Algemene Loopthread

Update na Googke z'n revalidatie na lopersknie, "opgelopen" aanvang november na halve marathon.

Inmiddels 8/9 sessies bij kiné erop zitten en om niet helemaal conditie te verliezen ook 3/week op stationaire rollen gefietst naar een uur (met hartslagband) waarbij ik erop lette om m'n knie geen pijn te doen.

Ik dacht dat de kinepraktijk ervaring had met lopers maar dat vind ik er totaal niet terug. Vermoedelijk heb ik te hard aan krachttraining gedaan - squats aan 100kg + om een voorbeeld te geven - en te rap in snelheid omhoog willen gaan.

Ze adviseren me weer Start to Run gewijs 2 maal te lopen met 2 minuten lopen en 1 minuut te wandelen. Met alle respect, maar heb ik echt 0,0 motivatie voor. Ik loop toch al langer dan 5 jaar en heb een goede basisconditie.

Akkoord dat ik geen 30km per week kan lopen, maar ik wilde beginnen aan bv 5km op basisconditie (6:00 à 6:30) aan 70% hartslag, zodat het maximaal een halfuur is.

Wat deden jullie ter hervatting na blessure?
En welke lopersknie heb je? Want er zijn twee blessures die wel vaker zo genoemd worden, eentje aan de knieschijf (patellofemoraal) en de ITB-overbelasting, die eerder aan de zijkant zit. Met de laatste heb ik ervaring, met de eerste niet. En zoals uit mijn vorige post blijkt, is dat heel persoonsgebonden... Ik heb eigenlijk meteen een heel goeie kine gehad, na één keer een mindere. Supertevreden van, maar zelfs met haar is het lang zoeken geweest.

Geef je je trainingen op de rollen ook aan aan je kine? En deed je het daarvoor ook al? Want van 0 naar 3u per week op de rollen, terwijl je eigenlijk in het begin moet rusten, kan natuurlijk wel ervoor zorgen dat er nooit echt rust is geweest, terwijl je kine misschien denkt van wel. Bij ITB is fietsen ook niet,altijd de beste oplossing, omdat die band dan mogelijk alsnog langs de peesplaat schuurt.

Op 3 weken verlies je ook niet veel conditie, dus eigenlijk zou ik gewoon zeggen om te beginnen met een week volledige knie-rust (ev met ontstekingsremmers), uiteraard in samenspraak met de kine. Ondertussen wel stretchen en eventueel sommige versterkende oefeningen, deels om te voorkomen en deels om de boel goed te doorbloeden zodat het herstel vlotter gaat.

Bij mij was het een 2 à 3 w looprust met mobilisatie en versterkende oefeningen, en dan weer lopen, maar telkens 15-20min en traag. Pas daarna snelheid en pas daarna duur. Met start to run kun je de duur al toevoegen, doordat je wandelpauzes neemt die amper belasten. Dus denk dat het de keuze is van ofwel 15min te lopen, ofwel 30 maar half lopen, half wandelen. Maar je progressie gaat gewoon veel sneller: pakweg 3 weken van dat rustig opbouwen naar 100min rustig lopen/w, en vanaf dan weer opbouwen per week naar een normaal gemiddelde.

Ik ga het op 192,2 km houden voor december. Dus 3 maand 200 km achter elkaar gaat net niet lukken (allé ja het lukt wel als ik het nog echt zou willen, maar ik stop er gewoon mee voor dit jaar, het is genoeg geweest). :tongue:

Daarmee heb ik 1852,7 km gelopen in 2025, 7 km meer dan in 2018. Alleen 2016 en 2017 waren meer qua totaalafstand. En qua looptijd (192+u) heb ik alleen in 2017 meer tijd gespendeerd aan het lopen.

Ik heb momenteel wat lichte last aan mijn zitvlak maar het hindert mij niet tijdens het lopen. Voor het overige heb ik van niks last, dus mijn lichaam heeft +-600 km op 3 maand vrij goed verwerkt.

Op naar 2026! :)

Lichte blessure = gewoon koppig doorlopen.
Ernstige blessure = Kine, stretchoefening en vallen en opstaan. Een kwartier lopen en voelen: Ging dat? En achteraf?

Meteen 30 min zou ik niet doen. Probeer eerst met 10-15 minuten. Maar goed that is just me.
En inderdaad goed voor en na het lopen 'stretchen'.

Update na Googke z'n revalidatie na lopersknie, "opgelopen" aanvang november na halve marathon.

Inmiddels 8/9 sessies bij kiné erop zitten en om niet helemaal conditie te verliezen ook 3/week op stationaire rollen gefietst naar een uur (met hartslagband) waarbij ik erop lette om m'n knie geen pijn te doen.

Ik dacht dat de kinepraktijk ervaring had met lopers maar dat vind ik er totaal niet terug. Vermoedelijk heb ik te hard aan krachttraining gedaan - squats aan 100kg + om een voorbeeld te geven - en te rap in snelheid omhoog willen gaan.

Ze adviseren me weer Start to Run gewijs 2 maal te lopen met 2 minuten lopen en 1 minuut te wandelen. Met alle respect, maar heb ik echt 0,0 motivatie voor. Ik loop toch al langer dan 5 jaar en heb een goede basisconditie.

Akkoord dat ik geen 30km per week kan lopen, maar ik wilde beginnen aan bv 5km op basisconditie (6:00 à 6:30) aan 70% hartslag, zodat het maximaal een halfuur is.

Lopersknie is natuurlijk heel algemeen.
Wat zegt de kine juist wat het probleem is, en op wat moet je werken?

Als ik het zo hoor dan komt uw blessure van te snel te willen opbouwen in het lopen, en door te zware belastende krachttraining te doen?

Je gaat het misschien niet graag horen, maar dat advies van terug start to run te doen is echt niet zo gek. Je bent te snel opgebouwd en geblesseerd geraakt.
Dus terug leren wat opbouwen en rustig opbouwen is echt niet zo vergezocht. Dat lopen en wandelen combineren is echt wel nuttig om toch de beweging te trainen, maar ook de belasting niet te hoog te leggen.

Ook heb je dat fietsen met de kine besproken? Want met een knie fietsen is toch gevaarlijk.
Dat is echt het deel dat je bij beide sporten serieus kan tromperen.

Opbouwen in en na een blessure is altijd kut. Dat is altijd terug beginnen vanaf een lager niveau. Maar vaak kom je er ook sterker en slimmer uit, niet altijd jammer genoeg.

Bij fietsen heb je wel de roterende beweging maar niet de schokken die je bij lopen hebt. Als fietsen de pijn niet erger maakt kan je gerust blijven fietsen. Zo kan je toch nog uw basisconditie behouden.
Maar ik zou dan wel op een lage weerstand fietsen.

Vandaag mijn laatste loopje van het jaar afgerond. Vorig jaar in november of oktober beginnen lopen dus dit was mijn eerste volledige loopjaar. 725km gelopen in het totaal en het fijnste is dat ik slechts 2 weken niet heb gelopen. Dat was in januari door een stevige griep. Mooi consistent geweest met andere woorden!
Gezien de progressie in volume dat ik gekend heb, ben ik erg benieuwd of ik hier over een jaar kan posten dat ik voorbij de 1K/jaar volume ben geraakt!

10km van Leuven (EK) en 5.1km Dwars Door Hasselt waren de enige wedstrijden waar ik aan heb deelgenomen. Ik hoop komend jaar vooral onder de 20' te duiken op de 5k. Lijkt me wel een mooi doel om te behalen.

Fijn eindjaar allemaal.

Laatst bewerkt:
Vandaag mijn laatste loopje van het jaar afgerond. Vorig jaar in november of oktober beginnen lopen dus dit was mijn eerste volledige loopjaar. 725km gelopen in het totaal en het fijnste is dat slechts 2 weken niet heb gelopen. Dat was in januari door een stevige griep. Mooi consistent geweest met andere woorden!
Gezien de progressie in volume dat ik gekend heb, ben ik erg benieuwd of ik hier over een jaar kan posten dat ik voorbij de 1K/jaar volume ben geraakt!

10km van Leuven (EK) en 5.1km Dwars Door Hasselt waren de enige wedstrijden waar ik aan heb deelgenomen. Ik hoop komend jaar vooral onder de 20' te duiken op de 5k. Lijkt me wel een mooi doel om te behalen!

Fijn eindjaar allemaal.
Onder de 20 op de 5km is echt wel een pittige. Ik moet er niet aan denken! Maar ik vind dat je een heel gezonde kijk op je prestaties hebt!

Ik kom dit jaar op 1100km, 1000km minder als vorig jaar doordat ik 6 maand niet heb gelopen omwille van fibulafractuur. Wel mijn PR op de halve marathon verbeterd dit jaar!

Ik heb me altijd laten wijsmaken dat de duurste schoenen demping bieden tot 1000km dus ja …
Ik heb geen idee of dat klopt. Volgens mij hangt dit van meerdere zaken af?
- Merk, het individu, de ondergrond, ... ? Je voelt dat zelf wel als je al even loopt hé wanneer het 'op' is.

Vanaf 600 km begint het meestal hier wel achteruit te gaan, maar normaal loop ik +-1000 km met een paar loopschoenen (Asics gel nimbus).

Hier eindig ik na de training van morgen op 2800km. Wel wat minder dan vorig jaar maar heb i.f.v. triathlon een deel looptrainingen gewisseld voor fiets- en zwemtrainingen. Ook in februari eigenlijk niet gelopen door serieuze griep met lange nasleep.

Qua presentaties was het wat minder. Wel een PR op de 10km, 10m en marathon kunnen lopen maar buiten die 10km was alles wel veel onder de verwachtingen.

Ik hoop binnen drie weken in Lier het jaar goed te starten met een PR op de 10km.

Hier 3800 km in totaal.

Hoogtepunten waren Trail van Bouillon en Grizzly trail, beiden 100k, volgend jaar wat grenzen verleggen met de GTLC 160

1600 km gelopen naast alle andere sporten. 242 actieve dagen. Het was een grand cru sportjaar.

2800km lopen als triatleet is wel bonkers. Het zou mij zelfs fysiek niet lukken.

777 km gelopen dit jaar. Eerder geëindigd in mineur, door andere verplichtingen, ziekte dat er nog weinig ruimte was om te lopen.

Volgend jaar beter.

2399km in 2025. Een topjaar in elk opzicht.

Maar de laatste weken wel wat de zin kwijt, en fel vermoeid gevoel. Heb in april alweer een marathon op het programma dus hopelijk snel verbetering.

aangezien het samenvatting van het jaar is, toch ook even mijn verhaal doen. Qua snelheid of aantal km's raakt het jullie enkels nog niet, maar misschien is het motiverend voor iemand die quasi in mijn situatie zit.

Korte beschrijving:
Bijna 50 jaar en ik ben helemaal niet sportief. Niet dat ik niet geprobeerd heb. Van mijn 18 tot 20 heb ik wat powertraining gedaan. En dan door de jaren nog eens geprobeerd om regelmatig te zwemmen (maar ik moest elke keer vechten om het eten in mijn maag te houden en het water er uit :p) en ook zo'n homefitness gekocht (die na 1 maand diende om kleren aan op te hangen). Ook ooit besloten om met de fiets naar het werk te gaan (enkele rit 12km), maar ben dan na enkele maanden overhoop gereden door een auto.
TLDR: veel pogingen tot sportiviteit, die uiteindelijk in 99% van de gevallen snel stil vielen.

Vroeger werkte ik als arbeider, waardoor ik nog iets of wat beweging had, maar de laatste 4 jaar ben ik aan de slag als technisch tekenaar. Mijn enigste lichamelijke activiteit op het werk is een paar keer naar de keuken wandelen voor een koffietje en een paar keer naar het toilet gaan. Voor de rest zit ik. En thuis is dat ongeveer hetzelfde want gamer, buiten dat we dan ook eens met de honden wandelen, maar aangezien 1 van de honden elke 2 meter stopt om elk bladje van een tak aan een uitgebreid snuffelonderzoek te onderwerpen is ook dat niet echt iets wat bijdraagt aan de algemene conditie/gezondheid.

Anyway: het besef dat dit niet echt gezond is, heeft me deze zomer toch de aanzet gegeven om te starten met start to run. Aangezien ik 0 conditie had en bijna 100kg woog (met 1m86), ben ik begonnen met het 'voorzichtig opbouwen schema'. Dat is 1 minuutje lopen en 3 minuten wandelen of zo aan het begin. Ik had direct last van allerlei kleine zeurende pijnen, vooral een pees onder de rechterenkel en onderaan mijn rechterknie. Ondanks dat toch doorgezet en dat programma uitgedaan om vervolgens het programma te volgen voor de 5km. En op 23 november heb ik mijn eerste 5km gelopen in ongeveer 40min. :woohoo:

Voor mij echt uitzonderlijk, want had zelf nooit gedacht dat ik het ging volhouden, want ik ben echt een procrastineerder, laat gemakkelijk iets ergens tussenkomen en ben ook wel opgever als iets te moeilijk is.
Ik moet zeggen dat de app en ook de aanmoediging van Tanuki me enorm hebben geholpen om het schema te volgen.
In vergelijking met anderen hier is mijn snelheid wel meer snelwandelen want ik loop tussen 7'30 en 8'/km, maar voor mij is dat goed. Ik ben blij dat ik dat een half uur kan, wetende dat ik van amper een minuut kunnen lopen kom.

Nu loop ik gewoon in het schema van 'onderhoud'.
Waarom onderhoud en niet sneller of langer?
- Deels omdat ik voel dat mijn lichaam niet sterk genoeg is om meer te doen. De pees onder mijn enkel doet geen pijn meer, maar de kniepijn steekt soms wel nog de kop op. Tijdens het lopen voel ik het niet, maar wel tijdens gewoon wandelen of zelfs in rust. Dit komt grotendeels omdat ik geen goede zit/lig hygiëne heb. Ik heb de neiging om altijd in halve kleermakerszit te gaan zitten waarbij mijn rechtervoet onder mijn linkerbovenbeen steekt. Eigenaardig genoeg heb ik dat nooit andersom. Het is altijd dat rechterbeen dat ik ook onder het linker steek (ook als ik lig) en dat is duidelijk niet gezond voor die pees. Dus daar moet ik nu echt bewust op letten en dat moet eerst in orde komen voor ik langer of sneller ga.
- Ik merk ook dat de conditie echt heel hard afhangt van hoe moe ik ben. Vandaag wou ik bijv. 5km lopen, maar iets voor 4km werden mijn benen ineens van rubber en was het op.
- weinig reden om langer of sneller te gaan alhoewel iets sneller toch misschien zou mogen (want als ik nu iemand inhaal die stevig wandelt duurt het wel even :p) . Ik ga niet meedoen aan wedstrijden.

Hoe gaat het verder gaan?

De motiviatie behouden gaat echt wel uitdaging voor 2026 zijn, want
a) ik geniet er niet van: blijkbaar mankeer ik het endorfine aanmaak gen want zowel tijdens het lopen als na de afloop heb ik geen 'goed gevoel'. Enkel het gevoel van 'ik heb het weer gedaan', dus meer een soort van trots, maar niet echt een geluksgevoel of hier geniet ik nu van.
b) pacing is moeilijk en resultaten variëren ook zo neig.
c) winter sucks om te lopen
d) weinig duidelijk positieve resultaten: ik slaap nog even slecht/onrustig, ik ben maar 1 a 2 kg afgevallen (maar ik eet dan ook niet echt beter, dus dat ligt meer daar aan), ik heb niet meer energie gedurende de dag. = dus ik voel me algemeen niet beter.

Wat motiveert me: het besef dat het onderhuids wel beter is. De conditie is sowieso verbeterd en dit zal dus ook beter voor het hart/cholestrol (die te hoog stond) zijn. Volgende controle van het bloed is pas in november, dus zal het dan weten of het de moeite was :p

Maar vooral: ik blijf mezelf steeds verbazen dat ik dit volhou. En mezelf blijven verbazen op 50 jaar is toch wel speciaal :p

----------------------
Voor degene die na dit halve boek aan tekst nog mee zijn enkele vraagjes:

1/ mijn hartslag gaat de eerste tien minuten altijd naar 140 - 160, daarna zakt die naar 120-130 ondanks dat ik ongeveer aan hetzelfde tempo loop. Iemand die kan uitleggen hoe dit komt? Heb al geprobeerd om eerst vijf minuten rustig te roeien, maar merk niet echt verschil (we hebben ook een roeitoestel: dat was ook een poging om sportiever te zijn, die uiteindelijk op niets uitdraaide :p)
2/ iemand een goed merk van onderbroeken voor het lopen? Ik haat de sweaty underpants.

Terug
Bovenaan