Algemene Loopthread

Na lange inactiviteit en overstap naar krachttraining gaan we toch eens terug werk maken van wat te lopen. Op het 100000ste gemak welteverstaan.

Na echt heel veel gedoe en valse starten durf ik nu eindelijk nog eens te posten hier dat ik weer 'on track' ben :D Eindelijk waren we eruit met de kine wat mijn beste aanpak zou zijn, en sindsdien ook al een jaar geen gerelateerde blessures meer gehad. Maar pas sinds juni weer aan het lopen door eerst een paar serieuze virussen, een omgeslagen enkel en gekneusde ribben. Geen loopblessure, maar telkens gewoon pech.

Ondertussen wel weer een tijdje aan het lopen, en ook echt wel in vorm aan het raken terug. Ik heb hard getwijfeld of lopen nog iets voor mij zou zijn, of ik het er nog voor over kon hebben om al die extra oefeningen te doen bovenop de uren in het lopen zelf, of ik mijn beste tijd niet gewoon gehad had gezien de leeftijd ook. Maar ik begin wel weer dat gevoel te krijgen! En heb ook wel een beetje en doel. Als ik nog eens op wedstrijd een 10k onder de 50min loop, bewijst dat voor mij wel dat ik weer mijn oude niveau heb en dat het niet onmogelijk is om daar weer te raken. Ik denk dat ik dan iets minder ga jagen op PB's, maar die 50 op de 10 wil ik nog wel heel graag. Heb ze al een paar keer gelopen op langere wedstrijden, maar nooit in een echte 10km-wedstrijd. Daar ging het telkens juist mis.

Trouwens mensen die naar de Red Star Run gaan? Ik twijfel nog, maar kan al een fijne zijn voor de Bollekesloop om te zien hoe het zit met de 5km...

Ik ben aan het twijfelen om toch nog de marathon van Antwerpen te lopen. Ik ben heel goed hersteld van mijn Ironman en het brandt wel om een nieuw PR te kopen. Ik wil de lessen van mijn vorige wedstrijden wel eens testen voor ik me volgende zomer weer op triatlon stort.

Geen loopblessure, maar telkens gewoon pech.
I feel you. :tongue:

Zondag de Heistse Bergloop.
Ik kreeg via via een gratis borstnummer voor de 10 km.

Conditioneel gaat 5:27/km wel lukken (ook bergop), maar ik heb te weinig (lees géén) intervals gedaan.
De HR hoog genoeg krijgen wordt ne moeilijke.

Maar we gaan ervoor, we zullen wel zien waar het schip strand.

Laatst bewerkt:
Ik zit nu heel goed on track volgens al mijn testen die ik nu doe. Ik heb enkel nog geen idee hoe ik mijn HM ga indelen. Voorlopig denk ik dat ik mijn minimumtempo van 5:30-5:45 ga lopen tot km 17-18 om dan te versnellen naar 5:00.

Dat zit er nu al goed in, de komende weken nog even concentreren op die reserve in de tank te hebben op die laatste kms. Mijn lange loopjes (traag of tempo) sluit ik nu steeds af met een versnelling van minstens 1km en liefst 2-3.

Ben zeer benieuwd of ik me nog richting de 1:50:00 kan krijgen. Dat lijkt me op het eerste zicht net iets te ambitieus.

Vraagje. Ik heb momenteel nog geen smartwatch. Ik wil een garmin forerunner kopen en dus de garmin connect app gebruiken. Mijn vrouw doet dat al met tevredenheid. Maar kan ik daarin mijn fietsritten opladen die gemaakt zijn met mijn wahoo bolt? Kan dit automatisch of iedere keer handmatig? Of synchroniseren via strava ofzo? Ik wil 1 platform zoals de connect app die mijn fitheid opvolgt.

I feel you. :tongue:

Zondag de Heistse Bergloop.
Ik kreeg via via een gratis borstnummer voor de 10 km.

Conditioneel gaat 5:27/km wel lukken (ook bergop), maar ik heb te weinig (lees géén) intervals gedaan.
De HR hoog genoeg krijgen wordt ne moeilijke.

Maar we gaan ervoor, we zullen wel zien waar het schip strand.

Uit nieuwsgierigheid, waar haal jij die 5:27 vandaan?

Succes zondag in ieder geval, als je wil, mag je mijn stokken gebruiken om bergop uw benen te sparen en af te remmen bij het afdalen 🤣. Grapje e! Veel plezier

Succes zondag in ieder geval, als je wil, mag je mijn stokken gebruiken om bergop uw benen te sparen en af te remmen bij het afdalen 🤣. Grapje e! Veel plezier
Jij nog wedstrijdplannen @Karry98 ?

Bij mij is het aftellen naar de Grizzly 100k eind oktober, door allerlei familieverplichtingen geen enkele wedstrijd vroeger kunnen inplannen, voel me véél beter in conditie/vorm dan in Juni voor de Trail de Bouillon, dus hoop op goede prestatie.

Jij nog wedstrijdplannen @Karry98 ?

Bij mij is het aftellen naar de Grizzly 100k eind oktober, door allerlei familieverplichtingen geen enkele wedstrijd vroeger kunnen inplannen, voel me véél beter in conditie/vorm dan in Juni voor de Trail de Bouillon, dus hoop op goede prestatie.

Dit jaar enkel nog marathons van Ieper en Antwerpen pacen, maar geen persoonlijke doelen meer. In 2026 wil ik wel mijn terugkeer maken op een Belgische 100km trail, de laatste tijd terug meer in de Ardennen aan het lopen en het kriebelt te sterk.

5:27 min/km is net iets sneller dan 11,0 km/u :p
5:28 is net iets trager. Vandaar dat getal.
Dat is gewoon een 'mentale' drempel he.

Mercikes! :hakkuh:

Laatst bewerkt:
Ik zit nu heel goed on track volgens al mijn testen die ik nu doe. Ik heb enkel nog geen idee hoe ik mijn HM ga indelen. Voorlopig denk ik dat ik mijn minimumtempo van 5:30-5:45 ga lopen tot km 17-18 om dan te versnellen naar 5:00.

Dat zit er nu al goed in, de komende weken nog even concentreren op die reserve in de tank te hebben op die laatste kms. Mijn lange loopjes (traag of tempo) sluit ik nu steeds af met een versnelling van minstens 1km en liefst 2-3.

Ben zeer benieuwd of ik me nog richting de 1:50:00 kan krijgen. Dat lijkt me op het eerste zicht net iets te ambitieus.
Van +/- 5:40 naar 5 is wel een groot verschil, dan kan je mijn inziens beter constant tegen 5:20 pacen.

Heeft er al iemand GTLC of in de streek gelopen? En wat zijn de ervaringen daar?

Ik loop in september een lokale 5K "trail" maar zoek toch terug op te bouwen naar langer werk (20-30k). De ambitie om 42+ te lopen is er ook nog steeds maar dat spreek ik heel voorzichtig uit want dat vraagt toch wat van m'n lichaam en tijd.

Heeft er al iemand GTLC of in de streek gelopen? En wat zijn de ervaringen daar?

Ik loop in september een lokale 5K "trail" maar zoek toch terug op te bouwen naar langer werk (20-30k). De ambitie om 42+ te lopen is er ook nog steeds maar dat spreek ik heel voorzichtig uit want dat vraagt toch wat van m'n lichaam en tijd.

Ik heb een paar jaar geleden de GTLC 100mijl gelopen, in mijn ogen de mooiste trail in België. Regio is ook gewoon prachtig, in het verleden al redelijk veel gelopen. Als je de kans hebt om daar in de buurt een wedstrijd te lopen, zeker doen!

Ik heb sinds een paar weken de focus terug verlegt van het fietsen naar het lopen.
Ik voelde het wel qua spieren en gewrichten die terug moeten wennen, maar ondertussen toch terug een 20k gedaan.

M'n basis snelheid ligt precies wel iets hoger als vroeger, de extra beenspieren van het fietsen zullen daar ook wel iets voor tussen zitten.
Enkel me in de zomer wat laten gaan qua gewicht, dus dat moet ook terug beter.

In oktober komt ook onze eerste kleine, dus echt veel trainen zal niet lukken.
Na het plezier van een 24u fietsevent te hebben beleeft, ga ik wellicht volgend jaar een 24u loopevent mee doen.
Het voordeel daarvan is dat je elk moment kan rusten en je gewoon kan zien waar je zin in hebt (mocht de voorbereiding niet ideaal verlopen zijn; wat ik wel verwacht met een baby)

Die 100 mijl moet er ooit eens van komen.

Terug
Bovenaan