Algemene Loopthread

Nadeel in Lier is ook wel dat de afstanden niet kloppen, maar voor de rest prijs-kwaliteit echt wel top.
Heb een paar keer meegedaan daar en vond het parcours eerlijk gezegd zéér saai. Heel goedkoop, dat wel, maar ik kan hier tussen Mechelen en Leuven ook langs het water lopen, da's minder ver rijden voor mij ;)

Go Dare is ook wel best goedkoop met loop-, wandel- en trailevents in hoofdzakelijk Limburg met verschillende afstanden.
Marathons niet, maar zet meer in op gezelligheid. Er is wel prijzengeld te winnen, maar verwacht bv. op trails ook gewone passanten op het parcours.

Heel jammer van Brussel, want vond het een leuk (en zwaar) parcours vd halve marathon. Leek me genoeg animo te zijn en achteraf mensen die ook de stad ingingen achteraf.

On: ik heb de knop doorgehakt en vind dat ik eenmaal in m'n leven een marathon moet hebben gelopen. Onder 4u is een haalbaar doel, alleen ben ik niet de man van de discipline op vlak van voeding, met name het sociale leven mag er niet onder lijden.
Is het haalbaar met driemaal per week trainen? Ik doe ook nog 2 fullbody krachttraining.

Welke tijden heb je al gelopen op wedstrijden?
Welk tempo loop je normaal (op training)?

Als je al een goed uithoudingsvermogen hebt (en niet te zwaar bent) is dat in feite niet zo moeilijk om onder de 4u te geraken. Ze zeggen, als richtlijn, je tijd dat je op een halve marathon loopt x 2 en daar +-20 minuten bijtellen. Je zal misschien beter of slechter doen naargelang je vorm op het moment / weersomstandigheden / het parcours etc

Als je minstens 3-4 maanden op voorhand elke week 3x loopt met 1 lange duurloop in het weekend dan is dat te doen. Als je vanaf 0 begint met lopen zal je best vroeger beginnen :) Ik zou ook 1 intervaltraining per week aanraden (goed om snelheid te trainen).
Als je dichter bij de marathon komt zou ik toch richting 4x lopen per week proberen te gaan, anders ga je niet aan >50km geraken op een week.

Laatst bewerkt:
Welke tijden heb je al gelopen op wedstrijden?
Welk tempo loop je normaal (op training)?

Als je al een goed uithoudingsvermogen hebt (en niet te zwaar bent) is dat in feite niet zo moeilijk om onder de 4u te geraken. Ze zeggen, als richtlijn, je tijd dat je op een halve marathon loopt x 2 en daar +-20 minuten bijtellen. Je zal misschien beter of slechter doen naargelang je vorm op het moment / weersomstandigheden / het parcours etc

Als je minstens 3-4 maanden op voorhand elke week 3x loopt met 1 lange duurloop in het weekend dan is dat te doen. Als je vanaf 0 begint met lopen zal je best vroeger beginnen :) Ik zou ook 1 intervaltraining per week aanraden (goed om snelheid te trainen).
Als je dichter bij de marathon komt zou ik toch richting 4x lopen per week proberen te gaan, anders ga je niet aan >50km geraken op een week.
Mn halve marathon van zondag was 1:39:04, na een weekje verkoudheid niks te hebben getraind.

Tempo op lange loopjes of van welk type loop bedoel je de snelheid? Met intervals richt ik me op 4:00 min en dat is voor mij serieus gas geven. Basisloopje (hartslag van minder dan 130) ligt op 5:50 - 6:00.

Punt is helaas dat ik gauw last krijg oftewel van m'n schenen of knie en krachttraining me wel goed helpt om last te beperken.

Met jouw tijd op de halve marathon zou je zeker onder de 4u moeten lopen op de marathon. Dat lijkt mij zelfs nog een zeer conservatieve schatting. Het is niet dat je vanaf 0 begint :)

Ik had eind augustus 1u41 op de halve marathon gelopen en 3u31 in Antwerpen.
Op de halve was ik nog onvoldoende getraind en heb ik een verrekking in mijn hamstrings opgelopen, en zo bijna 3 weken niet kunnen trainen. Ik ben dan 2 weken voor mijn marathon nog naar Oktoberfest geweest (en toch 1 serieuze kater gehad), geen ideale voorbereiding dus.

Mijn algemene conditie is wel goed, want ik fiets heel veel. Ik ben dan maar eind juni eigenlijk begonnen met mijn looptrainingen en dit jaar daarvoor bijna niet gelopen.

Dus je moet ook niet zoals een pater leven om onder de 4u te lopen op een marathon. (Onder de 3u is misschien een ander verhaal :) )

Ik moet wel zeggen dat mijn knieën nog enkele dagen pijn gedaan hebben (zelfs een week nadien was het nog voelbaar) en ik 's avonds nog moeilijk de trap op-en-af geraakte (op handen en voeten de trap op en achterwaarts er af). Dus om na je marathon geen halve week als een kreupele te stappen is een betere voorbereiding wel een must.

Laatst bewerkt:
Geen 84 euro maar vanaf 97 nu zie ik.

Zou het de moeite zijn om voor Goretex te gaan tegen natte voeten? Met Goretex is een stuk duurder, zwaarder en ook warmer in andere seizoenen.

Ook over nagedacht maar de meesten raden het af. Uw voeten geraken toch uiteindelijk nat en door die goretex kan het water er ook niet meer uit. En ze gaan misschien idd ook te warm zijn in andere seizoenen.

Ook over nagedacht maar de meesten raden het af. Uw voeten geraken toch uiteindelijk nat en door die goretex kan het water er ook niet meer uit. En ze gaan misschien idd ook te warm zijn in andere seizoenen.
OK geen Goretex dan, dat is toch wat euro's gespaard. Als het echt kletsnat is dan loop ik toch niet buiten. Belangrijkste is dat ik niet op mijn bek ga wanneer wat modder op de baan ligt of ik eens een offroad baantje inschiet.

Ik hoop wel dat het rubber van de zool van de Pegasus trail 5 ondertussen is aangepast ivm vroegere versies. Want dat was een DRAMA op natte ondergronden, echt gevaarlijk zodra het nat was, 0,0 grip. Gelukkig hebben ze op de laatste versies van de Terra Kiger een Vibram zool gestoken, heerlijk schoentje dat.

Ik heb Goretex op schoenen nooit begrepen, behalve als je 2km gaat lopen rond uw huis, worden uw voeten toch nat, dan kan je in mijn ogen veel beter kiezen voor schoenen die het water ook weer afdrijven ipv schoenen die het (onbedoeld) vasthouden.

Dat is nu wel essentieel, dat ik op de weg ook meer grip heb wanneer het nat is. Hoe zit dat bij de Pegasus 5?

Ze zeggen op All4Running wel dat ze een nieuwe rubber gebruiken die betere grip geeft bij natte omstandigheden.
De slijtzool van de Pegasus Trail 5 bevat het nieuwe All Terrain Compound-rubber van Nike. Dit slijtvaste materiaal zorgt voor extra grip, ook in natte omstandigheden. De noppen van 3,5 millimeter zijn zo geplaatst dat ze voldoende grip geven op de trails zonder dat je ze voelt zitten tijdens het lopen op de weg.

Nu vind ik ze niet meer voor 97 op Zalando trouwens, ineens 139 :-( Wel nog op Alltricks

Dat is nu wel essentieel, dat ik op de weg ook meer grip heb wanneer het nat is. Hoe zit dat bij de Pegasus 5?

Ze zeggen op All4Running wel dat ze een nieuwe rubber gebruiken die betere grip geeft bij natte omstandigheden.

Nu vind ik ze niet meer voor 97 op Zalando trouwens, ineens 139 :-( Wel nog op Alltricks

Hoe het met versie 5 zit weet ik niet, laatste versie die ik heb gehad is de 3 denk ik. Dat was een ramp. Daarom was ik blij om te zien dat ze op sommige modellen hun eigen zool de vuilbak in hebben gegooid en Vibram eronder hebben gestoken. Als je het zelf niet kan, pak je het beter van ergens anders.

Die tekstjes willen niets zeggen e. Ik heb al heeeeel veel trailschoenen gehad, sommige met goede grip en andere met slechte grip. Heb echter nog nooit een fabrikant gezien die eerlijk is en zegt “Opgepast, op gladde asfalt is het zoals schaatsen” 🤣

Ik heb die Pegasus gekocht als wandelschoen, voor zowel de dagelijkse wandeltochten met de hond als op vakantie dan. Ik vond dat een heel goeie schoen, maar buiten wat zand- en grindpaden heb ik hem nooit veel op niet-asfaltwegen gebruikt. En zelfs daar merkte ik al dat hij niet heel veel grip bood. Maar genoeg voor waarvoor ik 'm gebruikte, ik denk dat als je erop gaat lopen, het wel kan schelen. Uiteindelijk heb ik ze moeten weggooien omdat ik m'n voet er 3x in heb omgeslagen. Er kwam een soort instabiliteit in de hak, volgens mij ook wel door slijtage want er zaten al een 900km op.

Nu wandel ik op de Juniper. Voor die prijs koop je er 2 voor zo 1 Pegasus. Die Kiger ziet er fantastisch uit, maar is nòg een trapje duurder :D De fijnste hybrideschoen die ik al gehad heb, was wel de Salomon Sense Ride 5. Wel een pakje harder dan de Pegasus, maar met veel meer grip.

Net terug van New York en amai wat was dat! Nu weet ik hoe wielrenners zich voelen in Parijs-Roubaix tussen die toeschouwers. Ik was zelfs blij bij momenten als er een brug was waar het even stil was. Om dan een mijl verder weer tussen duizenden toeschouwers te lopen. Ook perfect van organisatie.

Over mijn eigen marathon dan. Kon beter als ik betere nachten had gehad, beter gegeten/gedronken dagen ervoor en zeker de dag voordien minder had gewandeld.
Me ook wat laten meeslepen door de aanmoedigingen van die duizenden toeschouwers waardoor tempo in het begin wat te hoog lag. Maar die toeschouwers waren er ook op het einde om u vooruit te roepen als het niet meer ging. Uiteindelijk 3u28min gelopen terwijl doel tussen 3u30 en 4u was en vooral genieten.

Zeker een ervaring om nooit te vergeten en misschien om ooit nog eens te doen.

Ik heb die Pegasus gekocht als wandelschoen, voor zowel de dagelijkse wandeltochten met de hond als op vakantie dan. Ik vond dat een heel goeie schoen, maar buiten wat zand- en grindpaden heb ik hem nooit veel op niet-asfaltwegen gebruikt. En zelfs daar merkte ik al dat hij niet heel veel grip bood. Maar genoeg voor waarvoor ik 'm gebruikte, ik denk dat als je erop gaat lopen, het wel kan schelen. Uiteindelijk heb ik ze moeten weggooien omdat ik m'n voet er 3x in heb omgeslagen. Er kwam een soort instabiliteit in de hak, volgens mij ook wel door slijtage want er zaten al een 900km op.

Nu wandel ik op de Juniper. Voor die prijs koop je er 2 voor zo 1 Pegasus. Die Kiger ziet er fantastisch uit, maar is nòg een trapje duurder :D De fijnste hybrideschoen die ik al gehad heb, was wel de Salomon Sense Ride 5. Wel een pakje harder dan de Pegasus, maar met veel meer grip.
Bedankt voor de tip. Ik heb mij die Sense Ride 5 eens besteld. Die zijn ook nog schappelijk qua prijs (87 bij Alltricks incl verzending was het)

Afgelopen weekend trail run van 22km mee gedaan. In de aanloop ervan wat gesukkeld met de keel, en de dag zelf ging het precies voor geen meter. Na een paar kilometer al het gevoel van met enorm vermoeide benen te lopen, en daarna toch vaak het interne stemmetje van 'wandelen is ook ok' (maar niet toegegeven 😇). Uiteindelijk wel sneller gefinisht dan in een vergelijkbare trail run eerder dit jaar, waar het gevoel goed tot zeer goed was. Gevoel is dus niet alles blijkbaar.

Probleem dat ik op beide trail runs wel had is redelijk grote blaren (inclusief bloed eronder) aan onderkant voet en zijkant van grote tenen. Heb nu de Inov 8 TrailFly Ultra G 300 in 1 maat groter dan mijn standaard loopschoenen (Saucony ride17). Voorkant is best ruim en heb relatief smalle voeten, dus misschien toch eens uitkijken naar een nieuw paar.

Gisteren GTLC gedaan. De GT22 goed voor 27km, blijkbaar ronden ze in de Hoge Venen af naar beneden. :unsure: De afstand ging het probleem niet zijn, de 1000 hoogte meters boezemde wel wat angst in.

Het weer zat redelijk goed, niet zo zonnig dan aangekondigd maar shirt en short waren voldoende. Prachtige streek, zeker in herfstkleuren. Het parcours lag nog relatief droog op enkele punten na.

De eerste 18km gingen alsof het niets was maar het venijn zat vooral in de staart meer een paar stevige klimmetjes, vrij letterlijk te nemen want daar lopen zelfs de toppers niet naar boven. Laatste 5-6km begon ik wat honger te krijgen en m'n water was ook zo goed als op. Één bevoorrading halverwege was iets te karig vond ik. Al was het maar een plekje om de flasks aan te vullen.

Laatste kilometers met een ondergaande zon gedaan, je zag dat het beste er af was bij de meeste. Het begin ook wat fris te worden. Op het einde redelijk wat volk voorbijgegaan en de allerlaatste kilometer en eenzaam en alleen de de laatste 1,5km afgemaakt.

Relatief fris over de meet gekomen na 3u30 wat ongeveer overeen kwam met de verwachtingen. Mooi in de helft van het deelnemersveld. De winnaar was al een uur en een kwartier binnen :laugh:

Geslaagde namiddag, smaakt naar meer! 💪

45 km gelopen deze week

13,5 km aan 6:20/km
13,5 km aan 6:20/km
18,0 km aan 6:20/km

Daar zat precies enige constante in. :tongue:

Terug
Bovenaan