Ook hartslag is geen constante, wel al beter dan snelheid maar nog steeds niet perfect, enige juiste is vermogen.
Er is een reden waarom bijna elke wielertoerist een vermogensmeter heeft.
Vermogensmeter voor de loper zullen ook meer en meer opkomen, net zoals bij het zwemmen.
Ja en nee. Hartslag is redelijk constant, hoor. Het is te zeggen, de ankerpunten in je hartslag zijn redelijk constant: Je aerobe en anaerobe drempel en je maximumhartslag gaan niet zo drastisch, normaal gezien. Zeker niet als je al een beetje getraind bent en ook geen profsport gaat doen of zo.
Die zones kun je trouwens ook redelijk juist bepalen zonder een lactaattest te gaan doen, hoewel dat natuurlijk de beste manier is.
Vermogensmeters daarentegen zijn nog quasi onbruikbaar bij het lopen. Niet dat ze niet goed zijn, maar op de podcast van The Running Crew leggen ze het goed uit: Hartslagmeters meten. Vermogensmeters berekenen. Dat werkt met een algoritme, gebaseerd op van alles. Maar het is niét het meten van je echte vermogen. Dat zou bij lopen ofwel op de schoenzolen moeten gebeuren, ofwel in de onderrug/bilspier. En dat is nu nog toekomstmuziek. Dat Stryd het al aardig goed kan berekenen, is mooi. Maar het blijft berekenen vs meten.
Maar sowieso, op snelheid op hartslag, op vermogen of op gevoel, het heeft allemaal zijn nut. Bij consistent gebruik zijn al die manieren goed. En zelfs zonder die aanwijzers kun je lopen. Gewoon met plezier gaan lopen. Je zult àltijd beter worden. Alleen is het een kwestie van hoe efficiënt je beter wordt. En efficiëntie hoeft helemaal geen doel te zijn. Je mag er in je hobby ook voor kiezen om niet op de allerefficiëntste manier te trainen, toch?
Voor mij telt persoonlijk maar één ding: beter worden met zo weinig mogelijk blessuregevaar. Ik gebruik die maatstaven allemaal, maar vooral om genoeg te trainen om beter te worden, en niet zo zwaar te trainen dat ik blessuregevaar loop.
Vermogen meten tijdens het lopen is niet zo simpel. En de toeristen die met een vermogenmeter rijden zijn echt heel dun bezaaid. Ik ken persoonlijk maar één iemand die er één heeft. Terwijl al de rest wel allemaal een hartslagmeter aanheeft.
De foutmarge bij hartslag is toch vrij miniem te noemen hoor. Daarbij heeft het allemaal weinig nut als je uw lactaatdrempel niet kent.
Er zijn talloze schema’s te vinden online. Veelal hartslag gebaseerd. Maar als je op hartslag wilt lopen zal je ook wel eerst moeten bepalen wat uw zones juist zijn.
Ik zeg het ik weet niet wat je kan. Maar als je 10km in 44min kan lopen dan zie ik niet in waarom je zou lopen tegen 6min/km.
Met dat laatste alineaatje ben ik het wel grondig oneens, tenzij ik het verkeerd begrijp

Ja, je moeten weten wat je zones zijn als je wilt gaan lopen op hartslag. Maar als je die hebt, kan er ab-so-luut een groot nut zijn aan lopen aan 6:00. Als je aan gepolariseerd trainen doet, moeten je duurlopen en vooral je lange duurlopen onder je aerobe drempel gebeuren. En dat kan 6:00 zijn. Zo leer je je spieren om efficiënter om te gaan met de aangevoerde zuurstof, leert het beter vet te gebruiken voor die duurlopen en verbetert je stofwisseling. Volgens die leer moet zelfs de overgrote meerderheid van je km's in die zone gebeuren (die bekende 80/20%-verdeling). Je ziet dat trouwens redelijk snel in je HR, als je een tijdje zo getraind hebt. Zoals Castil zegt, loopt die dan minder op en blijft hij langer gelijk. Je curve verschuift en gaat pas bij hogere snelheid over op suikerverbranding.
Ik loop de 10km in 51min (nog geen 44, dus

), maar ik loop mijn lange duurlopen wel aan 6:30. En vorige maand was dat nog aan 8:30. Omdat ik loop op HR en niet op tempo tijdens die loopjes.
Hoe bepaal je eigenlijk de tempo's van een intervaltraining zonder smartwatch? Snelle stukken aan een snelheid die net iets té oncomfortabel is om te praten en de trage stukken gewoon zodanig dat je het volgende snelle stuk weer gemakkelijk aankan?
Piste. Bij ons staan in het stadspark altijd bordjes elke 100m, ik hertel dan mijn min/km naar sec/100m en zo lukt het ook. Maar als je een piste in de buurt hebt, is dat wel de makkelijkste oplossing. Welke snelheid, dat zal je schema wel aangeven. Je hebt intervallen net onder doeltempo, en tempoblokken rond je doeltempo. Hangt dus af van je huidige vorm en je doel.