Arbitrage

@Gavin, bedankt voor de vriendelijke woorden en ik kijk zeker in de eerste plaats samen met jou weer reikhalzend uit naar het nieuwe tennisseizoen en je zal me zeker weer in dat topic terugvinden.😊

Maar nu nog even over dit geval (waar ik gisteren bewust een dag gewacht heb om iets over te zeggen om de post niet te laten verdrinken in wat je oega-boega noemt direct na de feiten) , ik volg uw betoog over een procedurekwestie vs. interpretatiekwestie. Echter mij is het nog altijd niet duidelijk wat Boterberg zelf heeft verklaard. Beweert hij dat hij Verschaeren niet heeft gezien, wat totaal niet geloofwaardig zou zijn maar soit, dan is het ineens wel weer een (weliswaar foute) interpretatiekwestie.

Het gaat ook totaal niet om een 'ontnomen doelpunt' wat ik hier al een paar keer verkeerdelijk heb gelezen maar om het al dan niet laten hernemen van een strafschop, waarvan dus totaal niet zeker is of die effectief tot een doelpunt zou leiden en of dat matchbepalend zou zijn met nog meer dan een helft te gaan. Is dat spelbepalend genoeg om een match te laten herspelen? Ik zou zelf zeggen van niet, maar goed wie ben ik. Gezien dit een culminatie is van wekenlang aanhoudende heisa rond VAR en arbitrage schat ik de kans op wel herspelen trouwens hoger in dan niet herspelen.

Dit is natuurlijk puur speculatie van mijnentwege maar de kans dat op 26 mei 2024 zal blijken dat dit een competitiebepalende wedstrijd was, is heel erg klein. Om maar te zeggen, zie alles eens in het juiste perspectief. Stel je eens identiek dezelfde situatie voor in minuut 92 bij een 3-0 stand voor Anderlecht. Dan zou er geen kat om herspelen roepen. Nu is het moord en brand over een fase die 'mogelijks' zou kunnen leiden tot een goal (penalty hernemen) met nog ruim een helft te gaan.

Ik lees dat Genk morgen onder voorbehoud speelt, wat moet ik daar bij voorstellen? Als ze winnen is het goed, als ze verliezen zijn ze niet akkoord? Niet akkoord met wat is dan de vraag? Dat Paintsil en Munoz geschorst zijn is toch gewoon volgens de regels, los of de wedstrijd tegen Anderlecht nu opnieuw moet gespeeld worden of niet.

Ik lees dat Genk morgen onder voorbehoud speelt, wat moet ik daar bij voorstellen? Als ze winnen is het goed, als ze verliezen zijn ze niet akkoord? Niet akkoord met wat is dan de vraag? Dat Paintsil en Munoz geschorst zijn is toch gewoon volgens de regels, los of de wedstrijd tegen Anderlecht nu opnieuw moet gespeeld worden of niet.
Ik vind dat van Munoz en Paintsil ook maar dikke bullshit tbh. Ze hebben die kaarten gepakt tijdens fases die compleet los stonden van die strafschopfase. Als het Kortrijk-thuis was dan hadden ze daar niet eens een spel van gemaakt, dan waren ze wellicht zelfs content dat ze geschorst zijn tijdens die wedstrijd en niet nu tegen Antwerp.

belangrijker: wat doet ge, in geval dat ge niet meteen kunt herspelen (winterstop, beker), met uitgaande transfers?
Toen bij RKC - Ajax de match nog moest uitgespeeld worden, werden spelers, die erin stonden, maar nu geblesseerd waren, gewoon vervangen door iemand op de bank. Alleen spelers die toen op het formulier stonden, mochten nog meedoen. Dat koste u geen wissel. Is natuurlijk niet exact dezelfde situatie, maar zal ook wel gelden voor deze match. Dat je alleen gebruik mag maken van spelers die toen op het blad stonden.

in hln.be vandaag:
In het internationale voetbal vonden er twee soortgelijke situaties plaats. Tijdens een WK-kwalificatieduel in 2005 werd een penaltygoal van Oezbekistan afgekeurd omdat er een ploegmaat van de doelpuntenmaker te vroeg in de zestienmeter liep. In plaats van de strafschop te laten hernemen, zoals het reglement voorschrijft, floot de scheidsrechter voor een indirecte vrijschop voor opponent Bahrein. De FIFA liet de volledige wedstrijd herspelen.

Eenzelfde situatie in 2015 tijdens de absolute slotfase van een EK-kwalificatieduel tussen de U19 van de Engelse en Noorse vrouwen. De UEFA liet de wedstrijd herspelen vanaf het penaltymoment. De bal ging vijf dagen later dus weer op de stip met nog één minuut op de klok.
en Marc Degryse:
Weer moet ik het over de arbitrage hebben. Echt waar: het loopt de spuigaten uit. Ik heb alle begrip voor Racing Genk dat ze ontploffen. Hun frustraties zijn gegrond. Ofwel heeft videoref Boterberg niet gezien dat Verschaeren sneller de zestienmeter inliep. Dan is het vergelijkbaar met die fase van Club Brugge in Mechelen, wat zou betekenen dat de match niet moet herspeeld worden. Maar als je Verschaeren daar niet ziet, dan houdt het op. Dat valt niet uit te leggen. Dan is Boterberg niet bekwaam om daar te zitten, sorry.

Wat ik eerder verwacht is dat Boterberg Verschaeren wél zag, dat hij het reglement foutief toepaste en de scheidsrechter verkeerd aanstuurde. Dan moet de match herspeeld worden — daar kan je niet onderuit. Ik ben zéér benieuwd naar de communicatie tussen de VAR en de ref.

Toen bij RKC - Ajax de match nog moest uitgespeeld worden, werden spelers, die erin stonden, maar nu geblesseerd waren, gewoon vervangen door iemand op de bank. Alleen spelers die toen op het formulier stonden, mochten nog meedoen. Dat koste u geen wissel. Is natuurlijk niet exact dezelfde situatie, maar zal ook wel gelden voor deze match. Dat je alleen gebruik mag maken van spelers die toen op het blad stonden.
Herspelen of verder spelen is wel totaal anders.

wel bizar dat dat weer allemaal zo lang moet duren -> zoals Vranken terecht aangeeft: de clubs blijven voortwerken in deze periode, waarom de voetbalbond dan niet?

Debast zou gewoon weer mogen spelen aangezien hij zijn wedstrijd schorsing heeft uitgezeten (wist ik ook niet). Dus als we herspelen recupereren we hoogstwaarschijnlijk Debast, Vertonghen en Hazard.

Debast zou gewoon weer mogen spelen aangezien hij zijn wedstrijd schorsing heeft uitgezeten (wist ik ook niet). Dus als we herspelen recupereren we hoogstwaarschijnlijk Debast, Vertonghen en Hazard.
Een beter elftal dus maar nu hebben ze ook sowieso 0 punten. Dus wie weet speelt RSCA dan met iets meer ruimte in de rug en geen countervoetbal. :biglaugh:

Een beter elftal dus maar nu hebben ze ook sowieso 0 punten. Dus wie weet speelt RSCA dan met iets meer ruimte in de rug en geen countervoetbal. :biglaugh:
Ja en als het in januari wordt ingehaald verliest Genk al die Afrika Cup spelers. El Kanouss, Fadera, Paintsil en Kayembe. Dus die zouden wel verzwakt zijn

Terwijl het gewoon over een algemene incompetentie gaat maar er wel eens een signaal mag gegeven worden anders zal er nooit iets veranderen.
Ik denk dat iedereen het daar wel over eens is?

En toch gaat het hier ook weer over geld natuurlijk, want ik denk/vrees dat vooral clubs hierin zullen moeten investeren: andere/betere technologie, betere opleidingen, etc ... Je kan veel zeggen over de scheidsrechters (en alles daar rond), maar die moeten het ook maar doen met wat er ter beschikking is, qua technologie, omkadering, in sommige gevallen beschikbare uren naast hun andere job, ...

Het ontbreekt mogelijks ook wel aan talent, maar zéker ook aan de middelen zou ik denken - als je de analogie maakt met een voetballer die op alle manier in de watten wordt gelegd en alles, maar dan ook alles, ter beschikking heeft ... met talent alleen kom je ook meestal niet zo ver.

Edit: want wat doe je met (momenteel) zwakke spelers? Of je investeert er in, of je neemt er afscheid van. En dat geldt ook voor mensen op de werkvloer. Maar als er geen alternatief is - en ik denk dat de instroom aan refs niet groot is - moet je dus investeren.
En dan gaan er weer pakweg 6 van de 20 ploegen op hun achterste poten staan want ze hebben geen geld of investeren liever in een matige buitenlander natuurlijk.

En toch gaat het hier ook weer over geld natuurlijk, want ik denk/vrees dat vooral clubs hierin zullen moeten investeren: andere/betere technologie, betere opleidingen, etc ... Je kan veel zeggen over de scheidsrechters (en alles daar rond), maar die moeten het ook maar doen met wat er ter beschikking is, qua technologie, omkadering, in sommige gevallen beschikbare uren naast hun andere job, ...

Het ontbreekt mogelijks ook wel aan talent, maar zéker ook aan de middelen zou ik denken - als je de analogie maakt met een voetballer die op alle manier in de watten wordt gelegd en alles, maar dan ook alles, ter beschikking heeft ... met talent alleen kom je ook meestal niet zo ver.
Wat zeg jij nu, ze hebben toch net opslag gekregen en ze presteren slechter en nu nog meer geld nee hoor dat kan echt niet!!!!

Ben sarcastisch trouwens, uiteraard is dat de enige manier om het niveau op te trekken maar dat snappen veel supporters blijkbaar niet.

Edit: want wat doe je met (momenteel) zwakke spelers? Of je investeert er in, of je neemt er afscheid van. En dat geldt ook voor mensen op de werkvloer. Maar als er geen alternatief is - en ik denk dat de instroom aan refs niet groot is - moet je dus investeren.

Kan goed zijn, maar de fout nu bij Genk, en die van vorige keer tegen Brugge heeft dan weer niets met beschikbare middelen te maken... Dan twijfel je toch ook als meer middelen helpen?

Terug
Bovenaan