Algemene Loopthread

Ik had wel wat moeite om ze te eten tijdens de trailwedstrijd van dinsdag, een beetje te plakkerig. De volgende keer langer laten doorkoken.

Voor de mensen die nog op zoek zijn naar lichte schoenen voor tempo-, intervaltrainingen of voor wedstrijden:

De adidas adizero adios 4 staan sterk afgeprijsd te koop op website Adidas voor 75 euro. Nog beschikbaar in allerlei maten.

Ik heb die zelf en ben er zeer tevreden over. Niet de meest comfortabele schoen maar wel licht en snel. Als je brede voeten hebt, best wel halve maat groter bestellen. Ik heb vrij smalle voeten en deze schoenen zitten voor mij al redelijk strak in maat 44.

Na +-400km nog maar weinig slijtage aan de zolen.

Ik ben echt slecht in tempo houden, ging rustige 5K doen aan 6:00, geëindigd met een gemiddelde van 5:15 🤦🏼‍♂️😂

Soit het goede nieuws is dat het toch beter lijkt te gaan met de knie, volgende week eens een paar kilometertjes bij doen.

Hmm, enkele bedenkelijke uitspraken in dit interview.

Net ook gelezen en ik moet zeggen dat ik toch enkele keren de wenkbrauwen heb moeten fronsen. Vooral het punt waarbij hij aangeeft dat blanke landgenoten niet dezelfde opofferingen willen maken als hij en daardoor niet even ver geraken... Ja, want we weten allemaal dat het enkel daarom is dat de marathon afstand niet wordt gedomineerd door blanken. Dan nog even aanhalen dat de blanke landgenoten niet weten wat het is op zonder luxe te leven en dat hij op stage op een matras op de grond slaapt. Dan wel nog even toevoegen dat ketonen voor hem zeer belangrijk zijn, gelukkig zijn die spotgoedkoop zodat een arme sukkelaar als hij die ook kan betalen.

Nee serieus, indrukwekkend atleet, maar zeer ongelukkig interview.

Vandaag nog eens gaan lopen met 2 anderen in de Vlaamse Ardennen, nooit zoveel modder meegemaakt denk ik, wat was dat :D. Alle 3 van heel dichtbij kennis gemaakt met de modder, 1 maat zelfs tot 3 x toe.

Dat interview getuigt inderdaad van weinig intellect. Maar het blijft inderdaad een topatleet.

Modder in de Vlaamse Ardennen is er momenteel in overvloed .
En modder is één ding,maar als je er op de bovenlaag geen grip meer door krijgt... Toch liever iets beloopbare trails dan momenteel het geval is hier:p

Vraagje hier maar vind geen antwoord. Heb hem ook al gesteld op 9lives maar zonder concreet antwoord.

Hoe kan ik het best 5 trainingen inplannen?

Interval, tempoduurloop, duurloop, lsd en recuperatietraining.

Het is misschien 1 training teveel. Nu doe ik mijn rustdag voor interval of tempoduurloop en dan recuperatie of lsd.

Maar vorige keer ben ik zo tijdens een rustige training tegen een blessure aangelopen.

Ondertussen wel geleerd om te stretchen zeker bij tempoduurloop en interval en een lange broek te dragen vanaf 10 graden.

Dankje voor de feedback.

Vraagje hier maar vind geen antwoord. Heb hem ook al gesteld op 9lives maar zonder concreet antwoord.

Hoe kan ik het best 5 trainingen inplannen?

Interval, tempoduurloop, duurloop, lsd en recuperatietraining.

Het is misschien 1 training teveel. Nu doe ik mijn rustdag voor interval of tempoduurloop en dan recuperatie of lsd.

Maar vorige keer ben ik zo tijdens een rustige training tegen een blessure aangelopen.

Ondertussen wel geleerd om te stretchen zeker bij tempoduurloop en interval en een lange broek te dragen vanaf 10 graden.

Dankje voor de feedback.

Een paar vraagjes: Waarvoor train je juist? Hoe lang zijn uw trainingen ongeveer? Want afhankelijk van uw basis vind ik het wel wat veel om elke week die intensiteit erin te steken. Ik zeg niet dat het niet kan/mag, maar als je effectief elke week een intervalsessie hebt en een tempoloop aangevuld met uw andere trainingen bouw je echt wel een stevige belasting op. Ik zou er dus een beetje voorzichtig mee zijn. Nogmaals, ik zeg niet dat het niet kan, maar afhankelijk van uw totaal volume en de lengte van uw snelheidssessies zou ik toch oppassen.

Inderdaad. Wil je zo'n week draaien omdat je vakantie hebt of loop je 5000km per jaar en is dit je standaard ritme?
Voor een recreant vind ik een extra recuploop ook wat overdreven, ik denk dat je daar qua belasting voor u lichaam meer kwaad dan goed mee doet. Ik snap het nut van zo'n training he, ik denk gewoon dat het eerder iets is voor profs en halve profs is.

Eens met wat hierboven geschreven staat. Als je niet voor een specifieke wedstrijd wil pieken, zou ik maar één snellere training per week doen. Een tempo- of intervaltraining, niet beiden. De kans op overbelasting en blessures is imo te groot wanneer je niet jaren loopervaring hebt. Ik spreek uit eigen ervaring. Ikzelf geraak niet op tijd hersteld van een intense training om er twee per week en dan nog eens een LSD te doen. De voordelen wegen niet op tegen de nadelen.

Als ik een schema zou volgen, zou ik zo trainen: dinsdag (tempo/interval)), donderdag (duurloop), zaterdag (duurloop) en zondag (lsd).

N.B.: Een gewone duurloop zie ik als een recuperatieloop (70-75% max hartslag).

Een paar vraagjes: Waarvoor train je juist? Hoe lang zijn uw trainingen ongeveer? Want afhankelijk van uw basis vind ik het wel wat veel om elke week die intensiteit erin te steken. Ik zeg niet dat het niet kan/mag, maar als je effectief elke week een intervalsessie hebt en een tempoloop aangevuld met uw andere trainingen bouw je echt wel een stevige belasting op. Ik zou er dus een beetje voorzichtig mee zijn. Nogmaals, ik zeg niet dat het niet kan, maar afhankelijk van uw totaal volume en de lengte van uw snelheidssessies zou ik toch oppassen.

Momenteel gewoon twaalf weken voorbereiding voor een "snelle" 10 km (43:07 min) met Trenara.

Mijn trainingen varieren tussen de 60 a 80 min momenteel.

Inderdaad. Wil je zo'n week draaien omdat je vakantie hebt of loop je 5000km per jaar en is dit je standaard ritme?
Voor een recreant vind ik een extra recuploop ook wat overdreven, ik denk dat je daar qua belasting voor u lichaam meer kwaad dan goed mee doet. Ik snap het nut van zo'n training he, ik denk gewoon dat het eerder iets is voor profs en halve profs is.

Momenteel ben ik pas sinds enkele weken terug begonnen en draai ongeveer 55 km/week.

Eens met wat hierboven geschreven staat. Als je niet voor een specifieke wedstrijd wil pieken, zou ik maar één snellere training per week doen. Een tempo- of intervaltraining, niet beiden. De kans op overbelasting en blessures is imo te groot wanneer je niet jaren loopervaring hebt. Ik spreek uit eigen ervaring. Ikzelf geraak niet op tijd hersteld van een intense training om er twee per week en dan nog eens een LSD te doen. De voordelen wegen niet op tegen de nadelen.

Als ik een schema zou volgen, zou ik zo trainen: dinsdag (tempo/interval)), donderdag (duurloop), zaterdag (duurloop) en zondag (lsd).

N.B.: Een gewone duurloop zie ik als een recuperatieloop (70-75% max hartslag).

Voorbeeld van mijn trainingen deze week zijn:

Intervaltraining: WU: 15 min in 06:04 min/km - 1200 m in 04:44 min/km (4 keer x 2 min rust) - CD: 10 min in 06:13 min/km
Recuperatietraining: 10 km in 06:11 min/km
Tempoduurloop: WU: 2 km in 06:04 min/km - 4 km in 5:27 min/km - 1 km in 06:22 min/km - 4 km in 05:27 min/km - 2 km in 06:03 min/km
LSD: 12 km in 06:02 min/km
Duurloop: 10 km in 05:47 min/km

Ik merk wel dat ik over het algemeen sneller loop dan bedoeld. Ik hou mijn hartslag bij maar loop op tempo.

Als ik een training minder zou doen. Zou ik de 10 km een minuutje trager afleggen.

Ik ben echt gene expert maar ligt de pace van uwe LSD en duurloop niet veel te kort bij elkaar? Als ik bewust een trage loop doe is dat minstens 30 seconden onder mijn normale pace.

Daarnet voor de storm nog een laatste 5K gelopen, volgende week eens een 8K doen 💪

Momenteel ben ik pas sinds enkele weken terug begonnen en draai ongeveer 55 km/week.
Dat is vragen om miserie natuurlijk. Als ik uw pace zie en dit hoor dan heeft 5 trainingen alleen maar een negatief effect. Zou ik dus echt niet doen. Focus u eerst maar eens op snellere interval. Wil je dichter bij die 40 geraken dan zal je echt wel 1000tjes onder de 4min moeten lopen.
Ik ben echt gene expert maar ligt de pace van uwe LSD en duurloop niet veel te kort bij elkaar? Als ik bewust een trage loop doe is dat minstens 30 seconden onder mijn normale pace.
Ligt aan uw hartslag natuurlijk. 30s is dan weer veel natuurlijk. Daarbij is er niets verkeerd met iets sneller te lopen op een LSD hoor.

Dat is vragen om miserie natuurlijk. Als ik uw pace zie en dit hoor dan heeft 5 trainingen alleen maar een negatief effect. Zou ik dus echt niet doen. Focus u eerst maar eens op snellere interval. Wil je dichter bij die 40 geraken dan zal je echt wel 1000tjes onder de 4min moeten lopen.

Terug begonnen na een pauze van 6 weken door blessure.

In elk geval neem ik de feedback hier ter harte en zal afbouwen naar 4 trainingen per week.

Voorbeeld van mijn trainingen de komende week zijn dan: Interval, LSD, tempoduurloop, recuperatie.

Terug begonnen na een pauze van 6 weken door blessure.

In elk geval neem ik de feedback hier ter harte en zal afbouwen naar 4 trainingen per week.

Voorbeeld van mijn trainingen de komende week zijn dan: Interval, LSD, tempoduurloop, recuperatie.
Maak van die tempoduurloop eens een gewone duurloop :P
Beter minder snelheid in aantal, maar wel stevige snelheid als je het doet.

Op kerstdag ook de Meerdaalwoud trail gedaan (de 17km). Was op weg om een goeie tijd te lopen (40min15 na halfweg), maar dan een paaltje gemist en zo'n 3-4km verkeerd gelopen.

Uiteindelijk er dan maar een halve marathon van gemaakt (mijn langste afstand ooit) en geëindigd in 1u40min58s. Toch mijn PR op de 10 mijl en de 20km verbeterd.

Wat een modderpoel op sommige stukken. 😅

Ha, das zo voorgesteld door trenara.
Maak van die tempoduurloop eens een gewone duurloop :p
Beter minder snelheid in aantal, maar wel stevige snelheid als je het doet.
Trenara plant dat zo in. Ik kan niet kiezen tussen welk soort training. Vanaf 5 trainingen komt een gewone duurloop er pas bij. Nuja, ik kan wel gewoon wat trager lopen dan voorzien bij de tempoduurloop.

Trainingen voor volgende week:
Interval: WU 15 min in 06:02 min/km - 800 m in 3 min 36 (in 04:31 min/km) x 5 en rust 1min30 - CD: 10 min in 06:08 min/km
LSD: 14 km in 06:00 min/km
Tempoduurloop: 4 km in 05:18 min/km - 4 km in 05:03 min/km - 4 km in 04:53 min/km
Recuperatie: 10 km in 06:05 min/km

Hoeveel trager zou je de duurloop maken?

Ligt aan uw hartslag natuurlijk. 30s is dan weer veel natuurlijk. Daarbij is er niets verkeerd met iets sneller te lopen op een LSD hoor.

Daarom zei ik dat ik geen expert was 😋

Vind dat lopen op hartslag maar iets raar, ik zit quasi constant in Zone 4 en Zone 5 volgens mijn Garmin, bij alle soorten. Desondanks dat mijn trage lopen beduidend minder vermoeiend aanvoelen.

Ha, das zo voorgesteld door trenara.

Trenara plant dat zo in. Ik kan niet kiezen tussen welk soort training. Vanaf 5 trainingen komt een gewone duurloop er pas bij. Nuja, ik kan wel gewoon wat trager lopen dan voorzien bij de tempoduurloop.

Trainingen voor volgende week:
Interval: WU 15 min in 06:02 min/km - 800 m in 3 min 36 (in 04:31 min/km) x 5 en rust 1min30 - CD: 10 min in 06:08 min/km
LSD: 14 km in 06:00 min/km
Tempoduurloop: 4 km in 05:18 min/km - 4 km in 05:03 min/km - 4 km in 04:53 min/km
Recuperatie: 10 km in 06:05 min/km

Hoeveel trager zou je de duurloop maken?
Geen fan van trainen op snelheid alvast. Veel liever op hartslag en gevoel. Snelheid is te veel afhankelijk van allerlei factoren, trainen aan 170bpm is altijd 170bpm.
Persoonlijk zie ik daar een tempoduurloop die qua intensiteit vele malen hoger is dan uw interval. 4min31 voor 800m is een hoog tempo voor u waarschijnlijk. Maar 4km aan 5min03 zal ook wel al stevig zijn, en daarna dan nog eens 4km aan 4min53. Terwijl je minder dan 1/4de doet op 20s/km minder.

in verhouding is uw LSD en uw algeheel traag tempo te laag in verhouding. Dus ofwel loop je te traag als je traag loopt, ofwel te snel als je snel loopt. Zeker dat laatste kan de basis zijn waarom je geblesseerd raakt.

Terug
Bovenaan