Algemene Loopthread

Ik heb een paar weken terug een wedstrijd gelopen en men doel daar gehaald. Omdat ik het wel zwaar vond (+ de voorbereiding) anderhalve week niet gelopen. Ik heb er nu een 4-tal loopjes opzitten ik heb het gevoel dat ik van 0 start. Hartslag alle kanten, rekker aan de benen. Alsof ik alle vooruitgang kwijt ben van de afgelopen maanden.
Nog mensen daar last van gehad, en vooral: oplossingen voor hebben?
Als je anderhalve week stil ligt gaat er sowieso een beetje verval zijn, maar zeker niet in die mate dat je terug van 0 moet beginnen. Bekijk wat een realistisch aantal week kilometers voor u is en bouw consistentie op. Zorg ook voor wat prikkels, lees: loop niet altijd hetzelfde tempo. De rest volgt vanzelf wel.

Voor't eerst met carbonschoenen gelopen vandaag.
Die van Under Armour (Flow Velociti Elite 2) stonden aan 50% met Black Friday, daar kon ik het niet voor laten.
Wat een machines zeg :eek: veel minder druk op de kuiten precies en vooral in het bergop (niet echt steil maar kom) lopen vond ik dat de schoenen echt power bleven geven.

Parcours Bello Gallico is online en het meest drassige (understatement van het jaar) stuk in Pecrot is geschrapt!

Dus misschien geen volledige waterafstotende sokken nodig dan? Nu ja, heb met die sokken wel niks van last gehad vorig jaar dus misschien niet veranderen?

Voor de rest parcours identiek, is gemakkelijk voor mijn trouwe volger die niet de beste kaartlezer op deze planeet is ;)

Edit: blijkbaar te vroeg gejuicht,... stuk met halve meter water zit er dus nog weldegelijk in (misschien met al die regen wel wat meer dan kniehoogte dit jaar?)
Ik doe voor de eerste keer mee met de Bello Gallico (wel de 80 km). Zijn er zaken die ik zeker bij moet hebben die niet op de website staan en wel handig kunnen zijn?

6 km loopke

Vlak en wind tegen - 5:50
Licht hellend en wind tegen - 5:31
Zwaar hellend en wind tegen - 5:02
Zwaar dalend en wind mee - 6:13
Licht dalend en wind mee - 6:03
Vlak en wind mee - 5:51

Vooral die 3de km was pittig :tongue:

Dat begrijp ik toch niet goed. Hoe kan je eigen ego zo gekwetst zijn omdat je partner beter is in iets? Het is maar sport. :')

Het is iets complexer en gaat niet over recreatief sporten maar iemand die ging doorbreken/ doorbrak op hoog niveau.
De man in kwestie zag zijn leven dus veranderen naar een zeer ondersteunende rol en moest zich niet enkel sportief maar ook op andere vlakken serieus aanpassen.

Tweede verhaal is een vriendin van mijn vrouw die heel hard gebeten werd door de sportbacterie en haar leven drastisch aanpaste.
Die man/ jongen kon en wou ook gewoon niet mee evolueren, en onherroepelijk loopt het dan spaak als het tot irritaties leidt.

Los daarvan ken ik wel genoeg alfa’s die toch liefst het beste zijn :P
In de loopclub zit zo iemand die eens 2 maand niet komen trainen is omdat hij bij een blok van 600m eraf gelopen werd, en normaal de beste van het groepje was :P
En een andere die altijd alleen traint en op wedstrijd nogal vaak de “ja maar het was maar een training”-kaart trekt.

Mijn trainingen in Garmin coach app en Fenix 7 lopen niet meer synchroon, soms zelfs iets helemaal anders.
Gisteren zelfs verschil tussen een lange duurloop en sprinttraining.
Al paar keer mijn horloge gerefresht in de app.
Iemand anders een oplossing?

komt er van als je naast de mont blanc woont hé :S
Grapjas :D

Even serieus: Heist Op Den Berg heeft best wel steile stukken. Richting de kerk de steilste bocht = 14 %
Langs een zijstraat die ik er soms bij neem zelfs nog iets steiler. (helaas maar één bocht maar dat is toch pompen)
En omhoog net naast het pleintje waar nu die winterbar staat is het ook best pittig.

Jammer genoeg zijn die stukken relatief kort en zijn er wat weinig van.
Dus na een tijdje wordt het saai. Wil je de HM van Brussel simuleren moet je steeds dezelfde straten op en af lopen.

En ne mont blanc is Heist natuurlijk niet he :D

Laatst bewerkt:
Misschien dat ik het gemist heb tijdens black friday ofzo.
Maar doet trenara ooit aanbiedingen? Dus met andere woorden geven ze ooit korting op hun abonnementen?

Vanaf volgende week is het 12 weken tot de halve marathon van Kruibeke. Ik stel zelf mijn eigen schema's samen (vind ik leuk om doen) om zo ook eigen inzichten te proberen vergaren, en het is een extra motivator om deftige trainingen te lopen ipv maar 'iets' te doen. Quasi alles is al eens gelopen dus het aantal kilometers is vrij accuraat. Het aantal kilometers is inclusief opwarming en cooldown, bijvoorbeeld: "8,7km @ hm pace" zal eerder 5,7km effectief aan dat tempo zijn. Morgen 22km lopen om opnieuw op 55km weektotaal te komen.

Indien iemand feedback heeft voor een verbetering dan hoor ik het graag aub. :)

schema.png
Link voor grotere afbeelding.

Na jaren niet meer te voetballen en dus sinds 2018/2019 eigenlijk totaal niet meer te sporten heb ik voorgenomen om terug te gaan lopen.
Ik heb me ook een Garmin Forerunner 265S aangeschaft om zeker niet blind te lopen maar moet het nog effectief uitproberen. Ik zag gisteren via het werk de mail passeren dat we ons terug kunnen inschrijven voor de Antwerp 10 Miles.
Misschien goed om dit als doel te gebruiken, maar hoe haalbaar is het om hieraan deel te nemen als ik nu quasi vanaf 0 zou starten?
Tips omtrent schema's opstellen zijn ook zeker welkom.

Na jaren niet meer te voetballen en dus sinds 2018/2019 eigenlijk totaal niet meer te sporten heb ik voorgenomen om terug te gaan lopen.
Ik heb me ook een Garmin Forerunner 265S aangeschaft om zeker niet blind te lopen maar moet het nog effectief uitproberen. Ik zag gisteren via het werk de mail passeren dat we ons terug kunnen inschrijven voor de Antwerp 10 Miles.
Misschien goed om dit als doel te gebruiken, maar hoe haalbaar is het om hieraan deel te nemen als ik nu quasi vanaf 0 zou starten?
Tips omtrent schema's opstellen zijn ook zeker welkom.

Ik zou starten met één van de Garmin Coach voor 5 of 10km programma's die zullen je een goeie basis geven.

Geen idee wat je leeftijd is of hoe fit je vroeger was maar tegen april 16km lopen moet wel lukken, leg je verwachtingen vooral op finishen en niet op de vele mooie tijden die je op Strava zal zien passeren.

Vanaf volgende week is het 12 weken tot de halve marathon van Kruibeke. Ik stel zelf mijn eigen schema's samen (vind ik leuk om doen) om zo ook eigen inzichten te proberen vergaren, en het is een extra motivator om deftige trainingen te lopen ipv maar 'iets' te doen. Quasi alles is al eens gelopen dus het aantal kilometers is vrij accuraat. Het aantal kilometers is inclusief opwarming en cooldown, bijvoorbeeld: "8,7km @ hm pace" zal eerder 5,7km effectief aan dat tempo zijn. Morgen 22km lopen om opnieuw op 55km weektotaal te komen.

Indien iemand feedback heeft voor een verbetering dan hoor ik het graag aub. :)

schema.png
Link voor grotere afbeelding.
Die 2 laatste intensieve sessies 8x1k in voorlaatste en 10x400m in laatste week zou ik korter maken om toch meer herstel/rust in te bouwen en helemaal fit te staan voor de halve.
Voor de rest ziet het er een heel tof en gevarieerd schema uit, ik zou het ook al willen volgen 😊

En aanvullend: de lange duur tot 24km hoeft eigenlijk niet in aanloop van een halve. 18-20km als langste duurloop zou eigenlijk wel voldoende moeten zijn.

Mijn basis is set in stone. Vandaag loop ik mijn laatste sessie van een vooropgesteld schema om de basis te verbeteren en dat is erg goed gelukt.

Vanaf volgende week volg ik een schema van Trenara om de 10 miles < 1:25 te kunnen lopen. Dwz dat het aantal weekkilometers terug zakt van max +-50 naar max +-40.

Ik ga mij nu meer concentreren om 'sneller' te kunnen lopen met mijn huidige basis als startpunt.
Ik heb daar een schema opgesteld om tegen eind april 1:25:00 te lopen. Ik ben benieuwd want dit jaar liep ik 1:29:52.
Mss werkt Trenara niet voor mij, mss wel maar het is eens iets anders. Ik heb al met veel schema's gelopen maar nog nooit met Trenara.

Let's go for it.

Mijn nonkel zegt dat ik voor 1:20:00 moet gaan maar dat lijkt mij niet realistisch.

In april 2022 liep ik 1:31:21 (De doeltijd was 1:25:00 maar ik ben mijzelf toen tegengekomen)
In april 2023 moest ik passen
In april 2024 liep ik 1:29:52 (De doeltijd was 1:30:00)

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan