Algemene Loopthread

Hier 415km gelopen dit jaar. Bijzonder weinig, maar was vooral met veel opbouw en grondwerk de laatste tijd. Komt nog wel goed, maar boven de 1.000 zie ik niet meer gebeuren :D

aangezien het samenvatting van het jaar is, toch ook even mijn verhaal doen. Qua snelheid of aantal km's raakt het jullie enkels nog niet, maar misschien is het motiverend voor iemand die quasi in mijn situatie zit.

Korte beschrijving:
Bijna 50 jaar en ik ben helemaal niet sportief. Niet dat ik niet geprobeerd heb. Van mijn 18 tot 20 heb ik wat powertraining gedaan. En dan door de jaren nog eens geprobeerd om regelmatig te zwemmen (maar ik moest elke keer vechten om het eten in mijn maag te houden en het water er uit :p) en ook zo'n homefitness gekocht (die na 1 maand diende om kleren aan op te hangen). Ook ooit besloten om met de fiets naar het werk te gaan (enkele rit 12km), maar ben dan na enkele maanden overhoop gereden door een auto.
TLDR: veel pogingen tot sportiviteit, die uiteindelijk in 99% van de gevallen snel stil vielen.

Vroeger werkte ik als arbeider, waardoor ik nog iets of wat beweging had, maar de laatste 4 jaar ben ik aan de slag als technisch tekenaar. Mijn enigste lichamelijke activiteit op het werk is een paar keer naar de keuken wandelen voor een koffietje en een paar keer naar het toilet gaan. Voor de rest zit ik. En thuis is dat ongeveer hetzelfde want gamer, buiten dat we dan ook eens met de honden wandelen, maar aangezien 1 van de honden elke 2 meter stopt om elk bladje van een tak aan een uitgebreid snuffelonderzoek te onderwerpen is ook dat niet echt iets wat bijdraagt aan de algemene conditie/gezondheid.

Anyway: het besef dat dit niet echt gezond is, heeft me deze zomer toch de aanzet gegeven om te starten met start to run. Aangezien ik 0 conditie had en bijna 100kg woog (met 1m86), ben ik begonnen met het 'voorzichtig opbouwen schema'. Dat is 1 minuutje lopen en 3 minuten wandelen of zo aan het begin. Ik had direct last van allerlei kleine zeurende pijnen, vooral een pees onder de rechterenkel en onderaan mijn rechterknie. Ondanks dat toch doorgezet en dat programma uitgedaan om vervolgens het programma te volgen voor de 5km. En op 23 november heb ik mijn eerste 5km gelopen in ongeveer 40min. :woohoo:

Voor mij echt uitzonderlijk, want had zelf nooit gedacht dat ik het ging volhouden, want ik ben echt een procrastineerder, laat gemakkelijk iets ergens tussenkomen en ben ook wel opgever als iets te moeilijk is.
Ik moet zeggen dat de app en ook de aanmoediging van Tanuki me enorm hebben geholpen om het schema te volgen.
In vergelijking met anderen hier is mijn snelheid wel meer snelwandelen want ik loop tussen 7'30 en 8'/km, maar voor mij is dat goed. Ik ben blij dat ik dat een half uur kan, wetende dat ik van amper een minuut kunnen lopen kom.

Nu loop ik gewoon in het schema van 'onderhoud'.
Waarom onderhoud en niet sneller of langer?
- Deels omdat ik voel dat mijn lichaam niet sterk genoeg is om meer te doen. De pees onder mijn enkel doet geen pijn meer, maar de kniepijn steekt soms wel nog de kop op. Tijdens het lopen voel ik het niet, maar wel tijdens gewoon wandelen of zelfs in rust. Dit komt grotendeels omdat ik geen goede zit/lig hygiëne heb. Ik heb de neiging om altijd in halve kleermakerszit te gaan zitten waarbij mijn rechtervoet onder mijn linkerbovenbeen steekt. Eigenaardig genoeg heb ik dat nooit andersom. Het is altijd dat rechterbeen dat ik ook onder het linker steek (ook als ik lig) en dat is duidelijk niet gezond voor die pees. Dus daar moet ik nu echt bewust op letten en dat moet eerst in orde komen voor ik langer of sneller ga.
- Ik merk ook dat de conditie echt heel hard afhangt van hoe moe ik ben. Vandaag wou ik bijv. 5km lopen, maar iets voor 4km werden mijn benen ineens van rubber en was het op.
- weinig reden om langer of sneller te gaan alhoewel iets sneller toch misschien zou mogen (want als ik nu iemand inhaal die stevig wandelt duurt het wel even :p) . Ik ga niet meedoen aan wedstrijden.

Hoe gaat het verder gaan?

De motiviatie behouden gaat echt wel uitdaging voor 2026 zijn, want
a) ik geniet er niet van: blijkbaar mankeer ik het endorfine aanmaak gen want zowel tijdens het lopen als na de afloop heb ik geen 'goed gevoel'. Enkel het gevoel van 'ik heb het weer gedaan', dus meer een soort van trots, maar niet echt een geluksgevoel of hier geniet ik nu van.
b) pacing is moeilijk en resultaten variëren ook zo neig.
c) winter sucks om te lopen
d) weinig duidelijk positieve resultaten: ik slaap nog even slecht/onrustig, ik ben maar 1 a 2 kg afgevallen (maar ik eet dan ook niet echt beter, dus dat ligt meer daar aan), ik heb niet meer energie gedurende de dag. = dus ik voel me algemeen niet beter.

Wat motiveert me: het besef dat het onderhuids wel beter is. De conditie is sowieso verbeterd en dit zal dus ook beter voor het hart/cholestrol (die te hoog stond) zijn. Volgende controle van het bloed is pas in november, dus zal het dan weten of het de moeite was :p

Maar vooral: ik blijf mezelf steeds verbazen dat ik dit volhou. En mezelf blijven verbazen op 50 jaar is toch wel speciaal :p

----------------------
Voor degene die na dit halve boek aan tekst nog mee zijn enkele vraagjes:

1/ mijn hartslag gaat de eerste tien minuten altijd naar 140 - 160, daarna zakt die naar 120-130 ondanks dat ik ongeveer aan hetzelfde tempo loop. Iemand die kan uitleggen hoe dit komt? Heb al geprobeerd om eerst vijf minuten rustig te roeien, maar merk niet echt verschil (we hebben ook een roeitoestel: dat was ook een poging om sportiever te zijn, die uiteindelijk op niets uitdraaide :p)
2/ iemand een goed merk van onderbroeken voor het lopen? Ik haat de sweaty underpants.
Lopen om af te vallen is geen goed idee. Maar je valt eerder vanzelf af als je loopt (en iets beter eet). Niet gaan letten op minder eten, want dan kom je met energietekorten, doe maar gewoon en dan gaat dat na een tijdje vanzelf! En als je iets béter eet, ga je ook meer loopresultaten merken.

Die runner's high is wat mij betreft ook gewoon meer een gevoel van trots en verwezenlijking dan echt lopen met een gelukszalig gevoel, hoor. Ja, soms word ik er wel heel content van, hoe ik weer kan lopen en mijn lijf wat kan uitdagen. Ik ben ook van nature competitief (tegen mezelf ook), dus dat helpt wel. Ik weet nog niet hoe het gaat zijn als al mijn PR's onvermijdelijk buiten handbereik gaan liggen, waarvoor ga ik dan nog lopen. Maar dat zijn allemaal zaken die me gemotiveerd houden. Iets bereiken dat ik in gedachten had, en daar dingen voor doen.

Winter sucks, niet zo mee eens. Ik doe het wel graag! Hier worden vaak die Under Armour Cold Gear-spullen aangeraden door volgens mij Spooky? Of Nemesis? In ieder geval, ook door mij. Ik vind ze zalig om mee te lopen. En in de broek heb je geen onderbroek nodig :D Als ik m'n losse lange broek aandoe, doe ik een gewone boxer aan, en neem ik die natte onderbroek voor lief. Merk je toch pas als je ze uitdoet vooral, tenzij ze gaan schuren. In korte doe ik er nooit aan. Ofwel zijn het leggings of 2-in-1's, ofwel met een netje.

Laatst bewerkt:
2/ iemand een goed merk van onderbroeken voor het lopen? Ik haat de sweaty underpants.

Koop u de loopbroekjes van Kalenji in den Decathlon. De goedkoopste, met zo'n netje in. Geen onderbroek nodig.

Ik heb er een stuk of 15 denk ik, hebben samen meer dan 20 000 loopkilometers op de teller (of achter de balzak, of hoe je het wil noemen) en ik heb er ééntje moeten op pensioen stellen wegens te versleten. Die dingen zijn comfortabel en onverslijtbaar en kosten geen hol.

Lopen om af te vallen is geen goed idee. Maar je valt eerder vanzelf af als je loopt (en iets beter eet). Niet gaan letten op minder eten, want dan kom je met energietekorten, doe maar gewoon en dan gaat dat na een tijdje vanzelf! En als je iets béter eet, ga je ook meer loopresultaten merken.

Die runner's high is wat mij betreft ook gewoon meer een gevoel van trots en verwezenlijking dan echt lopen met een gelukszalig gevoel, hoor. Ja, soms word ik er wel heel content van, hoe ik weer kan lopen en mijn lijf wat kan uitdagen. Ik ben ook van nature competitief (tegen mezelf ook), dus dat helpt wel. Ik weet nog niet hoe het gaat zijn als al mijn PR's onvermijdelijk buiten handbereik gaan liggen, waarvoor ga ik dan nog lopen. Maar dat zijn allemaal zaken die me gemotiveerd houden. Iets bereiken dat ik in gedachten had, en daar dingen voor doen.

Winter sucks, niet zo mee eens. Ik doe het wel graag! Hier worden vaak die Under Armour Cold Gear-spullen aangeraden door volgens mij Spooky? Of Nemesis? In ieder geval, ook door mij. Ik vind ze zalig om mee te lopen. En in de broek heb je geen onderbroek nodig :D Als ik m'n losse lange broek aandoe, doe ik een gewone boxer aan, en neem ik die natte onderbroek voor lief. Merk je toch pas als je ze uitdoet vooral, tenzij ze gaan schuren. In korte doe ik er nooit aan. Ofwel zijn het leggings of 2-in-1's, ofwel met een netje.
Ja! Coldgear! Ge hebt het nooit meer koud. Of toch zeker niet in temperaturen waarin ik gelopen heb (-10 zal het koudst geweest zijn)

mja, vind de winter maar niks hoor: koud en na het werk is het ook al donker. Kheb nu wel goede verlichting en fluo, maar toch, ik loop liever in daglicht.
Van de koude heb ik niet zo veel last, buiten een lopende neus (hehe) en een bril die aandampt. Maar qua temperatuur heb ik nog thermo shirts van toen ik naar werk fietste en die zijn goed warm en tot een graad of vijf merk ik dat ik zelfs nog in short kan lopen. Pas onder de 5° doe ik een lange jogging aan. Maar ga tijdens de solden misschien wel eens kijken naar een echte loopbroek dan. Ga ook zien voor betere schoenen, want nu heb ik eigenlijk basis loopschoenen omdat ik geen dure schoenen wou kopen als ik het na een maand al zou opgeven. Dat zal ook al wat helpen voor de gewrichten voor het lopen zelf.

Hier een week wandelen ipv lopen door de vakantie.

In 25, 358 km gelopen. Maar enkel in winter en herfst.

Moet misschien eens heel het jaar door proberen en afwisselen met fietsen en wandelen.

Maar heb vooral een doel nodig om te lopen.
Dit keer de HM in gentbrugge en ultieme doel de marathon in Diksmuide 26, wordt ook 42 jaar in die periode.

Geen idee of ik er aanleg of talent voor heb voor die lange afstanden. We zien wel.

Toch lastig om jou te kleden vind ik. Vertrekken met kou en dan 3km verder zweet ik mij kapot en ben ik in feite te dik gekleed. Je zou in feite moeten een korte ronde lopen met veel kleding eerst en dan een laag kleding uitdoen als je opgewarmd bent voor de rest van de loop.

Ik ben ook meer een najaars- en winterloper want bij >20 graden loop ik niet graag. Het ideale loopweer is +-10 graden

In 2020 beginnen lopen, maar eigenlijk heeft het lopen nooit de winter overleefd sinds 2021. Elke lente wel min of meer een start to run en wat extra afgewerkt, maar dit jaar eindelijk ook eens door blijven lopen, met hier en daar een pauze wegens het leven ofzo.

Afgeklokt op 673km

Heb me vroeger wel geamuseerd met trails, maar voor volgend jaar voorlopig geen doelen, eerst de lente halen en dan komt de rest wel vanzelf.

In Canada vorige week gelopen in lange legging, merino base layer, tshirt en dunne pull. Buff voor als de wind op kop was en was meer dan voldoende bij -15.
Dus zo moeilijk kleden is het hier nu ook weer niet he.

Voor degene die na dit halve boek aan tekst nog mee zijn enkele vraagjes:

1/ mijn hartslag gaat de eerste tien minuten altijd naar 140 - 160, daarna zakt die naar 120-130 ondanks dat ik ongeveer aan hetzelfde tempo loop. Iemand die kan uitleggen hoe dit komt? Heb al geprobeerd om eerst vijf minuten rustig te roeien, maar merk niet echt verschil (we hebben ook een roeitoestel: dat was ook een poging om sportiever te zijn, die uiteindelijk op niets uitdraaide :p)
1/ Ik heb hetzelfde voor, chronisch, al 15 jaar. Uw HR tijdens die eerste 1-2 km kan soms wel eens fout zijn.

Je pols (bij een horloge) of HR band (als je deze gebruikt) vochtig maken helpt 'soms'. Het heeft deels met vochtigheid / zweet te maken (beter contact bij vocht) maar je lichaam moet zich ook nog aanpassen aan de inspanning.

2/ Gewoon uit den decathlon? Prijs kwaliteit zijn deze vrij goed.

Ja! Coldgear! Ge hebt het nooit meer koud. Of toch zeker niet in temperaturen waarin ik gelopen heb (-10 zal het koudst geweest zijn)
CG (winter) en HG (zomer). Soms vergis ik mij en heb ik HG ipv CG aan in de winter. Echter HG houdt mij ook gewoon warm. :p
Je zou denken: CG voor de winter en HG voor de zomer maar in praktijk is het gewoon GOED materiaal ;)

916km gelopen dit jaar

Nooit echt bijgehouden hoeveel ik de voorgaande jaren had dus geen idee indien dit beter of slechter is dan andere jaren
Ik hou dat ook niet dagelijk bij hoor. Maar ik trek gewoon een rapport uit Garmin / Polar en dan zie ik dat meteen :)

Laatst bewerkt:
916km gelopen dit jaar

Nooit echt bijgehouden hoeveel ik de voorgaande jaren had dus geen idee indien dit beter of slechter is dan andere jaren maar de meeste jaren liep ik vooral in de lente en dan in soms es liep dat door in de zomer of herfst maar zeker niet vaak. Pas sinds een 3 jaar ofzo probeer ek het volledige jaar te lopen dus denk dat dit jaar en vorig jaar men twee hoogste jaren zijn qua aantal km,

Persoonlijk heb ik een gevoel dak best wel een goed jaar had met een paar mooie resultaten. Voor het eerst strandlopen gelopen aan snelheden rond de 4:06 wat me nooit eerder gelukt is, een mooi resultaat op de 10 miles in antwerpen gelopen (1:15), voor het eerst een 60km gelopen tijdens MDS in Cappadocië, in Hong Kong een mooie run van 20km gedaan en in het binnenland van China ook een supermooie run van 30km dus zeker tevreden van dit jaar.

In elk van de maanden augustus, september, oktober en november (actieve) reizen gedaan dus puur qua aantal km niet zoveel meer gelopen sinds augustus dus het kon waarschijnlijk meer zijn maar in feite interesseert me dat maar weinig.

Laatst bewerkt:
Bij deze ingeschreven voor de FF marathon op 20 sept. Had hem liever in oktober gedaan maar ook goed.

Meeste marathons vallen in het voorjaar precies.

Toch nog 3100km gelopen dit jaar, iets minder dan gemiddeld, maar tussen maart en juni niet zo veel gelopen door achillespeesontsteking. Wel alle pr's verbroken van 5km tot de marathon.

Life time mileage: 16.700km gelopen

1250 km gelopen dit jaar, met een nieuw pr op de 10km van 41:40. Doel is om volgend jaar te proberen door de 40 minuten grens te breken. Daarnaast sta ik op de reservelijst voor 10 miles via het werk. Zou mijn eerste groot event zijn.

Eerste loop van het jaar na een zwaar feestje gisteren :)

5 km in 33:26
5 km in 25:59

1. Heen was stevige wind tegen en lichtjes hellend + nog verteren van alcohol
2. Terug was stevige wind mee en lichtjes dalend + alcohol was verteerd

1x raden wat zwaarder was qua gevoel? De eerste of de laatste 5 km?
De eerste, wat alcohol toch doet met je lichaam :LOL:

Is het echt niet meer diep kunnen gaan of gewoon daar de motivatie niet voor hebben?
Als je echt sneller wilt worden dan moet je gerichter trainen, met regelmatige intervaltrainingen, ipv altijd uw zelfde tempo te lopen.
Ik heb nog eens gek gedaan vandaag en even ne 5 km test gedaan.

Mijn benen zijn veel sterker geworden na 3 maanden achter elkaar 200 km te lopen. Bij 12 km/u zat ik tegen de limiet aan exclusief mijn benen. Ik had het gevoel dat mijn benen nog een tandje of twee sneller konden, maar de rest volgde niet.

Dus ja het lijkt toch vooral de motivatie te zijn en een gebrek aan tempotrainingen.

Laatst bewerkt:
Vorig jaar: 305km
Dit jaar: 1008km

Ik deed maar wat.
Het doel van 24 halve marathons dit jaar behaald (29 keer 21.1km of meer gelopen).
Het fysieke en mentale hoogtepunt was de allereerste marathon, dat totaal ongepland en onvoorbereid was; gelukkig hield ik daar meer loopzin aan over en resulteerde dit niet in een blessure (ondanks de lage ~50km maandvolumes voordien).

2026 doelen: opnieuw >1000km lopen, een loopschema volgen m.o.o. meer consistente volumes en meer afwisseling (intervallen bvb). Wellicht ook een eerste loopwedstrijd om te kijken als dat iets voor mij is.

3500 gelopen
4800 gefietst
December amper gelopen met "problemen" aan de heup.
MRI laten doen. Weet nog niets maar positief is het niet. Maandag krijg ik feedback en weet ik wat de toekomst zal brengen...

In februari begonnen met lopen en verspreid over 2 periodes (juni t.e.m. september bijna niet gelopen wegens omgeslagen voet en een relatie van 11 jaar die op de klippen is gelopen) en geland op 505km. Als ik mijn wekelijkse gemiddelden van de laatste 2 maand extrapoleer zou ik wel op 1000 kunnen landen dit jaar.
Ik vind het nog steeds niet echt leuk maar ik ben wel heel gemotiveerd om 3 keer in de week te gaan lopen dus misschien vind ik het stiekem wel leuk. Ik ben vooral blij dat ik eindelijk eens consistent aan het sporten ben.
Doel is iets meer intensiteit in het schema krijgen maar dat zal voor na mijn poolexpeditie zijn van eind januari (bang om nu nog een blessure te lopen) en richting de halve marathon in doelafstand te werken om een paar halve marathon trails te kunnen doen.

Terug
Bovenaan