Tussen 5 keer per week lopen en 5km lopen zit wel een gigantisch gat he.
4/5 keer per week lopen is bv iets wat ik in de 10 jaar dat ik loop nu, nog nooit gedaan heb. Het laatste jaar probeer ik 4x per week te lopen en dat heb ik afgelopen zomer gemerkt na een overbelasting aan m'n voet.
Met 2-3 keer per week lopen kan je toch al een prachtige basis leggen voor alles tot een halve marathon aan een degelijke snelheid?
Als ik mij met jou vergelijk (ook 38 jaar):
* ik loop nu 10 jaar, eind 2014 was mijn basisconditie nergens.
* ik heb de eerste 5 jaar 2x per week gelopen en niet op regelmatige basis.
* pas de laatste 5 jaar loop ik bijna elke week 3x en pas het laatste jaar zitten er weken tussen van 4 (en HEEL soms 5) loopjes. Bij die loopjes zitten vooral Z2 trainingen, met hier en daar een eens stevig interval, maar ik denk dat 75% van m'n gelopen km's aan Z2 tempo's zijn.
* maandtotalen nooit boven de 150km/maand (behalve de maand voorafgaand aan m'n blessure), 45km per week zal eerder uitzonderlijk zijn.
* snelheden gestaag verbeterd van een eerste halve marathon in oktober 2017 in ±2u, naar recent een PR van 1u27'38"
Om maar te zeggen: je hoeft helemaal geen 4/5 keer per week te lopen als uw lichaam daar neen tegen zegt. Beter 2-3 kwaliteitsvolle trainingen per week die uw lichaam aankunnen, dan 4/5 keer te trainen volgens een schema van Trenara.
*edit* Ik zie overigens in je postgeschiedenis dat je je meer richt op trailruns met goed wat hoogtemeters in. Dan raad ik je vooral heel veel extra oefeningen aan om je core en je bovenbenen te versterken.
(en je kan ook lange trailruns voltooien met minder dan 4 loopjes per week

)