Terroristen gebruiken inderdaad vaak zogezegd legitieme manieren om hun geweld te rechtvaardigen.
Inderdaad, beetje zoals Amerika met de Boston tea party en Engeland. Rebellerende terroristen ;-)

In de geschiedenis zie je inderdaad dat ingeburgerde ongelijkheid of het status quo van onrechtvaardigheid, pas gebroken wordt na gewelddadig protest of een soort massale crisis.
Want waarom zouden degenen die nu voordeel halen die positie willen opgeven door vriendelijk te onderhandelen en eenzijdig hun privilege op te geven?

Idem burgeroorlog, Franse revolutie, afschaffing apartheid, afschaffing segregation (kan je je voorstellen dat er in datzelfde Zuiden zoals Florida/Texas etc. werkelijk gediscussieerd moest worden dat zwarten op een aparte bus moesten zitten?? Hoe onderhandel je met zo'n mensen?)

Eind juli was trouwens slechts 40% van de NYPD gevaccineerd, net als politie nationwide.

In de US is gevaccineerd zijn gepolitiseerd , dus gecorreleerd met politieke opvattingen.

3 keer raden dus of de politie meer of minder Trumpers onder zijn leden heeft dan de gemiddelde bevolking.

En 3 keer raden of die meer of minder positieve houding hebben ten opzichte van zwarten dan de gemiddelde bevolking.

Inderdaad, beetje zoals Amerika met de Boston tea party en Engeland. Rebellerende terroristen ;-)

In de geschiedenis zie je inderdaad dat ingeburgerde ongelijkheid of het status quo van onrechtvaardigheid, pas gebroken wordt na gewelddadig protest of een soort massale crisis.
Want waarom zouden degenen die nu voordeel halen die positie willen opgeven door vriendelijk te onderhandelen en eenzijdig hun privilege op te geven?

Idem burgeroorlog, Franse revolutie, afschaffing apartheid, afschaffing segregation (kan je je voorstellen dat er in datzelfde Zuiden zoals Florida/Texas etc. werkelijk gediscussieerd moest worden dat of zwarten op een aparte bus moesten zitten?? Hoe onderhandel je met zo'n mensen?)

Klopt ja.
De VS in 2021 is basically hetzelfde als de apartheid of segregation in de jaren '50.
En het plunderen van kleine handelaars in vaak arme buurten is natuurlijk hét middel om dat op te lossen.

Klopt ja.
De VS in 2021 is basically hetzelfde als de apartheid of segregation in de jaren '50.
En het plunderen van kleine handelaars in vaak arme buurten is natuurlijk hét middel om dat op te lossen.
Alles kapot kloppen tot het verandert, inderdaad.

30 jaar discussiëren en vriendelijk vragen heeft niet geholpen.
Zelfs de fucking slavernij monumenten mogen blijven staan.

Hoe zou je dan de politie of andere institutioneel racisme wensen te hervormen als de andere partij zelfs de meest zotte symbolen niet eens wil verwijderen?

Laatst bewerkt:
Klopt ja.
Iets zegt mij dat je nog niet veel in de US rondgelopen hebt.

Ik reed recentelijk rond in Florida. Als je een Syrië-style krottenwijk voorbij kwam, kon je er geld op zetten dat het een zwartenwijk was.
In de miljonairskwartieren waren vuilnismannen en tuinmannen zonder uitzondering zwart, de eigenaars wit.

Dat kan allemaal wel toeval zijn, maar het niet onlogische feit dat na 2 generaties slavenafstammelingen er uiteraard nog gigantische vermogens- en inkomenongelijkheid is, remt de ontwikkeling van de hele groep af aangezien er geen universele gezondheidszorg is en hoger onderwijs superduur is.

Maar dan komen we in andere politieke discussies waarom die armoede overgedragen wordt van generatie op generatie.

Klopt ja.

Maar ja, zwarten mogen op de bus zitten dus er is gelukkig geen enkel probleem. Iedereen is gelijk!

Alles kapot kloppen tot het verandert, inderdaad.

50 jaar discussiëren en vriendelijk vragen helpt niet.
Zelfs de fucking slavernij monumenten mogen blijven staan.

Hoe zou je dan de politie of andere institutioneel racisme wensen te hervormen als de andere partij zelfs de meest zotte symbolen niet wil opgeven.

Oh kijk, een links extremist die geweld goedkeurt. What a surprise.

Ik reed recentelijk rond in Florida, als je een Syrië krottenwijk voorbij kwam, kon je er geld op zetten dat het een zwartenwijk was.
In de miljonairskwartieren waren vuilnismannen en tuinmannen zonder uitzondering zwart, de eigenaars wit.

Dat kan allemaal wel toeval zijn, maar het niet onlogische feit dat na 2 generaties er uiteraard nog gigantische vermogens- en inkomenongelijkheid is, remt de ontwikkeling van de hele groep af aangezien er geen universele gezondheidszorg is en hoger onderwijs superduur is.

Maar dan komen we in andere politieke discussies waarom die armoede overgedragen wordt van generatie op generatie.

Zoals gezegd je vergelijking tussen de VS anno 2021 en apartheid en de segregratie is op zijn minst ver gezocht.
Dat je eens rond gereden hebt in Florida is inderdaad anekdotisch en trekt die scheve vergelijking op geen enkele manier recht.

Ik reed recentelijk rond in Florida. Als je een Syrië-style krottenwijk voorbij kwam, kon je er geld op zetten dat het een zwartenwijk was.

Dat kan allemaal wel toeval zijn, maar het niet onlogische feit dat na 2 generaties slavenafstammelingen er uiteraard nog gigantische vermogens- en inkomenongelijkheid is, remt de ontwikkeling van de hele groep af aangezien er geen universele gezondheidszorg is en hoger onderwijs superduur is.

Ik ben het er mee eens dat de systematische rassenongelijkheid een gigantisch probleem is in de VS, maar geweld is volgens mij zeker niet de oplossing. En al helemaal niet als het eigenlijk gewoon plunderen is.

Maar ja, zwarten mogen op de bus zitten dus er is gelukkig geen enkel probleem. Iedereen is gelijk!

Heb ik niet gezegd, lees wat er staat.

Ik ben het er mee eens dat de systematische rassenongelijkheid een gigantisch probleem is in de VS, maar geweld is volgens mij zeker niet de oplossing. En al helemaal niet als het eigenlijk gewoon plunderen is.
Daar ben ik het mee eens. En een grote meerderheid van de activisten voor raciale gelijkheid zijn het daar ook mee eens. Helaas heb je ook een minderheid die het plunderen ziet als bv. een reactie tegen het kapitalisme en dan heb je uiteraard ook nog groepen uit de georganiseerde misdaad die gebruik maken van de chaos om hun slag te slaan.

Helaas wordt door sommige mensen hier keer op keer het beeld opgehangen van BLM als een centrale organisatie die plundertochten organiseert. Wat volledig inaccurate talking points van Fox News zijn en mij de indruk geeft dat zij weinig zin hebben om een inhoudelijke discussie te voeren over raciale ongelijkheid in de Verenigde Staten.

Heb ik niet gezegd, lees wat er staat.
Ik heb ook niet gezegd dat de situatie hetzelfde is als in 1950.

Wel dat als een oneerlijk status quo al tientallen jaren bestaat en er manifeste onwil is van een grote groep om dat te erkennen, het in de geschiedenis nog niet veel veranderd werd zonder geweld te gebruiken.

Daar ben ik het mee eens. En een grote meerderheid van de activisten voor raciale gelijkheid zijn het daar ook mee eens. Helaas heb je ook een minderheid die het plunderen ziet als bv. een reactie tegen het kapitalisme en dan heb je uiteraard ook nog groepen uit de georganiseerde misdaad die gebruik maken van de chaos om hun slag te slaan.

Helaas wordt door sommige mensen hier keer op keer het beeld opgehangen van BLM als een centrale organisatie die plundertochten organiseert. Wat volledig inaccurate talking points van Fox News zijn en mij de indruk geeft dat zij weinig zin hebben om een inhoudelijke discussie te voeren over raciale ongelijkheid in de Verenigde Staten.

De discussie ging ook over het falend beleid mbt defund the police en hoe ze daarop terugkomen, gekoppeld aan een beeld van de NYPD leiding die een speech geeft voor de beeltenis van een veroordeelde terrorist/politie-moordenaar.

In plaats van dan verder te discussiëren over het nut of niet van die ommezwaai in de orde handhaving (defund the police) kwam Janus hier met een hoop whataboutisms en goedkeuring van geweld als legitieme oplossing voor problemen waarbij hij zelf dus het lont aan het vuur stak ivm plunderingen en geweldpleging. En ondertussen nog steeds geen woord kon zeggen over de defund the police strategie die blijkbaar aan het backfiren is, waar het hier initieel over ging voor hij hier de discussie over een andere boeg gooide.

De discussie ging ook over het falend beleid mbt defund the police en hoe ze daarop terugkomen, gekoppeld aan een beeld van de NYPD leiding die een speech geeft voor de beeltenis van een veroordeelde terrorist/politie-moordenaar.

In plaats van dan verder te discussiëren over het nut of niet van die ommezwaai in de orde handhaving (defund the police) kwam Janus hier met een hoop whataboutisms en goedkeuring van geweld als legitieme oplossing voor problemen waarbij hij zelf dus het lont aan het vuur stak ivm plunderingen en geweldpleging. En ondertussen nog steeds geen woord kon zeggen over de defund the police strategie die blijkbaar aan het backfiren is, waar het hier initieel over ging voor hij hier de discussie over een andere boeg gooide.
Als je een lek in je kraan hebt, zullen de meeste mensen proberen om dat lek te herstellen in plaats van extra emmers en dweilen aan te schaffen. Zo zie ik het ook in San Francisco. Je hebt daar een gigantisch probleem met financiële ongelijkheid, uiteraard zorgt dat ervoor dat je een gebied krijgt met enorm veel daklozen en mensen die zich tot de misdaad richten. Als je 'defund the police' in die context kadert, d.w.z. extra fondsen toekennen om financiële ongelijkheid tegen te gaan, om daklozen en armen te helpen, dan is dat met grote voorsprong de beste oplossing.

Zo'n oplossing vraagt echter wel tijd, financiële middelen en een goed uitgewerkt plan. Ik heb de situatie in San Francisco zelf niet gevolgd, dus daar kan ik me niet over uitspreken. Maar meer middelen investeren in de politie terwijl je de kernproblematiek negeert, is een gevalletje dweilen met de kraan open.

En guess what: joe sixpack is geïnteresseerd in dat onderwerp, hij betaalt immers meer om zijn ford f-150 vol te tanken en ziet de directe invloed daarvan in de praktijk in zijn leven.

Waar is joe sixpack niet in geïnteresseerd?
Stock buybacks door beursgenoteerde bedrijven, ceo's van oliebedrijven die een deel van hun compensatie laten afhangen van esg criteria (vanwaar komt die focus op esg bij ceo's? Oh wait...) , ver-van-mijn-bed-klimaatmaatregelen.
Idd, dat is voor de gemiddelde Amerikaan ook belangrijker en speelt een veel grotere rol in zijn dan leven dan wat een CEO precies krijgt of een (potentiële) global warming. Ik zeg niet dat republikeinen inflatie beter kunnen sturen/beheersen, maar qua communicatie op dat vlak zijn ze de democraten te slim af.

Waar zit de democratische partij op te focussen in hun publieke messaging? Ja, daarop.
Warren is gelukkig al uitgeschakeld, dat bracht dat democraten ook geen voordelen.

Laatst bewerkt:
Tegen H2 2022 is dat voorbij en is de bull loose. (Economisch dan, los van aandelenmarkt)

Economie zal aan full employment zitten in 2022 en werkloosheid zal mogelijk aan het laagste niveau in 50 jaar geraken.
Lonen groeien aan hoogste tempo in tientallen jaren.

Hoe de GOP dat kan spinnen als iets negatief is ... knap.
Simpel: rent/housing wordt pakken duurder, education/healt costs stijgen en alles in de supermarkt wordt duurder. Daarlangs stijgen de lonen minder, zeker voor de laagste klassen. Ik zou eigenlijk een communicatieverantwoordelijke daar moeten worden, ik zou dit in een supernegatief verhaal kunnen omgieten :tongue:

Juist, uit de internet onderbuik, zeker spontaan :)
Zoals ik hierboven zei: perfect gespeeld door de GOP om die boodschap erin te rammen.
Het is uiteraard totaal niet waar, maar de boodschap komt wel aan bij joe sixpack.
Dat ze dan eens even hun klimaathysterie op "mute" zetten en hier op gaan inspelen. Een win-win situatie noemen ze dat.

Ik ga eerlijk toegeven dat ik zelf onvoldoende kennis heb van economische zaken om hier een gefundeerde uitspraak over te doen. Het enige dat ik weet is dat de tax cuts van de Trump administratie, die als doel hadden om de economie aan te zwengelen, hun effect volledig gemist hebben omdat bedrijven het extra geld gebruikten om aandelen terug te kopen, niet om bv. nieuw personeel aan te werven of loonsverhogingen door te voeren.
Dit was al zo vanaf dat Obama aan de macht kwam en is toegenomen tijdens zijn 2 legislaturen en onder Trump is het eveneens doorgegaan, net zoals het nu onder Biden doorgaat. Of er morgen een democraat/republikein aan de macht komt gaat daar weinig aan veranderen, zolang ze aan het soepele monetaire beleid blijven vasthangen gaan er massale stock repurchases blijven gebeuren.
Daarmee crëeren ze idd enkel welvaart voor de aandeelhouders, niet voor de gewone man in de straat of het personeel.

Niet iedereen gelijk, maar de toegang is nu open voor iederen. Zwarten hebben net evenveel toegang tot education of jobs als blanken dat hebben. Nu moeten ze hier wel gebruik van gaan maken, anders blijft die ongelijkheid altijd bestaan.

Niet iedereen gelijk, maar de toegang is nu open voor iederen. Zwarten hebben net evenveel toegang tot education of jobs als blanken dat hebben. Nu moeten ze hier wel gebruik van gaan maken, anders blijft die ongelijkheid altijd bestaan.

Natuurlijk. En daarmee zijn die 100den jaren ongelijkheid ineens van de baan. Racisme bestaat niet meer. Zwarten worden niet meer gediscrimineerd bij het zoeken van een job, een huis,... Iedereen gelijk, iedereen blij!

Of misschien toch niet: https://www.brookings.edu/blog/up-front/2020/02/27/examining-the-black-white-wealth-gap/

Natuurlijk. En daarmee zijn die 100den jaren ongelijkheid ineens van de baan. Racisme bestaat niet meer.
Van waar haal je dat? Ik zeg toch net letterlijk in mijn vorige post dat de ongelijkheid nog niet weg is?

Lijkt me niet verbazingwekkend op het eerste zicht, gezien het grote verschil in werkloosheidsgraad onder bepaalde etnische groeperingen.

Van waar haal je dat? Ik zeg toch net letterlijk in mijn vorige post dat de ongelijkheid nog niet weg is?

Lijkt me niet verbazingwekkend op het eerste zicht, gezien het grote verschil in werkloosheidsgraad onder bepaalde etnische groeperingen.

Da's net de ongelijkheid. Die 100den jaren wegen nu nog altijd zwaar door. Het is een vicieuze cirkel die net op te lossen valt door zomaar te zeggen 'Nu moeten ze hier wel gebruik van gaan maken, anders blijft die ongelijkheid altijd bestaan.'

Terug
Bovenaan