Algemene Loopthread

@MichielD4 muy bien, hoe viel de zon mee? was toch vrij warm niet, maar smorgens zeker nog fris.
Dat weer in Spanje is iets wat me zou doen twijfelen, ik weet februari en december voor Sevilla en Valencia, maar daar schijnt precies altijd de zon en je moet maar eens pech hebben dat het juist weer uitzonderlijk warm is.

@Zubrowka Rond 11u was het misschien 15 graden en door de zon misschien iets warmer qua gevoelstemperatuur. Maar eerlijk gezegd hij er eigenlijk echt geen last van. Komt het door die paar hitte-adaptatie trainingen of gewoon omdat ik scherper stond en in betere vorm was, geen idee. In de namiddag liep ik in korte broek en t-shirt met lange mouwen rond en toen was het wel 20 graden.

vandaag mijn ondertussen 60e halve marathon, geprobeerd om mijn record te verbreken, maar uiteindelijk gestrand op mijn derde beste tijd (1u24m19s). Uit voorzorg gestart in wave 1 ipv wave 2 ivm de hitte, eerste kilometers mee in het pak, aleja het niveau is zot, eerste kilometer 3m43 en je loopt ergens in de achterhoede. De eerste 5kilometers op schema (18m53) daarna kilometers onder de 4'min en dan maar klik gemaakt om volgende week zondag nieuwe poging te wagen en dus tweede gedeelte meer als tempoloop af te haspelen, het begon ook warm te worden, kon ook nergens in een groepje lopen, liep wat lijken voorbij en werd voorbijgelopen. nog een grietje ingehaald dat mij op de halve marathon van Antwerpen was voorbijgestoken. Ik zie me wel nergens in de uitslag staan, wrs omdat ik gecheat heb met de waves? :)

In 2022 ook al eens meegedaan in Gentbrugge, het parkoers is verbeterd, de aanloop naar de twee rondes is totaal anders. je ziet ook dat de wedstrijd serieus gegroeid. top wedstrijd. Komende zondag in Hapert meedoen.

Laatst bewerkt:
Hier ook gentbrugge gedaan, maar vorige week ziek geweest. Finish op 2u16. Wel maar in december begonnen met trainen.
Vanaf km 17 was het op karakter.

Warmste dag van de week? Veel te warm.
Het parcours was ok, leuke wedstrijd en kleiner dan die van Gent.

Vandaag eerste deel van het EK-parcours gaan verkennen, behalve de start. Begonnen aan Schuman maar daar zou er voor de tunnel gekozen worden ipv bovengronds? Jammer want het Jubelpark is zeer mooi.
Nadien een lastige klim, redelijk lang op de Tervurenlaan. Te snel starten en je bent hier al gezien.

Nadien is het een prachtparcours, heerlijke afdaling richting Afrikaans museum en nadien golvend tot in Leefdaal. Daar door werken (?) een onnodige beklimming richting Tervuursesteenweg om dan meteen terug richting Dorpstraat te lopen.

De rest ken ik al dus niet meer verkend. Maar het is toch een lastig parcours, zeker het einde in Leuven nog.

Ik kwam mijne nieuwe buurman tegen (een jaar of 25 denk ik) tijdens mijn LSD loopje maar hij had dit niet meteen door.

Ik liep zo rond 6:40 en ik zeg 'Hey hallo daar!'
Hij: Ah zedde gij ook van Itegem? Ikke:'Ja ja'. :biglaugh:
Hij: Ja ik ben pas terug gestart met lopen.
Ik: Ah het is vrij warm en het is nog ne km of 4. Rustig aan hé. Volg mij dus maar.

Maar goed hij kon zich niet beheersen en hij snelt er als een speer vandoor. :)
+- 2 km later haal ik hem natuurlijk terug in en ik zie hem ferm zwoegen.
Ik heb dan een beetje getrokken voor hem en ik ben aan 6:20 gaan lopen. Hij is dan in het zog blijven volgen.

Anyways net voor Itegem vertraag ik lichtjes en komt hij terug langszij.
Hij: Amai je loopt heel continue hetzelfde tempo!
Ik: Ja ja ik ben gewoon bezig met ne LSD hé.

Ik vond het wel leuk zo met twee. Hij had een goei mikpunt en voor mij: 6:20 of 6:40: dat is voor mij niet echt het grote verschil ;)

Vandaag eerste deel van het EK-parcours gaan verkennen, behalve de start. Begonnen aan Schuman maar daar zou er voor de tunnel gekozen worden ipv bovengronds? Jammer want het Jubelpark is zeer mooi.
Nadien een lastige klim, redelijk lang op de Tervurenlaan. Te snel starten en je bent hier al gezien.

Nadien is het een prachtparcours, heerlijke afdaling richting Afrikaans museum en nadien golvend tot in Leefdaal. Daar door werken (?) een onnodige beklimming richting Tervuursesteenweg om dan meteen terug richting Dorpstraat te lopen.

De rest ken ik al dus niet meer verkend. Maar het is toch een lastig parcours, zeker het einde in Leuven nog.
afgelopen week het parkoers is bekeken, de hoogtemeters zijn me onduidelijk 270meter zeggen maar dan dat filmke op strava is +400meters. Sowieso lastig om die hoogtemeters in perspectief te zien, vergelijkbaar met een bekende marathon? ale ik ga denk ik toch niet voor mijn record gaan, gaat toch te lastig worden.

Donderdag onvoorzien in Antwerpen voor het werk terwijl ik normaal altijd op 12.08 ga lopen in de buurt en als ik da nie doe dan vergaat de wereld maar ik zet mij er wel over komaan PJ ge zijt flexibeler dan ge denkt.

Nu, Antwerpenaren, ik werk in Berchem - waar is het plezant lopen na mijn werk? Zo wat tussen zes en acht. Rivierenhof? Of nog ander plezante plekskes? Ik moet richting Limburg dus liefst niet te hard uit richting

Eerste lange loop ooit gedaan vandaag.

Ik ben onder vrienden de "fueling goeroe", altijd kritiek als de man met de hamer komt.

Nu had ik zelf een kommetje cornflakes gegeten 's ochtends, niet geluncht en vertrokken om 12u30 ong. Met 2 gellekes en water.

Dom dom dom. Maar het ging wel

Bekijk bijlage 38681
Ik heb al een drietal keer 30-32km gelopen s’morgens op volledig nuchtere maag (ook geen gellekes, druivensuiker, ..). Niet ideaal, maar het gaat wel. Liever zo dan op volle maag.

Donderdag onvoorzien in Antwerpen voor het werk terwijl ik normaal altijd op 12.08 ga lopen in de buurt en als ik da nie doe dan vergaat de wereld maar ik zet mij er wel over komaan PJ ge zijt flexibeler dan ge denkt.

Nu, Antwerpenaren, ik werk in Berchem - waar is het plezant lopen na mijn werk? Zo wat tussen zes en acht. Rivierenhof? Of nog ander plezante plekskes? Ik moet richting Limburg dus liefst niet te hard uit richting
wolvenbergpark en aansluitend (brug over ring) naar Brilschanspark is in Berchem. Middelheimpark en aansluitend (weg oversteken) park ten Brandt. Rivierenhof is richting Limburg, parkeren daar en je kan rivierenhof nog combineren met het park (ruggeveldlaan) met het park het schijn en/of kasteel Ertbrugge (Wijnegem).

Langs de Schelde lopen is ook tof richting Havenhuis, of langs de Schelde kant nieuwzuid naar dat industriepark (blue gate) dan langs de Schelde naar de Hobokense polders.

afgelopen week het parkoers is bekeken, de hoogtemeters zijn me onduidelijk 270meter zeggen maar dan dat filmke op strava is +400meters. Sowieso lastig om die hoogtemeters in perspectief te zien, vergelijkbaar met een bekende marathon? ale ik ga denk ik toch niet voor mijn record gaan, gaat toch te lastig worden.

Geen idee met welke marathon je dit kan vergelijken. Volgens Strava was het 240m, zonder het stuk start - Schuman en zonder de tour van Leuven. Denk dat het een 290m zal zijn in totaal.

Denk dat alles zal afhangen van de wind, met westenwind worden die klimmetjes ook beter verteerbaar.

Wat zijn aanraders qua energy gels? Nodig voor lange afstandslopen (marathon training). Zoveel keuzes.
Liefst meer natuurlijke opties, smaak maakt mij niet veel uit, eerder de ingredienten en het effect. (En verdraagzaam voor de maag)

Enkele van deze thread.

Maurten drink mix 320 (80g KH) met een half litertje water. Sis isotonic gels bevatten maar 22g KH per 60g gel. Dus dat maakt die Maurten drink mix eigenlijk voordeliger dan SiS gels.

Die van Nduranz ook. 45gr of 90gr... Maar natuurlijk kan je dat doseren zoals je zelf wil hé :)
Die twee zijn gewoon identiek, op smaakstoffen en mineralen na (de helft in de 90gr versie), waardoor je die dubbel kan doseren.

Er is ook nog een verschil tussen wat je inneemt en wat je kan absorberen. Gisteren nog over aan het lezen geweest.
Train the gut is de tolerantie trainen en niet hoeveel kh/h je kan opnemen. Zou toch leuk zijn moest er een apparaatje bestaan die zegt hoeveel gr/h je opneemt en je dit dan exact kan innemen tijdens inspanningen.

@MichielD4 ik ben recent overgestapt naar nduranz gels. Ook die zijn in een 1-0,8 verhouding in tegenstelling tot 2:1. Ik kan dat persoonlijk veel beter verdragen gezien ik echt een gevoelige maag heb. Kan misschien geen kwaad ook in die regionen eens te zoeken naar optimalisaties?

Na maanden sukkelen heb ik de afgelopen 6 dagen toch 3 keer 5 kilometer kunnen lopen. :) Dit is het lastigste punt, gezien ik liefst van al in weekends >20km zou doen, maar ik houd me in omdat ik steeds vrees dat elke kilometer extra dubbel zo gevaarlijk is.
En terug bij af... Ik was vorige week anderhalve kilometer ver, na 10 dagen niet gelopen te hebben, toen ik plots m'n knie niet meer kon buigen van de pijn. :unsure:

De blessure waarmee ik oorspronkelijk naar de dokter gegaan ben (hoge hamstringtendinopathie), lijkt wel onder controle. De andere klacht (vermoeden van lage hamstringtendinopathie) was pas opgekomen toen ik 4 dagen niet gelopen had en keert sindsdien steeds zonder duidelijke trigger terug, zowel wanneer ik enkele dagen rust als na een iets zwaardere inspanning en verdwijnt soms ook in het niets terwijl je zou verwachten dat iets het erger zou maken.

Ik gebruik doorgaans 6D (korting via VTDL) of peperkoek op de fiets, maar enkele weken voor mijn A-wedstrijd over naar wat ze on course aanbieden. Maurten is te duur om een heel jaar te doen.

Op welk vlak is Maurten echt beter tov andere merken zoals bv. SIS? Of is het marketing?
De werkzaamheid is geen marketing. Het doet echt voor een groot stuk wat het zegt. De vraag is hoeveel nut wij als normale stervelingen daaruit kunnen halen. De verteerbaarheid van die gels is veel beter door hun samenstelling, waardoor ze ook hoger kunnen gaan in totale aantal koolhydraten per uur. Maar dan spreken we over gigahoeveelheden. Ik heb alleen MichielD4 die hier zien benaderen, en dan nog ligt dat lager dan de grens waarop het noodzakelijk is om naar die extra's te gaan kijken.

Ik moet daarbij zeggen dat ik ze lang als enige gelletjes heb gebruikt. Omdat ik ze eens heb geprobeerd uit nieuwsgierigheid en omdat m'n vorige niet meer te vinden waren, en nooit last heb gehad. De enige keer dat ik 'n ander geprobeerd had (een totaal fout, lauwwarme Isostar appelprut) heb ik zwaar m'n peren gezien, dus niet meer gedurfd te wisselen. Maar de prijs en de beperktere houdbaarheid heeft me toch naar een alternatief doen zoeken, en dus heb ik nu 6D's gecombineerd met caffeïnekauwgum (ik had de 100caf).

Ik heb ook al vanalles en nog wat geprobeerd, maar voor mijn ultra's kijk ik toch ook wel bewust naar de prijs want zo'n gellekes meenemen op training begint op den duur wel een duur grapje te worden.

Heb tot nu toe nog geen enkele gel gevonden waarbij het prijsverschil met die van Decathlon voor mij de moeite waard was -> als ik toch zou mogen kiezen dan de SIS-gels omdat die zeer vlot binnengaan terwijl die van Decathlon wel héél plakkerig zijn.

Als je voor marathon sub-3 aan het trainen bent dan is het misschien een ander verhaal, maar voor simpele amateur als ikzelf kijk ik toch wel naar de kost

Op welk vlak is Maurten echt beter tov andere merken zoals bv. SIS? Of is het marketing?
Dat is wat ze bij Ironman op het parcours aanbieden.

Algemeen ben ik trouwens weer omlaag gegaan in khd/u: 90g op de fiets, 60g als ik loop. Dat is trouwens al veel. Al die gigantische hoeveelheden die profs tegenwoordig naar binnen werken heeft eerlijk gezegd weinig zin. Zeker als je de risico's aan gastro-intestinale klachten ernaast zet.

Terug
Bovenaan