom dan een systeem voorstellen die meer nadelen heeft voor de mensen die zich wel aan de regels houden dan voordelen?

Je hebt geen verbinding nodig he :), dat kan gewoon een bitje op die kaart zijn dat zegt of je mag autorijden of niet.

Ik vind heel de uitleg over "wat met buitenlanders" ook niet echt terecht. Genoeg systemen in het buitenland waar je eerst online een pasje moet aanvragen voordat je het kan gebruiken (tolwegen in USA bvb).
En als je het tolwegkastje niet hebt, krijg je een boete achteraf. En als je die niet betaalt, pakken ze je een volgende keer op. En dan wordt je rijbewijs ingetrokken. En als je dan nog rijdt en ze pakken je niet...

Komt allemaal neer op hetzelfde: pakkans. Bovenop het feit dat je voor die systemen ook nog eens zit met importwagens.

Veel respect voor die overlever die dezelfde dag nog interviews geeft om te vertellen wat er gebeurd is.
Ik zou het niet kunnen denk ik.

Voor mij vrij duidelijk dat de dader een celstraf moet opgelegd krijgen, wegens een gevaar voor de samenleving. Meer dan genoeg waarschuwingen gehad.

Eerste indruk is idd een zeer zware balans t.g.v. iemand die zich 0,0 onbewust is van alle gevaar en bovendien lak heeft aan alle regels - dat laatste betekend automatisch dat geen enkel systeem buiten opsluiting een afdoend middel had geweest om dit drama te voorkomen - dus reacties naar zeer zware sancties, compleet verbod, zwaardere straffen vanaf overtreding nummer 1 zijn redelijk nutteloos voor deze zaken hoor. Het is hetzelfde verhaal als bij recidivisten in vandalisme, drugs, ... eens het individu beslist om zich niets van anderen aan te trekken, al dan niet in combinatie met een ik heb niks / ze kunnen me niks afnemen, is elke andere maatregel buiten opsluiting zinloos toch?
Als overheid/maatschappij sta je compleet machteloos.

Mss dat fysieke straffen nog een impact hebben - maar dat gaan ze in Genève niet zien zitten denk ik

Fair enough maar er moet toch ergens een grens worden getrokken om discussies te voorkomen van wie wel of niet meer capabel is om te rijden.
Hoeveel keer moeten verbalisanten en politierechters niet aanhoren dat ze nog perfect in staat waren om te rijden. Dat is mogelijk, maar zoiets kan je niet eventjes terplekke gaan bewijzen. Dus rijden = niets drinken.

Nogmaals: dat gaat niets uithalen, want degenen die nu al met een stuk teveel in de kraag in de wagen stappen gaan dat nog altijd doen. Dat geval dat nu ook specifiek de aanleiding is voor deze discussie weet uiteraard ook dat hij meer gedronken heeft dan wettechnisch toegelaten is en dat heeft hem niet tegengehouden.

Het enige dat je ermee bereikt is dat degenen die er wel goed en volwassen mee omgaan, gestraft worden. Als ik iets ga eten wil ik kunnen genieten van mijn Irish Coffee aan het dessert. Ik drink 0 bier of wijn tijdens voor- en hoofdgerecht. Interesseert mij niet.

Er zijn 2 manieren om de probleemgevallen eruit te halen:
- pakkans sterk verhogen
- fysiek onmogelijk maken dat je rijdt als je teveel gedronken hebt

Nogmaals: dat gaat niets uithalen, want degenen die nu al met een stuk teveel in de kraag in de wagen stappen gaan dat nog altijd doen. Dat geval dat nu ook specifiek de aanleiding is voor deze discussie weet uiteraard ook dat hij meer gedronken heeft dan wettechnisch toegelaten is en dat heeft hem niet tegengehouden.

Het enige dat je ermee bereikt is dat degenen die er wel goed en volwassen mee omgaan, gestraft worden. Als ik iets ga eten wil ik kunnen genieten van mijn Irish Coffee aan het dessert. Ik drink 0 bier of wijn tijdens voor- en hoofdgerecht. Interesseert mij niet.

Er zijn 2 manieren om de probleemgevallen eruit te halen:
- pakkans sterk verhogen
- fysiek onmogelijk maken dat je rijdt als je teveel gedronken hebt
Vele denken misschien dat ze al bij al niet te zwaar gestraft zullen worden als ze gepakt zijn. Dat moeten we veranderen en zou toch al een stap in de goede richting zijn. Het fysiek onmogelijk maken is hierboven al een aantal keer aangehaald.

Ik blijf er bij dat, zoals in sommige EU en niet-EU landen al het geval is, er gewoon een absolute nultolerantie moet zijn.
Alcohol consumeren(incl. Irish Coffee) = niet rijden

Niemand wil jouw Irish Coffee afnemen hoor :smile: laat dan gewoon voldoende tijd tussen of laat iemand anders rijden.

Ik blijf er bij dat, zoals in sommige EU en niet-EU landen al het geval is, er gewoon een absolute nultolerantie moet zijn.
Alcohol consumeren(incl. Irish Coffee) = niet rijden

Concreet: wat win je met een compleet alcoholverbod? Je geeft zelf al aan dat de pakkans en de straffen de lucht in moeten - volledig akkoord. Maar als je dat doet maakt het toch niet uit of je de grens op nultolerantie of op .5 promille legt?

Niemand wil jouw Irish Coffee afnemen hoor :smile: laat dan gewoon voldoende tijd tussen of laat iemand anders rijden.

Ja, nee, niet realistisch. Ik moet regelmatig professioneel tafelen en dan ben ik bijna per definitie alleen om huiswaarts te gaan. En om 23u nog een paar uur in de wagen kamperen is het ook niet :)

Concreet: wat win je met een compleet alcoholverbod? Je geeft zelf al aan dat de pakkans en de straffen de lucht in moeten - volledig akkoord. Maar als je dat doet maakt het toch niet uit of je de grens op nultolerantie of op .5 promille legt?

Ja, nee, niet realistisch. Ik moet regelmatig professioneel tafelen en dan ben ik bijna per definitie alleen om huiswaarts te gaan. En om 23u nog een paar uur in de wagen kamperen is het ook niet :)
Om toch al een positieve boodschap uit te sturen, duidelijk maken dat drinken en rijden echt niet samengaat. Sometimes it's about sending a message :tongue:

En niemand zegt dat je tijdens je professioneel tafelen alcohol moet consumeren hé. Thuis kan je ook lekkere Irish Coffee maken :thumb:

Je spreekt hier over mensen die meerdere keren gepakt worden (terwijl de pakkans heel klein is). Die zonder rijbewijs rijden. Die te snel rijden en dus nog niet eens de moeite doen om onopvallend door het verkeer te bewegen. Die ook gewoon zonder papieren of verzekering durven rijden, etc.
Die vinden sowieso wel een manier om een alcoholslot te omzeilen (een of andere tiener 5 euro in zijn pollen duwen om in hun plaats te blazen). Auto in beslag nemen? Dan kopen ze wel een wrak voor 500 euro, een keuring of verzekering trekken ze zich toch niets van aan.

Geen idee hoe je zo'n mensen moet aanpakken. In de gevangenis steken, maar je kan ze ook niet levenslang achter tralies steken. Hoewel dit specifieke geval, en zijn collega-recidivisten die het geluk hebben gehad om nog niemand dood te rijden, wat mij betreft heel lang achter de tralies zouden mogen zitten.

En niemand zegt dat je tijdens je professioneel tafelen alcohol moet consumeren hé.
Pas op, zelf ook in die situatie gezeten toen ik nog dronk. Via de baas te horen gekregen dat het door een klant niet geapprecieerd werd dat ik niet meedronk...
Maar de oplossing die daaruit gekomen is, is dat er ofwel getafeld werd op wandelafstand van mijn woonst, of dat het werk een taxi sponsorde. Om maar te zeggen dat er alternatieven zijn.

Voor mij moet het geen nultolerantie zijn, maar zet het op nul voor het duidelijke signaal, met een redelijke foutenmarge voor alcohol in sauzen, een praline,... zoals er ook met snelheid een correctie is op de metingen.

Veel respect voor die overlever die dezelfde dag nog interviews geeft om te vertellen wat er gebeurd is.
Ik zou het niet kunnen denk ik.

Voor mij vrij duidelijk dat de dader een celstraf moet opgelegd krijgen, wegens een gevaar voor de samenleving. Meer dan genoeg waarschuwingen gehad.
Die zou moeten veroordeeld worden voor 2x onopzettelijke doodslag (= tot 5 jaar gevangenisstraf) + levenslang rijverbod krijgen.
Het is niet de eerste keer dat hij rijdt onder invloed, en hij negeert bovendien zijn rijverbod.
Dus die mogen ze gerust de maximumstraf geven van 10 jaar dan.

Er zouden trouwens gerust gevangenisstraffen mogen gegeven worden aan wie ondanks rijverbod toch nog achter het stuur kruipt, dat getuigt dat diegene zich van geen kwaad bewust is en een gevaar voor de maatschappij is.

Pas op, zelf ook in die situatie gezeten toen ik nog dronk. Via de baas te horen gekregen dat het door een klant niet geapprecieerd werd dat ik niet meedronk...
Maar de oplossing die daaruit gekomen is, is dat er ofwel getafeld werd op wandelafstand van mijn woonst, of dat het werk een taxi sponsorde. Om maar te zeggen dat er alternatieven zijn.

Voor mij moet het geen nultolerantie zijn, maar zet het op nul voor het duidelijke signaal, met een redelijke foutenmarge voor alcohol in sauzen, een praline,... zoals er ook met snelheid een correctie is op de metingen.
voor de algemene bevolking kun je een nultolerantie zetten met dan die minieme foutenmarge. Maar die zware gevallen/recidivisten die zich van niks aantrekken is een ander geval. Auto in beslag nemen kan al iets helpen. Voor meer controle zijn de middelen te beperkt vermoed ik.

I.v.m. die vraag naar nultolerantie - stel u voor dat je dat ook voor andere zaken zou invoeren - laat ons de meest voor de hand liggende zaken eens bekijken:
  • Rijvaardigheid: hoeveel ouderen, slechtzienden, mensen met weinig verplaatsingen en dus ervaring ... moeten we dan van de baan halen?
  • Kennis verkeersreglement: hoeveel % van dit forum slaagt voor het rij -examen? Voor je antwoord- leg eens eentje af, zo onvoorbereid :)
  • We kunnen ook eens nader gaan kijken hoe dat zit met concentratie tijdens handsfree bellen bvb. mijn kop eraf dat die minder is EN dat er daardoor ook al ongevallen zijn gebeurd, idem met het aflezen van een GPS.
Een zwart/wit beleid is meestal best lastig, ook hier.

Dat is toch niet meer van deze tijd dat die klant zich naar negatief over uitlaat tegen je baas. Was misschien 10-20 jaar geleden zo, nu is de mentaliteit toch aan het veranderen. En is er ook alcoholvrij bier om geen water / frisdrank te moeten drinken de hele tijd.

Terug
Bovenaan