Assimilatie enige manier volgens De Stemming

Ik zeg ook niet dat dit het summum van cultuur is, maar hoe kan je ingeburgerd raken als je enkel maar de lokale media van een ander land consumeert?
Zal ik ook nooit begrijpen. Hoe kan je nu met je hele hebben en houden naar een ander land verhuizen en dan vervolgens gewoon die hele samenleving negeren? Migratie kan voor mij alleen maar werken als er (toch enigszins) een positieve insteek aan zit. En voor mij is taal dan toch fundamenteel om te kunnen deelnemen aan die samenleving.
Dusja als ze zelf meer voeling hebben met een ander land , moet ik dan zeggen van , jamaja gij zijt Belg! .
Werk in een groot bedrijf met zeer divers personeelsbestand. Dat is een bonte mix van autochtonen, allochtonen (al dan niet Belg) en expats. Wat mij altijd zeer hard opvalt is wanneer er weer iemand nieuw binnenvalt er altijd zeer snel een band ontstaat met anderen van dezelfde afkomst die er reeds werken (ook al kennen ze mekaar van haar noch pluim). Vaak speelt voor hen afkomst een grotere rol dan eender welk aspect.

En dan zit je als autochtoon daar bij en kijk je ernaar. Wij worden dan geacht ons te onderwerpen aan het het woke-juk en moeten doen alsof dingen als huidskleur niet bestaan. Terwijl de "andere zijde" precies soms alleen dáár maar mee bezig is. Zeer contradictorisch allemaal.

Qua taal leren, eenvoudig is dat natuurlijk ook niet. Dat kost enorm veel moeite en het is niet dat je één keer naar een les gaat en dat je het kent. Dat is meestal een proces voor jaren en voor bepaalde mensen echt niet eenvoudig. Als je ziet waar ik sta met mijn Frans dat ook maar beperkt is, ondanks het sinds het vijfde leerjaar gekregen te hebben op school kan ik me voorstellen dat dat echt niet eenvoudig is. En in bepaalde omgevingen kan je ook zonder Nederlands verder, vooral nabij het Brusselse waar eigenlijk Frans meer de voertaal is.

Het zijn vaardigheden en dat kan best jaren duren tegen dat je het onder de knie hebt, de basis misschien enkele maanden (of voor snelle leerlingen met een hoge intensiteit minder) maar een taal meesteren, kan je eigenlijk quasi nooit als het niet je moedertaal is.

Qua taal leren, eenvoudig is dat natuurlijk ook niet. Dat kost enorm veel moeite en het is niet dat je één keer naar een les gaat en dat je het kent. Dat is meestal een proces voor jaren en voor bepaalde mensen echt niet eenvoudig. Als je ziet waar ik sta met mijn Frans dat ook maar beperkt is, ondanks het sinds het vijfde leerjaar gekregen te hebben op school kan ik me voorstellen dat dat echt niet eenvoudig is. En in bepaalde omgevingen kan je ook zonder Nederlands verder, vooral nabij het Brusselse waar eigenlijk Frans meer de voertaal is.

Het zijn vaardigheden en dat kan best jaren duren tegen dat je het onder de knie hebt, de basis misschien enkele maanden (of voor snelle leerlingen minder) maar een taal meesteren, kan je eigenlijk quasi nooit als het niet je moedertaal is.
En hoe vaak gebruik jij uw frans?

Op het internet kom ik eigenlijk ook wel Belgen tegen in de internationale communities waar ik deel v. uitmaak, en bijna zonder uitzondering willen ze ook liever een andere nationaliteit hebben dan het zijn van een Belg, vooral Japanner.

Persoonlijk kan ik wel geïnteresseerd zijn in een cultuur of iets, maar dat betekent niet dat ik daarom bijvoorbeeld IJslander wil worden ofzo. Of daar per se moet gaan wonen. Maar ik kan wel het land respecteren voor wat het is, en ik ben sowieso wel een liefhebber van veel verschillende regio's en de natuur in die locaties en nieuwsgierig ook naar andere visies / andere culturen zoals Latijns-Amerika, Oost- en Zuidoost Azië en IJsland/Scandinavië. Die laatste is ook niet echt zo veel anders dan ons denk ik.

Maar als je enkel Belg kan zijn als je je Belg voelt, dan zijn er ook mensen die hier geboren zijn die daar niet aan voldoen volgens mij, en ook met een blanke huidskleur.

Ik ken een persoon met zwarte huidskleur (of bruin-zwart/donkerbruin), en ik denk dat hij aan de coredefinitie voldoet van het zijn van een Vlaming. Hij is zelfs aangesloten bij veel Vlaamse bewegingen, heeft een enorme grote Vlaamse vlag liggen en draagt de waardes en normen waar Vlaanderen voor staat, en ook wel de conservatieve idealen. Woonde wel in de Vlaamse Ardennen en niet in het Brusselse, en is van oorsprong Indisch, wel hier geboren.

Zal ik ook nooit begrijpen. Hoe kan je nu met je hele hebben en houden naar een ander land verhuizen en dan vervolgens gewoon die hele samenleving negeren? Migratie kan voor mij alleen maar werken als er (toch enigszins) een positieve insteek aan zit. En voor mij is taal dan toch fundamenteel om te kunnen deelnemen aan die samenleving.

Werk in een groot bedrijf met zeer divers personeelsbestand. Dat is een bonte mix van autochtonen, allochtonen (al dan niet Belg) en expats. Wat mij altijd zeer hard opvalt is wanneer er weer iemand nieuw binnenvalt er altijd zeer snel een band ontstaat met anderen van dezelfde afkomst die er reeds werken (ook al kennen ze mekaar van haar noch pluim). Vaak speelt voor hen afkomst een grotere rol dan eender welk aspect.

En dan zit je als autochtoon daar bij en kijk je ernaar. Wij worden dan geacht ons te onderwerpen aan het het woke-juk en moeten doen alsof dingen als huidskleur niet bestaan. Terwijl de "andere zijde" precies soms alleen dáár maar mee bezig is. Zeer contradictorisch allemaal.
Dit dus , klinkt heel bekend . Is hier ook zo . De Marokkanen op mn werk bv hebben zelfs geen Belgische zenders , kijken volledig via een ander circuit . Dusja , je kan wel zeggen , ze kunnen Nederlands en werken , tzijn Belgen , maar de realiteit is dat die zich zelf ook niet als Belgen beschouwen . Enkel om te soliciteren mss .

En hoe vaak gebruik jij uw frans?
Quasi nooit, dat is één van de redenen waarom ik het niet kan of niet het gevoel heb dat het essentieel is. Soms lees ik wel iets in het Frans en that's it. Ik kan het dan ook wel een stuk beter lezen, maar als ik het moest spreken blokkeer ik. Maar dat geldt voor meer talen dat in de essentie ik het eigenlijk wel prima kan lezen en en er overweg meekan mits ik me wat focus. Volgens mij is dat ook de enige manier om die talen beter te leren, door het te lezen (Duits en Frans waar de basis ik wel al wat van ken natuurlijk). Bij Engels zat ik ooit op dit niveau, en Engels lezen hielp enorm om mijn kennis van veel onderwerpen te vergroten en dat heeft op zich mijn vaardigheid van engels kunnen enorm verbeterd. Dus wil ik Frans of Duits beter kunnen, dan zal ik het gewoon moeten meer lezen.

Ik vind persoonlijk wel dat we als (zowel Vlaanderen als Wallonië) cultuur veel meer naar Frankrijk neigen dan naar Duitsland & Nederland.
Onze historische katholieke achtergrond heeft daar wel nog veel mee te maken.
Het sterk katholieke karakter van ons gebied was juist de hoofdoorzaak voor de grote weerstand tegen de Franse annexatie in 1795. En die weerstand was er zowel in de Nederlandstalige als de Franstalige gebieden van de zuidelijke Nederlanden. En daarvoor was er ook al een opstand tegen de liberale hervormingen van de Oostenrijkse keizer Jozef II. Je kan zeker de claim maken dat de zuidelijke Nederlanden reeds in de 18de eeuw (en vroeger) een unieke cultuur hadden, onafhankelijk van onze Franse, Nederlandse of Duitse buren.

Quasi nooit, dat is één van de redenen waarom ik het niet kan of niet het gevoel heb dat het essentieel is. Soms lees ik wel iets in het Frans en that's it. Ik kan het dan ook wel een stuk beter lezen, maar als ik het moest spreken blokkeer ik. Maar dat geldt voor meer talen dat in de essentie ik het eigenlijk wel prima kan lezen en en er overweg meekan mits ik me wat focus. Volgens mij is dat ook de enige manier om die talen beter te leren, door het te lezen (Duits en Frans waar de basis ik wel al wat van ken natuurlijk). Bij Engels zat ik ooit op dit niveau, en Engels lezen hielp enorm om mijn kennis van veel onderwerpen te vergroten en dat heeft op zich mijn vaardigheid van engels kunnen enorm verbeterd. Dus wil ik Frans of Duits beter kunnen, dan zal ik het gewoon moeten meer lezen.
Mja ok maar hoe gaat uw argument dan op.

Je zegt dat het moeilijk is de taal te leren want 'kijk eens mijn frans'. Maar je gebruikt die taal nooit. Terwijl iemand die naar hier komt die nieuwe taal constant zal horen en zal moeten gebruiken. Behalve moesten ze het zelf actief ontwijken.

Talen leer je imo enkel door ze te spreken.

Mja ok maar hoe gaat uw argument dan op.

Je zegt dat het moeilijk is de taal te leren want 'kijk eens mijn frans'. Maar je gebruikt die taal nooit. Terwijl iemand die naar hier komt die nieuwe taal constant zal horen en zal moeten gebruiken. Behalve moesten ze het zelf actief ontwijken.

Talen leer je imo enkel door ze te spreken.
Het kan ook zijn dat die "nieuwkomers" ook de taal bijna niet moeten gebruiken tenzij ze misschien naar één of andere instantie moeten gaan, maar als je het thuis niet gebruikt.

Om maar te zeggen... ik gebruik volgens mij Engels meer op een dag dan Nederlands. Misschien zal het 50/50 zijn maar ik gebruik zowel Engels als Nederlands frequent op het internet, en in het dagelijks leven natuurlijk Nederlands en nooit Frans. Maar ik ben een introvert, en als het niet nodig is, spendeer ik mijn tijd liever thuis.

Maar ik ben wel een Belg, en België is een tweetalig land, dus idealiter wil ik wel de twee talen kunnen. Alleen hoor ik het niet buiten, en op het internet is Engels veel meer de voertaal dan Frans natuurlijk.

Talen leer je enkel door te spreken. Wel, ik heb mijn Engels zelden kunnen oefenen door met iemand te spreken. Misschien dat er enkele momenten zijn waar ik Engels heb kunnen spreken maar vrij zelden. Maar ik weet dat ik het prima ken, en mensen spreken me zelfs aan op mijn Amerikaans accent (wellicht omdat het Engels dat ik hoor vooral van Amerikanen is: YouTube, media: film en tv, etc. )

Maar Engels heb ik hoofdzakelijk geleerd door het te lezen, te luisteren en ook te schrijven. (respectievelijk lezen over onderwerpen die me interesseren, luisteren naar let's plays bijvoorbeeld en schrijven op sites zoals discord). Maar spreken heb ik eigenlijk nauwelijks kunnen doen. En zes jaar geleden was mijn Engels nog redelijk zwak. Op school was mijn Engels zelfs slechter dan mijn Frans, vooral omdat ik de lessen minder gestructureerd vond dan het Frans en misschien ook minder mijn best deed voor Engels dan voor Frans. Op zich heb ik ook het idee dat talen op verkeerde manieren worden aangeleerd nu, omdat ik eigenlijk de grammatica van Engels nooit deftig heb geleerd, maar het wel naturel aanvoel.

Het kan ook zijn dat die "nieuwkomers" ook de taal bijna niet moeten gebruiken tenzij ze misschien naar één of andere instantie moeten gaan, maar als je het thuis niet gebruikt.
Je gebruikt het echter wel op je werk. Wanneer je media consumeert, kranten leest, etc

Lijkt me toch ook interessant om eens te polsen hoeveel van de mensen die hier niet geboren zijn zich zelf eigenlijk Belg (willen) voelen, voor we bepaalde conclusies uit deze bevraging gaan trekken.

Jammer wel dat men oa in Wallonië dit natuurlijk weer gaat gebruiken om aan te tonen hoe rechts extremistisch en dus racistisch "de Vlaming" wel niet is.

Natuurlijk wordt de toon wel goed gezet, wanneer men het heeft over "nieuwkomers kunnen er niet bijhoren".

Terwijl, is die uitslag zo vreemd? Mijn grootvader woont in Italië. Ik denk al 50 jaar ofzo. Spreekt beter Italiaans dan Nederlands. Is er samen met een Duitse, die ook perfect Italiaans spreekt. Hoewel ik niet weet of ze effectief de Italiaanse nationaliteit hebben, voor vele Italianen blijven ze sowieso Duitse en Belg. En voor henzelf eigenlijk ook. En voor mij ook. Ik bekijk mijn grootvader niet als Italiaan.

Dat je als Belg naar pakweg India verhuist, er de taal spreekt, er werkt, er de gewoontes en cultuur overneemt... maakt dat plots een Indiër van jou? Ik betwijfel het.

Maar hier is de conclusie natuurlijk voor velen weer het aantonen van het inherente racisme van de extreem rechtse Vlaming.

Lijkt me toch ook interessant om eens te polsen hoeveel van de mensen die hier niet geboren zijn zich zelf eigenlijk Belg (willen) voelen, voor we bepaalde conclusies uit deze bevraging gaan trekken.

Jammer wel dat men oa in Wallonië dit natuurlijk weer gaat gebruiken om aan te tonen hoe rechts extremistisch en dus racistisch "de Vlaming" wel niet is.

Natuurlijk wordt de toon wel goed gezet, wanneer men het heeft over "nieuwkomers kunnen er niet bijhoren".

Terwijl, is die uitslag zo vreemd? Mijn grootvader woont in Italië. Ik denk al 50 jaar ofzo. Spreekt beter Italiaans dan Nederlands. Is er samen met een Duitse, die ook perfect Italiaans spreekt. Hoewel ik niet weet of ze effectief de Italiaanse nationaliteit hebben, voor vele Italianen blijven ze sowieso Duitse en Belg. En voor henzelf eigenlijk ook. En voor mij ook. Ik bekijk mijn grootvader niet als Italiaan.

Dat je als Belg naar pakweg India verhuist, er de taal spreekt, er werkt, er de gewoontes en cultuur overneemt... maakt dat plots een Indiër van jou? Ik betwijfel het.

Maar hier is de conclusie natuurlijk voor velen weer het aantonen van het inherente racisme van de extreem rechtse Vlaming.

Gaat het niet over de ruimere context van aanvaarding eigenlijk? Eigenlijk had men tegelijk moeten vragen of mensen die de zogezegde "perfete" migrantenstatus behalen accepteert als medeburger.

Je kan van iemand zeggen dat ze voor jou (niet jij persoonlijk) geen Belg zijn. Maar als je hen wel aanvaardt als medeburger; is dat dan een probleem?

Als er iets is dat belgisch is dan is het wel als eerste klaar staan om alles wat belgisch (of vlaams) is met de grond klein te maken.

Moest de gemiddelde belg zich uitlaten over belgie zoals de gemiddelde noor zich uitlaat over noorwegen we zouden moord en brand schreeuwen dat het een fascistische staat is ofzoiets. Ditto met Zweden, Denen, Nederlanders, Finnen, Portugezen, Fransen,.. ( Dat is zo ongeveer waar ik ervaring mee heb)
Dit zo hard hé, hier staan bijna meer posts over de zijdiscussie "wat is nu eigenlijk onze cultuur, bestaat die wel, moeten we daar eigenlijk trots op zijn, ..." dan over het topic zelf. Alsof een streek die al duizenden jaren bewoond is geen cultuur zou ontwikkelen die misschien enige eigenheid heeft. Ondertussen krijgen ze in sommige landen op school wekelijks het volkslied en een vlaggenceremonie door de strot geramd om zeker en vast chauvinisme te ontwikkelen.

Nu goed, het is misschien net doordat we ons zo moeilijk kunnen voorstellen dat iemand trots is op zijn land of zijn cultuur, dat sommigen lijken te verwachten dat de perfecte migrant pas Belg wordt wanneer hij thuis het streekdialect spreekt, naar zijn vrouw verwijst als "die van ons", stoofvlees met friet eet, en naar de koers kijkt.

Ik vind het nu ook wel logisch dat er een zekere trots is over de "roots" en men die probeert te behouden (zeker wanneer je zelf elders woont wordt die drang groter). Natuurlijk is dat niet gelijk aan "enkel bij mensen met dezelfde afkomst over de vloer komen en enkel je moedertaal spreken", maar dat hebben we ook gewoon te danken aan de concentratiewijken of ghetto's in verschillende steden.

Heeft België daarin geen speciale houding? Er is een enorme verdeeldheid in België tussen Vlaanderen en Wallonië wat betreft het collaboratieverleden en dit is mogelijk een gevolg daarvan: dat er in Wallonië geen grote extreemrechtse partij is opgestaan heeft niet zozeer te maken met het feit dat die daar geen groeimogelijkheden heeft, maar het ressentiment dat daar bestaat wordt gecapteerd door bestaande partijen die iedere vorm van extreemrechts afblokken met een cordon sanitaire én médiathique. We denken héél anders na over het collaboratieverleden in Vlaanderen dan in Wallonië. Hier werd dat decennialang vergoeilijkt en dat is pas de laatste jaren héél traag beginnen afbrokkelen. Trots op Nederland en trots op Frankrijk is vrij normaal, trots op Vlaanderen krijgt al snel een bruine bijsmaak door dat collaboratieverleden en vooral de mythevorming achteraf.

Tot op zeker hoogte mag je verwachten dat nieuwe inwoners in België zich aanpassen aan de huidige gebruiken en waarden. Bijvoorbeeld gelijkwaardigheid tussen man en vrouw. Daar dien je je als nieuwe inwoner, in het openbare leven, aan aan te passen, ook al kom je uit een cultuur waar dat niet zo is. Een vriendin van me geeft les in Molenbeek en het gebeurt dat de papa's niet met een vrouwelijke leerkracht willen praten op een oudercontact. Ook heb ik 's gelezen dat in Frankrijk een vrouw is overleden omdat diens man weigerde dat de dokter haar aanraakte (omdat dat een andere man was). Zo'n dingen lijken me toch een no brainer...

Je gebruikt het echter wel op je werk. Wanneer je media consumeert, kranten leest, etc
Als je Arabische media consumeert, Arabische kranten leest , uw FB in't Arabisch is , je collega's vooral Arabisch spreken , je naar Arabische shops gaat , dan heb je eigl bijzonder weinig Nederlands nodig hier .

*Arabisch is een voorbeeld , kan om het even welke taal zijn .

Ik kan mn medeburgers aanvaarden , maar om ze dan als Belg te bezien of als Vlaming , terwijl ze daar eigl zelf ook mee struggelen , das moeilijker.

Als er iets is dat belgisch is dan is het wel als eerste klaar staan om alles wat belgisch (of vlaams) is met de grond klein te maken.

Moest de gemiddelde belg zich uitlaten over belgie zoals de gemiddelde noor zich uitlaat over noorwegen we zouden moord en brand schreeuwen dat het een fascistische staat is ofzoiets. Ditto met Zweden, Denen, Nederlanders, Finnen, Portugezen, Fransen,.. ( Dat is zo ongeveer waar ik ervaring mee heb)
België wordt met de grond gelijk gemaakt omdat flaminganten er zich liever niet associëren en het eerder als voorbeeld gebruiken van failed state. Ik ben geen grote belgicist maar ik ben minder vlaming dan ik Belg ben, en vind het persoonlijk jammer dat ik de Franse taal niet zo goed kan, want ik vind het respectloos naar de Walen toe.

Niet trots zijn op Vlaanderen begrijp ik ook, want het Vlamingen-issue is wat gekaapt door extreemrechts, daardoor distantieer je je er liever wat van. Maar in feite "trotse vlaming zijn in een mooi België kan ook", maar voor velen kan dat blijkbaar niet. Hoe meer men vanuit de politiek hamert op de vlaamse cultuur en tradities, hoe meer ik me er eigenlijk van wil distantiëren. Ik kan moeilijk trots zijn op een cultuur die mij eigenlijk vanaf dag 1 in de maatschappij min of meer uitgestoot heeft. En er zullen veel goede Vlamingen zijn: onder meer hier, onder meer vanuit de hulpinstanties, met de meer volwassene en wijzere mensen heb ik nauwelijks een probleem. Maar waar ik wel een probleem mee heb is het veeleisende karakter van de maatschappij op elk vlak en de nood aan perfectionisme, de hoge graad van beoordelen van anderen (en dat bewijst dit topic wederom), de hoge druk op veel vlakken ook. Dat zal ook wel iets zijn dat terugkeert in veel westerse landen, maar hier is het zéér aanwezig. Keeping Up Appearances in het kwadraat, en eigenlijk iets dat je ziet in elke klasse hier: rijk of arm, voorbeeldig of niet-voorbeeldig

Maar goed, er zijn ook veel dingen die hier wel (relatief) goed verlopen natuurlijk, dat erken ik ook. Het is nergens koek en ei. Maar ik ben geen chauvinist. Ik kan dat niet goed, want ik vind het eigenlijk onzin. Elk land en cultuur heeft zijn mooie dingen en zijn slechte dingen, misschien de één wat meer dan de ander. En in België zal het op veel zaken wel goed leven zijn, waar dat op die zaken in andere landen gewoon erbarmelijk is. Persoonlijk ben ik heel blij dat België niet alleen Vlaanderen is, maar ook Wallonië en Brussel omdat er dan tenminste een tegengewicht ontstaat, want hier in Vlaanderen doet men soms een opbod in bepaalde richtingen waar mijn haren spontaan recht van komen te staan.

Jij hebt het over Zweden, Denen, Nederlanders, Finnen, Portugezen, Fransen enzovoort. Er zijn vrij veel zaken waarin die landen progressiever en toleranter zijn dan wij. Dus ik begrijp niet goed waarom je die landen aanhaalt, buiten misschien Frankrijk, maar dat zij chauvinistisch zijn is een cliché. Beetje vreemd dat je dan niet Italië of Griekenland ofzo aanhaalt (of nog erger USA).

Laatst bewerkt:
De vraag mag mss ook gesteld worden of die mensen zich zelf wel 'Belg' voelen ? Ik werk met verschillende mensen van vreemde origine , die voelen zich vooral Marokkaan,Rus,Ghanees,Oegandees,Pool, ... en dan op papier mss Belg .

Dusja als ze zelf meer voeling hebben met een ander land , moet ik dan zeggen van , jamaja gij zijt Belg! .
Welke voeling hebben sommige nog tegenwoordig eigenlijk ?

Bij ons op het werk zijn we ook maar met een klein team (10tal), de personen van Turkse origine gaan liever samen zitten met andere Turken van andere teams die ze niet kennen dan met hun eigen team. Spreken ook Turks op de werkvloer ipv NL tegen elkaar.

In Genk moet je eens kijken volgende EK/WK als Turkije of Italië speelt. Dat is dan 4e generatie intussen zeker ?

Ik zeg niet dat ze geen Belgen zijn, maar ze willen precies zelf geen Belg zijn.

Als je Turkse roots hebt, waarom zou je dan niet voor Turkije mogen supporteren, en het zal niet voor dit WK zijn, want ze hebben zich beiden niet kunnen kwalificeren. Maar ik zie niet in waarom het niet zou mogen.

Mag ik bijvoorbeeld ook niet voor IJsland of Japan supporteren omdat ik het sympathieke landen vind, oké, ik heb er verder geen band mee. Maar ik kan me goed voorstellen dat als ik pakweg in Marokko ben geboren dat ik voor Marokko zou supporteren. Ik zie daar eigenlijk geen probleem mee. En je kan perfect voor beiden supporteren tenzij ze tegen elkaar spelen (wat ook zal gebeuren, wat je dan doet maakt dan ook niet uit, voor BE/MA supporteren of neutraal zijn of strategisch hopen dat wie de punten nog nodig om door te gaan heeft wint).

Iedereen is vrij om te doen wat hij wilt. Het lijkt me toch normaal dat je een beetje band hebt met het land van oorsprong?

Bij ons op het werk zijn we ook maar met een klein team (10tal), de personen van Turkse origine gaan liever samen zitten met andere Turken van andere teams die ze niet kennen dan met hun eigen team. Spreken ook Turks op de werkvloer ipv NL tegen elkaar.
Dan leren ze die Turken beter kennen. Je kan ze misschien niet kennen, maar je kan wel iemand leren kennen.

En zeker op basis van eigen ervaringen, staat niet iedereen hier zo open om nieuwe mensen te leren kennen, laat staan iemand met een andere cultuur/origine/huidskleur.

Als ik ergens naartoe ga, moet het ook altijd voor mij komen, want vrouwen denken wellicht: "jij bent de man, doe jij maar het vuile werk". Voor mensen die klagen over genderstereotypes of benadeling, er zijn er heel wat die eruit mogen hoor en in ons nadeel zijn. Al ben ik wel eens dat genderstereotypes degoutant zijn, en het is één v/d redenen waarom er zoveel ongewilde avances zijn, omdat men in een cultuur leeft waarin mannen moeten flirten en vrouwen een beetje "come and get me" spelen. Er zijn vrouwen die spelend afwijzen omdat het zo hoort.

Als je niet tegen iemand praat, zal niemand het tegen jou doen. Altijd moet het van jouw kant komen, dus dat een Turk bij Turken aan tafel zit, dan vraag ik mij één iets af: "heb jij al tegen die Turk een praatje gedaan of een eerste stap gezet". Of negeer je de Turk omdat hij toch maar bij andere Turken aan tafel zit.

Misschien denkt hij hetzelfde, omdat je met andere blanken aan tafel zit, en er dan vanuit gaat dat je een racistische bias hebt. En met mensen van een ander team leren kennen, is niets mis mee. Je kan ook mensen uit een andere klas of uit een andere afdeling leren kennen, maar je moet open zijn.

En als ik een Nederlander of Belg tegenkom in New York zal ik ook nederlands praten hoor.

Laatst bewerkt:
Als je Turkse roots hebt, waarom zou je dan niet voor Turkije mogen supporteren, en het zal niet voor dit WK zijn, want ze hebben zich beiden niet kunnen kwalificeren. Maar ik zie niet in waarom het niet zou mogen.

Mag ik bijvoorbeeld ook niet voor IJsland of Japan supporteren omdat ik het sympathieke landen vind, oké, ik heb er verder geen band mee. Maar ik kan me goed voorstellen dat als ik pakweg in Marokko ben geboren dat ik voor Marokko zou supporteren. Ik zie daar eigenlijk geen probleem mee. En je kan perfect voor beiden supporteren tenzij ze tegen elkaar spelen (wat ook zal gebeuren, wat je dan doet maakt dan ook niet uit, voor BE/MA supporteren of neutraal zijn of strategisch hopen dat wie de punten nog nodig om door te gaan heeft wint).

Iedereen is vrij om te doen wat hij wilt. Het lijkt me toch normaal dat je een beetje band hebt met het land van oorsprong?

Dan leren ze die Turken beter kennen. Je kan ze misschien niet kennen, maar je kan wel iemand leren kennen.

En zeker op basis van eigen ervaringen, staat niet iedereen hier zo open om nieuwe mensen te leren kennen, laat staan iemand met een andere cultuur/origine/huidskleur.

Als je niet tegen iemand praat, zal niemand het tegen jou doen. Altijd moet het van jouw kant komen, dus dat een Turk bij Turken aan tafel zit, dan vraag ik mij één iets af: "heb jij al tegen die Turk een praatje gedaan of een eerste stap gezet". Of negeer je de Turk omdat hij toch maar bij andere Turken aan tafel zit.
Ge leest ook wat ge wilt lezen en haalt er vanalles bij.
Als jij in Marokko bent geboren ja, als je hier 4e generatie bent bwah.. niet je ouders en niet je grootouders zijn er geboren hè. Over welke Roots kan je dan nog spreken ? Dan is men evenveel Belg als jij en ik hoor en heb je nog evenveel met Turkije als Sarah van de administratie die er elk jaar op vakantie gaat.

Het gaat ook nie over gewoon sympathie tonen, Genk stond op zen kop toen ze tegen België hebben gewonnen, heel normaal is dat toch ook weer niet hè ? Je weet wel tegen het land waar je geboren bent, woont, opgroeit, dat je alle kansen geeft,...

Tuurlijk doen wij moeite om hun te leren kennen, enfin ik praat tegen hem zoals ik tegen elke collega praat en over dezelfde zaken. Hij is immers even oud als mij, ook hier geboren etc etc dus nogmaals voor mij is hij gewoon een Belg hoor.

Ze kunnen ook moeite doen om ons te leren kennen door gewoon bij ons - hun teamgenoten weet je - aan tafel te komen zitten ipv liever andere 'Turken' te leren kennen in het Turks dan nog. Dan sluit je jezelf gewoon buiten.

Gaat het niet over de ruimere context van aanvaarding eigenlijk? Eigenlijk had men tegelijk moeten vragen of mensen die de zogezegde "perfete" migrantenstatus behalen accepteert als medeburger.

Je kan van iemand zeggen dat ze voor jou (niet jij persoonlijk) geen Belg zijn. Maar als je hen wel aanvaardt als medeburger; is dat dan een probleem?
Zeker, de vraag is inderdaad of dit echt zo een probleem is. De manier van berichtgeving lijkt mij nogal sturend te zijn en is koren op de molen van zij die Vlamingen reeds als onverdraagzaam zien.

Maar de realiteit is volgens mij eerder dat op die ene specifieke vraag het antwoord niet zo zwart wit is en gewoon mensen van heel uiteenlopende pluimage zonder bijbedoelingen of onverdraagzame insteek vinden dat je moeilijk Belg kan zijn wanneer je hier niet geboren bent. En daar is imo weinig mis mee.

Terug
Bovenaan