Algemeen Wielernieuws

Wordt nu ook bevestigd.

Toch een verrassing dat Van Wilder en Vansevant gepasseerd zijn. Zeker omdat Remco nu geen enkele ploegmaat heeft.

De Plus zal dan wel in orde zijn zeker, ondanks zijn val in de vuelta. Reed natuurlijk wel een zeer verdienstelijke Dauphiné en Tour. Kan zich uiteraard ook volledig opofferen voor een kopman.

Campenaerts op zich ook verdiend natuurlijk. Puur op gevoel zou ik zeggen dat het te zwaar is voor hem, maar kan wel van nut zijn. (Het is misschien om praktische redenen omdat hij ook al de TT rijdt :unsure: )

We gaan van we zijn een heel sterk tijdrijdersland naar we gaan niet eens alle plekjes gebruiken op het WK gegaan dus. Wellens geen zin? Segaert beloften?

Volgens HLN: Evenepoel (+TT), Van Gils, Wellens, Stuyven, Benoot, Campenaerts (+TT), Hermans, De Plus
Was te verwachten dat er enkele namen incontournable waren.
Vraag is of het voor het parcours wel past.

Kijk je dan naar Nederland dan heb ik toch meer vertrouwen, ook zeer duidelijk welke kant ze opgaan.
MVDP, Kelderman, Oomen, Lemmen, Van Den Broeck, Mollema, Hoole, Riesebeek en Bax.
Dus goeie selectie van hardrijders, en daarnaast klimhelpers die snoeihard bergop kunnen rijden. En gewoon een duidelijke kopman, geen twijfel mogelijk. De tactiek die ze gaan hanteren is ook duidelijk, de wedstrijd keihard maken, Remco isoleren en MVDP die er enkele serieuze patatten op zal geven.

Jammer alleen dat Pogacar meedoet :P

Kijk je dan naar Nederland dan heb ik toch meer vertrouwen, ook zeer duidelijk welke kant ze opgaan.
MVDP, Kelderman, Oomen, Lemmen, Van Den Broeck, Mollema, Hoole, Riesebeek en Bax.
Dus goeie selectie van hardrijders, en daarnaast klimhelpers die snoeihard bergop kunnen rijden. En gewoon een duidelijke kopman, geen twijfel mogelijk. De tactiek die ze gaan hanteren is ook duidelijk, de wedstrijd keihard maken, Remco isoleren en MVDP die er enkele serieuze patatten op zal geven.

Jammer alleen dat Pogacar meedoet :p

Ja want bij ons is er geen duidelijke kopman? En bij ons zijn er geen goede hardrijders? en bij ons zijn er geen mannen die hard bergop kunnen? Ge hebt het hier over een selectie met Mollema, Hoole, Riesebeek en Oomen zeg. Enige waar ik wild van wordt op dit parcours naast VDP is Van den Broeck.

Ik dacht vorig jaar dat het voor de klimmers ging zijn, maar dit profiel is toch echt op maat van MVDP weer?! Of Pogacar natuurlijk. Maar echte klimmers gaan hier toch moeten passen tegen de punchers lijkt me.

Ik dacht vorig jaar dat het voor de klimmers ging zijn, maar dit profiel is toch echt op maat van MVDP weer?! Of Pogacar natuurlijk. Maar echte klimmers gaan hier toch moeten passen tegen de punchers lijkt me.
Goh, 4470 hoogtemeters (als mijn info correct is), dat is gelijkaardig met L-B-L.

Die eerste klim in de lokale rond is een steile puist van een kleine kilometer, wel met percentages tot 15 à 16%. Het is niet al te lang, dus een MVDP moet dat wel kunnen.

Daarna volgt wel een iets langere klim met ook een uitloper, dat doet mij al meer denken aan de hellingen in L-B-L. Ik denk dat dat toch wel slopend gaat zijn voor een MVDP.

Op het lijf gegoten van een Pogacar, die de rest echt wel pijn kan doen op die steile stroken. Als een Remco dat kan overleven en kan toeslaan op die tussenstukken vals plat, dan maakt hij ook een heel goede kans.

Allé onder voorbehoud hé. Kijken wat het parcours in de praktijk geeft. Het is ook wel een lang plaatselijke ronde, waarbij het zwaartepunt toch vooral in de eerste helft ligt.

Kan een mooi WK worden, zeker omdat types als Pogacar en Evenepoel niet graag wachten tot de laatste ronde. Als ze er wederom vroeg aan beginnen, dan wordt het een slopend WK.

Ja want bij ons is er geen duidelijke kopman? En bij ons zijn er geen goede hardrijders? en bij ons zijn er geen mannen die hard bergop kunnen? Ge hebt het hier over een selectie met Mollema, Hoole, Riesebeek en Oomen zeg. Enige waar ik wild van wordt op dit parcours naast VDP is Van den Broeck.

De absolute kopman is duidelijk ja. Maar met een Stuyven is tweede kopman nu WVA wegvalt, dat zint me in feite toch minder.
Buiten De Plus heb je ook niet echt de klimhelpers. Een Van Gils heeft volgens mij nog nooit in een dienende rol moet rijden.
Ik zeg niet dat we geen goeie renners hebben, want die hebben we wel.
Alleen stel ik mij wat vragen over welke tactiek er gehanteerd zal worden en in hoeverre renners zich 100% in dienst zullen stellen.

Iets wat in mijn ogen bij Nederland toch duidelijker is met mannen die gewoon puur helper zijn en zelf geen persoonlijke ambitie hebben.
Daar is een plan A en B, maar beide met MVDP in de hoofdrol. Dat is een sterkte maar ook een zwakte natuurlijk.

Maar goed in de finale zijn de enige die tellen de kopmannen. En Pogacar die speelt niet volgens de algemeen geldende regels.

Supporter jij maar voor de Hollanders dan. VDP kan niet veel gaan doen op een parcours als Zürich. De lichtgewichten zullen er heersen..

Goh, 4470 hoogtemeters (als mijn info correct is), dat is gelijkaardig met L-B-L.

Die eerste klim in de lokale rond is een steile puist van een kleine kilometer, wel met percentages tot 15 à 16%. Het is niet al te lang, dus een MVDP moet dat wel kunnen.

Daarna volgt wel een iets langere klim met ook een uitloper, dat doet mij al meer denken aan de hellingen in L-B-L. Ik denk dat dat toch wel slopend gaat zijn voor een MVDP.

Op het lijf gegoten van een Pogacar, die de rest echt wel pijn kan doen op die steile stroken. Als een Remco dat kan overleven en kan toeslaan op die tussenstukken vals plat, dan maakt hij ook een heel goede kans.

Allé onder voorbehoud hé. Kijken wat het parcours in de praktijk geeft. Het is ook wel een lang plaatselijke ronde, waarbij het zwaartepunt toch vooral in de eerste helft ligt.

Kan een mooi WK worden, zeker omdat types als Pogacar en Evenepoel niet graag wachten tot de laatste ronde. Als ze er wederom vroeg aan beginnen, dan wordt het een slopend WK.

Ik twijfel een beetje. LBL is natuurlijk een 20tal kilometer korter (ok, verwaarloosbaar), maar vooral daar liggen de zware beklimmingen toch diep in de finale en die volgen elkaar snel op. De eerste helft van LBL heeft relatief weinig hoogtemeters, ze zitten daar allemaal in het tweede deel. Op het WK is dat niet het geval natuurlijk. Ook is de top van de laatste (echte) beklimming op 20km van de streep. De langere beklimming is ook een brede weg wat het vaak iets minder selectief maakt. Die 1km aan een 10tal procent ziet er wel echt lastig uit, ook een smalle weg, maar al bij al denk ik dat de zwaarte van het parcours een klein beetje overschat wordt. Vooral omdat er telkens toch wel mogelijkheid is tot organisatie na de langere beklimming.

Het is natuurlijk Zwitserland, voor dat je het weet regent het daar heel de dag en dan wordt dit gewoon een slagveld. Maar al bij al vind ik het zeker wel wat minder zwaar, of ja "selectief" dan LBL. Voor mij bestond er bijvoorbeeld geen twijfel dat Van Aert hier een grote rol had kunnen spelen. Die klimt natuurlijk wel nog net dat stukje beter dan Van der Poel, dat is waar.

Een Van Gils heeft volgens mij nog nooit in een dienende rol moet rijden

Letterlijk in San Sebastien nog 15km op kop zitten sleuren voor Van Eetvelt en zo Sivakov teruggebracht. Als het nodig is (er is zeker een scenario waarin dat niet zo zal zijn als Remco voorop rijdt) stelt die zich gewoon volledig in dienst. Net zoals elke andere renner in dit team.

Laatst bewerkt:
Akkoord @Slackmans . Het is zeker niet 1-op-1 te vergelijken met LBL. Anderzijds is het idd 20km langer, het zal (net als in LBL) altijd wel op zijn minst een beetje bergop of bergaf gaan. Het weer wordt zeker ook een factor.

Van Aert had hier absoluut zijn rol kunnen spelen. 20 jaar geleden had ik gezegd, hier is een Freire absoluut niet kansloos. De tijden zijn natuurlijk wat veranderd. Evenepoel en Pogacar gaan waarschijnlijk niet wachten tot de laatste ronde. Het parcours is meer dan zwaar genoeg om er een harde en selectieve wedstrijd van te maken. En als Remco en Tadej echt een bom gooien, weet ik toch niet of MVDP op dit parcours stand kan houden... het zal toch al echt ene top-MVDP moeten zijn en ik weet niet of we die dit seizoen nog te zien gaan krijgen.

Ondertussen kan Slovenië volgende opstelling bovenhalen (als ze allemaal goesting hebben).

Pogi - Roglic
Mohoric - Tratnik
Mezgec - govekar

Een Mohoric en tratnik in goeie vorm kan die andere favorieten al een beetje laten afzien

De absolute kopman is duidelijk ja. Maar met een Stuyven is tweede kopman nu WVA wegvalt, dat zint me in feite toch minder.

Dit is toch geen parcours voor Stuyven. Die gaat mee omdat hij de inhoud heeft om een zware koers te rijden, hij heeft de laatste jaren voldoende bewezen zijn plaats te hebben binnen een selectie. Maar je mag op zo'n parcours toch verwachten dat Van Gils, Wellens of Benoot langer mee gaan.

Profiel Witikon (de langste klim in het circuit). Dit valt nog goed mee lijkt me --> 1600m @8% . Dan hebt ge nog die 3-4 500m puisten van 5-6%. En dan die opener is de Zürichbergstrasse, beetje een fake news helling van 700m @8,4% --> de eerste 300m is vals plat en daarna is het 8-16%. En zo dan 7 rondjes van 27km. Gezien de lengte van de koers, gaat het toch voor iemand met serieuze inhoud zijn. Maar dit lijkt me dus niet genoeg klimmen voor iemand als MVDP/WVA/andere zware punchers eraf te rijden zonder al heel vroeg te beginnen.
PCS profiel (hele rit)
Officiële route + profiel

Dit is toch geen parcours voor Stuyven. Die gaat mee omdat hij de inhoud heeft om een zware koers te rijden, hij heeft de laatste jaren voldoende bewezen zijn plaats te hebben binnen een selectie. Maar je mag op zo'n parcours toch verwachten dat Van Gils, Wellens of Benoot langer mee gaan.
Idd, sowieso Van Gils als 2e kopman pakken. Stuyven gaat hier echt niet kunnen blijven volgen.

Laatst bewerkt:
2 klimmen waarvan eentje meer dan 8% gemiddeld is. Dan nog wat stijgende stroken van 5-6% wat ook al geen vals plat is. Als dat niet genoeg is om de koers volledig aan stukken te rijden dan weet ik het ook niet meer hoor. Dit is het zwaarste WK parcours in jaren (sinds dat van Valverde).

Het zijn geen bergen dus ik verwacht hier ook geen pure klimmers maar tegenwoordig zijn de meesten zo all round dat de klimmers wel wat meer kunnen dan enkel een col op rijden. Waarom zou bv Carapaz hier niks kunnen doen? Of een Mas als je 2e kan worden in Lombardije na Pogacar dan kan je dit ook wel.

Dat de heuvels in het begin van de ronde liggen ipv op het einde maakt toch niks uit met Pogacar en Evenepoel in het peloton. alsof je die nog terugziet als je ze moet laten rijden met nog 20km te gaan.

Het zijn geen bergen dus ik verwacht hier ook geen pure klimmers maar tegenwoordig zijn de meesten zo all round dat de klimmers wel wat meer kunnen dan enkel een col op rijden. Waarom zou bv Carapaz hier niks kunnen doen? Of een Mas als je 2e kan worden in Lombardije na Pogacar dan kan je dit ook wel.
Lombardije is een pak meer écht "lange" tempoklimmen dan dit. Vandaar dat ik denk dat er geen Carapaz of Mas aan te pas gaat komen. Die hebben het absolute vermogen niet dat een MVDP kan duwen op die korte steile hellingen.

Dat alles in stukken uit elkaar gaat liggen, twijfelt denk ik niemand over.

De meningen over het parcours zijn duidelijk verdeeld :tongue:

Ik hou het erop dat het zeker zwaar genoeg is om het verschil te maken (zeker met toppers als Pogacar, Evenepoel, ...), maar dat het (zoals vaak) ook afhangt van hoe er gekoerst gaat worden. Maar als je kijkt naar de kampioenschappen van de afgelopen 5 jaar, dan zal het vermoedelijk toch wel niet lang duren vooraleer het ontploft.

Terug
Bovenaan