Algemene Loopthread

fractuur van de fibula, die nu wel aan het genezen is. iemand ervaring met deze blessure? volgens die dokter niet naar kinesist, maar eens horen bij orthopedist.

Er is om een of andere reden veel dokters die het niet snel voorschrijven.

Maar bij een goeie kinesist langsgaan kan IMO nooit geen kwaad.
Al is het maar voor specifieke versterkende oefeningen om het niet nog eens tegen te komen.

fractuur van de fibula, die nu wel aan het genezen is. iemand ervaring met deze blessure? volgens die dokter niet naar kinesist, maar eens horen bij orthopedist.
Ik heb een fractuur gehad aan de distale fibula, op de overgang van diafyse naar metafyse, waardoor ik vier maanden niet kon lopen. Na twee maanden heb ik geprobeerd om weer te lopen, maar dat bleek te vroeg. Ik voelde na twee rustige sessies dezelfde pijn terugkeren, zij het in mindere mate. Daarom heb ik toen ik nog twee maanden gewacht met opnieuw te lopen. De sportarts gaf aan dat kineoefeningen niet zouden helpen en dat het vooral vanzelf moest genezen.

Na een mislukte 10 miles van Antwerpen (wegens te warm en slechte benen)
een goed herexamen de week erna (Snelste 10 miles gelopen in 6 jaar)
ondanks een lichte verrekking na +-100 meter een degelijke averegtenjogging (2de snelste 10km van het jaar)
en na een weekje Covid
hoop ik de draad weer op te nemen

De laatste maand was aldus eentje met up & downs maar we kunnen er mee leven.

Door een slag op te krijgen?

Vermoedelijk is het een stressfractuur door overbelasting?
De peroneus trekt aan de fibula en hierdoor ontstaat een stressfractuur in de fibula.
De fibula is geen dragend bot in de loopbeweging.
Kine kan nog niet meteen zoveel doen omdat eerst de breuk moet genezen.
Nadien wel belangrijk om de stabiliteit in enkel en knie op te trainen, looppas te verbeteren en die peroneus dus niet meer te gaan overbelasten.
Dus in tweede tijd kine zeker heel handig!

Door een slag op te krijgen?

Vermoedelijk is het een stressfractuur door overbelasting?
De peroneus trekt aan de fibula en hierdoor ontstaat een stressfractuur in de fibula.
De fibula is geen dragend bot in de loopbeweging.
Kine kan nog niet meteen zoveel doen omdat eerst de breuk moet genezen.
Nadien wel belangrijk om de stabiliteit in enkel en knie op te trainen, looppas te verbeteren en die peroneus dus niet meer te gaan overbelasten.
Dus in tweede tijd kine zeker heel handig!
idd stressfractuur, de bijgeleverde diagnose is het volgende:

Callusvorming rond diafysaire distale fibula, bij doorgemaakte fractuur van oudere
datum. Geen volledige consolidatie.
Gezien ontbreken van trauma, suggestie van stressfractuur.

zal idd wel gevolg zijn van overbelasting, al had ik het gevoel dat ik dit keer wel redelijk juist zat in mijn trainingsopbouw, de eerste irritatie kwam ik juist in de tapering anderhalve week voor de marathon, op het moment dat het zwaarste achter de rug was, bij de marathon dan wrs de breuk opgelopen.

Zondag, feestdag, mooi weer, veel mensen in het park aan het zwembad. Opeens ligt er een meisje op de Finse looppiste te spelen met een schepje en de moeder leidt de lopers zorgvuldig om en roept bij elke scheve blik “het natuurpad is voor iedereen!”

Ok.

Welke loopapps gebruiken jullie voor loopschema of hoe stellen jullie zélf loopschema's op? Toegegeven, per week wat ik doe komt het neer op 1 tragere run, intervalrun en dan de ''groene zone'''run. Gebaseerd op de 220-leeftijd en daar percentages voor trainingszones op toegepast.

Eventueel volgende punt: hartslag zegt wel wat maar ook niet alles. Ik lees ook iets over lopen op tempo en op vermogen. Iemand die dit doet?

AS Adventure. Ik heb m'n Coros sporthorloge daar gekocht en ook al eens een paar loopsokken. Je kan zelf filteren op ecocheques op hun webshop. Ze hebben jammer genoeg niet zoveel loopkledij met groen label.

Welke loopapps gebruiken jullie voor loopschema of hoe stellen jullie zélf loopschema's op? Toegegeven, per week wat ik doe komt het neer op 1 tragere run, intervalrun en dan de ''groene zone'''run. Gebaseerd op de 220-leeftijd en daar percentages voor trainingszones op toegepast.

Eventueel volgende punt: hartslag zegt wel wat maar ook niet alles. Ik lees ook iets over lopen op tempo en op vermogen. Iemand die dit doet?
Hebt ge een doel voor ogen? En hoe "wetenschappelijk" wilt ge het aanpakken?

Ik heb ooit 10 jaar geleden mijn hartslagzones laten berekenen ifv van conditie opbouw (dus 3 zones).

Als ik 3 keer per week kan lopen, loop ik 1 training op hartslag (voor mij rond de 135) voor een groene training van ongeveer 2 uur. 1 training interval van anderhalf uur meestal intervallen van 1 km en dan 1 afstand/tempo training van 2 uur (10 miles lukt nu gemakkelijk, opbouwen naar 20 km)

Er gaan schema's zijn voor mij die veel efficiënter zijn, maar ik kan niet altijd 3 keer in de week trainen en wil mij niet vastbinden aan een schema, ik heb nog altijd plezier in op deze manier. Ik heb ook niet echt een ambitie om iets van afstand of tijd te kunnen lopen, eerder we zien wel wat lukt en wat niet.

Ik gebruik trenara. Heel tevreden van en voldoende afwisseling in de schema's.
Zolang mijn tijden naar beneden gaan ben ik content :)

Als ik 3 keer per week kan lopen, loop ik 1 training op hartslag (voor mij rond de 135) voor een groene training van ongeveer 2 uur. 1 training interval van anderhalf uur meestal intervallen van 1 km en dan 1 afstand/tempo training van 2 uur (10 miles lukt nu gemakkelijk, opbouwen naar 20 km)

Dus jij probeert 3 trainingen te doen waarvan de verdeling 2u-1,5u-2u is?
Stevig, stevig. 1,5u gaan intervallen, als ik dat op mijn schema zie staan dan keert mijn maag al eens :P

Als dat uw trainingen zijn dan doe je inderdaad fluitend een halve marathon qua afstand.

Dus jij probeert 3 trainingen te doen waarvan de verdeling 2u-1,5u-2u is?
Stevig, stevig. 1,5u gaan intervallen, als ik dat op mijn schema zie staan dan keert mijn maag al eens :p

Als dat uw trainingen zijn dan doe je inderdaad fluitend een halve marathon qua afstand.
Ik train op momenten als de kinderen hun hobby's aan het doen zijn en ik daar toch moet wachten.

Maar ik sta nog ver om een halve marathon fluitend te doen

Ik gebruik trenara. Heel tevreden van en voldoende afwisseling in de schema's.
Zolang mijn tijden naar beneden gaan ben ik content :)
Goh, ik vind het wat lastig met het feit dat die uitgaat van vaste dagen. Het leven loopt niet altijd even gepland en dan hiervoor de betalende versie nemen...

Terug
Bovenaan