Alloo bij de Verkeerspolitie (2025)

sink

Well-known member
Crowdfunder FE
Het nieuwe seizoen is deze week reeds begonnen, 20 afleveringen van een half uurtje, elke maandag/dinsdag/woensdag/donderdag op VTM en ook op VTM Go.
Vorige seizoenen waren telkens afleveringen van 1 uur, 1 per week en 10 weken lang.

Voor zover ik al gezien heb is het nog steeds met dezelfde agenten in dezelfde regio('s)

Bartje begon er alweer goed aan, de lading die ocharme 18cm teveel uitstak en er zo een drama van maken...

Blijkbaar 4 avonden per week nu maar wel serieus kortere afleveringen. Kijkt wel beter weg.

Anders wel eens 'interessant' gisteren om te zien van die opgevoerde e-bike.

Abdel overdreef wel weer fel met die gast in de Golf die "te snel optrok" naar zijn zin. Dat is schrijven om te schrijven imo.

Die twee marginalen die met kinderwagens aan’t wandelen waren, die ene met een sigaret en die andere met halve liter jupiler in de bekerhouder van die buggy :lol:

Die twee marginalen die met kinderwagens aan’t wandelen waren, die ene met een sigaret en die andere met halve liter jupiler in de bekerhouder van die buggy :laugh:
Ik had ook de indruk dat de schoonpa ook de pa was 🙈

Waren toch 2 diezelfde.

Bartje begon er alweer goed aan, de lading die ocharme 18cm teveel uitstak en er zo een drama van maken...
Bwa, ik ben de eerste om Bart af te strijden maar in deze volg ik hem wel. Het is niet dat die lading 18cm uitsteekt maar 118cm, dus 18cm over de al toegestane 1m oversteek.

En dan gaat dat over vlijmscherpe metalen dakgoten die niet afgeschermd noch gesignaleerd zijn. Rijd er maar eens tegen hè, ge zult nogal kajoenkelen

Bwa, uit het gesprek kon ik toch afleiden dat die kerel al gekend was, maar niets leert.
Was net een van de redenen voor mij om het overdreven te vinden. Abdel reageert uit emotie omdat die persoon bekend was bij hem, terwijl die in z'n Golf gewoon wat snel optrok. Mij deed dat overkomen alsof het eerder wrok was t.o.v. die persoon dan dat die wel degelijk iets fout deed.

Bwa, ik ben de eerste om Bart af te strijden maar in deze volg ik hem wel. Het is niet dat die lading 18cm uitsteekt maar 118cm, dus 18cm over de al toegestane 1m oversteek.

En dan gaat dat over vlijmscherpe metalen dakgoten die niet afgeschermd noch gesignaleerd zijn. Rijd er maar eens tegen hè, ge zult nogal kajoenkelen
Idem, hier vond'k het ook wel terecht. En dan vooral voor het aspect dat dit inderdaad vlijmscherp is. Als die eens in de remmen moet gaan voor iets en daar knalt iemand op...

Ben sowieso volledig voorstander van zaken deftig vast te maken en te beveiligen.
Denk dat sommigen een impact van iets ook wel wat onderschatten. Ooit eens achter auto met remorque gereden en daar vloog plots een ijzeren plaat af die knal op de motorkap van mijn auto ging. Toen was ik achteraf toch zeer blij dat ik niet net iets dichter reed want dan ging dat ding tegen de voorruit.

Die Frans van Ryhovelaan snap ik nog steeds niet. Da's niet de eerste keer dat ze daar iemand opschrijven die op de busstrook rijdt om rechts af te draaien, maar dat mag (moet zelfs) mijn inziens toch gewoon? Ik zie soms mensen (op andere plaatsen) die dat niet durven en op de linkerrijstrook blijven om rechts af te slaan en dat zorgt voor gevaarlijke situaties als andere mensen het correct doen en op de busstrook staan. Zo'n fragmenten op tv helpen natuurlijk niet...

Die van in de bouw vond ik wel grappig:
Luk Alloo: "Hard werken?"
Bestuurder: "Nee, bouw".

Dat idee had ik al als ik zie hoe veel zaken in de bouw weggelachen worden waar mensen in andere sectoren voor ontslagen zouden worden, maar ben blij dat een insider het ook toegeeft. :laugh:

Die Frans van Ryhovelaan snap ik nog steeds niet. Da's niet de eerste keer dat ze daar iemand opschrijven die op de busstrook rijdt om rechts af te draaien, maar dat mag (moet zelfs) mijn inziens toch gewoon? Ik zie soms mensen (op andere plaatsen) die dat niet durven en op de linkerrijstrook blijven om rechts af te slaan en dat zorgt voor gevaarlijke situaties als andere mensen het correct doen en op de busstrook staan. Zo'n fragmenten op tv helpen natuurlijk niet...

Volgens mij mag je op de busstrook rijden om rechts af te draaien van zodra je het laatste buskotje bent gepasseerd.

Bij ons hier in Brasschaat voor je het dorp binnenrijdt is een 1 baansvak met een busstrook, als je rechts wilt afdraaien moet je dus wachten tot na de laatste bushalte, veel weten dat niet en slaan dan echt op’t laatste af en kijken ze verbaasd als ik daar kom aangereden.

Ik denk dat het hier vooral ging over het feit dat hij daardoor de file voorbijsteekt. Daarvoor mag je de busstrook niet gebruiken.

Laatst bewerkt:
Net zoals die pechstrook rijders tijdens file in de buurt van de afslag die ze moeten hebben .
Ik netjes mee aanschuiven tot de plaats waar je mag uitvoegen en dan nog van hun kloten maken omdat ik mij voor hem uitvoeg . ;)

Volgens mij mag je op de busstrook rijden om rechts af te draaien van zodra je het laatste buskotje bent gepasseerd.
Heb je een bron?

"72.5. Busstrook.
...
3° Andere voertuigen.
De andere voertuigen mogen:
...
b) op de busstrook rijden om van richting te veranderen in de onmiddellijke nabijheid van een kruispunt;
..."

Nu is het natuurlijk de vraag, wat is "onmiddellijke nabijheid van een kruispunt"?

Volgens 24.7: 7° in de nabijheid van de kruispunten, op minder dan 5 meter van de verlenging van de naastbijgelegen rand van de
dwarsrijbaan, behoudens plaatselijke reglementering;"

55.2. De bestuurders en de begeleiders moeten voortdurend in de nabijheid van de dieren blijven, ze kunnen in bedwang houden en
kunnen beletten dat zij het verkeer belemmeren en ongevallen veroorzaken.

En dan spreken ze over "nabijheid", nog niet over "onmiddellijke nabijheid"...

In de nieuwe wetcode van 2026 zou het 'verduidelijkt' worden:
"en mag je zo’n busstrook enkel nog gebruiken om af te slaan vanaf het punt waar de volle lijn onderbroken wordt."
Volle lijn??
Het principe van een busstrook is toch dat er geen volle lijn is?
Als er een volle lijn is, is het een Bijzondere overrijdbare bedding...

Heb je een bron?

"72.5. Busstrook.
...
3° Andere voertuigen.
...
b) op de busstrook rijden om van richting te veranderen in de onmiddellijke nabijheid van een kruispunt;
..."

Nu is het natuurlijk de vraag, wat is "onmiddellijke nabijheid van een kruispunt"?

Volgens 24.7: 7° in de nabijheid van de kruispunten, op minder dan 5 meter van de verlenging van de naastbijgelegen rand van de

55.2. De bestuurders en de begeleiders moeten voortdurend in de nabijheid van de dieren blijven, ze kunnen in bedwang houden en

"en mag je zo’n busstrook enkel nog gebruiken om af te slaan vanaf het punt waar de volle lijn onderbroken wordt."
Volle lijn??

Werd mij ooit verteld door de rijschool 20 jaar geleden en altijd blijven onthouden.

Nu goed, ondertussen kan die regel aangepast zijn uiteraard.

Werd mij ooit verteld door de rijschool 20 jaar geleden en altijd blijven onthouden.

Nu goed, ondertussen kan die regel aangepast zijn uiteraard.
Hoe je het uitlegt met dat bushokje is nooit een regel geweest. Waarschijnlijk een soort tip geweest van je toenmalige instructeur.

"72.5. Busstrook.
...
3° Andere voertuigen.
...
..."

Dat dus, het is zo vaag omschreven dat het mij logisch lijkt dat je niet blijft aanschuiven op een rijstrook die niet bedoelt is om af te slaan wanneer je af moet slaan. De busstrook is een afslagstrook als je moet afslaan, dus vanaf welke afstand van het kruispunt mag je die dan gaan gebruiken? Staat nergens duidelijk beschreven... Dat je er geen kilometer moet gaan overrrijden begrijp ik wel, maar enkele auto's voorbijrijden die in file staan aan te schuiven lijkt me niet verboden te zijn. Dat doe je namelijk ook bij een strook die enkel bedoeld is om af te slaan.

In dit geval is de busstrook zo kort dat ik uit de wettekst zou begrijpen dat ik ze helemaal mag gebruiken om aan het kruispunt rechts af te slaan.

Volle lijn??
Met die regel is het dus duidelijk en kunnen we de hele busstrook gebruiken om verderop af te slaan. :p

Dat je er geen kilometer moet gaan overrrijden begrijp ik wel, maar enkele auto's voorbijrijden die in file staan aan te schuiven lijkt me niet verboden te zijn.
In die uitzending waren het 4 a 5 auto's... toch kreeg die man met de witte bestelwagen een pv...
Waar ligt dan de grens? 3? 2? 1?
Als ik Hugo goed heb begrepen, zou je moeten wachten tot je de 1e bent in de aanschuivende file?

Ivm nieuwe wegcode 2026:
Met die regel is het dus duidelijk en kunnen we de hele busstrook gebruiken om verderop af te slaan. :p
:thumb:

Ik heb het nog eens nagekeken en vroeger was dat zo: "Je mag een busstrook alleen gebruiken als je aan het eerstvolgende kruispunt afdraait".
Ergens in 2010-2011 hebben ze dat aangepast naar "onmiddellijke nabijheid".

Terug
Bovenaan