Het is ook maar een mens uiteindelijk. Uiteraard schaamt ie zich daardoor. Jan Bakelants zegt het ook wel terecht : Hoeveel mensen zullen er niet na de feesttent bedronken in de auto stappen. Het zit in onze maatschappij, waar 1000en zich aan mispakken. Tom was er nu ook 1 van. Spijt komt altijd achteraf.
Dit weekend naar een bierfestival geweest, 2 proefglaasjes (dus 15cl ipv 25cl of 33cl) gedronken van bieren met alcohol, en vervolgens alcoholvrije bieren uitgetest, die waren er ook, minder goed want ik heb een voorkeur voor de betere donkere bieren.
Ik vind het zit in onze maatschappij een pover excuus, ik zou misschien nog 0,2 of 0,3 promille geblazen hebben, maar zeker geen 0,5 of meer. Dus die noltolerantie in de hoop dat de mensen die nu met 2,4 promille (!!!) achter het stuur kruipen het niet meer zouden doen, vind ik eerlijk gezegd cynisch bestraffen van mensen die zich wel aan de regels houden, zonder enige garantie dat het resultaat oplevert...
Alcohol is meetbaar, vermoeidheid niet. Ik begin een pleidooi voor nultolerantie wel meer en meer te begrijpen, want dat is tenminste duidelijk. Het is dan jammer dat ik dan niet meer op restaurant kan gaan om een glas wijn of bier te drinken, tenzij ik iemand anders laat rijden. Als die maatregel er echter voor zorgt dat er een pak minder verkeersdoden vallen is dat wel een aanpassing waard.
Ik denk dat degenen die nu met 2,4 promille achter het stuur kruipen, het bij nultolerantie nog altijd zouden doen, je straft vooral (alweer) de brave burgers.