Algemeen Wielernieuws

Vandaag op verschillende plaatsen het wk gravel zien passeren. Eerste stop was langs een veldweg op 10 km van de lokale lus.

Wat ik daar allemaal gezien heb...

Het middelste paadje was 20cm breed maar met een stevige opkant, en de weg er naast lag bezaaid met dikke stenen. De profs knalden er voorbij. Van avermaet had zijn band gescheurd op 2 plaatsen. Iemand die bij mij stond heeft zijn voorwiel aan hem gegeven. Ik heb die band dan 2x geplugd in de hoop dat die gast nog in Leuven kon geraken, om na de finish zijn eigen wiel terug te krijgen.

Maar dan kwamen de amateurs. De luttele mensen die bij de passage van de profs bij me stonden waren ondertussen weg. Zeker 5x heb ik ze tegen de grond zien gaan. Ene zijn sleutelbeen over, iemand die 5 minuten bleef liggen. Ik ben daar uiteindelijk blijven staan tot de groene vlag gepasseerd was.

Uiteindelijk gelukkig allemaal zonder grote schade, maar als je zo'n mega event organiseert is het eigenlijk schandalig dat ik daar de enige levende ziel in de buurt was. Eén moto met een vlag na 1500 renners...

Vandaag op verschillende plaatsen het wk gravel zien passeren. Eerste stop was langs een veldweg op 10 km van de lokale lus.

Wat ik daar allemaal gezien heb...

Het middelste paadje was 20cm breed maar met een stevige opkant, en de weg er naast lag bezaaid met dikke stenen. De profs knalden er voorbij. Van avermaet had zijn band gescheurd op 2 plaatsen. Iemand die bij mij stond heeft zijn voorwiel aan hem gegeven. Ik heb die band dan 2x geplugd in de hoop dat die gast nog in Leuven kon geraken, om na de finish zijn eigen wiel terug te krijgen.

Maar dan kwamen de amateurs. De luttele mensen die bij de passage van de profs bij me stonden waren ondertussen weg. Zeker 5x heb ik ze tegen de grond zien gaan. Ene zijn sleutelbeen over, iemand die 5 minuten bleef liggen. Ik ben daar uiteindelijk blijven staan tot de groene vlag gepasseerd was.

Uiteindelijk gelukkig allemaal zonder grote schade, maar als je zo'n mega event organiseert is het eigenlijk schandalig dat ik daar de enige levende ziel in de buurt was. Eén moto met een vlag na 1500 renners...

Mijn ergernis is wat ik gezien heb aan de finish op tv. Ik begrijp dat de elite mannen moet sprinten, maar waarom moeten mannen die in een andere wedstrijd deelnemen op hetzelfde parkoers hun wedstrijd daarvoor even staken?
Ofwel moeten ze in 1 wedstrijd rijden en dus samen starten, ofwel moet de organisatie er maar voor zorgen dat iedereen zijn eigen wedstrijd kan rijden.

Mijn ergernis is wat ik gezien heb aan de finish op tv. Ik begrijp dat de elite mannen moet sprinten, maar waarom moeten mannen die in een andere wedstrijd deelnemen op hetzelfde parkoers hun wedstrijd daarvoor even staken?
Ofwel moeten ze in 1 wedstrijd rijden en dus samen starten, ofwel moet de organisatie er maar voor zorgen dat iedereen zijn eigen wedstrijd kan rijden.

Bedoel je de sprint voor de bronzen medaille?
Met alle respect maar dat gaat over mensen die 45km achter die groep reden. Dat die even de benen moet stilhouden gaat voor hen geen groot verschil maken. Ik denk dat dit voor velen de enige manier is om in een koers zo dicht bij een Jasper Stuyven of een Matej Mohoric te rijden.
Dit is gewoon het nadeel van een parcours waar je 2x over de finish moet rijden.

Die mannen reden achter de groene vlag dus zijn normaal gezien zelfs al buiten wedstrijd

Misschien niet zo een populaire mening.

Maar van mij mag dat WK gravelbiken in de huidige weer in de kast en vooral voor de profwielrenners. Ik snap dat het leuk is zeker voor amateurs en om het zelf te doen en dat het er vooral is voor die wielereconomie.

Maar van mij mogen ze die wk afstand dan ferm optrekken 300-400km afhankelijk van het parcours , dat de echte wielerprofs het ook minder snel zien zitten om dit even snel mee te pikken als trainingsritje, omdat ze er echt van moeten bekomen ,en het iets heroïscher wordt.

Maar van mij mogen ze die wk afstand dan ferm optrekken 300-400km afhankelijk van het parcours , dat de echte wielerprofs het ook minder snel zien zitten om dit even snel mee te pikken als trainingsritje, omdat ze er echt van moeten bekomen ,en het iets heroïscher wordt.
Zolang het doorgaat aan het einde van het seizoen gaat dat geen verschil maken.

Misschien niet zo een populaire mening.

Maar van mij mag dat WK gravelbiken in de huidige weer in de kast en vooral voor de profwielrenners. Ik snap dat het leuk is zeker voor amateurs en om het zelf te doen en dat het er vooral is voor die wielereconomie.

Ik ben niet bekend met het gravel circuit op vlak van prof wedstrijden maar zou het geen mogelijkheid zijn om een verplicht aantal gravel koersen te moeten rijden alvorens je naar het WK mag.

Ik ben niet bekend met het gravel circuit op vlak van prof wedstrijden maar zou het geen mogelijkheid zijn om een verplicht aantal gravel koersen te moeten rijden alvorens je naar het WK mag.

Ik volg het ook niet. Maar las een artikel waarin sprake was van wildcards. De profs zoals VDP rijden hier dus gewoon op uitnodiging.

“Er zijn 25 UCI Gravel World Series-wedstrijden verspreid over vier continenten”, legt ex-veldrijder Erwin Vervecken (52) van Golazo uit. Hij coördineert het allemaal. “Om je te kwalificeren voor het WK moet je in minstens één kwalificatiewedstrijd bij de beste 25 procent eindigen in je categorie. Er is een elitecategorie en er zijn ook leeftijdscategorieën, voor de amateurs dan. Iedereen die wil kan zich, zonder vergunning, inschrijven voor die wedstrijden. Alleen om mee te doen aan het WK moet je wel bij een wielerbond aangesloten zijn.”

In 2022 werd Gianni Vermeersch de allereerste wereldkampioen gravel. — © CTK
En dan zijn er nog de wildcards. Want voor veel profs past zo’n kwalificatiewedstrijd niet in het schema tijdens het wegseizoen. “Elke nationale wielerfederatie krijgt twintig wildcards”, legt Vervecken uit. Zo komt onder meer Mathieu van der Poel aan de start.

Zolang het doorgaat aan het einde van het seizoen gaat dat geen verschil maken.

Ze mogen meedoen, maar ik dacht dat het WK gravel iets meer heroïek kan gebruiken en dat gravelen daar ook voor stond ? mvdp zat amper 4,5 uur in het zadel, dat mag naar mijn mening zeker naar de 8-10 uur gaan.

Ik ben natuurlijk geen gravel kenner en heb ook maar dit WK verzet en gewoon naar Paris Tours gekeken.

Ik vind het op deze manier maar een flauw afkooksel eerlijk gezegd.
Een echt WK gravel zou minstens 300 km lang moeten zijn en 5000hm hebben, de renners zouden hun eigen materiaal (geen reservefietsen) en eten moeten meezeulen, geschoren benen zijn verboden, snor is verplicht net als geruite outfit. De avond voordien moet je verplicht een meter bier nuttigen net als 2 hamburgers na aankomst van de wedstrijd.

Die WK parcoursen tot op heden vind ik light versies van Strade Bianche en heeft niets met ‘gravellen’ te maken.

Ze mogen meedoen, maar ik dacht dat het WK gravel iets meer heroïek kan gebruiken en dat gravelen daar ook voor stond ? mvdp zat amper 4,5 uur in het zadel, dat mag naar mijn mening zeker naar de 8-10 uur gaan.

Ik ben natuurlijk geen gravel kenner en heb ook maar dit WK verzet en gewoon naar Paris Tours gekeken.
Hetgeen jij beschrijft bestaat al en heet unbound.
Ik snap ook niet goed waarom je juist meer heroïek zou willen. 56 profs hebben zelfs niet kunnen uitrijden. Er zijn profs die goed over de 5u zijn gegaan.
Ik denk als je zou spreken met mensen die het gereden hebben zou je wel horen dat dit zeker geen licht koersje was.

Maar nee het is geen 300km endurance evenement, maar moet dat?

De definitie van gravel is altijd best vaag geweest, zeker hier in België.

In de VS hebben ze effectief de mogelijkheid om 300km over echte gravelpaden te rijden maar of dat dan "de juiste definitie" van gravel is, ben ik het niet mee eens.

Ik ken de streek rond bijvoorbeeld Unbound niet goed maar er zijn heel veel plekken in de VS waar alles zo plat als een pannenkoek is en dan 300km op de fiets, levert misschien wel persoonlijke heroic op maar zeker geen kijkcijfers hoor.

Een interessant parcours met mixed surfaces, een evenwaardig deelnemersveld kan sowieso een leuke wedstrijd opleveren.

Hetgeen jij beschrijft bestaat al en heet unbound.
Ik snap ook niet goed waarom je juist meer heroïek zou willen. 56 profs hebben zelfs niet kunnen uitrijden. Er zijn profs die goed over de 5u zijn gegaan.
Ik denk als je zou spreken met mensen die het gereden hebben zou je wel horen dat dit zeker geen licht koersje was.

Maar nee het is geen 300km endurance evenement, maar moet dat?

Er zijn meer soortgelijke wedstrijden dan gravel unbound en de echte endurance wedstrijd van gravel unbound is +500km...

Van mij moet de afstand niet langer maar toch op een minst de duurtijd van de race (afhankelijk van het parcours).

Gravel unbound werd voor dat de UCI er zich ging mee bemoeien toch het officieuze WK gravel toch genoemd?

Ja dus het mag in mijn ogen zeker.
Die profs die verder achter komen of niet aankomen hebben normaal materiaal pech gehad.

Gravel had het toch van het epische ?
Bijna Ieder WK op de weg van de laatste jaren duurt zelf 2 uur langer dan de winnaar.

Maar sowieso komt het er niet van...

Unbound had dit jaar op 325km slechts 2400hm's. Qua hoogtemeters per kilometer dus perfect vergelijkbaar met gisteren. Unbound 2024 was dan geen echte gravel race?

En wat voegt het toe om wedstrijden 500km lang te maken? De E3 is quasi elk jaar een interessantere koers als de RVV, renners passen zich aan en gaan zich net meer sparen omdat de koers zo lang is.

Maak er gisteren 500km gravel van en de uitzending is 1,5u lang kijken naar Vdp die 5' voor Vermeersch uit rijdt en 12' voor de groep Stuyven. Episch, en geen kat die er zijn tv voor op zet.

Is er geen thread voor gravel discussies?

Vandaag komt hij alweer in actie. Geen Pogacar wel Hirschi die gisteren zijn reeks verder zette.

Maak er gisteren 500km gravel van en de uitzending is 1,5u lang kijken naar Vdp die 5' voor Vermeersch uit rijdt en 12' voor de groep Stuyven. Episch, en geen kat die er zijn tv voor op zet.

Alsof het gisteren wel spannend was op tv ?
Nu andere mening , andere visie,... dat kan altijd :)

Vandaag komt hij alweer in actie. Geen Pogacar wel Hirschi die gisteren zijn reeks verder zette.

Hirschi is toch wel gestoord bezig sinds de ronde van Zwitserland
1-6 (wk) -6 (GC) -1-1-1-1-1-16 (OS) -1-5

Terug
Bovenaan