Algemene Loopthread

Vandaag dwars door Brugge 15 km gelopen aan een snelheid van 4:22min/km. Met dak een verkoudheid heb en nog niet volledig hersteld ben, had ek weinig goede hoop op een goed resultaat maar dees is beter dan verwacht dus zeker tevreden

Iets anders, hebben jullie een looppetje? Ook de niet-kalende mannen? Met een loopmuts in de winter heb ik onverwacht veel genot, bijna geen last meer aan de vingers (jaja), en daardoor denk ik nu dat ik de tips ivm petje tegen de zon ook maar eens serieuzer moet nemen?
Ik heb een pet, maar die zet ik enkel op als mijn haar te lang wordt. Ik vind een pet echt lastig lopen en ik zit daar dan de hele tijd aan te prutsen.

Maak dat mee, ik ben mijn lopersbenen aan het terugvinden precies. Gisteren verdeeld over 3 sessies 35km gedaan (waarvan 15km pittig mogen pacen voor iemand) en dan vandaag weer 42. Zonder shirt, in de zon, daar doen we het voor 🤩.
Ja ik zag het op strava. Ik log daar zelden in maar een andere BG'er had toevallig net ne invite gestuurd om mij te volgen. Dat was een beetje 'spooky'.

Hoe was het daar trouwens aan de zee en het strand? Prachtig (weer) zeker? :)

Ja ik zag het op strava. Ik log daar zelden in maar een andere BG'er had toevallig net ne invite gestuurd om mij te volgen. Dat was een beetje 'spooky'.

Hoe was het daar trouwens aan de zee en het strand? Prachtig (weer) zeker? :)

Stralende zon, lekker warm, verrassend veel koeien, goed gezelschap, wat moet een mens meer hebben…

Ik heb een pet, maar die zet ik enkel op als mijn haar te lang wordt. Ik vind een pet echt lastig lopen en ik zit daar dan de hele tijd aan te prutsen.
The same. Worst case tijdens ne HM's bij 30+ graden in de volle zon, ziet mijne nek achteraan nadien wel knalrood maar een zonneslag heb ik dan nog steeds niet en de dag erna ziet het alweer bruin.
(Ik probeer mij wel steeds voldoende te bevochtigen door non stop water over mij te gieten als het echt heet is)

Voor de winter heb ik wel een skinfit muts (helaas zijn ze nu failliet, allé de winkel in Itegem alvast).

Ik heb er een stuk of 30 denk ik, loop daar bijna altijd mee, zelfs wanneer er geen zon is. Die 30 zijn van 2 merken: Stance en Ciele. Niet dat petjes van Nike en consorten hun werk niet doen, maar die van Stance en Ciele zien er waanzinnig goed uit en kan je ook gewoon dragen als casual pet.
Heh, toevallig bijna eentje van Ciele gekozen, maar toch maar voor Smartwool gegaan. Heb wel goeie ervaringen met die hun producten, zullen zien of die licht/luchtig genoeg is en anders is het een tusseninpet. Viel me nog wel tegen van prijs, maar bon :D

Iets anders, hebben jullie een looppetje? Ook de niet-kalende mannen? Met een loopmuts in de winter heb ik onverwacht veel genot, bijna geen last meer aan de vingers (jaja), en daardoor denk ik nu dat ik de tips ivm petje tegen de zon ook maar eens serieuzer moet nemen?

Ik ga, als kalende man, stilaan moeten beginnen met een petje te dragen in de zomer.

Moet vooral iets heel licht zijn, want ik heb het snel te warm anders.

Ik ga, als kalende man, stilaan moeten beginnen met een petje te dragen in de zomer.

Moet vooral iets heel licht zijn, want ik heb het snel te warm anders.
Welja, de goeie ervaringen die ik heb met smartwool is net dat het merinowol isolerend werkt. Dus ook tegen de warmte.
Ik heb alleen nog maar sokken van hen gehad voor op langere hikes, maar wel heel tevreden van.

Gisteren toen de registratie openging me meteen ingeschreven voor de Marathon van Eindhoven. Vandaag een bericht dat het uitverkocht is. Het blijft me verbazen hoe snel je er moet bijzijn tegenwoordig.

Gisteren toen de registratie openging me meteen ingeschreven voor de Marathon van Eindhoven. Vandaag een bericht dat het uitverkocht is. Het blijft me verbazen hoe snel je er moet bijzijn tegenwoordig.
Idem,
mail zat in de spam, dus maar goed dat buurman mij erop wees dat inschrijvingen open waren.

Vorige week de marathon in Genève gelopen, toch een goede 10 minuten sneller dan mijn vorig PB (sub 03:30 deze keer).
Als ik nog eens een marathon loop zal het wel zijn in een koud land in de winter. Ik kan totaal niet tegen de zon of warmte en deze marathon was (net als mijn vorige) knal in de zon. Vandaag terug een eerste run, 6 dagen na de marathon.

Ik ben bezig met Start To Run naar 7,5km met in het schema ook regelmatig intervaltrainingen. Deze liggen mij echter niet, of ik weet niet goed hoe ik ze deftig moet lopen. Ik heb bijvoorbeeld vandaag deze sessie:
- 15 min - 'normaal tempo, makkelijk vol te houden'
- 5 min - ' snel', voelt lastiger aan
- 3 min - licht tot zeer licht gevoel
- 5 min- 'snel'
- 3 min- licht
- 15 min - normaal

Als ik gewoon 45 minuutjes ga lopen loop ik momenteel meestal 7min/km (AMAI ZO TRAAG) ) maar geen idee welke tempo's ik moet halen hier bijvoorbeeld. Als normaal lopen 7min/km is, naar welk tempo mik ik dan voor de snelle stukken? Evy legt het uit als 'voelt x en voelt y' maar ik zou graag iets specifiekere instructies hebben. Ik heb bvb geen idee, moet ik mikken voor 6:50 of 6:20 om echt voordeel te halen uit zo'n interval. Ik kan bvb wel 6:20 maar dan moet ik die 3 minuut stukjes wel efkes wandelen denk ik (benen kunnen het wel aan maar mijn ademhaling is soms nog moeilijk), is dat dan nog ok? Graag jullie raad zodat ik het BG gemiddelde niet meer zo naar beneden trek he :)

Ik ben bezig met Start To Run naar 7,5km met in het schema ook regelmatig intervaltrainingen. Deze liggen mij echter niet, of ik weet niet goed hoe ik ze deftig moet lopen. Ik heb bijvoorbeeld vandaag deze sessie:
- 15 min - 'normaal tempo, makkelijk vol te houden'
- 5 min - ' snel', voelt lastiger aan
- 3 min - licht tot zeer licht gevoel
- 5 min- 'snel'
- 3 min- licht
- 15 min - normaal

Als ik gewoon 45 minuutjes ga lopen loop ik momenteel meestal 7min/km (AMAI ZO TRAAG) ) maar geen idee welke tempo's ik moet halen hier bijvoorbeeld. Als normaal lopen 7min/km is, naar welk tempo mik ik dan voor de snelle stukken? Evy legt het uit als 'voelt x en voelt y' maar ik zou graag iets specifiekere instructies hebben. Ik heb bvb geen idee, moet ik mikken voor 6:50 of 6:20 om echt voordeel te halen uit zo'n interval. Ik kan bvb wel 6:20 maar dan moet ik die 3 minuut stukjes wel efkes wandelen denk ik (benen kunnen het wel aan maar mijn ademhaling is soms nog moeilijk), is dat dan nog ok? Graag jullie raad zodat ik het BG gemiddelde niet meer zo naar beneden trek he :)
Probeer eens tussen de 6:20 en 6:30 te blijven, die 5 min.
Die 3 min recuperatie kan zeer licht joggen zijn, of zelfs wandelen. Daar is helemaal niks mis mee. Het doel van die 3 min is gewoon je hartslag terug zo laag mogelijk te brengen.

In het begin zijn intervaltrainingen niet zo leuk omdat het wat afzien is. Na verloop van tijd verandert dat wel wat. Zeker als je merkt dat door die trainingen ook je fitheid verbetert. Geef het zo'n 3 à 4 weken en je zal een verschil merken, op voorwaarde dat je je wel houdt aan je schema (3x per week vermoed ik?)

Blessureleed blijft maar aanhouden spijtig genoeg. 😩 De voorbije 4 weken mijn aantal wekelijkse km's gehalveerd en vorige week terug 4x gaan lopen met de stadsloop (10k) van Gent op zondag. Was om een collega te pacen dus niet volle bak. Trainingen waren altijd op 't gemak in hartslag zone 1 rond 6:00/km en vorige week stilaan naar 5:30/km gegaan zonder grote problemen. Zondag ook geen problemen ervaren met toch een gemiddeld tempo van 4:40/km.

Gisterenavond bij het opwarmen en knieën heffen kon ik terug mijn hamstring voelen. Verder genegeerd en een tempo van 5:00/km aangehouden maar de pijn straalde uit naar binnenin de bil. Tempo laten varen en vroegtijdig huiswaarts gekeerd. Kiné zei om de komende twee weken maar 2x per week te gaan lopen zonder versnellingen en te focussen op mijn functionele oefeningen. Maar wat ben ik dat traag lopen ondertussen beu...

Averegtenjogging (10,3km). 80% bosgrond - 20% asfalt. Tijd na 10 km: 52:05 - 9 sec trager dan mijn beste jaartijd. :cry: (Gelopen op 100% asfalt)

Ik had de eerste helft van de week helaas last van lichte buikgriep en ik was blijkbaar nog niet 100% hiervan hersteld.
Na amper een paar honderd meter schiet blesseer ik (licht) mijn rechterbeen volledig in de kramp waardoor ik mij even moet herzetten en asap 50-60 sec verloor na km 1. (Dalend, de eerste km is de gemakkelijkste van heel de wedstrijd)

Ik dacht zelfs even aan opgeven. Daarna ging het wat beter maar op slechte stukken in het bos durfde ik niet doorlopen en verloor ik nogmaals een kleine 30sec. Finaal kwam ik daardoor luttele seconden te kort. Balen tem. :frown:

Maar ik moet hier het positieve mee nemen: Conditioneel liep ik veruit een beste jaartijd. Ook qua ondergrond / moeilijkheidsgraad was dit wél mijn snelste jaartijd. Het was ook mijn snelste jaartijd over 9,3 km (als je die eerste klote km er af haalt). :tongue:

Update: Het waren achter bezien helemaal geen krampen. Ik heb een spier (licht) verrokken. Ik blesseer mij zelden tijdens het lopen zelf en erg is het niet maar nu heb ik dus prijs.

Laatst bewerkt:
Morgen pace ik dus op de 20km van Brussel (1u45 - 5:15min/km - groene vlag). Ik start in wave 2. Voorlopig voorspellen ze 20 graden en regen, dus het kan vrij drukkend warm worden, vrees ik.

Veel succes aan iedereen die morgen meedoet.

Vandaag heb ik nog eens een toerke op "den buiten" gemaakt, 'k had mijn hond mee, keurig aangelijnd aan zo'n canicross heupgordel. Na een paar km was er een vrouw (overjaarse hippie-type met dreadlocks, niet dat het er iets toe doet 🤪) die blijkbaar net het fantastische idee had om haar Duitse herder los te laten in een kleiner straatje zonder huizen, in de hoop dat het beestje wat zou spelen op een weide daar.

Niet dus, die kwam direct aangestormd om mijn hond aan te vallen, en gaf ook niet af ('k heb het helaas nog al meegemaakt, maar toen was dat een paar keer proberen bijten en weg). Ergens gelezen dat je vechtende honden bij de achterpoten moet pakken, maar da's dus echt onbegonnen werk als uw eigen hond dicht bij u blijft om bescherming te zoeken. 'k Ben er dan maar op beginnen schoppen, maar die negeerde mij compleet. Tegen dat die vrouw dat beest weer onder controle had... Daarna ben ik eigenlijk nog vrij rustig gebleven en hebben we gewoon nummers uitgewisseld voor 't geval er toch iets van kwetsuren en dierenartskosten zouden zijn... Er hing wat bloed aan de muil van die scheper, maar het was precies van hemzelf, want 'k heb mijn eigen hond wat grondiger geïnspecteerd toen ik terug thuis was en niks gevonden. Serves him right!

Daardoor heb ik er een langere loop van gemaakt dan initieel gepland; het heeft geduurd tot km 18 eer ik terug wat rustig werd 😅. (Mijn eigen hond was het al vergeten bij de eerstvolgende fazant.) 'k Ben eigenlijk vooral verschoten van mijn eigen reactie denk ik; ik ben echt keihard op die herder beginnen schoppen met mijn trailschoenen die echt wel stevige neuzen en harde vibram zolen hebben. Die moet dat echt wel serieus gevoeld hebben, ook al reageerde die niet. 't Voelt zelfs een beetje surreëel dat ik daarna gewoon rustig die vrouw haar verontschuldigingen aanvaard heb.

Ik erger me er nu ik zelf een hond heb nog veel meer aan dan vroeger dat mensen die los laten lopen. Ik vind het gewoon egoïstisch en asociaal gedrag, ga naar een losloopweide of een groot veld waar je een km in het rond kan zien of er iemand aankomt. Als 't goed weer is en weekend, vermijd ik bepaalde plekken al sowieso omdat de kans groot is dat het weer van dat is. En dan zijn mensen verwonderd dat mijn hond soms wat fel reageert op andere honden terwijl ze al een keer of 4 aangevallen is.

Anyway, gedaan met de rant. Voor de rest was het wel fijn loopweer vandaag, de regen deed deugd. Ook succes aan de deelnemers van de 20k in Brussel!

Terug
Bovenaan