Algemene Loopthread

De R.I was gestegen van 49 naar 54 sinds de 10 miles vorig jaar door hard te werken aan de basis.

Nadat ik meer tempolopen, intervalsessies, snelle verhoging en daling van de HR .. enzovoorts ingelast heb is dat gezakt naar 53.
Momenteel is het terug gestegen naar 53,6

Het is niet abnormaal dat het even lichtjes zakt na andere soort trainingen. Maar deze trainingen zijn ook nodig. Volgens Trenara ga ik straks 1:33:00 lopen tijdens de 10 miles eind april. Dat is wel heel conservatief maar goed we shall see. Het is nog eventjes :D

(Ter info: In 2022 was de gemiddelde R.I. 52 in april maar heb ik mijzelf opgeblazen en liep ik 1:32:21 en in 2024 was de gemiddelde R.I. 49 in april en toen liep ik 1:29:52 - Nu ja een deel hangt af van de dagvorm en de weersomstandigheden. Anyways vandaag de dag is mijn R.I. het hoogst sinds 2019)

Laatst bewerkt:
De R.I was gestegen van 49 naar 54 sinds de 10 miles vorig jaar door hard te werken aan de basis.

Hecht je dan zoveel waarde aan de gunning index?
Het is ook maar een cijfer dat tracht weer te geven hoe hoog uw vo2max is en daarbij ook uw hartslag in rekening brengt. Het geeft een grof idee, maar er zit nog altijd een regressief model achter en gaat uit van assumpties.
Zo wil het niet zeggen dat iemand die 3u op de marathon loopt ook automatisch onder de 19m op de 5km loopt, laat staan in de tegenovergestelde zin.

Hecht je dan zoveel waarde aan de gunning index?
Het is ook maar een cijfer dat tracht weer te geven hoe hoog uw vo2max is en daarbij ook uw hartslag in rekening brengt. Het geeft een grof idee, maar er zit nog altijd een regressief model achter en gaat uit van assumpties.
Zo wil het niet zeggen dat iemand die 3u op de marathon loopt ook automatisch onder de 19m op de 5km loopt, laat staan in de tegenovergestelde zin.

Nummertjes omhoog zien gaan heeft hier toch ook een positief effect, ook al weet ik dat het allemaal wat giswerk is, is het toch fijn om een stijgende lijn te zien. :laugh:

Nummertjes omhoog zien gaan heeft hier toch ook een positief effect, ook al weet ik dat het allemaal wat giswerk is, is het toch fijn om een stijgende lijn te zien. :laugh:
Kan je toch ook gewoon kijken naar uw CTL/ conditie of een andere term die ervoor gebruikt wordt? :P

Zolang uw training redeneert en je dat ook merkt lijkt me dat het belangrijkste.
Ballpark weten wat je potentieel kan is leuk natuurlijk, dat ontken ik niet :P

Zolang uw training rendeert en je dat ook merkt lijkt me dat het belangrijkste.
Ik heb niet het gevoel dat ik sneller word van al die tempo en intervaltrainingen die ik nu uitvoer de laatste 2 maanden. Maar ik voel dat ik stabieler loop (als ik moe word struikel ik minder snel) en ik ook (veel) sterker word.

Daardoor kan ik veel langer een hoog tempo aanhouden, heb ik meestal het gevoel dat ik nog extra sprintjes kan doen nadat de sessie is afgelopen en kan ik nu ook mijn sprintjes bergop doen als dat moet (HR is dan iets hoger maar dit lukt nu wel).

In die zin maak ik vorderingen.

Hecht je dan zoveel waarde aan de running index?
Niet echt. Maar soms is het wel eens interessant om cijfers te bekijken.

Laatst bewerkt:
Kheb mezelf een paartje Novablasts gekocht voor naast de Ride17.

Laatstgenoemde ben ik mega content van. Mijn beste shoes ooit. Ware het niet dat die toebox extreem tapert en ik dus, ondanks smalle voeten, toch gekneld zit (in een 46, waar ik in dailies meestal 44 heb).

De Novablasts zijn relatief gelijkaardig. Ietsiepietsie stabiliteit maar neutraal. Iets meer bounce. Iets duurder. Iets minder durable. Maar vooral meer plek vooraan.

Ook de erg goeie (en waanzinnig diepgaande) review op https://runrepeat.com/asics-novablast-5 heeft mij overtuigd.

Die site is echt een goudmijn voor vergelijkingen.

Bijlagen

• IMG_4989.jpeg
    IMG_4989.jpeg
    1,9 MB · Weergaven: 12
Reflux.jpg

De HR was vandaag heel onregelmatig tijdens de LSD.
Ik had om een of andere reden last van reflux. Heel erg vervelend tijdens een loopsessie.

Anyways het was een marteling en er was niks leuk aan maar ik heb de training (17 km) toch volledig gedaan (Tempo 6:50)

Laatst bewerkt:
Ik geef het op.

Weer een verrekking in mijn kuit.
Kine, dry needling, veel water drinken, rustig opbouwen en iets hogere cadans hebben mij (voorlopig) hiervan geholpen.

Ik had er meerdere op korte termijn na elkaar, het schoot er telkens in en zelfs stappen was moeilijk. Raar maar waar vaker als ik traag liep = lagere cadans.

Kine, dry needling, veel water drinken, rustig opbouwen en iets hogere cadans hebben mij (voorlopig) hiervan geholpen.

Ik had er meerdere op korte termijn na elkaar, het schoot er telkens in en zelfs stappen was moeilijk. Raar maar waar vaker als ik traag liep = lagere cadans.
Elke zoveel maanden heb ik wel iets aan de hand. Het probleem wordt ook wel opgelost. Maar ben het echt beu aan het geraken.

Vandaag 24km in zone 2 aan 5:13 /km. Een jaar terug zou dat aan 5:30 geweest zijn dus mooie vooruitgang. Ook wel een beetje vertrouwen kunnen bijtanken hierdoor voor Kruibeke want begin deze week waren de benen niet zo best. Onvoldoende slaap lag ook wel aan de basis hiervan, dat blijft een werkpunt helaas..

Dat is de ouderdom 🤷‍♂️
Is @MaTi dan ouder dan ik?

Bij mij gaat het best wel goed op dat vlak. Sinds juni heb ik geen noemenswaardige blessures meer gehad.
Al moet ik met twee woorden spreken.

Elke zoveel maanden heb ik wel iets aan de hand. Het probleem wordt ook wel opgelost. Maar ben het echt beu aan het geraken.
Ik heb heel 2023 gesukkeld met de rug maar die is nu terug 100% in orde.

Is @MaTi dan ouder dan ik?
Geen idee, maar sinds mijn 30e is mijn lichaam toch minder flexibel in het verwerken van trainingen.
Ik vraag/verwacht dan misschien ook vaak te snel te veel.

Hier gaat de voorbereiding voor mijn eerste marathon voorlopig vlot via het Garmin coach plan.
Echt wel tevreden van, voldoende afwisseling, automatisch aanpasbaar als ik eens een training oversla, indien geen zin in de voorgestelde, telkens enkele mogelijkheden en ik voel me sterker worden.

Paar vraagjes voor de anciens, ik heb het EK in april als wedstrijd gepland, ik zie dat de snelste pacer 2u59 als doeltijd heeft.
Dit is ook mijn doeltijd, maar mag ik er vanuit gaan dat als ik die groep kan volgen dat ik dan effectief onder de 3 uur aankom?
Houden ze rekening met het parcour dmv tempoaanpassingen?

Ik dacht een kleine Camelback met, of zak met darm of paar softflasks mee te nemen met sportdrank in en eventueel af en toe water van de tafels te nuttigen + 6 a 8 gels (om het half uur een gel 25 of 40 gr koolhydraten.).
Laatste vraag, ik heb 1 teen die irritatie ondervindt in mijn voorkeurschoen, plakken jullie die af op voorhand, met gewone tape, kinetape,...?
Of zo laten en door de pijn doorlopen?

Andere tips of info mag steeds!

Geen idee, maar sinds mijn 30e is mijn lichaam toch minder flexibel in het verwerken van trainingen.
Ik vraag/verwacht dan misschien ook vaak te snel te veel.

Hier gaat de voorbereiding voor mijn eerste marathon voorlopig vlot via het Garmin coach plan.
Echt wel tevreden van, voldoende afwisseling, automatisch aanpasbaar als ik eens een training oversla, indien geen zin in de voorgestelde, telkens enkele mogelijkheden en ik voel me sterker worden.

Garmin plan gaat toch maar tot HM?

Zolang je sterker voelt worden en geen blessures is alles ok zeker?

Ik ben 38. En elke keer pas ik mijn intensiteit aan, van trenara 5 keer per week naar 4 keer per week. Naar zone 2 training en alles aan lage hartslag maar ergens onderweg zegt er wel iets dat het teveel is geweest.

En 5 km lopen zegt me nu eens totaal niks.

Ik leg me erbij neer dat mijn doelen niet meer realistisch zijn maar daarmee zegt lopen mij ook niet meer veel. Dan kies ik liever een anderen "uitdaging".

Fietsen vind ik te tijdrovend. Tenzij ik investeer in rollen om thuis wat te doen. Zwemmen zou ik ook nog wel doen maar kan me niet binden aan een club door de uren en als ge pech hebt tijdens de openingsuren, zit ge vast tussen onze oudere medemens.

Enige dat overblijft is fitness, maar ik ken mezelf en ben dat beu na x aantal tijd omdat er weinig progressie op zit. Maar dat laatste is misschien de betere optie in functie van sterker te worden en zo het lopen wel weer op te kunnen pikken.

Paar vraagjes voor de anciens, ik heb het EK in april als wedstrijd gepland, ik zie dat de snelste pacer 2u59 als doeltijd heeft.
Dit is ook mijn doeltijd, maar mag ik er vanuit gaan dat als ik die groep kan volgen dat ik dan effectief onder de 3 uur aankom?
Houden ze rekening met het parcour dmv tempoaanpassingen?

Ik dacht een kleine Camelback met, of zak met darm of paar softflasks mee te nemen met sportdrank in en eventueel af en toe water van de tafels te nuttigen + 6 a 8 gels (om het half uur een gel 25 of 40 gr koolhydraten.).
Laatste vraag, ik heb 1 teen die irritatie ondervindt in mijn voorkeurschoen, plakken jullie die af op voorhand, met gewone tape, kinetape,...?
Of zo laten en door de pijn doorlopen?

Pacers die ik ooit gevolgd heb liepen altijd een egaal tempo en liepen ook de doeltijd. Maar heb ook wel al eens andere dingen gehoord.
Ik veronderstel wel dat ze een pacing plan hebben. Zeker met die stevige beklimmingen.
Ook niet in de massa vlak achter de pacer lopen. Zeker aan bevoorradingen is dit een ramp (ik neem nooit zelf drank mee).
Ik draai deze tape rond een paar tenen en plak er ook mijn tepels mee af. Nog nooit weten loskomen door het zweten.

Vorige week officiële bevestiging gehad dat inschrijving voor de marathon in New York in orde is 🙌. Kan ik nu ook eens beginnen kijken voor vlucht en verblijf.

Terug
Bovenaan