Dat zegt toch niets? Ik heb ook al mensen horen klagen over asielcentra of belastingsdruk, maar daaruit kan je toch niet afleiden dat de hele bevolking daarvan wakker ligt? Daarvoor heb je o.a. verkiezingen en afgaande op die resultaten lijkt het me niet dat de Belgische bevolking wakker ligt van het klimaatprobleem. Ook op vlak van individuele acties is het hard zoeken naar mensen die bijv. nooit meer met het vliegtuig op reis gaan of hun auto hebben weg gedaan.
Het is gewoon de zoveelste topic, net zoals bijv. belastingsdruk of (illegale) migratie, niets meer en niets meer. Vroeger had je veel gedoe rond de (exponentiële) bevolkingsgroei en de impact op de samenleving daarvan, die zorgen zijn een stille dood gestorven. Met de zorgen rond global warming gaat het niet anders aflopen.
Ik heb het hier nu al 10x uitgelegd, ik snap echt niet welk deel van mijn antwoord je niet snapt? Die wetenschappelijke studies, bezorgde mensen in de straat, gewelddadige betogers, ... veranderen niets aan het feit dat het klimaat een topic zoals eender welk ander onderwerp blijft. Jij mag het gerust het allerbelangrijkste topic vinden, ik vind het persoonlijk een onbelangrijke non-issue. En als ik dan rondom mij kijk hoe weinig stemmen klimaatpartijen halen denk ik niet dat de rest v/d bevolking er anders over denkt.
Jij kan hier blijven herhalen dat het echt wel een belangrijke topic is waarvoor (gewelddadige) protesten voor gejustifieerd zijn, maar dat blijft slechts jou mening.
Ik was dieper aan't reageren, maar
"veranderen niets aan het feit dat het klimaat een topic zoals eender welk ander onderwerp blijft."
Ge blijft dat herhalen, maar waarom is dat zo? Omdat gij er niet van wakker ligt? Dat is uw enige motivatie?
Decennia aan wetenschappelijke expertise, aan rapporten die exact het tegendeel tonen, deze zeer duidelijke taal in't (samengevat) rapport (voor beleidsmakers):
Urgency of Near-Term Integrated Climate Action
C.1 Climate change is a threat to human well-being and planetary health (very high confidence).
There is a rapidly closing window of opportunity to secure a liveable and sustainable future for
all (very high confidence).
Is uw mening dan dat
- de wetenschappers denken dat ze iets weten, maar het eigl niet weten. Veel geblaat, weinig wol.
- de wetenschappers liegen voor geld & aandacht
- er wel iets zal gebeuren al hechten we er geen belang aan, is verre van zo'n groot probleem. Het beetje dat gebeurt zal wel voldoende zijn.
En iedereen blijft mij maar verwijten van dat ik zo'n acties gejustifieerd vind. Heeft mss ff geduurd eer ik het zo mooi kon verwoorden. Maar mijn argument is dat een maatschappij een redelijke verantwoordelijkheid heeft om mensen het gevoel te geven dat belangrijke problemen aangepakt worden. En het justifieert mss niks, maar het is weinig verwonderlijk dat mensen zo'n dingen beginnen te doen wanneer dat niet gebeurt. En 't is vaak historisch revisionisme of zo'n acties "goed waren", maar van sommige van die topics zou het me niet verbazen als ze als pioniers voor een belangrijke movement gezien gaan worden. Maar is op de moment zelf uiteraard koffiedik kijken, en niet gejustifieerd....