Algemene Loopthread

Maurten heeft wel een bijzondere en andere smaak dan de rest, precies een soort gelatine. Die van 4gold smaken ook niet slecht. Gisteren nog twee gellekes van 4gold kunnen 'scoren' bij de bevoorradingsposten, jammergenoeg hadden ze er al één geopend, dus die heb ik al kunnen weggooien. Ook eens de LIFT tubes van 4gold uitgetest, eens gratis gekregen na een wedstrijd, geen idee wat dat moet voorstellen of welk effect dat moet hebben maar wel strontduur ook.

Vandaag rustige 5km na de wedstrijd van gisteren, wel last van mijn kuiten, dat is iets wat ik na de laatste wedstrijden wel meer heb nochtans de bijna 20 jaar dat ik daarvoor liep nooit last gehad van mijn kuiten.. is dat de leeftijd? :s

Ik heb er van SIS en decathlon gebruikt. Beide deden hun ding maar verkies die van Decathlon, dat is meer een soort ‘snoepreepje’ dan een gel en erg lekker. Ik ben zo geen fan van het opslurpen vandaar dat ik iets vaster verkies.

De werkzaamheid is geen marketing. Het doet echt voor een groot stuk wat het zegt. De vraag is hoeveel nut wij als normale stervelingen daaruit kunnen halen. De verteerbaarheid van die gels is veel beter door hun samenstelling, waardoor ze ook hoger kunnen gaan in totale aantal koolhydraten per uur. Maar dan spreken we over gigahoeveelheden. Ik heb alleen MichielD4 die hier zien benaderen, en dan nog ligt dat lager dan de grens waarop het noodzakelijk is om naar die extra's te gaan kijken.

Ik moet daarbij zeggen dat ik ze lang als enige gelletjes heb gebruikt. Omdat ik ze eens heb geprobeerd uit nieuwsgierigheid en omdat m'n vorige niet meer te vinden waren, en nooit last heb gehad. De enige keer dat ik 'n ander geprobeerd had (een totaal fout, lauwwarme Isostar appelprut) heb ik zwaar m'n peren gezien, dus niet meer gedurfd te wisselen. Maar de prijs en de beperktere houdbaarheid heeft me toch naar een alternatief doen zoeken, en dus heb ik nu 6D's gecombineerd met caffeïnekauwgum (ik had de 100caf).

Er zijn wel meer merken waarbij aantoonbaar 120g per uur geen probleem is.
Daar is maurten echt allesbehalve de autoriteit, laat staan de te prefereren optie.

Ze weten hun goed te positioneren en hun product is zeker goed.
Maar als je portemonnee je ook nog lief is kijk je beter naar andere merken die goedkoper en minstens net zo goed zijn.

Voeding blijft wel een hekel punt bij veel mensen. En ik maak mij er ook nog te vaak schuldig aan. Het vergt echt discipline en focus. En laat het daar tijdens het lopen mij vaak aan ontbreken.
Te vaak maak ik een plan, en hou ik mij er om redenen niet aan, om dan tegen mijzelf te zeggen “ja maar nog 3km dat is ook de moeite niet meer om nog te eten”.

Ik heb er van SIS en decathlon gebruikt. Beide deden hun ding maar verkies die van Decathlon, dat is meer een soort ‘snoepreepje’ dan een gel en erg lekker. Ik ben zo geen fan van het opslurpen vandaar dat ik iets vaster verkies.
Heb je het dan effectief over de gels van Decathlon? Die zijn toch niet zoals snoepjes.

Het lijkt me dat je het over deze hebt: https://www.decathlon.be/nl/p/energy-fruit-jellies-mix-12x-25-g/_/R-p-328219?mc=8602989&fl=Fruit

Ik heb het inderdaad over die laatste! De echte gels heb ik ook al gehad maar dat is te lang geleden om daar nog iets zinnig over te zeggen.
Ik krijg daar echt accuut gaten van in mijn tanden als ik er meer dan 2 eet :P
Qua smaak inderdaad wel nog oké. Maar als ze warm worden kleven ze wel aan de wikkel.

@Spooky jij hebt Ohm trail gelopen vorig jaar niet? Welke afstand en wat was de ervaring? Als ik de aftermovie bezie, redelijk pittig vermoed ik.

Ik zoek nog een trail van +- 30 km in juni en Ohm past in de gezinsplanning maar de 1950 hoogtemeters schrikken wat af :lol:

@Spooky jij hebt Ohm trail gelopen vorig jaar niet? Welke afstand en wat was de ervaring? Als ik de aftermovie bezie, redelijk pittig vermoed ik.

Ik zoek nog een trail van +- 30 km in juni en Ohm past in de gezinsplanning maar de 1950 hoogtemeters schrikken wat af :laugh:
Yes, 35km toen, zwaar van verschoten qua hoogtemeters en steilte van de hellingen. Sindsdien nog een aantal trails gedaan en Ohmtrail was echt by far de zwaarste. Wel mooi parcours door Ninglispo (of zoiets :-) )

Probeer dus zeker op je gemak te starten, vergeet je stokken en trailschoenen niet!

Vorig jaar was er zeer veel modder waardoor de hellingen quasi onmogelijk waren zonder stokken (allé, naar mijn gevoel toch).
Ook parking was toen redelijk ver van de start, dus hou daar mss ook rekening mee in je timing.

Ik ga in juni die van Bouillon doen, lijkt me iets minder heavy qua hoogtemeters, ga daar wel de 104km doen.

Ik ga in juni die van Bouillon doen, lijkt me iets minder heavy qua hoogtemeters, ga daar wel de 104km doen.
Is dat die van La Bouillonante? of die wedstrijd bestaat niet meer en/of nieuwe organisatie? vroeger twee keer meegedaan (24, 56km) ik vond dat echt een prachtig parkoers, wel nog pittig.

Bij mijn eerste loopjes eind vorig jaar was mijn marathon prediction ongeveer 4u, met weinig loopdata. Nu ik heel wat afstand id benen heb (350km dit jaar) was dat gezakt naar ongeveer 3:35 en daar bleef het steady tot ik er wat tempo in heb gestoken de laatste weken.

Gezakt tot gezakt naar 3:27:17… mijn gevoel op basis van HR/RPE zegt dat 3:30 haalbaar kan zijn, al heb ik slechts 31km als langste loop.

Hoe accuraat is dat volgens jullie? Ik draag ‘m 24/7 en laat max HR en lactaat treshold ook door het toestel zelf bepalen.
(epix 2 dus een fenix 7 qua binnenkant)

BF3F0E47-3DC2-4DA1-AF4F-76FB981CCC46.jpeg

Ik ben klaar met m'n eerste reeks Start To Run en kan nu 5km aan een stuk lopen (hoera!). Nu ben ik niet zeker of ik wil proberen die 5km sneller te lopen of door te gaan naar 7,5km en dan 10. Is er buiten "wil je verder of sneller kunnen lopen" nog iets waar ik mee rekening moet houden?
Proficiat! Zalig gevoel hé...
Ik ben in mei 2023 begonnen met start to run, daarna naar 10 km en dan naar halve marathon (maar telkens ertussen wel een aantal weken onderhoud bij gedaan, dus eerst onderhoud 5 en dan onderhoud 10). De onderhoud heb ik wel niet volledig afgewerkt, neem de helft van de sessies ofzo. Op 9 maart dan mijn eerste HM gelopen. Ik werd vanzelf sneller naarmate ik meer ging lopen.

Vandaag 10km wedstrijd gelopen. Doel was 43 minuten nadat ik in december thuis net onder de 45 had gelopen.
Mooi weer, iets te veel wind. Relatief snel gestart met meewind, tempo kunnen aanhouden tem 6km. Dan terugval omwille van de tegenwind, maar de laatste kilometer nog sterk kunnen finishen. Uiteindelijk geëindigd op 41:38. Uitermate tevreden. Nu even rust en dan eens kijken wat een volgend doel kan worden.

17km - 6:15 - Er stond inderdaad wat wind. Ik heb wel 3 min rustig gewandeld (7:00 en 8:00) om gellekes te eten en (2x 50 cl) water te drinken dus het looptempo was 6:05 op een slecht patattenveld / onverhard. Ca va.

Ik eindig deze week op 49,2 km (5:14:43). Qua kilometers liep ik alleen eind nov meer (52,3km) maar qua duurtijd was dit het langste.
Nu weer even een rustweek.

Bij mij langs geen kanten, toch niet op die langere afstanden.

De 5K en 10K prognose lijken me in mijn geval mogelijk. 21K en marathon tijden geloof ik niet in.

Maar goed ik denk dat dit vooral iets persoonlijks is.
Mijn 5km en 10km waren redelijk accuraat deze winter.

HM lijkt me realistisch. Marathon lijkt me nu te snel, want ik heb nog niets langer dan 21km gelopen sinds september. Langste training dit jaar was gisteren 18km. Fysiek kan ik dat tempo zeker niet aan.

Hoe accuraat is dat volgens jullie? Ik draag ‘m 24/7 en laat max HR en lactaat treshold ook door het toestel zelf bepalen.

Bij mij onderschat hij vaak mijn kunnen, dus zeker wel accuraat van wat je zou moeten kunnen in mijn ogen.
Natuurlijk wel kijken wat je fysiek aan kan. Als je met moeite fysiek een HM kan lopen dan ga je nooit die marathon op die tijd lopen.

Ook die 5KM is haalbaar als je niet platgetraind bent. Als je nooit uw intervallen tegen een tempo doet dat zelfs maar in de buurt komt van die 5km pace dan kan je het vergeten. Je loopt ook gewoon anders tegen 3m50 dan tegen 5m30, en veel mensen onderschatten dat.

Bij mijn eerste loopjes eind vorig jaar was mijn marathon prediction ongeveer 4u, met weinig loopdata. Nu ik heel wat afstand id benen heb (350km dit jaar) was dat gezakt naar ongeveer 3:35 en daar bleef het steady tot ik er wat tempo in heb gestoken de laatste weken.

Gezakt tot gezakt naar 3:27:17… mijn gevoel op basis van HR/RPE zegt dat 3:30 haalbaar kan zijn, al heb ik slechts 31km als langste loop.

Bekijk bijlage 39107
Mijn voorspellingen waren consistent veel te traag tot ik effectief de tijden liep in wedstrijd (ik draag mijn horloge wel alleen tijdens het sporten). Maar mijn Garmin voorspelt nu nog steeds tragere (wel beperkt) tijden dan dat ik effectief al gelopen heb :unsure:

Terug
Bovenaan