Amerikaanse ambassadeur White mengt zich in BE: besnijdenissen & Rousseau

Op een gegeven moment moet je u ook de vraag stellen hoe ver je het op de spits wilt drijven natuurlijk.
Het klopt dat een diplomaat zich niet heeft te bemoeien met binnenlandse politiek. Maar door wat wind te maken vallen er nog geen slachtoffers. De vraag is wat wil je op het spel zetten en welke consequenties wil je dragen om een punt te maken, om niet als makke lammetje ten boeken te staan.
Hoe ver wil je dit escaleren zuiver voor een diplomaat die buiten de lijntjes kleurt en zich al op alle manieren belachelijk heeft gemaakt. Hij heeft er zelf al voor gezorgd dat bijna niemand hem nog serieus neemt.
Dat is de omgekeerde wereld. Het is de Amerikaanse ambassadeur die het op de spits drijft, niet België. De vraag is eerder, wat wil je op het spel zetten om Amerika vooral niet voor de voeten te lopen? Bill White heeft ondertussen meetings gepland met de 3 rabbijnen die midden in dat gerechtelijk onderzoek zitten. Die zit hier duidelijk met een agenda om zoveel mogelijk storende zender te spelen en onze binnenlandse politiek te beïnvloeden. Geef je hem dan maar gewoon vrij spel? Dat kan toch ook niet de bedoeling zijn.

Laten we het fascistisch regime niet voor de borst stoten.

Pakte bijzonder slecht uit 100 jaar geleden. Conner heeft gelijk.

Een kat is een kat en het is onze godverdomse plicht het te benoemen.

Dat is de omgekeerde wereld. Het is de Amerikaanse ambassadeur die het op de spits drijft, niet België. De vraag is eerder, wat wil je op het spel zetten om Amerika vooral niet voor de voeten te lopen? Bill White heeft ondertussen meetings gepland met de 3 rabbijnen die midden in dat gerechtelijk onderzoek zitten. Die zit hier duidelijk met een agenda om zoveel mogelijk storende zender te spelen en onze binnenlandse politiek te beïnvloeden. Geef je hem dan maar gewoon vrij spel? Dat kan toch ook niet de bedoeling zijn.
Ik denk dat het buiten kijf staat dat hij een agenda heeft.
Hij heeft zelfs al een groot deel van zijn missie voltooid, de handelsrelatie versterken en Amerika geld laten verdienen.

Het gerecht zal zijn werk wel doen, met of zonder White. Daar moeten we geen schrik van hebben. En de storm rond Connor zal wel gaan liggen, daar hoeft niemand uit de Belgische politiek nog iets over te zeggen. Bouchez will be Bouchez.
Ik blijf erbij de gemoederen bedaren, niet escaleren, op hetzelfde elan verder werken en het gerecht zijn werk laten doen. Dat zijn echt de beste dingen die we kunnen doen voor onze relatie met Amerika en in het licht van een succesvol proces over de besnijdenis.

Hij heeft zelfs al een groot deel van zijn missie voltooid, de handelsrelatie versterken en Amerika geld laten verdienen.

Het gerecht zal zijn werk wel doen, met of zonder White. Daar moeten we geen schrik van hebben. En de storm rond Connor zal wel gaan liggen, daar hoeft niemand uit de Belgische politiek nog iets over te zeggen. Bouchez will be Bouchez.
Ik blijf erbij de gemoederen bedaren, niet escaleren, op hetzelfde elan verder werken en het gerecht zijn werk laten doen. Dat zijn echt de beste dingen die we kunnen doen voor onze relatie met Amerika en in het licht van een succesvol proces over de besnijdenis.
Ik denk dat er zeker een rol is voor iemand om de gemoederen te bedaren. Een sussende bemiddelaar kan best. Want druk zetten op het regime doe je niet door ze totaal weg te stoten. Maar ik denk ook dat er een belangrijke rol is om de zaken wel te benoemen, en daarin hoeft Rousseau helemaal niet te sussen. Laat een premier dat maar doen, zonder daarom zichzelf of onze waarden te verloochenen.

Ik denk dat 'laten blaffen' zeker kan werken. Maar een ambassadeur is geen gezagsdrager. Die zit hier om te zorgen voor een goede verstandshouding, niet om het Amerikaanse beleid in andere landen te installeren, én zit hier in agrément. Trump heeft hem voorgesteld, wij keuren hem goed. Tuurlijk zou ik hem er niet uitzetten, maar een ambassadeur die ruzie heeft met iedereen, kan ook niks meer betekenen en zit gewoon een beetje in zijn huis.

Akkoord, als hij zich stilaan begint te gedragen. Maar als hij zelf verder blijft escaleren en zich steeds opzichtiger begint te moeien, moeten we dat toch op de een of andere manier een halt toe roepen.

maar een ambassadeur die ruzie heeft met iedereen, kan ook niks meer betekenen en zit gewoon een beetje in zijn huis.

Is dat niet wat kort door de bocht gezien die man al heel puik werk verricht heeft op vlak van handelsrelatie?
Dankzij Bill White is Amerika nu de belangrijkste partner van de Antwerpse haven. Dus gewoon wat in zijn huis zitten, ik weet het toch niet zo.
We moeten dus vooral niet vervallen in het zuivere narratief dat die man hier puur de boel opstookt en buiten wat zich bemoeien met Joodse en binnenlandse aangelegenheden niks doet. Want dat is wel zeer foutief.
Het staat buiten kijf dat hij duidelijk gekozen is omdat hij Trump en MAGA genegen is. Maar zo zijn er duizenden met hem, ga maar in de rij staan.
De keuze voor hem zijn vooral gebaseerd op financiële en relationele doelstellingen, die hij al met verve vervult heeft.

Is dat niet wat kort door de bocht gezien die man al heel puik werk verricht heeft op vlak van handelsrelatie?
Dankzij Bill White is Amerika nu de belangrijkste partner van de Antwerpse haven. Dus gewoon wat in zijn huis zitten, ik weet het toch niet zo.
We moeten dus vooral niet vervallen in het zuivere narratief dat die man hier puur de boel opstookt en buiten wat zich bemoeien met Joodse en binnenlandse aangelegenheden niks doet. Want dat is wel zeer foutief.
Het staat buiten kijf dat hij duidelijk gekozen is omdat hij Trump en MAGA genegen is. Maar zo zijn er duizenden met hem, ga maar in de rij staan.
De keuze voor hem zijn vooral gebaseerd op financiële en relationele doelstellingen, die hij al met verve vervult heeft.
En wat juist zijn die "accomplishments" die voordelig zijn voor België?

Want wat ik kan terugvinden als verwezenlijkingen zijn het vooral opdringen van US (Trump) waarden (zoals afbreken van dei, ons wegkrijgen van groene initiatieven, ...) en het onderhandelen van investeringen in Amerika door Belgische bedrijven, vermoedelijk onder zware druk van tarieven en sancties.

Ik zie de grote winst voor België niet echt.
Ga zeker niet zeggen dat er hier en daar niets positief uit de bus komt vallen, maar die man is hier om Amerikaanse belangen te verdediging en winst voor België is voor hen eerder collateral damage dan de doelstelling!
Het omdraaien van trade inbalance naar het voordeel van Amerika (en dat is zijn/Trump's ultieme doel) is niet in ons voordeel hé!

Kan zijn uit mijn onwetendheid, maar om te schrijven dat hij zijn doelen (in ons voordeel) met verve vervult, zou ik dan ook toch wel gesubstantieerd willen zien!

Laatst bewerkt:
En wat juist zijn die "accomplishments" die voordelig zijn voor België?

Want wat ik kan terugvinden als verwezenlijkingen zijn het vooral opdringen van US (Trump) waarden (zoals afbreken van dei, ons wegkrijgen van groene initiatieven, ...) en het onderhandelen van investeringen in Amerika door Belgische bedrijven, vermoedelijk onder zware druk van tarieven en sancties.

Ik zie de grote winst voor België niet echt.
Ga zeker niet zeggen dat er hier en daar niets positief uit de bus komt vallen, maar die man is hier om Amerikaanse belangen te verdediging en winst voor België is voor hen eerder collateral damage dan de doelstelling!
Het omdraaien van trade inbalance naar het voordeel van Amerika (en dat is zijn/Trump's ultieme doel) is niet in ons voordeel hé!

Kan zijn uit mijn onwetendheid, maar om te schrijven dat hij zijn doelen (in ons voordeel) met verve vervult, zou ik dan ook toch wel gesubstantieerd willen zien!

Ja maar, waar beweer ik dat dan?

Een Amerikaanse ambassadeur die hier is om de belangen van zijn land te waarborgen, te versteken en uit te breiden, maar dat is ongezien.
Voor alle duidelijkheid is zijn missie, en die van bijna elke ambassadeur, toch duidelijk in het belang zijn zijn eigen land.
Hij is de vertegenwoordiger van de Amerikaanse regering in het land waar hij gedetacheerd is. Handel versterken en onderhouden hoort daarbij.

Maar dat sterke partnerschap en sterke relatie is voor beide partijen zeer wenselijk. Die sterke band met de Antwerpse haven is van groot belang voor onze economie, van zeer groot belang.

Als ik uw comment lees dan begrijp je om te beginnen de rol van een ambassadeur niet goed.

Een Amerikaanse ambassadeur die hier is om de belangen van zijn land te waarborgen, te versteken en uit te breiden, maar dat is ongezien.
Voor alle duidelijkheid is zijn missie, en die van bijna elke ambassadeur, toch duidelijk in het belang zijn zijn eigen land.
Hij is de vertegenwoordiger van de Amerikaanse regering in het land waar hij gedetacheerd is. Handel versterken en onderhouden hoort daarbij.

Maar dat sterke partnerschap en sterke relatie is voor beide partijen zeer wenselijk. Die sterke band met de Antwerpse haven is van groot belang voor onze economie, van zeer groot belang.

Als ik uw comment lees dan begrijp je om te beginnen de rol van een ambassadeur niet goed.
Ik ben me heel goed bewust van een ambassadeur zijn rol!

Het is eerder White die dat blijkbaar niet weet!

Maar in jouw post leek het alsof wat White had bereikt dusdanig voordelig voor België was, dat we hem beter maar wat zijn gang laten gaan en hem vooral zeker niet op zijn handen mogen tikken.

En daar ben ik niet mee akkoord, wat hij doet is niet voordelig voor België.
Ik twijfel zelfs of het veel voordeel oplevert voor de haven(s).
De Amerikaanse overheid bepaalt niet waar schepen laden en lossen, als het grote schepen zijn is het sowiso België of Rotterdam.

Il denk dat je de rol van een ambassadeur naar handelsrelaties overschat, dat zijn taken die voornamelijk door anderen wordt gedaan, en zelfs voor een groot deel tussen bedrijven zelf, of met de hulp van overkoepelende sector organisaties, zonder tussenkomst van diplomaten.

Dat is meer iets voor handelsdelegaties, waar de rol van de ambassadeur voornamelijk handjes schudden is bij hun aankomst.

Mijn vennootschap werkt internationaal, dus weet best wel goed hoe dat stukje werkt!

Heb al meerdere malen aan zulke evenementen/delegaties meegedaan, dikwijls samenlopend met allerhande symposiums, en het eigenlijke werk is bijna altijd door afdelingen binnen het "ministry of commerce", en dat zijn geen diplomaten.

Voor Vlaanderen in het buitenland is dat het FITagency bijvoorbeeld. Geen diplomaten en al zeker niet onze ambassadeurs (buiten handjes schudden/gezicht laten zien).

www.flandersinvestmentandtrade.com

Neemt niet weg, hij heeft zeker een positieve invloed gehad op US cargo door de haven, maar zonder hem waren ze niet over kop gegaan, en het mag zeker geen vrijgeleide zijn om hem zaken die ver buiten zijn ambt liggen toe te laten, zoals onze regering en justitie willen sturen zoals hij nu doet.

Laatst bewerkt:

Een ambassadeur vertegenwoordigt zijn land en moet vooral de relaties tussen landen bevorderen.
Iets waar hij niet bepaald in aan 't slagen is. Die zijn hoofdfunctie is zeker niet om gewoon het andere land leeg te zuigen of zo. Wat wel de manier is waarop Trump naar relaties kijkt, dus dat doet ie dan wel weer naar verwachtingen.

Maar een "versterkte" handelsrelatie zou ik het niet noemen. Europa, ook België, is net op alle vlakken aan 't kijken naar alternatieven. De VS is langzaam bij beetje Europa van zich aan 't afstoten met dat soort gedrag. Korte termijn winst met negatieve lange termijn gevolgen.

b248d019-ec26-4bcc-81ac-f1975e3f22ef.jpg

Dit is dus het niveau geworden, op Instagram in ALLCAPS zeggen dat Rousseau banned is om nog naar de USA te reizen.
Ik wist niet dat een ambassadeur dit zomaar kon beslissen.

Internationals politiek zoals tieners via social media. Er is toch geen onderlimiet meer?

We hebben gewoon een mini-trump als ambassadeur, die zich spiegelt aan zijn grote leider.

b248d019-ec26-4bcc-81ac-f1975e3f22ef.jpg

Dit is dus het niveau geworden, op Instagram in ALLCAPS zeggen dat Rousseau banned is om nog naar de USA te reizen.
Ik wist niet dat een ambassadeur dit zomaar kon beslissen.

En wetende dat nws.nws.nws een jongerenkanaal is. Tsja. Nu, het is een doelbewuste tactiek van de regering Trump hé, zoals in de posts hierboven ook aangehaald zien we dit soort fratsen in heel Europa. Allemaal met het doel om ons tegen elkaar op te zetten en intern te verzwakken, radicaal-rechts proberen aan de macht te krijgen en vazallen van de VS te worden. De Russen doen dat tenminste nog subtiel.

Meanwhile in la douce France:

De Amerikaanse ambassadeur in Parijs, Charles Kushner, zal worden ontboden op het Franse ministerie van Buitenlandse Zaken vanwege uitspraken van de Trump-regering over de dood van de Franse extreemrechtse activist Quentin Deranque vorige week.
De Trump-regering had vrijdag in een eerste officiële reactie de politieke geweldpleging van extreemlinks veroordeeld na de dood van Deranque. Ze riep op om de verantwoordelijken voor de rechter te brengen.

Overal in de EU Rechts steunen en de huidige regeringen ambetant maken, dat is duidelijk.

Meanwhile in la douce France:

De Amerikaanse ambassadeur in Parijs, Charles Kushner, zal worden ontboden op het Franse ministerie van Buitenlandse Zaken vanwege uitspraken van de Trump-regering over de dood van de Franse extreemrechtse activist Quentin Deranque vorige week.
De Trump-regering had vrijdag in een eerste officiële reactie de politieke geweldpleging van extreemlinks veroordeeld na de dood van Deranque. Ze riep op om de verantwoordelijken voor de rechter te brengen.

Overal in de EU Rechts steunen en de huidige regeringen ambetant maken, dat is duidelijk.
Toch ook alweer iets wat recht uit het draaiboek van Rusland lijkt te komen, trouwens. Verdeling zaaien, extreemrechts steunen, ...

Het is al zo vaak gezegd maar er zijn duizenden Amerikaanse oorlogsveteranen die zich omdraaien in hun graf. De VS is echt gewoon datgene aan het worden waar ze bijna een eeuw lang tegen gestreden hebben.

Terug
Bovenaan