Ik weet niet of ze vergeten zijn. Ik snap de focus niet dat alleenstaanden minder moeten betalen dan samenwonenden.
"Vergelijkbare" alleenstaanden kosten tov dezelfde personen die samenwonen de overheid een stuk meer wegens verschillende redenen (aansluitingen, administratie, ruimtelijk, ...). Objectief kan je dus meer aanrekenen dan de helft van wat samenwonenden betalen.
Oneens op verschillende punten:
- Je hebt gelijk als het gaat over zaken als een elektriciteitsaansluiting of je internetabonnement.
- Ruimtelijk klopt ook, maar je krijgt als alleenstaande ook niets van korting op zaken als roerende voorheffing, woonbonus was voor koppels voor één huis toch dubbel zo hoog, je betaalt evenveel huur mocht je huren.
- Wat zie je echter bij administratie of provinciebelasting? Ik betaal evenveel basisdienstenbelasting als een koppel, evenveel provinciebelasting, ... ik krijg nauwelijks iets terug van de gemeente/provincie, vooral véél rommel in de brievenbus ondanks een geen-reclame sticker: reclameblad dat ik niet wil, foldertjes van alles en nog wat, stickers.
Als ik langsga voor een identiteitskaart, rijbewijs of paspoort betaal ik bovendien ook per dienst.
Enkel een uittreksel uit het strafregister is gratis... (logisch vind ik overigens, want dat is blanco, zou dat zelf moeten kunnen afdrukken). - Wat zie je bij de waterfactuur? Extra (!) korting op de vaste kosten per gedomicilieerde met dank aan het de grootste ***-minister van Leefmilieu ooit.
- Wat zie je bij de afvalfactuur? Ik betaal bijna evenveel als een koppel of een gezin, die laatsten krijgen voor € 10 ofzo meer, dubbel zoveel verbruik. Dat lijkt mij echt geen gepaste verhouding.
- Wat zie je bij de belastingen? Huwelijksquotiënt die een stevige korting is voor mensen wiens partner minder werkt en dus minder bijdraagt. BBSZ één van de weinige zaken die in het "voordeel" was van alleenstaanden, gaat men afbouwen. Haha
Voor de rest zitten de meeste hogere kosten in dingen zoals hotels, voeding (kleinere porties zijn duurder), ... iets waar de overheid niet in tussenkomt en waar ik ook niet zie of ze daar in zouden moeten tussenkomen voor iedereen.
Akkoord. De overheid zou echter ook mogen stoppen met tussenkomsten in nutsfacturen en forfaitaire belastingen voor alleenstaanden en koppels in de vorm van (a)sociale tarieven of plots wél een lagere provinciebelasting.
. En ja, een koppel woont meestal groter, maar meestal niet dubbel zo groot.
.

Dat moet toch een pak goedkoper kunnen??