Algemene Loopthread

Nog 2km! Hopelijk haalt hij het record.

Dat was toch slecht in beeld gebracht. Adola kwam daar hard voorbij.

Edit: en helemaal over nu.

Jammer, lijkt conditioneel echt nog marge gehad te hebben. Na even te moeten wandelen nog steeds finishen in 2:04:18.

Gelukkig is het geen blessure maar waren het krampen in zijn kuit (verklaring van Abdi zelf).
Maar hij is wel zwaar teleurgesteld.

Ik voelde mij na 5 km ineens rotslecht tijdens het lopen. (en ja je kan moeilijk terugwandelen, ik zat net halverwege) Ik had het gevoel dat ik een appelflauwte ging krijgen. Nochtans was het een rustige LSD tempo. Ik ben toen ook wat beginnen vertragen.

2 km later kreeg ik daadwerkelijk een appelflauwte. Ik draaide kortstondig helemaal weg. Er was maar één reden dat ik niet op de grond lag. Ik voelde het aldus ruim op voorhand aankomen en ik was al 2 km klaar om er op te anticiperen. Na die appelflauwte voelde ik mij ineens 'super' en had ik van niks last meer. Het leek wel alsof mijn lichaam ne reset heeft gedaan.

Ik ben zoals eerder gemeld ferm ziek geweest en het gaat nog steeds zo'n beetje met up en downs. Ik wilde 50+km lopen deze week maar gisteren had ik weer een ferme dip en heb ik besloten van niet te lopen. En na die appelflauwte vandaag heb ik de loopsessie ook ingekort. Ik ben gestopt na 40 weekkilometers. Better be safe than sorry. Ik heb al spijt dat ik eerder deze week zot gedaan heb, dat wreekte zich dit weekend misschien wel.

Opmerking: Ik loop straks mee met de 10 miles maar ik ga daar ook niet gek doen. Ik ben duidelijk nog niet helemaal de oude.

Laatst bewerkt:
Is er ergens een plan van de straten die gaan afgesloten zijn in Leuven? Ik dacht mij te laten afzetten aan het station van Heverlee.

Hoe nuttig is de PacePro? Ik heb tot nu altijd vlak proberen lopen, maar het is misschien wel leuk om eens te experimenteren met een logischere strategie. Nu, als ik Garmin laat berekenen, dan zegt die dat ik de eerste kilometers wat harder moet lopen en wat rustiger bergop. Dat is redelijk logisch met de adrenaline en de hoogtemeters in het begin. Anderzijds heeft Garmin geen idee van de wind langs de vaart (halve marathon).

Ik hou van raceweek. :)

Is er ergens een plan van de straten die gaan afgesloten zijn in Leuven? Ik dacht mij te laten afzetten aan het station van Heverlee.

Hoe nuttig is de PacePro? Ik heb tot nu altijd vlak proberen lopen, maar het is misschien wel leuk om eens te experimenteren met een logischere strategie. Nu, als ik Garmin laat berekenen, dan zegt die dat ik de eerste kilometers wat harder moet lopen en wat rustiger bergop. Dat is redelijk logisch met de adrenaline en de hoogtemeters in het begin. Anderzijds heeft Garmin geen idee van de wind langs de vaart (halve marathon).

Ik hou van raceweek. :)
Geen plan, wel een overzicht: https://www.politie.be/5388/verkeer/evenementen/leuven-marathon-2026

Gisteren marathon in Hannover gelopen. De spanning die ik had bij voorgaande marathons is wat uitgebleven, maar op zich wel de trainingen kunnen afwerken die ik moest doen.
Eerste helft ging super goed, lag lang op schema om rond de 2u56 te eindigen. Maar na de halve marathon begon ik serieus vermoeid te geraken en kreeg ik koude rillingen, dat was al van mijn eerste halve marathon in Brussel geleden.
Nog tot km 30 mijn tempo ietwat kunnen aanhouden maar toen was ik echt wel leeg. Op km 32 had ik nog afgesproken met mijn vrouw voor bevoorrading, en in mijn hoofd ging ik dan stoppen. Maar dankzij haar aanmoedigingen blijven doorlopen.
Toen de pacers van 3u passeerden even kunnen aansluiten maar dan ook weer moeten vertragen naar 4:30 ongeveer.

In de laatste 4km nog een boost gekregen en terug wat kunnen versnellen omdat ik dacht 'nog maar 4km' maar dat zijn toch de langste kilometers dus ook opnieuw moeten vertragen. Uiteindelijk 3:01:09 dus zeker geen slechte tijd gezien ik 15km echt enorm zwaar heb afgezien. Maar toch ook wat balen gezien de eerste 21km zo goed verlopen zijn.

Maak me wel wat zorgen van de rillingen, benieuwd of het aan een gebrek aan koolhydraten lag of iets anders. Op zich mij goed aan 110gr/u gehouden. Wel wat meer gelletjes met cafeïne genomen dan anders.

En dit was voorlopig ook mijn laatste marathon, ga nu terug wat meer toeleggen op 10km - halve marathon en fietsen.

Gisteren marathon in Hannover gelopen. De spanning die ik had bij voorgaande marathons is wat uitgebleven, maar op zich wel de trainingen kunnen afwerken die ik moest doen.
Eerste helft ging super goed, lag lang op schema om rond de 2u56 te eindigen. Maar na de halve marathon begon ik serieus vermoeid te geraken en kreeg ik koude rillingen, dat was al van mijn eerste halve marathon in Brussel geleden.
Nog tot km 30 mijn tempo ietwat kunnen aanhouden maar toen was ik echt wel leeg. Op km 32 had ik nog afgesproken met mijn vrouw voor bevoorrading, en in mijn hoofd ging ik dan stoppen. Maar dankzij haar aanmoedigingen blijven doorlopen.
Toen de pacers van 3u passeerden even kunnen aansluiten maar dan ook weer moeten vertragen naar 4:30 ongeveer.

In de laatste 4km nog een boost gekregen en terug wat kunnen versnellen omdat ik dacht 'nog maar 4km' maar dat zijn toch de langste kilometers dus ook opnieuw moeten vertragen. Uiteindelijk 3:01:09 dus zeker geen slechte tijd gezien ik 15km echt enorm zwaar heb afgezien. Maar toch ook wat balen gezien de eerste 21km zo goed verlopen zijn.

Maak me wel wat zorgen van de rillingen, benieuwd of het aan een gebrek aan koolhydraten lag of iets anders. Op zich mij goed aan 110gr/u gehouden. Wel wat meer gelletjes met cafeïne genomen dan anders.

En dit was voorlopig ook mijn laatste marathon, ga nu terug wat meer toeleggen op 10km - halve marathon en fietsen.
Fioew, 110gr/u. Da's veel. Ik zat al te boeren gelijk zot met 80gr/u tijdens m'n tests op lange lopen. Toch nog een mooie prestatie zo net rond de 3u 🙌🏻

Ik heb de medaille van de 10 Miles gezien… ik had me erover gezet dat ik niet ging kunnen meedoen. Ik was ermee in het reine dat ik nu gewoon traag en verstandig ging opbouwen, en ga week 8 van start to run herhalen door verkoudheid. Maar kak, dat is een mooie medaille! Ik ga het echt hard vinden om niet mee te kunnen doen in de jubileumeditie :D 🥲

110gr/h aan die intensiteit is serieus overbodig lijkt me. Crash die je hebt ervaren zal eerder van te veel suikers zijn dan te weinig. Zou dit naar een volgende wel serieus naar beneden bijstellen. Met een goeie carbo load vooraf en consistente fueling tijdens kom je aan die intensiteit weg met veel minder.

@Zorba jammer van het missen van jouw doel. Hoeveel mg caffeine nam je dan in?
Die koude rillingen had je vroeger ook al eens, gepaard met andere klachten? Misselijk?
Wat is PR op de halve marathon?
Hoeveel wekelijkse kilometers in voorbereiding?

Ik zit toch ook aan 80g/u in het lopen (30g elke 25 min). Ik zit wel wat in de knoop met mijn zout, maar ik ga komende zondag eens testen met meer zout vooraf.

Het pacing plan is veel ambitieuzer dan verwacht. Coach wilt dat ik toch push voor 1u30.

Ik ben weer begonnen met mijn vochtverlies te meten en waar ik vroeger aan 0.6-0.7 L/h zat, zat ik vandaag aan 1.2 L/h. Toch bijzonder hoe je lichaam verandert door te trainen.

Laatst bewerkt:
@Zorba jammer van het missen van jouw doel. Hoeveel mg caffeine nam je dan in?
Die koude rillingen had je vroeger ook al eens, gepaard met andere klachten? Misselijk?
Wat is PR op de halve marathon?
Hoeveel wekelijkse kilometers in voorbereiding?

Laatste PR halve marathon 1:24:32

Allemaal 6D gelletjes dus 75mg per gel. In totaal 4 met caffeïne genomen, sommige waren de iso, andere de ultra (45gr carb).
Carbs dus 45-20-45 om de 20-25 min ong.
Geen andere klachten.

Tussen de 60 en 80km per week.

Even verduidelijken dat ik al sub 3 gelopen heb met een zeer gelijkaardige carb inname en dito voorbereiding.
Enige verschil is dat mijn lange duurlopen trager, en mijn intervaltrainingen sneller waren dan tijdens mijn vorige voorbereiding.
Alsook zware emotionele periode achter de rug, mogelijks sluimerde dat ook wel ergens.

Edit:
De isotonic gel is blijkbaar 30gr suiker dus zat eerder tegen de 120 per uur dan 110. Misschien toch te veel dan :unsure:

Laatst bewerkt:
Laatste PR halve marathon 1:24:32

Allemaal 6D gelletjes dus 75mg per gel. In totaal 4 met caffeïne genomen, sommige waren de iso, andere de ultra (45gr carb).
Carbs dus 45-20-45 om de 20-25 min ong.
Geen andere klachten.

Tussen de 60 en 80km per week.

Even verduidelijken dat ik al sub 3 gelopen heb met een zeer gelijkaardige carb inname en dito voorbereiding.
Enige verschil is dat mijn lange duurlopen trager, en mijn intervaltrainingen sneller waren dan tijdens mijn vorige voorbereiding.
Alsook zware emotionele periode achter de rug, mogelijks sluimerde dat ook wel ergens.

Edit:
De isotonic gel is blijkbaar 30gr suiker dus zat eerder tegen de 120 per uur dan 110. Misschien toch te veel dan :unsure:
Voor een marathon die 3u duurt en waar je vooraf ook goed gevuld bent normaal gezien is 120g/u wel aan de hoge kant inderdaad.
100mg caffeïne per uut moet je toch ook wel gewend zijn. Doe je dit ook in training? Drink je veel koffie?

PR van 1u24 en doorkomen halfweg op 1u28 lijkt close, maar kan individueel wel veel verschillen, dus moeilijk in te schatten.

Zal misschien toch ook gewoon aan de dag gelegen hebben... Op naar andere doelen inderdaad :)

Morgen vertrek naar Marokko voor de Marathon des Sables Legendary. Recordeditie met een recordaantal deelnemers van 1500+ (waarvan 185 belgen!) en ook een recordafstand (eerste keer ooit 270km ipv 250km omwille van 40ste editie). Ben benieuwd :0)
Helaas wat last van de knie tegen het einde van etappe 2. Door die knie wel serieus afgezien maar dankzij de pijnstillers toch gefinished en uiteindelijk zelf nog met een klassement dat best nog meevalt ondanks die pijnlijke knie (top 400 van de 1500). Best tevreden mee gezien de omstandigheden.

Temperatuur viel goed mee. Geen last van gehad. Etappe 2 & 4 (wel net de lange etappes) beetje warm met temperaturen richting 40° op het warmst van de dag maar duurde niet lang en viel op zich wel mee. Denk ni dat hitte echt een issue was deze editie.

Ondergrond wel zwaarder dan verwacht. Bijna constant ofwel diep, mul zand waar ge bij elke stap uw enkel kunt verzwikken of knie kunt verdraaien ofwel een steenwoestijn waar ge bij elke stap over een steen kunt struikelen en op kunt vallen of als ge blaren hebt voelt ge door elke steen uw blaar driedubbel. Ni echt prettig om te lopen dus.

De 100km stage best heavy. Wat Britten & nederlanders gevolgd in de laatste 20km in het donker maar die bleken een serieus stevige pace erop te leggen met 80km in de benen. Die Britten waren bijna zeker special forces. Keiharde wind & zandstorm ook in de laatste 20km, pikdonker en dan verstand op nul en die gasten volgen. Uiteindelijk die mannen wel kunnen volgen. Die waren bij een CP dan nog ff gestopt en we zijn nog voor die gasten geëindigd. Die laatste 20km waren de snelste van die hele 100km haha. Echt wel epic die laatste 20km.

Laatste etappe ook zandstorm (én regen tegelijkertijd!) in de laatste 6km voor de finish. Keiharde wind met zand die keihard in uw gezicht stoof. En dan werde nog es nat door die regen. Ook echt wel een epic einde & finish van de MDS. Zou ge zo kunnen verfilmen.

Bragging rights dak de langste MDS ooit gedaan heb :) En nu een aantal weken de pees eraf :)

PS: Sterke prestatie van de belgen. Slechts 2 van de 175 hebben opgegeven. Ratio bij de Amerikanen, Britten & Fransen was veel hoger. Gemiddeld gaf 6% op.

Laatst bewerkt:
Ondergrond wel zwaarder dan verwacht. Bijna constant ofwel diep, mul zand waar ge bij elke stap uw enkel kunt verzwikken of knie kunt verdraaien

Vorig jaar op vakantie in Texel door de duinen gaan lopen en om het op z'n Nederlands te zeggen "Ik was er helemaal klaar mee". Je verspilt zoveel energie in dat zand, chapeau dat je dat zoveel km's aan een stuk gedaan hebt!

Kleine update van mij:
* Na mijn hielspoor dus inlegzolen gekregen en mocht terug beginnen lopen
* Zachtjes opgebouwd, ook wel elke dag wandelen met hond, dus toch stevig gemiddelde qua aantal stappen per dag
* Nu na ongeveer 1 maand met zolen: hielspoor weg, maar nieuwe pijn in het midden van de voet

Vermoedelijk (Gemini) slechte zolen, sebiet dus terug naar ziekenhuis, en voorlopig terug alles zonder die zolen aan het doen.

toch echt wel absoluut een verschrikkelijke blessure dat hielspoor, zeker met dit mooi lentezonnetje pikt het extra hard om andere joggers te zien lopen.

Terug
Bovenaan