Algemene Loopthread

Mijn vriendin gebruikt haar Apple watch voor wandelingen & casual loopjes mee op te nemen en dat doet wel wat het moet doen. Hartslagmeting aan de pols is niet super accuraat (maar dat is het vaak niet, ook bij andere merken). Ook goeie integratie met Strava en andere apps, dus voor de casual loper wel geen slecht ding als je de andere functies als smartwatch / integratie met Apple toestellen ook gaat gebruiken.
En als de standaard activiteiten-app een beetje te beperkt is, raad ik WorkOutDoors aan. Kost eenmalig €6 maar is imo dik de moeite waard. Heeft .gpx ondersteuning, alles van gegevens die getoond worden zijn volledig aanpasbaar, ge kunt met hartslagzones werken, trainingen en intervallen maken etc. ..

En als de standaard activiteiten-app een beetje te beperkt is, raad ik WorkOutDoors aan. Kost eenmalig €6 maar is imo dik de moeite waard. Heeft .gpx ondersteuning, alles van gegevens die getoond worden zijn volledig aanpasbaar, ge kunt met hartslagzones werken, trainingen en intervallen maken etc. ..
Bedankt voor de tip! Zal het haar zeker eens voorstellen :)

Als je in de eerste plaats op zoek bent naar een smartwatch dat gewoon dienst kan doen als loophorloge is een iWatch geen slechte optie. Je moet er gewoon rekening mee houden dat het (een pak) minder effectief zal zijn als puur sporthorloge/gps horloge.

Als je gewoon wat wil lopen en wil weten wat uw tempo en afstanden zijn doet dat het werk. Echter is dat gps signaal een pak minder precies dan bvb bij Garmin. Daardoor zal je soms merken dat je bvb minder afstand hebt afgelegd dan andere mensen die met u lopen en Garmin/Polar/Coros/... gebruiken.

Voor de gemiddelde recreatieve loper zal dat wel voldoende zijn, maar houd daar gewoon rekening mee.

Ik heb zelf geen iWatch, maar ik ken wel wat mensen die daarmee lopen, dit zijn hun ervaringen.

Loop zelf met een FitBit, redelijk vergelijkbaar lijkt me (goedkoper though :unsure: ).
Merk wel dat er vaak wat verschil zit tussen Runkeeper / Fitbit eigen tracking, en de accuraatheid van de hartslag stel ik me soms toch ook vragen over.
Nu ik meer en meer aan het lopen ben ga ik toch ook verder uitkijken naar iets gerichter, maar ik ben voorlopig op zich altijd tevreden geweest van Fitbit. Goeie integratie met MFP ook, tracking slaap inbegrepen, batterij gaat vlot een week mee..

loop al jaren met de simpele Polar 400. Kan me echt nerveus maken in het zoeken naar het gps signaal als ik wil starten, duurt echt lang terwijl het geheugen leeg is. Hartslag interesseert me geen fluit. En sinds Strava voor vele onderdelen betalend is geworden , boeien de registraties me eigenlijk ook minder.

Als je in de eerste plaats op zoek bent naar een smartwatch dat gewoon dienst kan doen als loophorloge is een iWatch geen slechte optie. Je moet er gewoon rekening mee houden dat het (een pak) minder effectief zal zijn als puur sporthorloge/gps horloge.
Na een paar maand gebruik ben ik eigenlijk wel benieuwd wat er minder effectief aan is dan andere sporthorloges. Niet dat ik defensief wil doen over mijn veel te dure gadget, maar qua GPS en hartslagmeting lees ik overal dat het juist een van de meer accurate horloges is.

Laatst bewerkt:
Na een paar maand gebruik ben ik eigenlijk wel benieuwd wat er minder effectief aan is dan andere sporthorloges. Niet dat ik defensief wil doen over mijn veel te dure gadget, maar qua GPS en hartslagmeting lees ik overal dat het juist een van de meer accurate horloges is.

Ik daag u uit om eens een trail te lopen met een iWatch (bossen e.d.), ik kan u verzekeren dat je dan hilarische zaken zal zien op uw data achteraf, heb dat al een paar keer gedaan met kameraden en die hun track was achteraf all over the place. Gps signaal is gewoon veel minder goed. Zijn wel niet de meest recente versies, dus ik weet niet in welke mate dat verbeterd is.

Op afstanden van bvb 1/2 marathon ook vaak gemerkt dat die 500m minder hebben dan ik of anderen. Tempo tijdens het lopen zelf dat niet correct wordt weergegeven.

Nogmaals, is dat erg, absoluut niet, maar no wat dat ik daar mee zou kunnen leven als ik wat serieus loop.

Als het enkel is om te lopen zou ik altijd voor een echt sporthorloge gaan. Als je het dagelijks wil dragen, ga je effectief beter voor een iWatch of soortgelijk.

Ik daag u uit om eens een trail te lopen met een iWatch (bossen e.d.), ik kan u verzekeren dat je dan hilarische zaken zal zien op uw data achteraf, heb dat al een paar keer gedaan met kameraden en die hun track was achteraf all over the place. Gps signaal is gewoon veel minder goed. Zijn wel niet de meest recente versies, dus ik weet niet in welke mate dat verbeterd is.
Als die mannen toevallig ook een iPhone meehebben die ergens diep in de rugzak zit: de Watch gebruikt automatisch de gps van de iPhone - en omdat die diep in de rugzak zit, heb je een pak minder goed signaal. Kan je oplossen door Bluetooth tijdelijk uit te zetten, dan wordt de gps niet gedeeld 😉

Als die mannen toevallig ook een iPhone meehebben die ergens diep in de rugzak zit: de Watch gebruikt automatisch de gps van de iPhone - en omdat die diep in de rugzak zit, heb je een pak minder goed signaal. Kan je oplossen door Bluetooth tijdelijk uit te zetten 😉

Oei, daar kan ik geen antwoord op geven, zou kunnen hoor, dat wist ik ook niet. Op die halve marathons sowieso niet, daar ben ik zeker van.

Kost wel geld.. Ik haat geld spenderen voor trainingschemas. Wat voor schema's heb je daar?
Trenara is dus sinds de update beschikbaar van afstanden van 5 tot 100 km. Kunt kiezen van 2 tot 5 trainingen per week. Die doet een persoonlijke voorspelling in welke tijd je je afstand zal afleggen en blijkbaar is dat vrij accuraat als je een goede calibratie doet. Ook zal die je afstanden aanpassen als je bvb. teveel of te weinig gelopen hebt. Je kan de trainingsintensiteit aanpassen aan de hoogte en de hoogtemeters en de ondergrond waar je op loopt. Als je een training skipt, zal die weer herrekenen om de verloren kilometers goed te maken en ook als je meer gelopen hebt.
Binnenkort neemt die ook fietstrainingen mee om je conditie en je trainingen aan te passen maar dat is nog in opbouw.

Ik betaal ervoor omdat het ontwikkeld is door iemand waar ik vroeger mee op school heb gezeten. Ik vind het een fijne app om mee te werken en voor dat geld heb je geen persoonlijke trainer.

Laatst bewerkt:
Maar dat heb je met sporthorloges ook hé, geen 1 sporthorloge komt in de buurt van een goede hartslagband icb sporthorloge (voor de meest nauwkeurige data).

Maarja ik veronderstel dat een Apple Watch wel goed is voor de casual loper, zolang je maar je snelheid, afstand en hartslag kan aflezen zal je als blij zijn al casual loper. Ik loop zelf nog maar 1 jaar met horloge, heb 7 jaar op gevoel + strava op gsm gelopen. :biglaugh:

Ik kan u verzekeren dat het gps signaal van mijn Fenix 6 belachelijk accuraat is. Een borstband is toch enkel voor de hartslagmeting en cadans enz. bij moderne horloges? Gps signaal blijft toch altijd van het horloge zelf komen!? Ik besef dat een Fenix 6 een kostelijke grap is, maar ik kan u verzekeren dat het gps signaal echt spot on is.

Ik wil absoluut geen afbreuk doen aan iWatches en dergelijke, maar dat zijn gewoon geen pure gps horloges, zo adverteren ze uiteraard ook niet.

Dat klopt helemaal, hartslag met een borstband zal altijd 100x beter zijn dan polsmeting, maar voor de gemiddelde loper zal dat inderdaad geen issue zijn.
Als de polsmeting werkt. Loop al even met een 235 en dat werkt meer niet als wel de meting aan de pols.

Ik kan u verzekeren dat het gps signaal van mijn Fenix 6 belachelijk accuraat is. Een borstband is toch enkel voor de hartslagmeting en cadans enz. bij moderne horloges? Gps signaal blijft toch altijd van het horloge zelf komen!? Ik besef dat een Fenix 6 een kostelijke grap is, maar ik kan u verzekeren dat het gps signaal echt spot on is.

Ik wil absoluut geen afbreuk doen aan iWatches en dergelijke, maar dat zijn gewoon geen pure gps horloges, zo adverteren ze uiteraard ook niet.

Ook goede GPS ontvangst in bossen en tussen gebouwen met de Fenix 6?
Mijn vivoactive 4 lijkt moeite te hebben wanneer ik tussen gebouwen loop of in een bosrijke omgeving.

Trenara is dus sinds de update beschikbaar van afstanden van 5 tot 100 km. Kunt kiezen van 2 tot 5 trainingen per week. Die doet een persoonlijke voorspelling in welke tijd je je afstand zal afleggen en blijkbaar is dat vrij accuraat als je een goede calibratie doet. Ook zal die je afstanden aanpassen als je bvb. teveel of te weinig gelopen hebt. Je kan de trainingsintensiteit aanpassen aan de hoogte en de hoogtemeters en de ondergrond waar je op loopt. Als je een training skipt, zal die weer herrekenen om de verloren kilometers goed te maken en ook als je meer gelopen hebt.
Binnenkort neemt die ook fietstrainingen mee om je conditie en je trainingen aan te passen maar dat is nog in opbouw.

Ik betaal ervoor omdat het ontwikkeld is door iemand waar ik vroeger mee op school heb gezeten. Ik vind het een fijne app om mee te werken en voor dat geld heb je geen persoonlijke trainer.
Schema's die trouwens elke dag worden geüpdatet op basis van je prestaties. Dus bovenmatig presteren, en je krijgt een betere tijd. Maar te veel presteren, en de tijd zal niet meer beter blijven worden (omdat de parameters niet kloppen, overtraining, impulsen op foute momenten...). Ik ben er ook echt wel fan van. Ze werken ook met het gepolariseerd trainen, dus de trage kilometers zijn goed traag, de snelle zijn echt wel stevig als het goed is.

Heb mijn Trenera even opgezegd omdat ik al te lang in de lappenmand lig maar ik was er ook wel redelijk tevreden van.
Toegegeven eens je het stramien wat door hebt kan je dat schema eigenlijk zelf verzinnen maar het is natuurlijk makkelijk dat iemand hjet voor je doet.

Zo, ik loop nu al een 3 jaar op gemiddeld niveau, na een rugblessure vorig jaar en een blessure van de dodentocht in 2019, met hier en daar wat pauzes. Nu bijna opnieuw starten aan de laatste rechte lijn naar de marathon van 26 sept in Madrid (de eerste, al meerdere halve gelopen). Als er hier tips zijn van ervaringsdeskundigen hoor ik het graag. Doel is nu in de aanloopweken wat km's op de teller te krijgen om het lijf weer wat gewoon te maken. Ik probeer stabiel een 45-50 km per week te doen.

Ook goede GPS ontvangst in bossen en tussen gebouwen met de Fenix 6?
Mijn vivoactive 4 lijkt moeite te hebben wanneer ik tussen gebouwen loop of in een bosrijke omgeving.

Ik heb eigenlijk echt nooit verlies van gps signaal of slechte ontvangst, of ik moet het niet merken, dat kan ook 😁.

Het enige wat ik soms heb wanneer ik echt door dichtbegroeide bossen loop, is dat het tempo dat hij aangeeft niet echt klopt. Gebeurt af en toe dat hij een trager huidig tempo aangeeft dan wat ik loop.

Ik loop vaak op gpx files en volg de track dan op de maps. Mijn positie is dan echt altijd opvallend accuraat in vergelijking met de paden e.d., dat is voor mij 10x belangrijker dan een eventuele afwijking op huidig tempo.

Uitrusting blijkbaar hot item hier.
Ik zocht een all-round schoen,voor zowel straat,veld en loopband.
Was bij een podoloog (in oktober) langs geweest en die heeft me dan paar modellen laten passen van verschillende merken (Asics,Brooks en Mizuno)
Had het beste gevoel bij de Brooks Transcend 7 die ik me dan ook aangeschaft heb.
Tot nu toe geen klagen van.

Is het aangeraden om een extra paar aan te schaffen?
Of is het beter om bij één schoen te blijven.

Horloge is Garmin Forerunner 645.
Ook geen negatieve ervaring.

Kledij is gewoon korte sportshort en meestal voetbaltruitjes.
Sokken zijn sportkousen van puma en nike.
Compressiekousen nog niet geprobeerd maar loop sowieso al niet graag met lange kousen.
Weet niet of dat de moeite is als ge nog maar tussen afstanden van 5-8 km zit.
Deze zomer eens proberen om eens 10 te halen.

Als het kouder is heb ik wel zo'n loopbroek van Kalenji en bijbehorend t-shirt maar dat is al van jaren geleden en begint te verslijten.
Vind wel dat Kalenji materiaal rapper verslijt dan van een duurder merkproduct zoals Nike of Craft.
Veel langer plezier van,dus het is toch niet slecht om iets duurder te gaan.

Mijn doel is om ooit een 10 miles te kunnen lopen,maar daar gaat nog wat training moeten bijkomen.
Wel opmerkelijk is dat ik vorig jaar niet of met moeite onder de 6 minuten de kilometer geraakte (gemiddeld genomen) en nu er wel vrij vlot onder ga (rond de 5 minuten 40 seconden) en mijn gemiddelde harstlag toch ook lichtjes gezakt is.
Sta ook wel wat lichter (ongeveer 3-5 kilo),zal ook wel factor zijn.

Op straat loop ik constanter dan op de plaatselijke Finse piste (boomschors ondergrond).
Op die piste zijn de afstanden aangeduid en krijg ik soms de neiging om me te vergalopperen.
Op straat heb ik geen flauw benul van afstand en dus doe ik het daar rustiger aan om het toch enige tijd vol te houden.

Schema's die trouwens elke dag worden geüpdatet op basis van je prestaties. Dus bovenmatig presteren, en je krijgt een betere tijd. Maar te veel presteren, en de tijd zal niet meer beter blijven worden (omdat de parameters niet kloppen, overtraining, impulsen op foute momenten...). Ik ben er ook echt wel fan van. Ze werken ook met het gepolariseerd trainen, dus de trage kilometers zijn goed traag, de snelle zijn echt wel stevig als het goed is.
Ge hebt voor een week trainingen klaarstaan. Ik doelde meer op het feit dat als ge bvb 1 km extra loopt tijdens een lsd. Die eraf gaat in de trainingen erna. De afstand past zich aan. Niet zo zeer de inspanning.

Terug
Bovenaan