Assassin's Creed - verzamelthread

Valhalla is gewoon veel te lang. Vond het gedeelte tot je in Engeland toekomt goed, ook de eerste missies zijn dat maar ik denk dat ze een fout maakten met het minder lineair qua verhaal te maken. En voor iedere regio een subverhaaltje te doen - soms niet gerelateerd aan het hoofdverhaal. En het duurt ook gewoon echt veel te lang.

Voor de completionisten is Valhalla ook een stuk verschrikkelijker dan bvb. Odyssey en zeker Origins. Omdat de collectibles veel vervelender zijn en je ze ook letterlijk allemaal moet doen. Textbook case of a game overstaying its welcome... . Ik denk ook dat Engeland in de vroege middeleeuwen ook gewoon niet... zo interessant is. Dat is nog altijd geen grote historische beschaving of een rijk ofzo. Er is een reden dat de vikingen zo makkelijk konden binnenvallen. Het is wel boeiend en interessant. Maar het is anders dan elk ander spel toch wel. In Origins heb je nog de pyramides, in het oude Griekenland nog alle tempels en de mythologie, in het vroege Engeland gewoon wat kloosters en kerkjes. Het is nog altijd wel een interessante setting, ik vond bvb. de spanningen/relaties tussen de Denen en de Anglo-saxons en het vroege christendom heeft wel iets. Bepaalde steden zoals Jorvik (York) waren ook echt mooi gedaan. Maar het is niet zoals de andere AC spellen.

En als je het spel deftig speelt ben je er toch 100 uur aan bezig. Dat is toch een derde langer dan Odyssey en dubbel zo lang als Origins. En het is gewoon te. Ik vind niet dat het verhaal of de setting die speelduur kan rechtvaardigen (en de collectibles zijn ook een stuk vervelender als in die 2 games als je voor collectibles/completionist gaat). Ook vond ik het jammer dat het eigenlijk een stapje terugnam qua RPG elementen die geintroduceerd waren in Odyssey en Origins.
Ik zat hier op 114 uur voor Odyssey en 118u voor Shadows. Valhalla 85u. Valhalla was wel mijn allereerste AC (mijn broer eens zien spelen en wilde dat ook meteen), dus mss wat "snel" er door gegaan, andere AC's neem ik echt serieus mijn tijd. Nu ook al weer 60u+ in Mirage terwijl dat een korte game moet zijn.
Voor @TRUMP zou Mirage trouwens wel een hele goeie zijn, maar wel nog niet goedkoop.

Ik zat hier op 114 uur voor Odyssey en 118u voor Shadows. Valhalla 85u. Valhalla was wel mijn allereerste AC (mijn broer eens zien spelen en wilde dat ook meteen), dus mss wat "snel" er door gegaan, andere AC's neem ik echt serieus mijn tijd. Nu ook al weer 60u+ in Mirage terwijl dat een korte game moet zijn.
Voor @TRUMP zou Mirage trouwens wel een hele goeie zijn, maar wel nog niet goedkoop.

Allemaal platinum (behalve II omdat het een replay was en BF door de multiplayer)

II: 27
Black Flag: 64
Rogue: 47
Syndicate: 50
Unity: 157
Origins: 99 (+ alle dlc inbegrepen)
Odyssey: 117 (+ alle dlc inbegrepen)
Valhalla: 157 (+ 2 dlc inbegrepen (parijs & ierland), maar nog niet dawn of ragnarok)

Een beetje verbaasd door Unity wel, misschien dat ik het spel perongeluk aan liet staan of dat het een moeilijke platinum was. Ik weet dat je wel alle kistjes moest doen en ik heb de co-op missies solo gedaan (wat naar het schijnt heel moeilijk was, gewoon niet echt een herinnering meer van).

II, Brotherhood & Revelations & III was allemaal PS3 maar daar deed ik geen platinum runs op II na maar dat is een makkelijke en ik heb daar ook de speelduur ook niet meer van. Zal sowieso veel minder geweest zijn

Uiteraard duurt een spel langer als je de completionist uithangt, maar op hltb (howlongtobeat) is het met voorsprong de langste game als je een story run doet (61u main story).

EDIT: ik denk dat unity 2x gespeeld is geweest - ook door een maat op mijn PS4 toen, dus gewoon delen door 2. Dan kom je inderdaad uit op 79-80 wat de gemiddelde completionist run voor hltb is.

Laatst bewerkt:
Mja al die collectibles LOL...ik denk dat er toch de meesten zijn zoals ik, gewoon het verhaal uitspelen thats it.
De rest is echt wel voor de fanboys.
Bij valhalla raad ik het zeker niet aan. Dat is de ergste op dat vlak. Ik vond de wereld in odyssey and origins wel leuk genoeg om te blijven verkennen. Ook al zijn de vraagtekens ook wel repetitief na een tijd (typisch ook voor ubisoft). Het helpt dat het in origins ook niet allemaal moest. Ik zou het nu waarschijnlijk minder snel doen, maar ik kan het soms toch gewoon niet laten om er een platinum extra te halen. Maar de AC games zijn mss ook niet echt de juiste games ervoor.

Nu je moet sowieso wel wat side content doen in origins, odyssey en valhalla of je hebt de levels niet om door te doen met het verhaal. En als ik me niet vergis moesten niet alle sidemissions voor de platinum (enkel sommige) dus kan je gewoon de vraagtekens/locaties in plaats doen voor naar een level toe te werken terwijl je tegelijkertijd al dingen doet voor de platinum. Ik herinner mij nog dat ik eens level 31 nodig had terwijl ik 27 was in odyssey, dus als je gewoon rusht kom je in de problemen daar. En vanaf je 2 levels lager zit is het onspeelbaar (afh. van moeilijkheidsgraad waarop je speelt misschien? maar dat was bij mij gewoon normaal)

wat @Lakigigar zegt, klopt wel: in origins bv, en odyssey zal ook wel zo zijn (misschien in ALLE nieuwe? ) , is het zo dat je niet meer zoals vroeger gewoon de story kunt rushen, en alle sidequests kan laten vallen. (zoals ik eigenlijk altijd deed! )

want zie nu: ik volg de story, en heb maar level 9 , en ik moet een baas uitschakelen van level 11, en die is gewoon veel te sterk.
dus ze verplichten u om side quests te doen tot je aan je level 11 geraakt, en dan pas kan je terug de story missions doen.
dat vind ik nu wel es klote zie. dat ze het dan verplicht maken hé....

en ik mis die torens te beklimmen om zo een nieuwe deel van de map te unlocken. :(

wat @Lakigigar zegt, klopt wel: in origins bv, en odyssey zal ook wel zo zijn (misschien in ALLE nieuwe? ) , is het zo dat je niet meer zoals vroeger gewoon de story kunt rushen, en alle sidequests kan laten vallen. (zoals ik eigenlijk altijd deed! )

want zie nu: ik volg de story, en heb maar level 9 , en ik moet een baas uitschakelen van level 11, en die is gewoon veel te sterk.
dus ze verplichten u om side quests te doen tot je aan je level 11 geraakt, en dan pas kan je terug de story missions doen.

en ik mis die torens te beklimmen om zo een nieuwe deel van de map te unlocken. :(
Mirage is weer wat minder rpg zls je bij de laatste kijkt.

Ja, inderdaad

en de gear moet ook geupgraded zijn (als uw gear underlevelled is, zal je ook in de problemen komen).

In Origins en odyssey krijg je echt een heleboel wapens dus moet je er heel wat dismantlen. En dan uw beste ieder aantal x levels upgraden bij de blacksmith als je die wilt blijven gebruiken. Maar je krijgt wel een heleboel legendarische gear en weapons (of toch zeker epic) dus je moet het zeker niet allemaal upgraden, gewoon degene met de beste set bonus en stijl die het best past bij uw speelstijl / skill tree.

De skill points zijn ook heel belangrijk (en ability bars), zeker in Odyssey zijn de specials gewoon belachelijk OP. Dat spel voelt na verloop van tijd echt aan alsof je een halfgod bent. En je kan ook van enorm hoogtes springen zonder schade (de sparta kick is de leukste ability, daarmee kan je wel iemand van boven uw level uitschakelen als je hem of haar naar een klif luret om dan van de klif te trappen). [zie video in spoiler] De RPG trilogie leunt al een stuk meer aan bij fantasy RPG dan bij het zijn van een historische sluipmoordenaar (vandaar dat niet iedereen fan is). Maar Odyssey doet daar nog een schep bovenop waar Origins en Valhalla relatief iets meer down-to-earth zijn dan. Maar enkele mechanics zoals klimmen zijn wel dumbified en stealth is zeker gewoon niet meer nodig. Je kan wel stealth spelen, maar het duurt veel langer dus speel je het als een actiegame. AC: Odyssey voelt met momenten meer aan dat je The Witcher 3 ben aan het spelen dan een Assassin's Creed game maar dan met een historische setting (maar wel met mythologie) ipv fantasy setting, zeker omdat de RPG elementen daar ook op gebaseerd zijn dacht ik.

Laatst bewerkt:
Rofl, die sparta kick lijkt me wel heel.. euch overpowered en grappig.

anyway in origins struggle ik nu vooral materials te vinden om te upgraden.
die goudmunten enzo zijn geen probleem, die krijg je bij elke loot van enemys.
maar je hebt ook leather en steel enzo nodig. moet je dan beginnen hunten op dieren en dergelijke :sop: ? pffff doet me weer denken aan far cry 3: daar moest je op een gegeven moment ook op zoek naar die onvindbare haaien, om toch maar een buideltas level 3 of 4 te kunnen craften.

het gaat me net ietsje te ver allemaal.
en nogmaals: het gebouwen beklimmen met de daaropvolgende leap of faith mis ik wel.

ik wil en zal doorzetten met ORIGINS. maar daarna ga ik terug een oudere uit de reeks proberen denk ik.

Rofl, die sparta kick lijkt me wel heel.. euch overpowered en grappig.

anyway in origins struggle ik nu vooral materials te vinden om te upgraden.
die goudmunten enzo zijn geen probleem, die krijg je bij elke loot van enemys.
maar je hebt ook leather en steel enzo nodig. moet je dan beginnen hunten op dieren en dergelijke :sop: ? pffff doet me weer denken aan far cry 3: daar moest je op een gegeven moment ook op zoek naar die onvindbare haaien, om toch maar een buideltas level 3 of 4 te kunnen craften.

het gaat me net ietsje te ver allemaal.
en nogmaals: het gebouwen beklimmen met de daaropvolgende leap of faith mis ik wel.

ik wil en zal doorzetten met ORIGINS. maar daarna ga ik terug een oudere uit de reeks proberen denk ik.
Origins heeft inderdaad even een zijstap gedaan naar Far Cry op dat gebied.
Op dieren jagen en met je adelaar zoeken naar convooien.

Eerst je hidden blade en dan pijl/boog. Pijl en boog zijn OP.

@Lakigigar jij misschien, maar anybody else fine also:

enige tips om rapper aan je XP level te geraken in origins?

zit nu toch al halfweg , maar nog maar level 20, en moet overal level 25 hebben voor de story missions.
en die side quests zijn redelijk saai of weet nie hoe er aan te beginnen (kill birds , catch feathers en zo van die dingen....)

vind het een prachtige wereld en wil zoals steeds snel het verhaal doen, maar ze verplichten je echt random shit te doen. das spijtig.

@Lakigigar jij misschien, maar anybody else fine also:

enige tips om rapper aan je XP level te geraken in origins?

zit nu toch al halfweg , maar nog maar level 20, en moet overal level 25 hebben voor de story missions.
en die side quests zijn redelijk saai of weet nie hoe er aan te beginnen (kill birds , catch feathers en zo van die dingen....)

vind het een prachtige wereld en wil zoals steeds snel het verhaal doen, maar ze verplichten je echt random shit te doen. das spijtig.
Het is toch het beste om side missions of als alternatief gewoon locaties te doen. Wat ik soms deed was gewoon alle missies aanvaarden en als ik toevallig in d ebuurt was voor iets, het rap doen, soms moet je voor een missie naar een locatie gaan. Of als je op een locatie bent terwijl je een zijmissie of verhaalmissie aan het doen bent dat ook direct volledig voltooien. (je moet ook vaak naar een fort of een outpost ofzo gaan voor een verhaalmissie)

Ik denk niet dat ik iets anders deed voor XP dus ik weet niet meer of er nog alternatieven zijn. En ja, dat kan soms vervelend zijn, kan zeker een reden zijn tot burnout omdat het zo lang is. Maar gezien ik voor d eplatinums ging moest ik het toch vrijwel allemaal doen dus deed ik dat dan ook al. Maar als je gewoon het verhaal beelinet raak je er inderdaad niet

Mss dat dingen zoals cargo onderscheppen veel oplevert, maar ik denk niet dat ik dat veel deed omdat dat niet per se nodig was voor de platinum.

De zijmissies zijn wel een stuk beter dan in de voorgaande games. Het is soms ook een goede manier voor upgrades te verkrijgen.

Origins was mijn eerste ac. Maar ge moet missions doen voor uprades en speciale wapens ja...

Zit nu vast in udity in een kerk omdat ik niet snel genoeg kan springen, gekocht op pc, maar speel toch precies liever op PS.

Had ooit eens enzio gekocht, maar kan het spel nergens meer vinden 🤔 allemaal de schuld van trump dat ik die nu ook wil spelen.

Het is toch het beste om side missions of als alternatief gewoon locaties te doen. Wat ik soms deed was gewoon alle missies aanvaarden en als ik toevallig in d ebuurt was voor iets, het rap doen, soms moet je voor een missie naar een locatie gaan. Of als je op een locatie bent terwijl je een zijmissie of verhaalmissie aan het doen bent dat ook direct volledig voltooien. (je moet ook vaak naar een fort of een outpost ofzo gaan voor een verhaalmissie)

Ik denk niet dat ik iets anders deed voor XP dus ik weet niet meer of er nog alternatieven zijn. En ja, dat kan soms vervelend zijn, kan zeker een reden zijn tot burnout omdat het zo lang is. Maar gezien ik voor d eplatinums ging moest ik het toch vrijwel allemaal doen dus deed ik dat dan ook al. Maar als je gewoon het verhaal beelinet raak je er inderdaad niet

Mss dat dingen zoals cargo onderscheppen veel oplevert, maar ik denk niet dat ik dat veel deed omdat dat niet per se nodig was voor de platinum.

De zijmissies zijn wel een stuk beter dan in de voorgaande games. Het is soms ook een goede manier voor upgrades te verkrijgen.
Origin geplat? Jawadde, heb nog nooit een spel geplat 🫣

Zit nu vast in udity in een kerk omdat ik niet snel genoeg kan springen, gekocht op pc, maar speel toch precies liever op PS.
zalig leuke game. dat stuk met die luchtballon bedoel je?

ok Laki... zal het moeten doen dus. ik vind het een prachtige wereld. ik kijk mijn ogen uit.

Origin geplat? Jawadde, heb nog nooit een spel geplat 🫣
Ik heb er zeven geplat. II, Rogue, Unity, Syndicate, Origins, Odyssey & Valhalla geplat

Geen brotherhood, revelations, III en Black Flag omwille van de multiplayer waar ik me niet mee wou bezighouden.

Ik denk zelfs dat Origins misschien wel de leukste is om te platten en één van de makkelijkere (zeker vergeleken met de andere uit de RPG trilogie). De RPG trilogie is sowieso wel redelijk makkelijk om te platten, maar gewoon beetje tijdrovend maar dat geldt eigenlijk voor elke ac game wel. Nu ik raad wel niet de AC games aan om als eerste te platten (maar II is er één die veel accounts hebben dus dat is waarschijnlijk de meest populaire).

Als je niet genoeg tijd hebt, raad ik wel gewoon aan om het spel te spelen en niet te veel over de trofeeën na te denken. Vroeger was spellen platten ook leuker omdat toen niet elk spel 100+ uur duurt en een open wereld is, en nu voelt te veel platinums aan als een checklist in een open wereld. En niet meer de uitdaging qua moeilijkheid die het ooit was. Ik heb nog andere bezigheden dus tja, denk ik ook wel dat ik me er minder mee ga bezig houden omdat ik ook niet zoveel spellen meer speel als vroeger. Als je toch een eerste platinum wilt, doe dan iets als Astro's Playroom (dat is een leuke en niet zo lang en is ook gratis te spelen op PS5 - kan je op een uur of 5-6 doen).

zalig leuke game. dat stuk met die luchtballon bedoel je?

ok Laki... zal het moeten doen dus. ik vind het een prachtige wereld. ik kijk mijn ogen uit.

Nee in de kerk om assassin te worden, section 2. ZIt nog maar heel in het begin. en dan die w pijl up e ( eigenlijk shift links ).

Origins was top ja, odsessy duurt precies langer.

Ga effectief als ik op de pc speel een papiertje met de controls naast moeten leggen.

Op PS speel ik toch vlotter, terwijl ik vroeger een pc man was.

Valhalla ondertussen wat beu omdat er quasi niks vernieuwing zit doorheen de game (elk gebied is hetzelfde, ook de omgeving verandert quasi niet) maar door dit topic bleef het wel kriebelen en dus Oddysey opnieuw geïnstalleerd.
Ik heb dat jaren geleden een tijdje gespeeld maar snel opgegeven, nochtans heb ik Origins volledig uitgespeeld en daar enorm van genoten.
Nieuwe kans dus!
In mijn library ontdekt dat ik Unity ook staan heb dus daar die nieuwe 60 fps update binnekort ook eens van uittesten.

Voor iemand die nog nooit AC heeft gespeeld en toch is 1 keer een AC-game gespeeld wil hebben: welke zouden jullie mij aanraden?

Ik ben minder gevoelig aan verhaal. Setting/sfeer en gameplay zijn voor mij het belangrijkste.

onlangs dus 3 oudere AC games elk in 1 week uitgespeeld....

nu al 2 weken bezig met origins en die is nu *eindelijk* uit :zucht:

well.... je krijgt zeker waar voor je geld das waar..
maar ik vind dat je bij de game opstarten zou moeten kunnen kiezen: de full experience dus zoals hij nu is,
of gewoon zoals de oude AC games: gewoon snel het verhaal, main story, afhandelen, en de rest laten voor wat het is.

Het is wel een ontzettend leuke wereld, daar niet van, maar het voelt op den duur toch wel wat langdradig aan hoor: telkens zij missies moeten zoeken om uw XP level omhoog te krijgen, want anders zijn die main missions op den duur gewoon onhaalbaar.

had voor deze toch ook al Odyssey gekocht, zit in mijn library, maar die is blijkbaar NOG langer, dus ik ga bewust wachten tot volgende winter denk ik voor deze :p

anyway.... tijd dus voor een nieuwe aankoop... kan haast niet meer anders dan voor die Ezio collection gaan zeker? Mirage schijnt ook goed te zijn, maar is nog duurder, en nie zeker of mijn pc die aan kan, zou es moeten opzoeken..

@Brick Top . Mja eerste vraag die je moet stellen vind ik: ga je voor de snelle single player en het verhaal.
of heb je de tijd om een hele RPG door te worstelen?

als je voor verhaal gaat zou ik persoonlijk voor Unity of Syndicate gaan, van degene ik heb gespeeld.

voor RPG heb je , denk ik 3 keuzes: origins (die speel ik nu en is wel dik oké, maar tijdrovend), odyssey en valhalla.

Laatst bewerkt:
Voor iemand die nog nooit AC heeft gespeeld en toch is 1 keer een AC-game gespeeld wil hebben: welke zouden jullie mij aanraden?

Ik ben minder gevoelig aan verhaal. Setting/sfeer en gameplay zijn voor mij het belangrijkste.
Er zijn 3 start/instapmomenten die ideaal zijn voor een nieuwkomer:

- Assssins Creed 2: het begin van het Desmond/Ezio-verhaal in het oude Italië
- Black Flag: een piraat die de Assassin/Templar-wereld leert kennen in de Caraïben
- Origins: leer je in het Oude Egypte hoe de beginselen van de Assassins tot stand kwamen

Terug
Bovenaan