De zoveelste regelneverij van Europa. Allemaal leuk en wel en waarschijnlijk met goeie intenties (al is dat wsch zelfs naief).
In een multi-nationale context waarin we pretenderen te opereren en hopen te excelleren is dit de zoveelste zinloze regel die een horde zal zijn voor buitenlandse bedrijven om hier te investeren.
Wat pretenderen we nu ? Dat we in onze kennis economie (zie de honderd duizende in pc200) effectief een 'arbeidsduur voor geld' ruil hebben ? Je doet je werk, in ongeveer 7-8h per dag. Soms meer, soms minder. En je krijgt een zakje geld op het einde van de maand.
En in de periferie daarvan lopen dan wat idioten (typisch stuck up HR + managers die zich zinvol moeten voelen) rond die moeten palaveren over een dagje verlof meer of minder, een kwartiertje meer of minder op vrijdag en wat andere idiotien. En dan is er nog de vreugde van al de PCs met minieme verschillen waarbij de ene zijn eindejaarspremie in situatie XYZ de helft is van normaal of het officiele arbeidsrooster 37 ipv 38h is en hoezee, 1 extra ADV dag op een jaar en blablablablablabla.
Wie zijn werk deftig wil doen, zal zijn werk deftig doen. Wie zijn werk niet deftig wil doen, zal de kantjes ervan lopen. Wie geen ruggengraat heeft, heeft geen ruggengraat. Verplichte tijdsregistratie zal niks veranderen. Wie deftig zijn werk doet, zal zijn werk doen en zijn tijdsregistratie aan zijn poepje vegen. Wie zijn werk niet deftig doet, zal daar extra gazet lezen tot 17h en dan naar huis gaan. En wie geen ruggengraat heeft zal de tijdsregistratie aanpassen aan wat ze verwachten ipv de realiteit te doen.
Dus de zoveelste periferie bullshit werk en jobs die erbij komen met 0,0 added benefit.
Er gaan wel sectoren zijn waar het zinvol is. Maar zoals gezegd. Als we pretenderen een open kennis economie te zijn, dan is dit toch een stap in de richting dinosaurustijd. Overigens zeer compatibel met het flexibele thuiswerk dat we overal zien opduiken de laatste jaren...
In onze contracten staat overigens een clausule dat de werkroosters indicatief zijn en vervallen voor kaderfuncties. En iedereen die meer dan 4000 verdient, duwen ze in het lijstje 'kader'. Ik heb vb ontdekt dat ik kader ben omdat ik tijdens de sociale verkiezingen op de kader lijst moest stemmen. NO-BO-DY cares wat mijn werkuren zijn. Ik niet, mijn baas niet, mijn collega's niet. Waarom moet de overheid daar nu weer zich komen moeien? Zoals hier al eerder gezegd. Mijn baas is US-based, die gaat zich echt niet bezig houden met uit te snuffelen wat mijn werkuren zijn. Die houdt zich zelfs niet bezig met mijn verlof dagen (hij kan ze zelfs niet zien wegens geen toegang in SDWorx). In principe kan ik 50d per jaar verlof nemen en hij zou nooit weten of ik die effectief inboek of niet. Als je het te veel uithangt, gaan ze dat wsch wel eens checken. Of wsch zelfs niet. Doe je werk goed en everybody happy. Doe je werk niet goed en je komt op de shitlist. Bij de volgende re-org lig je eruit. Of bij de volgende bonus ronde is het 0. Of bij de volgende promotie ronde sta je achteraan te bleiten.
Overigens ben ik persoonlijk wel content met de PC200 toestanden. Na al die jaren hebben de Amerikanen nog altijd niet goed door dat we 13.92 maanden loon hebben. En dat we een indexatie hebben. We krijgen eindejaarspremie in november. Dan los daarvan nog een corporate bonus in november (typisch ergens tussen de 7 en 10% via CAO90). Merit increase (loonopslag) ook in december. En dan indexatie in januari. De centen klotsen van tussen de plinten. En dan elk jaar in Q1 wat neuten dat er "hot cost inflation" is in "pockets in EU" - not shit Sherlock.