Algemene Loopthread

De 60+ die ik ken en onder de 3u lopen zijn pas laat gestart met lopen.
Die starten dan pas met lopen tegen dat ze 50 zijn en kunnen nog elk jaar progressie maken en dat motiveert hen dan ook.

Ik zie er niet veel die op hun 30-40 jaar pieken in loopprestatie en dan later in het leven nog de motivatie hebben om voor snelle tijden te gaan.
Maar die zullen er uiteraard ook wel zijn.

Ik ken wel een heel pak 50 en 60’ers die lopen vanuit het loopmilieu.
Laat ons zeggen goed 70 man, dus zeker niet heel de categorie actief in België.
Maar ik ken zo uit mijn hoofd 1 iemand die onder de 3u kan, veteraan op en top die heeft wel al wat pantoffels versleten.
Ik zou al eens moeten nadenken maar mensen die op hun 50ste pas beginnen met lopen zal toch echt enkelingen zijn, laat staan dat ze in de buurt zouden komen van de 3u op de marathon.

Als we kijken naar laat beginnen dan zie ik wel wat man die begin 40 start. Sommige met een sporthistorie en sommige zonder.
Maar van diegene zonder historie zie ik toch weinig echt nog degelijke prestaties neerzetten. Veelal zijn diegene die presteren op hun 50ste ook wel mensen die in de periode 20-40 toch wel serieus wat sport gedaan hebben.

Veelal zijn diegene die presteren op hun 50ste ook wel mensen die in de periode 20-40 toch wel serieus wat sport gedaan hebben.
Ik herinner nog goed dat je op een bepaald moment zei: de kans dat je u blesseert is 100% met uw crazy marathon schema. Uiteindelijk blesseerde ik mij echter helemaal niet.

Maar toch had je geen ongelijk. In tegendeel. Ik ben gewoon altijd sportief geweest. Mijn gestel was en is nog steeds gewoon sterker / beter ontwikkeld dan de gemiddelde persoon.

Ik speelde dus eigenlijk een beetje vals door toen mijn achtergrond niet te vermelden ;)

Toen ik mij dan toch eens blesseerde aan mijn wijsheidstanden zei je voor de grap: zie je wel ik had gelijk he! 😝

Ik ken wel een heel pak 50 en 60’ers die lopen vanuit het loopmilieu.
Laat ons zeggen goed 70 man, dus zeker niet heel de categorie actief in België.
Maar ik ken zo uit mijn hoofd 1 iemand die onder de 3u kan, veteraan op en top die heeft wel al wat pantoffels versleten.
Is dat dan iemand die gradueel trager loopt en nu nog steeds onder de 3u uitkomt?

Als we kijken naar laat beginnen dan zie ik wel wat man die begin 40 start. Sommige met een sporthistorie en sommige zonder.
Maar van diegene zonder historie zie ik toch weinig echt nog degelijke prestaties neerzetten. Veelal zijn diegene die presteren op hun 50ste ook wel mensen die in de periode 20-40 toch wel serieus wat sport gedaan hebben.
Mijn buikgevoel zou zeggen dat diegene die altijd gelopen hebben en verder blijven lopen aan hoge intensiteit gezegend zijn met een sterk lichaam en dus weinig blessures hebben.

Diegene die voordien snel liepen en allerhande blessures kregen zullen tegen de leeftijd van 50-60 jaar dan al gestopt zijn en enkel nog fietsen of zo.

Het is alleszins motiverend voor diegene die pas op latere leeftijd starten met lopen dat ze nog heel lang progressie kunnen blijven maken.

Geen gigantische steekproef maar eigenlijk alle snelle oude mannen die ik ken waren vroeger ook al heel snelle jonge mannen.
Ik ken er echter veel meer die snelle jonge mannen waren en nu wegens lichamelijke klachten niet of nauwelijks meer lopen. 30-40-50 jaar lopen is er toch maar weinigen gegeven jammer genoeg.

En dan heb je de witte raven natuurlijk:

Het is alleszins motiverend voor diegene die pas op latere leeftijd starten met lopen dat ze nog heel lang progressie kunnen blijven maken.
Toen ik 16 was, was mijn PR op 2km 8:30. Ik ben er dan mee gestopt omdat ik altijd bij de laatste 5 van de klas was.

Ik ben wel altijd sportief gebleven en toen ik 35 was ben ik terug beginnen lopen. Mijn snelste tijd op 2km anno 2025 is nu 8:58 terwijl ik er amper op train. Ik ben er nu 50.

Daarmee ben ik nog steeds traag voor lopers van mijne leeftijd die nog lopen. Maar ben ik echt trager tov mijn jeugd geworden? Mmm volgens mij dus amper of niet?

Is dat dan iemand die gradueel trager loopt en nu nog steeds onder de 3u uitkomt?

Mijn buikgevoel zou zeggen dat diegene die altijd gelopen hebben en verder blijven lopen aan hoge intensiteit gezegend zijn met een sterk lichaam en dus weinig blessures hebben.

Diegene die voordien snel liepen en allerhande blessures kregen zullen tegen de leeftijd van 50-60 jaar dan al gestopt zijn en enkel nog fietsen of zo.

Ik denk dat het ook met opgebouwde belastbaarheid te maken heeft. Zij die altijd gelopen hebben aan hoge intensiteit, zijn waarschijnlijk al de lopers wiens lichaam niet gekraakt is, dus je hebt inderdaad daar al een schifting. Maar misschien is hun lichaam niet gekraakt omdat ze op gezonde manier hebben opgebouwd, en een heel hoge belastbaarheid hebben ondertussen, door hun manier van opbouwen.

En voor mensen die veel ouder starten, spieropbouw gaat dan gewoon een pak trager net als pees- en botversterking. Dus niet alleen heb je al niet de opgebouwde belastbaarheid, die komt ook nog eens veel trager dan normaal, wat gewoon een hoog trainingsvolume en hoge trainingsintensiteit in de weg gaat staan, toch?

Ik denk dat het ook met opgebouwde belastbaarheid te maken heeft. Zij die altijd gelopen hebben aan hoge intensiteit, zijn waarschijnlijk al de lopers wiens lichaam niet gekraakt is, dus je hebt inderdaad daar al een schifting. Maar misschien is hun lichaam niet gekraakt omdat ze op gezonde manier hebben opgebouwd, en een heel hoge belastbaarheid hebben ondertussen, door hun manier van opbouwen.
Klopt!
En voor mensen die veel ouder starten, spieropbouw gaat dan gewoon een pak trager net als pees- en botversterking. Dus niet alleen heb je al niet de opgebouwde belastbaarheid, die komt ook nog eens veel trager dan normaal, wat gewoon een hoog trainingsvolume en hoge trainingsintensiteit in de weg gaat staan, toch?
Ik bedoelde eerder dat iemand die begint met start to run op zijn 50, nog jaren aan een stuk snellere tijden kan blijven lopen.
Terwijl iemand die op zijn 30 zijn piek bereikt de rest van zijn leven niet meer zijn tijden zal kunnen halen.

Klopt!

Ik bedoelde eerder dat iemand die begint met start to run op zijn 50, nog jaren aan een stuk snellere tijden kan blijven lopen.
Terwijl iemand die op zijn 30 zijn piek bereikt de rest van zijn leven niet meer zijn tijden zal kunnen halen.
Ah, op die manier. Ja, zeker. Maar de piek van die van 30 zal waarschijnlijk dichter bij zijn 'ooit mogelijke fysieke top' liggen dan bij die van 50. Ik ben daar zelf een minder extreem voorbeeld van. Ik ben pas in 2018 beginnen te lopen, dankzij Booka. Daarvoor 100 sporten gedaan, maar geen enkele intensief, dus ik zou me zéker onsportief durven noemen daarvoor. En ik loop op mijn 40ste al mijn PR's, en als ik me er nog eens een jaartje op toeleg, kan dat op m'n 45ste ook nog. Maar ik voel wel dat het op een heel andere manier moeite kost dan zelfs maar 6 jaar geleden, die veroudering gaat wel snel op dat vlak :D

@makila Hoe haal jij die tijden van toen je 16jaar was terug boven? Houd jij een spreadsheet of zo bij met al uw tijden? Want het valt mij op dat jij altijd tijden van lang geleden ook terug boven kan halen. Buiten mijn persoonlijke records kan ik echt geen enkele tijd terug naar boven halen. Ik weet amper wat ik vorige week heb gedaan.

Oprechte vraag trouwens e.

Uiteraard zit er wel wat verval op hun top en de tijden die ze lopen op hun 60ste.
Dat kan ook gewoon niet anders natuurlijk. :P

Ik weet niet zozeer of het te maken heeft met gezegend zijn met een sterk lichaam, of eerder een realistische kijk op de zaken.
Op een gegeven moment moet je u neerleggen dat je een grens hebt bereikt en je niet meer sneller, verder, harder of zotter kan gaan.
Als je daar van start dan zet je al een hele hoop blessures een serieuze hak. De meeste blessures komen door uw lichaam te pushen, als je gewoon onderhoudt en uw brede basis gebruikt dan kom je al een heel eind.
Het is ook niet zo dat de snelheid die je loopt een directe correlatie heeft met de blessures, te harden pushen om snelheid te willen halen dan weer wel.
4min/km is niet ineens gevaarlijker dan 6min/km, alles hangt af van uw niveau.

Eveneens ook het voordeel van kortere afstanden lopen. Als je dat aan 95% doet loop je elk weekend een wedstrijd zonder problemen.
Marathon moet je bijvoorbeeld toch al kijken, kameraad van mijn schoonvader hanteert 8 per jaar om veilig te blijven. Mens is 62 maar loopt meer dan de helft op reserve, wel onder de 3u45 voor er iemand afkomt dat hij er niks te zoeken heeft :P

@makila Hoe haal jij die tijden van toen je 16jaar was terug boven? Houd jij een spreadsheet of zo bij met al uw tijden? Want het valt mij op dat jij altijd tijden van lang geleden ook terug boven kan halen. Buiten mijn persoonlijke records kan ik echt geen enkele tijd terug naar boven halen. Ik weet amper wat ik vorige week heb gedaan.

We hadden ne leraar Te lier (Sint Gummaruscollege) die zelf ne loopfreak was. Zijn bijnaam was den Bolle (vraag me niet waarom, omdat hij kalend was denk ik?). En er was één of andere schoolwedstrijd - afstand 2 km lang.

Nu ik geef wel toe: het kan ook zijn dat ik 15 of 17 jaar was of zo. Maar den tijd zelf herinner ik nog alsof dit gisteren was omdat ik telkens vooruitgang maakte op die afstand op training en ik was daar trots op. Maar ik had blijkbaar te veel stress als ik het dan moest tonen tijdens de sportlessen op school zelf. Ik liep dan (Op de veste in Lier) natuurlijk ne tijd die niet eens in de buurt kwam van 8:30. Ik was daar dan echt van aan gedaan. :frown:

Ik weet 99% niet meer van die periode maar zo sommige van die zaken die je u echt hard aantrekt die weet je soms nog wel hé (Mss jijzelf niet maar zo uitzonderlijk is dat niet denk ik?). Dat zijn zo van die momentjes in uw leven.

Ik weet amper wat ik vorige week heb gedaan.
Eerlijk? Ik weet ook nog amper wat ik vorige week gedaan heb (uitgezonderd de 10 miles lol). Maar sommige zaken uit een ver verleden weet ik dan nog wel. Een brein is toch maar iets raar hé. :tongue:

Kort termijngeheugen vs lange termijngeheugen zeker? Maar ik ben gene kenner in die materie.

Laatst bewerkt:
Mike Fremont is er ook zo ene.

Hij kreeg op 69 jarige leeftijd de diagnose: Kanker. Hij is wereldrecordhouder op de marathon in de 90+ categorie, ondertss 103 jaar oud en hij loopt nog altijd. (allé ja eerder snelwandelen als ik zijn recentere video's even check)

Maar ja uitzonderingen zijn de regel niet hé.

Masters M90 marathon world record progression
Mike Fremont

Laatst bewerkt:
Pfff ik weet niet goed waarom ik dit nog doe bij warm weer. Ik heb nog geen enkele goeie wedstrijd gelopen sinds 2010 als het warmer is dan 20 graden. Ik kan daar echt slecht tegen. Ik was letterlijk een volle 2 kg kwijt tov deze ochtend toen ik terug thuis was en ik heb nochtans echt veel gedronken. :shutup:

Na 11 km heb ik het dan maar laten lopen (toen nog tempo 5:28). Ik heb er nadien een training van gemaakt. Raar maar waar: De konijnpijp was mijn beste passage. Geen zon op mijne kop en ik was asap precies terug zo fris als een hoen. Ja dat weet je het al wel. tijd no idea ma slechter dan vorig jaar. Ik had die tijd vlotjes kunnen halen maar ik mikte op 1:25:00 dus "who cares"

nou :s

Nie zeveren hé grapjas :D Iedereen heeft tegenwoordig Garmin connect of Polar Flow. Een paar klikskes en zelfs Karry weet welke afstand en tijd hij tot op de sec gelopen heeft vorig jaar op bijvoorbeeld 5 mei. :tongue:

En ivm uw in het vet gedrukt daar heeft Poeperman mij al voor in de poep geschoten. Ik ga niet nogmaals reageren.

Spreadsheets is tegenwoordig retarded. Dat is voor ouwe mensen van 50 jaar. :cry: (Hint Hint)

Nie zeveren hé grapjas :D Iedereen heeft tegenwoordig Garmin connect of Polar Flow. Een paar klikskes en zelfs Karry weet welke afstand en tijd hij tot op de sec gelopen heeft vorig jaar op bijvoorbeeld 5 mei. :tongue:

En ivm uw in het vet gedrukt daar heeft Poeperman mij al voor in de poep geschoten. Ik ga niet nogmaals reageren.

Spreadsheets is tegenwoordig retarded. Dat is voor ouwe mensen van 50 jaar. :cry: (Hint Hint)

Er zijn op elke Ironman wel zulke mensen. Ironman speelt daar graag op in en dat is ook een beetje de magie van het laatste uur. Dat zijn mensen met een verhaal van tegenslagen (of 70+ :clap: ) die zich daar hebben in vastgebeten om over de finish te geraken. Ik vind dat echt mooi.

Het jammere vind ik dat Arno zich daarna weer helemaal heeft laten gaan. Dat hij dan op 30 dagen een crashdieet gaat doen en alsnog geblesseerd de MDS uitwandelt, is ook niet bepaald instructief. Straf dat hij dat karakter heeft natuurlijk, maar niet echt een voorbeeld of inspiratie, imo.

De inflatie in afstanden begint onnozele proporties aan te nemen. Als ze beseffen dat ze niet gaan winnen, willen ze zich onderscheiden door eens verder te lopen. De hele evolutie met ultralopen sleurt echt mensen mee in domme avonturen. Een backyard ultra van 5 dagen is iets dat ik niet begrijp. Gek genoeg heb ik dat begrip wel voor Ironman of Hel van Kasterlee.
Die Mathieu Bonne is daar wel een goed voorbeeld van. Pas op, topatleet he maar niet goed genoeg om gelijk welk record te zetten op korte of middellange afstand of zelfs lange afstand. Logisch natuurlijk, de concurrentie is moordend. Ge concurreert met de hele wereld. Zoekt dan van die dingen zoals om het meest km lopen of fietsen in een week omdat dat het enige is waar hij kan uitblinken. Gewoon omdat niemand of bijna niemand dat doet. Tjah... respect voor de tijd en energie die je erin steekt alsook voor de prestatie maar zo kan iedereen beginnen wereldrecords uitvinden he. Om het meest km lopen in 36u, om het meest zwemmen in 4 dagen, 3u en 12 minuten...

2165.jpg

Die Mathieu Bonne is daar wel een goed voorbeeld van. Pas op, topatleet he maar niet goed genoeg om gelijk welk record te zetten op korte of middellange afstand of zelfs lange afstand. Logisch natuurlijk, de concurrentie is moordend. Ge concurreert met de hele wereld. Zoekt dan van die dingen zoals om het meest km lopen of fietsen in een week omdat dat het enige is waar hij kan uitblinken. Gewoon omdat niemand of bijna niemand dat doet. Tjah... respect voor de tijd en energie die je erin steekt alsook voor de prestatie maar zo kan iedereen beginnen wereldrecords uitvinden he. Om het meest km lopen in 36u, om het meest zwemmen in 4 dagen, 3u en 12 minuten...
8 triatlons in 8 dagen op 8 eilanden. Toegegeven, ik had er niet eens aan gedacht. 😅 Er is blijkbaar ook een record voor 7 in 7 dagen en 7 op 7 continenten. Etc.

Terug
Bovenaan