Alternatief gerecht in paellapan

ugar

Well-known member
Over drie weken is er hier een tuinfeest. Ik dacht om de paella-pan nog eens boven te halen, maar dan wel om een ander gerecht te maken in die pan.

Jambalaya is een optie, maar uiteindelijk is dat niet zo anders dan een paella imho.
Ook een curry zou een mogelijkheid zijn, maar ik dacht, laat ik het eens op BG vragen.

Iemand nog originele ideeën.

Zarzuela

Wij doen er eigenlijk zoveel vis en amandelpoeder in dat het een papje wordt ipv soep en dan serveren met stokbrood.

Arroz caldoso; heb je verschillende variëteiten in. Lijkt op paella maar bevat meer vocht. Je hebt ook guiso, soort stoof gerecht, ook verschillende variëteiten in, kan je ook in zo’n pan maken. En chilli con carne

Laatst bewerkt:
Grostl of tartiflette, al is dat misschien wat zwaar voor de zomer...
Of gewoon een berg langoustines met look en olijfolie, serveren met stokbrood.

Zin om je recept te delen? Zarzuela is net zoals paella, hopen recepten maar allen verschillend.
Dees is het origineel recept zoals ik het gekregen heb van mijn schoonbroer zijn ma (Spaanse)

Zarzuala 4-6 personen:

• Goed veel saffraandraadjes
  • 6 el olijfolie
  • 1 grote gesnipperde ajuin
  • 2 tenen knoflook versnipperd
  • 1,4 el fijngesneden verse tijm
  • 2 blaadjes laurier
  • 2 rode paprika's in grove stukken
  • 800 gr gepelde tomaten in blik
  • 1 tl milde paprikapoeder
  • 250 ml visbouillon
  • 150 gr amadelpoeder
  • 12-16 mosselen gesloten
  • 12-16 venusschelpen gesloten
  • 600 gr kabeljauw in stukken van 5 cm
  • 12-16 ongekookte gepelde gamba's
  • Stokbrood

Bereiding:

• Doe de saffraandraadjes in een vuurvaste kom en voeg 4 eetlepels kokend water toe en zet opzij om te weken.
  • Verhit de olie in een paellapan op matig vuur. Voeg ajuin en laat 10 min bakken (niet bruin).
  • Roer knoflook, tijm, laurierblaadjes en rode paprika erdoor en bak tot de paprika zacht is.
  • Voeg tomaten en paprikapoeder toe en laat 5 min sudderen. Af en toe roeren.
  • Giet de visbouillon en saffraan water in de pan en voeg het amandelpoeder toe. Breng al roerend aan de kook. Zet het vuur wat zachter en laat nog een 5-10 min sudderen tot de saus inkookt tot de gewenste dikte.
  • Voeg peper en zout toe naar keuze
  • Maak de mosselen en schelpen proper.
  • Roer de stukken vis door het mengsel en voeg gamba's, mosselen en venusschelpen toe.
  • Zet het vuur heel laag, leg een grote doek over de pan en laat nog sudderen tot de vis gaar is, de gamba's roze en de mosselen en schelpen open zijn.
  • Dien onmiddellijk op met stokbrood

In de plaats van kabeljauw kan ook andere vis zoals zeeduivel of andere als het maar stevige vis is. Geen makreel of zalm, want dit is te vet. Zwaardvis en tonijn zijn dan weer te stevig.

In de praktijk pakken wij altijd 2-3 soorten vis en wel wat meer dan hierboven genoemd, maar kies dat naar believen zou ik zeggen. Idem voor het amandel poeder, daar doen we ook meer van in voor wat dikkere saus.

Terug
Bovenaan