Ja maar, waar beweer ik dat dan?
Een Amerikaanse ambassadeur die hier is om de belangen van zijn land te waarborgen, te versteken en uit te breiden, maar dat is ongezien.
Voor alle duidelijkheid is zijn missie, en die van bijna elke ambassadeur, toch duidelijk in het belang zijn zijn eigen land.
Hij is de vertegenwoordiger van de Amerikaanse regering in het land waar hij gedetacheerd is. Handel versterken en onderhouden hoort daarbij.
Maar dat sterke partnerschap en sterke relatie is voor beide partijen zeer wenselijk. Die sterke band met de Antwerpse haven is van groot belang voor onze economie, van zeer groot belang.
Als ik uw comment lees dan begrijp je om te beginnen de rol van een ambassadeur niet goed.
Ik ben me heel goed bewust van een ambassadeur zijn rol!
Het is eerder White die dat blijkbaar niet weet!
Maar in jouw post leek het alsof wat White had bereikt dusdanig voordelig voor België was, dat we hem beter maar wat zijn gang laten gaan en hem vooral zeker niet op zijn handen mogen tikken.
En daar ben ik niet mee akkoord, wat hij doet is niet voordelig voor België.
Ik twijfel zelfs of het veel voordeel oplevert voor de haven(s).
De Amerikaanse overheid bepaalt niet waar schepen laden en lossen, als het grote schepen zijn is het sowiso België of Rotterdam.
Il denk dat je de rol van een ambassadeur naar handelsrelaties overschat, dat zijn taken die voornamelijk door anderen wordt gedaan, en zelfs voor een groot deel tussen bedrijven zelf, of met de hulp van overkoepelende sector organisaties, zonder tussenkomst van diplomaten.
Dat is meer iets voor handelsdelegaties, waar de rol van de ambassadeur voornamelijk handjes schudden is bij hun aankomst.
Mijn vennootschap werkt internationaal, dus weet best wel goed hoe dat stukje werkt!
Heb al meerdere malen aan zulke evenementen/delegaties meegedaan, dikwijls samenlopend met allerhande symposiums, en het eigenlijke werk is bijna altijd door afdelingen binnen het "ministry of commerce", en dat zijn geen diplomaten.
Voor Vlaanderen in het buitenland is dat het FITagency bijvoorbeeld. Geen diplomaten en al zeker niet onze ambassadeurs (buiten handjes schudden/gezicht laten zien).
www.flandersinvestmentandtrade.com
Neemt niet weg, hij heeft zeker een positieve invloed gehad op US cargo door de haven, maar zonder hem waren ze niet over kop gegaan, en het mag zeker geen vrijgeleide zijn om hem zaken die ver buiten zijn ambt liggen toe te laten, zoals onze regering en justitie willen sturen zoals hij nu doet.