In Vlaanderen stemt 40% op een partij wiens bestaansreden "Fuck België" isMeh, vrij nietszeggend weeral zo’n bevraging in mijn ogen om een groep mensen weer weg te kunnen zetten als racisten.
Het aantal keer dat ik een nieuwe Belg “fuck Belgen, fuck dit land” of heb horen verkondigen dat ze net geen Belg zijn kan ik ook al lang niet meer op 1 hand tellen.

*cringe*Ik moet altijd eens lachen als ik Belgen hoor praten over "onze cultuur". We bestaan nog maar sinds 1830 en zijn een samengeraapt zootje van Franse, Duitse en Nederlandse culturen. Maar bon, 'make Belgium/Flanders great again' ofzo zeker?![]()
België als natiestaat bestaat inderdaad nog maar sinds 1830, maar quasi alle regio's die het huidige België uitmaken worden wel al sinds de Bourgondiërs het hier in de 14de eeuw voor het zeggen kregen als +- 1 regio beschouwd en bestuurd. Aanvankelijk met onze noorderburen er nog bij, tegen het eind van de 16de eeuw zonder. De landsgrenzen van de Zuidelijke Nederlanden verschillen nauwelijks van die van het uiteindelijke België. De regio's in België hebben een gezamenlijke geschiedenis en cultuur van minstens 600 jaar.
Uiteindelijk is quasi elk land in Europa een samengeraapt zootje van verschillende volkeren en culturen. De huidige Duitse bondsrepubliek bestaat ook nog maar een goeie 30 jaar, je gaat daarom toch ook niet lachen met de Duitsers wanneer die praten over "hun" cultuur? Waarom enkel abstractie maken van heel de gemeenschappelijke voorgeschiedenis van de Belgische regio's, en niet bij andere landen?
Voor je nog maar aan het debat "cultuur" begint moet je het toch eerst hebben over het debat "taal". Volgens mij is het gebruik van een gemeenschappelijke taal het begin van culturele samenhorigheid. Wanneer diezelfde taal niet in het eigen private leven de voertaal wordt zal er altijd een kloof blijven bestaan denk ik.
Je hoeft maar naar de huidige staat van het land met Vlaanderen en Wallonië te kijken om daar de effecten van te zien
Deelden wij in Vlaanderen dan geen gemeenschappelijke cultuur voor we het AN door onze strot geramd kregen? Taal is belangrijk, maar cultuur gaat veel ruimer dan taal.
.