Algemene Loopthread

ik geniet ook telkens van je foto’s van die beesten op strava!

Allee, ik zal dit weekend nog eens wat koeien-gerelateerde activiteiten op Strava posten om het publiek gelukkig te houden.

Want pas op mede koeienliefhebbers, voor we het goed en wel beseffen is het november en gaan ze weede stal op.
Dan moeten we ze weer missen tot eind maart/april. 😱

En nu stop ik zodat de anderen het weer over het lopen kunnen hebben.

om erna op een troosteloos podiummeke te moeten gaan staan met wat goedkope alcohol dat men gekregen heeft bij de lokale Aldi,of van dat bio appelsap van de lokale boer waarvan ik drie dagen op de wc moet gaan zitten.
Haha ik kan het mij al voorstellen! :D

wat me trouwens ook vaak jaloerse reacties oplevert, zeker omdat ik dan kan eten wat ik wil. 'jij moet er niets voor doen, dan ist makkelijk'
Zegt de buurman met een pens van 120kg hé. Ik loop misschien op een lager niveau dan jij, maar zo'n zin zeggen tegen ne fanatieke loper is 'crap'.

klinkt wel heel erg fout :rofl:
Sommige veeboeren ... :unsure: nevermind ... laten we het gewoon over het lopen hebben .. daarvoor dient dit topic.

Hoe gaat het ermee? Ik heb je wel regelmatig zien spieken in dit topic maar wel weinig echt zien posten de laatste tijd :)

Zegt de buurman met een pens van 120kg hé. Ik loop misschien op een lager niveau dan jij, maar zo'n zin zeggen tegen ne fanatieke loper is 'crap'.

Klopt wel helemaal, veel mensen minimaliseren ook gewoon graag wat lopers/fietsers/zwemmers/… doen om in vorm te zijn. Op die manier kunnen ze hun eigen falen en gebrekkige conditie relativeren en op andere factoren steken.

Ik zeg altijd tegen iedereen dat het geen hol uitmaakt wat je doet, maar beweeg in hemelsnaam tenminste. Je moet niet intensief sporten, maar kom gewoon al eens uit uw luie zetel.

Het is echter veel gemakkelijker om uzelf wijs te maken dat anderen meer aanleg hebben en dat je zelf toch maar bijkomt.
Als je dat voldoende herhaalt, ga je zelf nog geloven dat het niet aan u ligt.

@makila Ik zal u als voorbeeld nemen, in vergelijking met anderen hier sport je misschien niet (meer) super veel of loop je misschien niet meer snel. Echter, met wat je doet, doe je nog altijd meer dan wat, 90% of 95% van de bevolking. Goed bezig zou ik dan zeggen.

Het is trouwens wel 1 van de gevaren van op pakweg Strava te zitten en wat volk te volgen. Je ziet anderen steeds meer of sneller lopen en begint dat als de norm te zien. Daardoor kan je het idee krijgen dat je zelf niet goed genoeg bezig bent. Dat kan motiverend werken, maar ook verlammend omdat je een klein percentage van de bevolking als maatstaf gaat gebruiken.

Ik denk dat het wel tijd wordt dat ik terug ga lopen, want ben hier nu wel echt veel te lange teksten aan het posten.

Laatst bewerkt:
Hoe gaat een loop/atletiek club eigenlijk in z'n werk? Lopen is toch iets super individueel qua prestatie?
Normaal heb je verschillende types van trainingen. Zo organiseren ze duurlopen, tempoduurlopen en intervallen.
Alle lopen is in groepen met mensen van ongeveer hetzelfde niveau. Maar een duurloop kan je gerust ook onder uw niveau doen, het doen is belangrijker dan effectief heel correct op HR te lopen.
Tempoduurlopen is heel simpel, samen de opwarming, daarna individueel de blokken en samen de recuperatie en uitlopen.
Intervallen idem, opwarming, recuperatie en uitlopen gezamenlijk en de intervallen individueel.

Maar dat individueel is ook met een korrel zout, je hebt altijd dat je ofwel iemand gaat proberen volgen of niet wilt afgeven omdat er iemand u achtervolgt. Dat is een motivatie om sneller te lopen en of meer door te zetten. Lopen in groep is heel bevorderlijk voor de motivatie en de vooruitgang omdat je elkaar pusht en motiveert.

Lopen is in feite niet zo een individuele sport, dat maken veel mensen er gewoon van. De Keniaanse marathongoden lopen ook niet alleen, die hebben altijd hazen mee. Zonder die hazen is het gewoon heel moeilijk om die tijden te lopen. Trainen ook zelden alleen maar altijd in groep.

Hey, ken er een pak die rond de 35 blijven hangen, is zo'n beetje het niveau waarbij je steevast top 3 loopt op een 10km regionaal gezien en er ook vaak kan winnen. De sprong van 35 naar 32 is heel ambitieus moet ik zeggen. Dan denk ik dat je eerder heel pers schema's moet gaan volgen (of is dat ook de bedoeling?). Type Steven Heemskerk die ook als M35 naar de 31' ging dacht ik.

Van de 35 ben ik zeker dat ik dat haal zolang er continuiteit is. De 32:00 zal inderdaad een enorme stretch zijn. Daarom dat ik mij bij een Club heb aangesloten om op dat vlak optimale begeleiding te krijgen. De trainer stelt individuele schema's op op weekbasis met de feedback van de weken ervoor en met het achterliggende doel ik gedachte. Dat was waar ik naar opzoek was.

top, keep us updated zou ik zeggen! Zelf weeg ik 4 weken na mijn marathon alweer +5 kg. Zo snel gaat het bij mij als ik even amper tot niet loop en mijn fastfoodeetritme aanhoud. Pak mijn dumbells ook wel wat meer vast dan ervoor maar tzal toch vnl vetwinst zijn ;-)
En tijdens afbraakwerken in de tuin was ik zo gefrustreerd dat ik een ninjatrap tegen een houden kader uitvoerde, met als gevolg dat mijn enkelbanden weer geraakt zijn. (waar ze twee jaar geleden afscheurden, zal steeds zwakke plek blijven).
Maar goed, vanaf maandag terug loopjes inlassen en waar het moet stappen, maar de kcals moeten verbrand worden.

Loopband en crosstrainer waren beide op 1 dag weg, dus dat is ook geen optie meer.
Die impulsiviteit toch van een (ultra)loper...

Daarstraks eindelijk weer eens gelopen sinds half december. 😍 😍 (hielspoor is a bitch, infiltraties, stretchen, kiné, oefeningen, andere schoenen, 2x op maat gemaakte zolen, ... blijft ellendig doen en wordt vooral getriggerd door de werkschoenen. Zou fijn zijn als deze loop niet voor extra last zorgde want mis het enorm!!).
Of dat goed was of niet zien we morgen wel, dat het enorm veel deugd deed (zelfs op de loopband) dat staat vast!
5km voornamelijk in lage-midden zone 2. Pijnlijk om te zien dat het weer terugkomen wordt (wat logisch is).

Vraagje voor alle ultra lopers, na de 60k had ik voor de eerste keer beetje lichamelijk last.
Hoe lossen jullie volgende zaken op?

Schuurbillen
Blaren/kloven (door natte voeten)
Voor de open geschuurde huid nadien:
Sudocrem-Multi-Expert-400gram.jpg

(of Penaten crème) en ik dacht dat sommigen die crèmes ook preventief aan de voeten gebruikten.

Laatst bewerkt:
Vandaag de laatste 10k recuperatie.

Morgen dagje rust en bezoekje aan de kine om dan dinsdag de 5k aan te vallen.

Nu mijn vraagje: hoe ziet jullie opwarming eruit.

Momenteel doe ik voor elke loop de routine van onderstaand filmpje en wat actieve stretches van de hamstrings vooral omdat dat mijn zwakke plek is.

Om preventief te werken, doe ik elke dag "Molding mobility" en "Starting stretching" van onderstaande app.

Toch een groot verschil tussen op asfalt lopen of op boswegen

In het bos: 10,71km - 6:08/km (vrijdag) - default tempo
Op asfalt: 12,75km - 5:45/km (vandaag) - default tempo

En dat was dus aan hetzelfde gevoel / tempo .. ik liep niet echt trager of sneller

Ik had gehoopt 15km te lopen vandaag maar dat was qua gevoel nog net iets te veel van het goede. :tongue:

top, keep us updated zou ik zeggen! Zelf weeg ik 4 weken na mijn marathon alweer +5 kg. Zo snel gaat het bij mij als ik even amper tot niet loop en mijn fastfoodeetritme aanhoud.
Vroeger kwamen hier de kilo's er ook snel terug bij, maar sinds ik (hoogstwaarschijnlijk, is nu voor 99% zeker) BOF gehad heb vorig jaar in maart (en als volwassene is dat dus géén pretje geweest), mag ik fretten wat ik wil, ik kom maar héél langzaam nog gewicht bij.

Maar lopen blijft goed voor de gezondheid, ik ga toch proberen het te blijven doen :)

Laatst bewerkt:
De ondergrond bepaalt veel.

Ik krijg mijn intervaltraining op een onverharde piste niet afgewerkt naar behoren.

Dus sinds kort interval op de piste en tempoduurlopen op asfalt.

Afgelopen dinsdag,
Halverwege moeten uitwijken en voet verstuikt.
Enkel ziet nog wat blauw en zwelling is nog licht aanwezig. Als ik het forceer voel ik wel nog een lichte pijn.

Maar, Ik hield het niet meer :)
Zo'n vlak mogelijk weg genomen en voorzichtig 8k gaan lopen. Op de five fingers om elke kans om de voet verkeerd neer te zetten zo klein mogelijk te houden.
Niets van gevoeld. Deed goed.

Ondertussen toch aan het twijfelen om me in te schrijven voor de 100 van de Beartrail.

5 maanden nadat ik begonnen ben met lopen, heb ik vandaag voor het eerst in misschien wel 15 jaar 10 km aan een stuk gelopen. Iets waarvan ik dacht dat het me nooit nog zou lukken na de afgelopen jaren meerdere mislukte pogingen om te beginnen met lopen gehad te hebben.

Meer nog dan een sportieve is het voor mij een mentale prestatie. De maanden voor ik weer begon te lopen, heb ik min of meer hangend op de zetel voor tv door gebracht. Ik ben blij dat ik door het lopen een reden had om met regelmaat eens buiten te komen ipv maar op mijn eentje op mijn appartement te zitten. En ik ben nu wel wat trots dat ik me heb kunnen doorzetten in iets.

Bedankt voor de motivatie en steun van de leden hier en aan The Rolling Stones om me die 10 km te begeleiden met Exile on Main Street.

5 maanden nadat ik begonnen ben met lopen, heb ik vandaag voor het eerst in misschien wel 15 jaar 10 km aan een stuk gelopen. Iets waarvan ik dacht dat het me nooit nog zou lukken na de afgelopen jaren meerdere mislukte pogingen om te beginnen met lopen gehad te hebben.

Meer nog dan een sportieve is het voor mij een mentale prestatie. De maanden voor ik weer begon te lopen, heb ik min of meer hangend op de zetel voor tv door gebracht. Ik ben blij dat ik door het lopen een reden had om met regelmaat eens buiten te komen ipv maar op mijn eentje op mijn appartement te zitten. En ik ben nu wel wat trots dat ik me heb kunnen doorzetten in iets.

Bedankt voor de motivatie en steun van de leden hier en aan The Rolling Stones om me die 10 km te begeleiden met Exile on Main Street.

Super goed gedaan! Dikke proficiat!

Top, proficiat!

Ik heb het al in de loop stand thread gezet, maar mijn weken trainen in Kroatië hebben deugd gedaan. Vanmorgen stond er een halve marathon als duurloop op mijn programma, die ik toch aan redelijk tempo moest doen. Ik ben vrij behoudend vertrokken, maar wel aan tempo dat me richting PR moest brengen. Maar de kilometers bleven vlot gaan en eigenlijk zonder per sé een bepaald doel te hebben, toch op gevoel blijven doorgaan en uiterlijk PR met meer dan 2 minuten verbeterd.

Hoe het kan verkeren. Nu middenin een marathonprogramma los PR lopen terwijl ik 2 maand geleden op het einde van een dedicated HM programma bijna 5 minuten trager liep en compleet kapot was.

Nu mijn vraagje: hoe ziet jullie opwarming eruit.

Dat is het voordeel van lange ultra’s, daarvoor heb je geen opwarming nodig. 😁 Voor al de rest is het bij mij super eenvoudig, gewoon 10 à 15min rustig lopen en op het einde enkele strides, that’s

Afgelopen dinsdag,

Enkel ziet nog wat blauw en zwelling is nog licht aanwezig. Als ik het forceer voel ik wel nog een lichte pijn.

Maar, Ik hield het niet meer :)
Zo'n vlak mogelijk weg genomen en voorzichtig 8k gaan lopen. Op de five fingers om elke kans om de voet verkeerd neer te zetten zo klein mogelijk te houden.
Niets van gevoeld. Deed goed.

Ondertussen toch aan het twijfelen om me in te schrijven voor de 100 van de Beartrail.

Ik kan u die echt aanraden als eerste 100km. Easy parcours, maar toch mooi genoeg om ervan te genieten. Mijn motivatie voor de komende maanden is wat onzeker, maar ik ben er ook voor ingeschreven, kan zijn dat ik u daar aan de start zie dan.
Top, proficiat!
Ik heb het al in de loop stand thread gezet, maar mijn weken trainen in Kroatië hebben deugd gedaan. Vanmorgen stond er een halve marathon als duurloop op mijn programma, die ik toch aan redelijk tempo moest doen. Ik ben vrij behoudend vertrokken, maar wel aan tempo dat me richting PR moest brengen. Maar de kilometers bleven vlot gaan en eigenlijk zonder per sé een bepaald doel te hebben, toch op gevoel blijven doorgaan en uiterlijk PR met meer dan 2 minuten verbeterd.

Hoe het kan verkeren. Nu middenin een marathonprogramma los PR lopen terwijl ik 2 maand geleden op het einde van een dedicated HM programma bijna 5 minuten trager liep en compleet kapot was.

Zeer mooi allemaal, dat belooft voor komende zondag 🤩.

Om de afgelopen rotweek achter mij te laten ben ik dit weekend naar de Ardennen gegaan. Omdat het echt ideaal loopweer was (strontweer voor alle andere buitenactiviteiten) toch maar 2x zeer rustig gaan lopen. Zaterdag 25km en vandaag 13. Aan een belachelijk gezapig tempo, geen zin om moeite te doen, maar wel genoten van de rust.

Deze namiddag dan terug thuisgekomen en mijn nieuwe (weg)wedstrijd kit was geleverd. Om die te testen dan ook maar even aangedaan en naar buiten gegaan om even 10km te lopen net iets sneller dan mijn beoogd marathon tempo.

De motivatie is er momenteel niet om echt te trainen, maar aangezien ik ben ingeschreven voor de marathon van Antwerpen binnen 2 weken wil ik die wel lopen en dan onder de 2u50 te duiken.

Voor de rest wordt het gewoon wat lopen om niet bij te komen en de conditie een beetje te onderhouden. Als ik niet meer loop, kom ik binnen de kortste keren bij en daar heb ik echt geen zin in.

Een van de meest onaantastbaar gewaande wereldrecords is gebroken.
Als ik me niet vergis dan had Kouros tot vandaag de 10 beste prestaties ooit op de 24 uur gelopen.

Compleet geschift inderdaad. Het vorige record van Kouros werd inderdaad aanzien als (bijna) niet te breken, zo zie je maar… Hij had tot nu toe effectief de 11!!! beste prestaties ooit op 24u, toont aan hoe geschift het niet is. Het record van Sorokin moet nog wel bevestigd worden, hopelijk is alles correct.

Toch ook nog even vermelden dat François D’Haene dit weekend ook voor de vierde keer de UTMB heeft gewonnen, een maand na zijn zege op de Hardrock 100. Daarmee zet hij zijn naam nog wat meer in de geschiedenisboeken. Bij de vrouwen wint Courtney Dauwalter 😍, dat op zich is al indrukwekkend, maar ze is ook maar eventjes 7e overall, wat een vrouw!

Een van mijn vaste looppartners heeft de UTMB overigens ook mooi uitgelopen in 36u, zeer trots op hem.

Terug
Bovenaan