Alcohol en drugs in het verkeer: ook BV's met schaamrood

Het is ook maar een mens uiteindelijk. Uiteraard schaamt ie zich daardoor. Jan Bakelants zegt het ook wel terecht : Hoeveel mensen zullen er niet na de feesttent bedronken in de auto stappen. Het zit in onze maatschappij, waar 1000en zich aan mispakken. Tom was er nu ook 1 van. Spijt komt altijd achteraf.

Dit weekend naar een bierfestival geweest, 2 proefglaasjes (dus 15cl ipv 25cl of 33cl) gedronken van bieren met alcohol, en vervolgens alcoholvrije bieren uitgetest, die waren er ook, minder goed want ik heb een voorkeur voor de betere donkere bieren.

Ik vind het zit in onze maatschappij een pover excuus, ik zou misschien nog 0,2 of 0,3 promille geblazen hebben, maar zeker geen 0,5 of meer. Dus die noltolerantie in de hoop dat de mensen die nu met 2,4 promille (!!!) achter het stuur kruipen het niet meer zouden doen, vind ik eerlijk gezegd cynisch bestraffen van mensen die zich wel aan de regels houden, zonder enige garantie dat het resultaat oplevert...

Alcohol is meetbaar, vermoeidheid niet. Ik begin een pleidooi voor nultolerantie wel meer en meer te begrijpen, want dat is tenminste duidelijk. Het is dan jammer dat ik dan niet meer op restaurant kan gaan om een glas wijn of bier te drinken, tenzij ik iemand anders laat rijden. Als die maatregel er echter voor zorgt dat er een pak minder verkeersdoden vallen is dat wel een aanpassing waard.

Ik denk dat degenen die nu met 2,4 promille achter het stuur kruipen, het bij nultolerantie nog altijd zouden doen, je straft vooral (alweer) de brave burgers.

Vermoeidheid heb je niet altijd zelf in de hand. Alcohol is wel een eigen keuze.
Ik moet toch niet gestraft worden omdat ik niet kan slapen omdat de buurman zijn haan om 4u 's morgens lawaai maakt bijvoorbeeld. Of als ik chronische slaapproblemen of een chronische ziekte zou hebben die vermoeidheid tot gevolg heeft zou ik niet meer per auto mogen rijden?
Mensen met een aandoening waardoor ze chronisch vermoeid zijn, hebben idd meestal een beperkt rijbewijs waarvan de geldigheid streng gecontroleerd wordt door artsen.

Iemand die medicatie moet nemen waarmee je niet mag rijden kiest daar ook niet voor, maar toch zal die persoon strafbaar zijn als hij rijdt.

Ik denk dat degenen die nu met 2,4 promille achter het stuur kruipen, het bij nultolerantie nog altijd zouden doen, je straft vooral (alweer) de brave burgers.
Je hebt hardleerse recidivisten die na herhaaldelijke rijverboden nog altijd in een auto kruipen en ongelukken veroorzaken, dat is waar. Die ga je pas van de baan kunnen houden als je draconische maatregelen neemt. Maar er zijn ook brave burgers die ongelukken veroorzaken met een glaasje teveel op, dat zijn niet altijd die gevaarlijke paljassen die het niet willen afleren.

Pakkans verhogen is ook een optie, maar daar heb je extra personeel en geld voor nodig. Moet wel zeggen dat ik in de 18 jaar dat ik een rijbewijs heb nog maar een keer heb moeten blazen, maar misschien rij ik niet vaak genoeg in de party lane.

Bepaalde medicijnen, oogproblemen, diabetes, epilepsie, etc. allemaal geen eigen keuze en toch kunnen ze leiden tot (tijdelijke) rijongeschiktheid.

Dat heeft er niks mee te maken. Waarom zou jij het absolute recht moeten hebben om je met een potentieel moordwapen in het verkeer te begeven terwijl je lichamelijk niet geschikt bent om te rijden?

Ik heb het hier al eens gezegd: ik ben hobbypiloot en de regels zijn daar heel duidelijk: slecht geslapen, gestresseerd of licht verkouden, dan ga je niet achter de stuurknuppel zitten, punt.
Mensen moeten op hun werk geraken.
Je gaat een enorme stijging zien van het ziekteverzuim als je iedereen met vermoeidheid uit het verkeer halen. Hoe nauwkeurig zijn die speekseltesten dan? Geven die al positief omwille dat je 6 uur geslapen hebt in plaats van 8 uur of is dat pas als je zou zwaar slaaptekort hebben? Want de meeste werkende Belgen hebben slaaptekort hé. Vrijwel niemand slaapt 8 uur per nacht.

Mensen moeten op hun werk geraken.
Opnieuw: bijna iedereen vindt van zichzelf dat ze een goede reden hebben om - ondanks alcohol, drugs, medicatie, ziekte, vermoeidheid of stress - toch de weg op te gaan en daarmee anderen in gevaar te brengen. Een serieuze mentaliteitswijziging is sowieso nodig: een voertuig mogen besturen is geen absoluut recht.
Je gaat een enorme stijging zien van het ziekteverzuim als je iedereen met vermoeidheid uit het verkeer halen.
Als dat de letselongevallen doet afnemen, dan zou ik dat als een positieve evolutie durven te beschouwen.
Hoe nauwkeurig zijn die speekseltesten dan?
Die speekseltesten staan voor alle duidelijkheid nog niet op punt. Het lijkt mij in de eerste plaats een extra test voor bestuurders die bij een controle of een ongeval onder invloed lijken, maar negatief testen op alcohol en drugs.

Terzijde, waarom? Als je consequent met de nacht werkt is er toch niet echt een verschil? Als je van die constant veranderende shiften hebt natuurlijk, dat is iets anders.
Volgens mij is het aantal mensen dat even goed slaap met de vaste nacht als met normale daguren niet zo groot. Daar zitten redenen tussen die louter "eigen verantwoordelijkheid" zijn natuurlijk, heel wat mensen die denken dat ze met minder slaap het wel zullen trekken. Maar uiteindelijk is heel de maatschappij op daguren gebaseerd, en zijn wij ook geen nachtdieren.

Sowieso slaap je minder goed overdag. En zeker de maandagnacht na het weekend kan pittig zijn.
Ok, ik zou denken dat met voldoende verduistering en geluid blokkeren er niet echt een verschil zou zijn. Ik ga er dan ook wel vanuit dat je in het weekend niet ineens uw ritme gaat omdraaien, dat zou wel relatief achterlijk zijn.

Ok, ik zou denken dat met voldoende verduistering en geluid blokkeren er niet echt een verschil zou zijn. Ik ga er dan ook wel vanuit dat je in het weekend niet ineens uw ritme gaat omdraaien, dat zou wel relatief achterlijk zijn.
Het leven draait niet snachts he. Als je de zondagvoormiddag ergens naartoe moet mag je al switchen. Als er werken zijn in de buurt heb je het ook al vlaggen. Ik denk dat het wetenschappelijk ook wel al bewezen is dat nachtwerk gewoon niet gezond is.

Het leven draait niet snachts he. Als je de zondagvoormiddag ergens naartoe moet mag je al switchen. Als er werken zijn in de buurt heb je het ook al vlaggen. Ik denk dat het wetenschappelijk ook wel al bewezen is dat nachtwerk gewoon niet gezond is.
In sommige sectoren kan het ook niet anders, ziekenhuizen stoppen 's nachts niet.

Elke dag urenlang achter een bureau zitten staren naar een scherm is ook niet gezond. Zal ongetwijfeld ook een effect hebben op je concentratie- en reactievermogen als je daarna naar huis rijdt.

Maar ok, ik denk niet dat er een maatschappelijk draagvlak is om op een of andere manier mensen te verbieden om met de auto te rijden als ze 'moe' zijn (los van de vraag hoe je dat dan gaat opmeten).

Nultolerantie, dat moet er ooit gewoon van komen, en liefst snel. Je kan eens kijken in de Scandinavische landen of er positieve of negatieve effecten zijn. Ik moet bekennen dat ik wel vaker met jaloezie kijk naar de maatschappij in bv. Zweden wanneer we in België weer blijven steken in iets zonder te weten waarom.

Elke dag urenlang achter een bureau zitten staren naar een scherm is ook niet gezond. Zal ongetwijfeld ook een effect hebben op je concentratie- en reactievermogen als je daarna naar huis rijdt.

Maar ok, ik denk niet dat er een maatschappelijk draagvlak is om op een of andere manier mensen te verbieden om met de auto te rijden als ze 'moe' zijn (los van de vraag hoe je dat dan gaat opmeten).

Nultolerantie, dat moet er ooit gewoon van komen, en liefst snel. Je kan eens kijken in de Scandinavische landen of er positieve of negatieve effecten zijn. Ik moet bekennen dat ik wel vaker met jaloezie kijk naar de maatschappij in bv. Zweden wanneer we in België weer blijven steken in iets zonder te weten waarom.
De meeste werkgevers gaan dat alleszins niet appreciëren als je niet op je werk geraakt of je op regelmatige basis ziek meldt omdat je slecht hebt geslapen.
Je kan mensen hun slaap beginnen te monitoren maar dat zijn al Chinese toestanden vind ik.
Ik denk niet dat je ooit kan een speekseltest maken die dat echt objectief kan meten, want vermoeidheid kan veel oorzaken hebben en elk menselijk lichaam werkt niet op exact dezelfde manier.
Alcohol en druks zijn lichaamsvreemde stoffen (behalve als je het auto-brewery syndroom hebt) en zijn dus op te sporen omdat ze niet in je adem en bloed horen te zitten (buiten minuscule hoeveelheden alcohol dan door natuurlijke gistingsprocessen in je spijsverteringsstelsel).

Ik vond Waes eigenlijk nogal raar overkomen. Blijkbaar ben je er snel aan dat alcoholgehalte in je bloed...? Heb ik toch nog nooit zelf meegemaakt als ik nog een auto moet besturen. En dan nog vertellen dat ie met Lieven Maesschalck aan de fysieke weg terug timmert. Ik vraag me af welke zatte gekwetste bestuurder zonder BV gehalte daar terecht kan voor revalidatie.

Ik vond Waes eigenlijk nogal raar overkomen. Blijkbaar ben je er snel aan dat alcoholgehalte in je bloed...? Heb ik toch nog nooit zelf meegemaakt als ik nog een auto moet besturen. En dan nog vertellen dat ie met Lieven Maesschalck aan de fysieke weg terug timmert. Ik vraag me af welke zatte gekwetste bestuurder zonder BV gehalte daar terecht kan voor revalidatie.
Hij had beter nog efkes gewacht, en ook een koersprogramma, dat is daar toch niet het platform voor. Lijkt me dat hij de maatschappij ook nog wat verschuldigt is.

Ik weet niet of het hier al gepost is: https://www.hln.be/tv/nederlandse-t...at-hij-zich-in-hemelsnaam-adviseren~a5440786/

Maar ik kan mij wel vinden in hetgeen de TV recensente zegt. Dat het eerste publiek optreden niet in een koersprogramma moet zijn, beter in een duidingsprogramma met een kritische presentator en met de billen bloot.

Ivm vermoeidheid. Of het nu vermoeidheid/ alcohol/ epilepsie/ elke andere toestand, als je niet meer zelf in staat bent om verantwoordelijk rond te rijden, zou je het niet meer mogen doen. Of het praktisch haalbaar is, zeker nu niet.

Ik heb menig keren na een slechte nachtrust als jonge vader met de auto gaan rijden, nooit een ongeluk had, wel verschillende bijna ongelukken en paar snelheidboetes als gevolg. Ik kan het steken op geen alternatief enz... maar het blijft toch mijn eigen verantwoordelijkheid dat ik achter het stuur ben gekropen.

Echte als er voor mij geen beter alternatief is in openbaar vervoer/ betaalbaarheid in taxi, gaat dit blijven gebeuren.

Terug
Bovenaan