Algemene Loopthread

Vandaag een 10km wedstrijd (advocatenrun) meegedaan in Tervuren. Was daar nog nooit geweest, maar ik vond het echt een mooie omgeving daar!
PR niet verbroken, maar kan ook niet op dit moment. Net 49:50 geëindigd, dus wel tevreden gezien de (matige) hoogtemeters.

Na mijn “ultra periode” heb ik meerdere jaren gehad waarbij ik wel altijd ben blijven sporten, maar aan een voor mijn doen veel lager volume.

De maand mei was echter de eerste keer in jaren dat ik weer het gevoel had stilletjes aan naar mijn potentieel te trainen en vooral super veel plezier terug te vinden.

Afgelopen maand 45u doorgebracht op de koersfiets en meer dan 31u gelopen (waarvan de helft in de Ardennen).

Feels good to be back! 🤩

Na mijn “ultra periode” heb ik meerdere jaren gehad waarbij ik wel altijd ben blijven sporten, maar aan een voor mijn doen veel lager volume.

De maand mei was echter de eerste keer in jaren dat ik weer het gevoel had stilletjes aan naar mijn potentieel te trainen en vooral super veel plezier terug te vinden.

Afgelopen maand 45u doorgebracht op de koersfiets en meer dan 31u gelopen (waarvan de helft in de Ardennen).

Feels good to be back! 🤩

Mooi zo!
Met 18u in de week ben je toch al mooi bezig, dan worden er al fundaties gelegd waarop je kan bouwen!

Vooral wel zot dat je bijna net zoveel uren gelopen hebt als gefietst. Toch een pak minder evident, zeker als je combineert.

Ik ben man van 53 jaar. 7 weken geleden liep ik op asfalt 10Km in 47:20 (geen wedstrijd).
Daarna nam ik een week rust en deed een 6 weken trainingsschema voor 10km in 45 minuten.
1x per week intervals ofwel 3-5 x 1km in 4:20 afswisselend met 6-10x 400m in 1:40.
1x per week tempoloop 7km 4:50/km
1x per week extensieve duurloop 1u15 75-80% maximale hartslag
1x per week uur LSD loop 70-75% maximale hartslag.
Laatste week was tapering.

Raakte echter niet verder dan 48:23 op 10km. Had na 3km door dat het niet ging lukken in 45 minuten en niet meer helemaal kapot gegaan, maar toch diep. Was echter slechts 30-40% op asfalt. Rest rond voetbalvelden en bospaden, maar wel redelijk vlak.... Is dit normaal? Mijn trainingen waren uitsluitend vlak op asfalt.. Had toch sub 46 verwacht....
Weet niet goed wat ik nog meer kan doen om vooruit te raken en zit dus een beetje vast.

Ik ben man van 53 jaar. 7 weken geleden liep ik op asfalt 10Km in 47:20 (geen wedstrijd).
Daarna nam ik een week rust en deed een 6 weken trainingsschema voor 10km in 45 minuten.
1x per week intervals ofwel 3-5 x 1km in 4:20 afswisselend met 6-10x 400m in 1:40.

Raakte echter niet verder dan 48:23 op 10km. Had na 3km door dat het niet ging lukken in 45 minuten en niet meer helemaal kapot gegaan, maar toch diep. Was echter slechts 30-40% op asfalt. Rest rond voetbalvelden en bospaden, maar wel redelijk vlak.... Is dit normaal? Mijn trainingen waren uitsluitend vlak op asfalt.. Had toch sub 46 verwacht....
Weet niet goed wat ik nog meer kan doen om vooruit te raken en zit dus een beetje vast.

Het is (bijna) onmogelijk om te antwoorden op u vraag “of dat normaal is” omdat er te veel factoren zijn die onbekend zijn en dus meespelen.

Wat is uw loopgeschiedenis voor dat trainingsblok van 6 weken? 6 weken is overigens redelijk kort om echt toe te werken naar een specifiek doel?
Hoe was uw gevoel op de dag zelf? Een mindere dag kan iedereen overkomen, soms zonder aanwijsbare reden. Als je echt voelt dat je die tijd in de benen hebt, kan je een week later altijd opnieuw proberen.

Zoals gezegd durf ik hier geen antwoord op te formuleren, mijn enige raad zou echter zijn om een langere opbouw te voorzien naar uw doel toe.

Ik zou ook langer opbouwen in uw plaats.

Hoe lang waren uw lsd's en extensieve duurlopen in afstand? Zat er in uw 4x trainingen/week ook een opbouw? Welke training deed je daags na elkaar?

Ik heb even de race pace calculator erbij genomen en een 10km in/onder 45minuten is een tempo van 4:30 / km. Drie van je vier trainingen per week zijn met intensiteit (interval (vo2max), tempo = anaerobe drempel?, extensief). De extensieve duurloop zou ik er daarom persoonlijk uit laten en vervangen door een trage loop zodat je zeker voldoende hersteld bent voor de 2 snelheidssessies. Het is ook wel raar dat je extensieve duurloop langer duurt dan je LSD...

Een 10km voluit lopen doe je aan een intensiteit net boven je anaerobe drempel. Dus ik zou vooral focussen op korte (vo2 max, weinig rust) en lange (threshold = anaerobe drempel, iets langere rustpauzes) trainingen.

Je tempoloop is misschien ook iets te traag (ik vermoed dat je anaerobe drempel geen 20 seconden trager is dan je 10km race pace).

Tot slot, ik zou de korte/lange intervalsessies wat variëren. Niet telkens 3-5 x 1km aan 10 sec sneller dan race pace (4:20). Je kan opbouwen naar bijvoorbeeld 3x3km (met voldoende rust) aan 4:30. Tip: chatgpt kan je suggesties geven voor goede vo2 max en 10km-specifieke workouts!

Laatst bewerkt:
Ik heb even de race pace calculator erbij genomen en een 10km in/onder 45minuten is een tempo van 4:30 / km. Drie van je vier trainingen per week zijn met intensiteit (interval (vo2max), tempo = anaerobe drempel?, extensief). De extensieve duurloop zou ik er daarom persoonlijk uit laten en vervangen door een trage loop zodat je zeker voldoende hersteld bent voor de 2 snelheidssessies. Het is ook wel raar dat je extensieve duurloop langer duurt dan je LSD...

Een 10km voluit lopen doe je aan een intensiteit net boven je anaerobe drempel. Dus ik zou vooral focussen op korte (vo2 max, weinig rust) en lange (threshold = anaerobe drempel, iets langere rustpauzes) trainingen.

Je tempoloop is misschien ook iets te traag (ik vermoed dat je anaerobe drempel geen 20 seconden trager is dan je 10km race pace).

Tot slot, ik zou de korte/lange intervalsessies wat variëren. Niet telkens 3-5 x 1km aan 10 sec sneller dan race pace (4:20). Je kan opbouwen naar bijvoorbeeld 3x3km (met voldoende rust) aan 4:30. Tip: chatgpt kan je suggesties geven voor goede vo2 max en 10km-specifieke workouts!

Ter aanvulling op mijn vorige post: ik zou m'n wekelijkse trainingen ongeveer zo structuren (als je 4x per week wil blijven trainen):

week 1:

ma: rust
di: vo2 max korte intervallen (kan ook op heuvel/brug omhoog gedaan worden voor meer kracht)
woe: easy run (zo traag als nodig is om te herstellen van dinsdag)
do: rust
vrij: threshold (+-10-15sec trager per km dan 10k race pace) (lange intervallen: bvb 5-7x1km, 4x2km, 4+3+2km, 3x3km, rust 1-3min etc.)
zat: rust
zon: LSD (niet meer dan 30% van je totaal weekvolume)

week 2 :
di: threshold (lange intervallen)
woe: easy run
vrij: easy run
zon: Long run (LSD) met op het einde 4-7km aan threshold (bvb. 10km LSD pace + dan 5km threshold + 3km cooling down = 18km)

Hier wat voorbeelden van VO² max trainingen volgens Chatgpt:

1. 5 × 1000 meter @ 3-5 km tempo

• Rust: 2:00-3:00 minuten wandelen of dribbelen
  • Doel: Zware prikkel op VO₂max zonder volledig uit te putten

2. 6 × 800 meter @ 3 km tempo

• Rust: 2:00-2:30 minuten actieve pauze
  • Variant: Kan ook op de baan als 2 rondjes (800 m) worden gelopen

3. 4–6 × 1200 meter @ tussen 5 km en 10 km tempo

• Rust: 2:30 minuten
  • Doel: Iets langere intervallen, maar nog steeds intensief genoeg voor VO₂max

4. 10 × 400 meter @ 3 km tempo

• Rust: 1:00 minuut wandelen
  • Doel: Kortere maar intensievere intervallen met minder hersteltijd

5. Pyramidetraining

Bijvoorbeeld:

• 400m – 800m – 1200m – 800m – 400m
  • Tempo: 3-5 km tempo
  • Rust: 90 seconden tussen de kortere stukken, 2:30 tussen de langere

Ik heb er een stuk of 30 denk ik, loop daar bijna altijd mee, zelfs wanneer er geen zon is. Die 30 zijn van 2 merken: Stance en Ciele. Niet dat petjes van Nike en consorten hun werk niet doen, maar die van Stance en Ciele zien er waanzinnig goed uit en kan je ook gewoon dragen als casual pet.
Was al ff aan het denken om een pet of twee extra te kopen met meer verluchting voor in de zomer. Dankzij jouw comment die van Ciele bekeken en er 2 besteld. Ze zitten enorm goed en goede kwaliteit! (y)

Was al ff aan het denken om een pet of twee extra te kopen met meer verluchting voor in de zomer. Dankzij jouw comment die van Ciele bekeken en er 2 besteld. Ze zitten enorm goed en goede kwaliteit! (y)

Je zal het nog wel merken, maar die gaan echt super lang mee ook, ondanks al het zweet. Niet kapot te krijgen die dingen.

Het is (bijna) onmogelijk om te antwoorden op u vraag “of dat normaal is” omdat er te veel factoren zijn die onbekend zijn en dus meespelen.

Wat is uw loopgeschiedenis voor dat trainingsblok van 6 weken? 6 weken is overigens redelijk kort om echt toe te werken naar een specifiek doel?
Hoe was uw gevoel op de dag zelf? Een mindere dag kan iedereen overkomen, soms zonder aanwijsbare reden. Als je echt voelt dat je die tijd in de benen hebt, kan je een week later altijd opnieuw proberen.

Zoals gezegd durf ik hier geen antwoord op te formuleren, mijn enige raad zou echter zijn om een langere opbouw te voorzien naar uw doel toe.
Ik had een scheurtje in achillespees opgelopen half november, wandelvoetbal lukte nog, maar daar liep ik dan weer een scheurtje op in gewrichtsband van enkel. Dus 2 stomme kwetsuren tegelijk. Risico genomen met wat cortisone in laten zetten en zo genas enkel weer volledig. Rond nieuwjaar terug beginnen opbouwen met 5km en om de 2 weken 15% verhogen. 7 weken geleden liep ik dan terug 10km in 47:20, wat voor mij goed is tegenwoordig, maar dus vlak op asfalt. Was tot half oktober wel in voorbereiding marathon, bij 30km liep het mis met kuit. Waarschijnlijk had ik nog wat conditie over. Een jaar of 8 geleden kon ik op 6 weken goed trainen nog goede progressie maken, maar op 53-jarige leeftijd zal dat waarschijnlijk inderdaad trager gaan. Dus zoals je zegt waarschijnlijk langere opbouw nodig nu. Van kuit eigenlijk geen last meer, loop nu wel met medische compressiekousen. Blijf dit voor meer veiligheid maar doen.

Laatst bewerkt:
Ik zou ook langer opbouwen in uw plaats.

Hoe lang waren uw lsd's en extensieve duurlopen in afstand? Zat er in uw 4x trainingen/week ook een opbouw? Welke training deed je daags na elkaar?
LSD 2 uur deed ik ongeveer tegen 9,5kmu. wss wat traag. Dus ongeveer 19km.
zondag deed ik interval.
maandag rust
dinsdag tempoloop
woensdag krachttraining benen+ core
donderdag extensieve duurloop
vrijdag LSD => 2 uur (ik had per ongeluk 1 uur getypt- => mss wat teveel voor voorbereiding 10km?
Zaterdag rust

Laatst bewerkt:
Zoals hier al gezegd is het moeilijk om er veel over te zeggen zonder je voorgeschiedenis te kennen. Maar zeker als je al langer sport ga je ook geen snelle progressie meer zien. Dan is het vaak enkele maanden consistent goed trainen waarna de bal wel aan het rollen gaat en je een volgende stap maakt.

Er bestaat ook zoiets als adaptation latency. Er zijn uiteraard onderzoeken gedaan naar wanneer je lichaam piekt na blok met vo2 max training, dat is tussen de 14 a 21 dagen na de laatste training. Bij threshold training is dit zelfs pas na 21 a 28 dagen.
Ik rook ook. 1e sigaret is wel altijd pas na de training. Denk dat het dan sneller bergaf gaat. Ook leeftijd (53) speelt hier wss niet in mijn voordeel.
Weet dat roken niet verstandig is, maar kan het voorlopig nog niet laten.

Laatst bewerkt:
Ter aanvulling op mijn vorige post: ik zou m'n wekelijkse trainingen ongeveer zo structuren (als je 4x per week wil blijven trainen):

week 1:

di: vo2 max korte intervallen (kan ook op heuvel/brug omhoog gedaan worden voor meer kracht)
woe: easy run (zo traag als nodig is om te herstellen van dinsdag)
vrij: threshold (+-10-15sec trager per km dan 10k race pace) (lange intervallen: bvb 5-7x1km, 4x2km, 4+3+2km, 3x3km, rust 1-3min etc.)
zon: LSD (niet meer dan 30% van je totaal weekvolume)

week 2 :
di: threshold (lange intervallen)
woe: easy run
vrij: easy run
zon: Long run (LSD) met op het einde 4-7km aan threshold (bvb. 10km LSD pace + dan 5km threshold + 3km cooling down = 18km)

Hier wat voorbeelden van VO² max trainingen volgens Chatgpt:
Thx met die intervallen ga ik eens wat experimenteren

Het is ook wel raar dat je extensieve duurloop langer duurt dan je LSD...

Had een typfout gemaakt => extensieve duurloop is 1u15, LSD is 2 uur.
3 x 3km aan wedstrijdtempo lijkt me ook geen slechte strategie. Thx!

Ik krijg hier constant reclame voor virtuele "challenges" waarna je dan een medaille krijgt.

Iemand die effectief zo meedoet met die overpriced dingen (niet als cadeau)?

Na de marathon van Brussel-Leuven niet meer gelopen omwille van blessure (pees boven enkel). Nu terug van verlof en tijdens verlof van twee weken niks meer gevoeld bij het wandelen. Vandaag dan de schoenen aangedaan om eens te testen, maar ik ben na 400 meter gestopt want ik begon het terug te voelen. Vrijdag een foto laten nemen.

Vandaag op training mijn snelste HM buiten competitie ooit gelopen. Ik kijk wel al een beetje uit naar rustweek. Werk, huishouden en trainingen combineren blijft erg zwaar. Zeker nu werk en trainingen samen pieken.

Na de marathon van Brussel-Leuven niet meer gelopen omwille van blessure (pees boven enkel). Nu terug van verlof en tijdens verlof van twee weken niks meer gevoeld bij het wandelen. Vandaag dan de schoenen aangedaan om eens te testen, maar ik ben na 400 meter gestopt want ik begon het terug te voelen. Vrijdag een foto laten nemen.
fractuur van de fibula, die nu wel aan het genezen is. iemand ervaring met deze blessure? volgens die dokter niet naar kinesist, maar eens horen bij orthopedist.

Terug
Bovenaan