Alcohol en drugs in het verkeer: ook BV's met schaamrood

Ik volg je tot in zekere zin (zoals ik al zei ben ik voorstander van 0 tolerantie) maar je moet opletten met zinnen zoals deze.

Dit soort zinnen vind ik net contraproductief en gevaarlijk. En zeker bij mensen zoals ik die het af en toe eens leuk vinden een wijntje te drinken zoals ik (Ter info: Ik heb recent een dry sept okt en nov achter de rug).
Het gaat erom wanneer je zonder alcohol geen fun meer kan hebben, is er volgens mij toch al wel iets aan de hand.

Een consumptie is voor mij ook het probleem niet, maar die redenering dat het kennelijk onmogelijk is om dat niet te doen vind ik gewoon zwak, als het toch zo onmisbaar is kan je vervoer voorzien, en als dat toch zo duur is kan je gewoon niet drinken.
Maar het zou niet onmogelijk moeten zijn. Het probleem is niet bij mensen die 1 glas drinken op restaurant. Het is bij die kleine groep die hun verstand niet gebruikt. Non-alcoholisch zit zeker in de lift maar we zijn er nog niet.

Die nultolerantie , is dat Vlaamse materie of federaal? Anders heb je nog die kakofonie ook.

Het gaat erom wanneer je zonder alcohol geen fun meer kan hebben, is er volgens mij toch al wel iets aan de hand.
Mijn excuses, ik dacht dat je bedoelde dat als je een keertje fun hebt met alcohol dat er dan ook 'alreeds' een probleem is.
Zo kwam het alvast over.

Dan ben ik het wel eens met je.

De term fun is wat sterk uitgedrukt. Als je van plan bent een hele avond pinten te drinken en dan de auto te nemen ben je in de fout , volledig akkoord. Als je gewoon een gezellige rustige avond wil waar dan 1 iets van alcohol wordt genuttigd , moet kunnen imo. Daar ligt het probleem niet. De regels zijn al best streng.

De term fun is wat sterk uitgedrukt. Als je van plan bent een hele avond pinten te drinken en dan de auto te nemen ben je in de fout , volledig akkoord. Als je gewoon een gezellige rustige avond wil waar dan 1 iets van alcohol wordt genuttigd , moet kunnen imo. Daar ligt het probleem niet.
En wat maakt dan dat die 1e alcoholische drank het gezellig maakt?
Want als het antwoord daar is "je voelt die alcohol toch", is het net heel duidelijk dat je dan niet meer zou moeten rijden...

Ofwel zeg je "1 alcoholische drank heeft geen effect" bijgevolg zou je ook perfect zonder moeten kunnen. Ofwel zeg je "1 alcoholische drank heeft wel effect" bijgevolg is het geen goed plan om dan te rijden.

Want als het antwoord daar is "je voelt die alcohol toch", is het net heel duidelijk dat je dan niet meer zou moeten rijden...

Ofwel zeg je "1 alcoholische drank heeft geen effect" bijgevolg zou je ook perfect zonder moeten kunnen. Ofwel zeg je "1 alcoholische drank heeft wel effect" bijgevolg is het geen goed plan om dan te rijden.
Een alcoholische drank gaat altijd effect hebben natuurlijk. Hetzij in mindere mate. Het is maar hoe de gebruiker het ervaart.

Iedereen maakt voor zichzelf uit wat fun is. Als dat betekent dat je meerdere pinten hijst met een hoop vrienden is dat je goed recht en moet niemand je daarvoor betuttelen. Zelf naar huis rijden mag dan niet (tenzij met de fiets - ook al mag dat strikt genomen ook niet), dus moet je op zoek naar een alternatieve manier om naar huis te gaan.

Ik heb het deze week twee maal meegemaakt dat ik weet dat mensen gewoon zitten te drinken en dan alsnog in de auto kruipen, terwijl ze letterlijk zitten te praten over Tom Waes :wallbash:

Eenmaal effectief op kunnen wijzen, want we waren uit eten, dat ze niet mogen rijden en dat er beter wat water wordt gedronken en dus niet in de auto mag gekropen worden. Resultaat? Ze bekijken mij aan als de onnozelaar dat niet drinkt en de sfeer verpest. Zucht.
De andere situatie is mijn vrouw dat naar een after work event gaat en waar ze naar huis gereden wordt door iemand die drie Duvels achterover heeft gekapt en 1 shot...
Ik heb het wel een beetje gehad dat ik, die nooit (ja nooit) alcohol drinkt de halve zot is en de saaie piet, en niet letterlijk alle andere mensen rond mij die dronken in de auto kruipen. Maar ja: "zonder alcohol is het niet leuk hé". Misschien moet ge proberen het leuker te maken zonder alcohol of I dunno, is effectief niet zo geweldig?

Ik denk dan, ja ik hoop dat ge eens in de gracht rijd, maar het probleem is vaak dat ze eerder iemand van de baan gaan maaien.
Vervolgens is de omgeving (vrienden en familie) toch zo verwonderd hoe dit kon gebeuren, want het is echt geen slecht persoon.

In de media hoor je toch vooral over doodrijders dat die flagrant over de limiet zitten (>1 promille)
Ik zou wel eens de cijfers willen zien: van de x dodelijke ongevallen met alcohol in het spel, welk percentage zit licht boven de limiet (0.5-0.8), wie zit er echt flagrant boven (>1.2 promille) bijvoorbeeld.
Meestal is naast alcohol ook overdreven snelheid een factor.

Ik denk dat we het allemaal wel eens zijn dat de pakkans omhoog moet, ik ben wel benieuwd naar gevaarlijk die rekenaars zijn die altijd juist de limiet willen opzoeken (als argument pro-contra nultolerantie).

Laatst bewerkt:

Omdat ik dat ook gewoon lekker vindt. Liever een glas wijn bij het eten op restaurant dan de zoveelste cola.

Je bent geen crimineel als je een glas wijn drinkt op restaurant. De grote ongevallen komen niet daardoor.

Ik heb het deze week twee maal meegemaakt dat ik weet dat mensen gewoon zitten te drinken en dan alsnog in de auto kruipen, terwijl ze letterlijk zitten te praten over Tom Waes :wallbash:

Eenmaal effectief op kunnen wijzen, want we waren uit eten, dat ze niet mogen rijden en dat er beter wat water wordt gedronken en dus niet in de auto mag gekropen worden. Resultaat? Ze bekijken mij aan als de onnozelaar dat niet drinkt en de sfeer verpest. Zucht.
De andere situatie is mijn vrouw dat naar een after work event gaat en waar ze naar huis gereden wordt door iemand die drie Duvels achterover heeft gekapt en 1 shot...
Ik heb het wel een beetje gehad dat ik, die nooit (ja nooit) alcohol drinkt de halve zot is en de saaie piet, en niet letterlijk alle andere mensen rond mij die dronken in de auto kruipen. Maar ja: "zonder alcohol is het niet leuk hé". Misschien moet ge proberen het leuker te maken zonder alcohol of I dunno, is effectief niet zo geweldig?

Ik denk dan, ja ik hoop dat ge eens in de gracht rijd, maar het probleem is vaak dat ze eerder iemand van de baan gaan maaien.
Vervolgens is de omgeving (vrienden en familie) toch zo verwonderd hoe dit kon gebeuren, want het is echt geen slecht persoon.
Je bent geen slecht persoon omdat je drinkt. Ik denk niet dat die mensen de intentie hebben om kwaad te doen als ze met teveel pinten op achter het stuur kruipen. Alcohol zorgt voor zelfoverschatting. "Ik doe dat al jaren en heb nog nooit iets meegemaakt".

Maar het kan zo gebeurd zijn. Uiteraard kan dat ook omdat je vermoeid achter het stuur kruipt of omdat je gehaast bent en véél te snel rijdt omdat je te laat bent vertrokken op het werk en het is file en je moet nog eten en je kind nog naar de zwemles brengen en ... Dat zijn ook risicogevallen.

Ik val in herhaling maar ik heb 2 beste vrienden.

Ene die zich altijd als ik er mee weg ga, zich ter pletter zuipt en ik echt niet kan volgen. :D
(Hint onze laatste afspraak was in augustus. Ik heb dat echt niet nodig wekelijks of maandelijks samen te zijn. Ik sport ook veel als hobby)

En de andere goeie vriend is geheelonthouder. Misschien dat we daarom beste vrienden zijn? Omdat ik hem niet vies bekijk en ik dit respecteer?

Alcohol zorgt voor zelfoverschatting. "Ik doe dat al jaren en heb nog nooit iets meegemaakt".
Ik heb het omgekeerde voor. Alcohol zorgt bij mij voor zelfonderschatting. (Vandaar dat ik weet dat dit ook bestaat) Maar ik ben een minderheid / zeldzaamheid.

Laatst bewerkt:
In de media hoor je toch vooral over doodrijders dat die flagrant over de limiet zitten (>1 promille)
Ik zou wel eens de cijfers willen zien: van de x dodelijke ongevallen met alcohol in het spel, welk percentage zit licht boven de limiet (0.5-0.8), wie zit er echt flagrant boven (>1.2 promille) bijvoorbeeld.
Meestal is naast alcohol ook overdreven snelheid een factor.
Die cijfers zijn hier al gepost, en het klopt dat de meeste doodrijders véél te veel gedronken hebben. Maar er zijn geen cijfers over ongevallen zonder letsel, dus daar krijg je nooit een heel beeld over. En het feit dat overdreven snelheid ook vaak een factor is... misschien komt die overdreven snelheid omdat alcohol uw vermogen om situaties juist in te schatten weg neemt? Het is maar een idee he ;)
Omdat ik dat ook gewoon lekker vindt. Liever een glas wijn bij het eten op restaurant dan de zoveelste cola.

Je bent geen crimineel als je een glas wijn drinkt op restaurant. De grote ongevallen komen niet daardoor.
En er is niks niet-alcoholisch dat je lekker vindt? En als jij dan op restaurant iets alcoholisch wil drinken, regel dan een taxi.

Die cijfers zijn hier al gepost, en het klopt dat de meeste doodrijders véél te veel gedronken hebben. Maar er zijn geen cijfers over ongevallen zonder letsel, dus daar krijg je nooit een heel beeld over. En het feit dat overdreven snelheid ook vaak een factor is... misschien komt die overdreven snelheid omdat alcohol uw vermogen om situaties juist in te schatten weg neemt? Het is maar een idee he ;)

En er is niks niet-alcoholisch dat je lekker vindt? En als jij dan op restaurant iets alcoholisch wil drinken, regel dan een taxi.
Maar je kan nog rijden bij het nuttigen van 1 glas wijn. Dat gaat echt wel nog lukken. Ik drink eigl anders alleen maar water en cola (en liters koffie). Ik ken die markt idd niet zo goed. Tis een deel gewoonte zeker.

Met gewoon meer controle los je ook veel op. Tom Waes was zeer dom , volledig zijn eigen schuld. Maar we moeten daardoor nu ook niet veranderen in een gedwongen maatschappij waar niks meer mag.

Er werd even lastig over gedaan maar vandaag vindt iedereen het normaal om op café te gaan zonder de stank van de rook. Alcohol is een ander beest en lijkt me veel moeilijker om op dezelfde manier te behandelen als roken.
Dat is logisch, er zijn/waren procentueel veel minder rokers dan dat er drinkers zijn. Het is heel gemakkelijk om af te schaffen wat je zelf niet doet.
Het alcoholisch drankje HOEFT niet hé. Gezelligheid maak je zelf en je gezelschap niet de alcohol. Kan perfect met een virgin cocktail of een glas soyamelk.
Tijdens de feestdagen kan dat wel eens moeilijk worden. Verplicht samenhokken met een hoop mensen waarmee je mogelijk niet allemaal de beste band hebt. Alcohol maakt dat dragelijker.

Zelf rij ik sporadisch wel eens met de wagen na dat ik 1 of 2 eenheden genuttigd heb. Maar ik zou dat niet super erg vinden mocht dat niet meer kunnen. Als ik op verplaatsing een keer écht doorzak rijdt mijn vrouw altijd, die drinkt quasi nooit.

Naar mijn mening zijn de regels zoals ze nu zijn goed genoeg. De pakkans moet gewoon een stuk omhoog, zodat mensen schrik krijgen om dronken achter het stuur te kruipen. Zelfde geldt voor GSM gebruik achter het stuur, ik denk dat dit een veel grotere pest is. Het is gewoon hallucinant hoe vaak je dat ziet (ben vaak met de moto en dan kan je makkelijk bij auto's binnenkijken).

Zelfrijdende auto's ... hopelijk ooit.

Dan zegt K.I.T.T.: "Ah meneerke, weer teveel gezopen? Kom, kzallekikuwel naar huis brengen". Automatisch op zelfrijmodus omwille van promilles en we zijn veilig naar huis.

Zelfrijdende auto's ... hopelijk ooit.

Dan zegt K.I.T.T.: "Ah meneerke, weer teveel gezopen? Kom, kzallekikuwel naar huis brengen". Automatisch op zelfrijmodus omwille van promilles en we zijn veilig naar huis.
Of even de zelfrijdende Uber roepen via een app die jou afzet, dat zou wel het ideaal zijn. Taxi's worden veel betaalbaarder dan, want er is geen bestuurder meer nodig.
Minder en minder mensen zouden nog een eigen auto moeten hebben dan denk ik.

Als niemand zelf rijdt, gaan er veel minder ongelukken gebeuren, gaan er ook minder files zijn, want veel files ontstaan door een menselijke fout. Zelfrijdende auto's gaan veel efficiënter het weggennet kunnen benutten.
Minder tijdverlies: working from car terwijl je naar het werk pendelt.

Terug
Bovenaan