Als je Turkse roots hebt, waarom zou je dan niet voor Turkije mogen supporteren, en het zal niet voor dit WK zijn, want ze hebben zich beiden niet kunnen kwalificeren. Maar ik zie niet in waarom het niet zou mogen.
Mag ik bijvoorbeeld ook niet voor IJsland of Japan supporteren omdat ik het sympathieke landen vind, oké, ik heb er verder geen band mee. Maar ik kan me goed voorstellen dat als ik pakweg in Marokko ben geboren dat ik voor Marokko zou supporteren. Ik zie daar eigenlijk geen probleem mee. En je kan perfect voor beiden supporteren tenzij ze tegen elkaar spelen (wat ook zal gebeuren, wat je dan doet maakt dan ook niet uit, voor BE/MA supporteren of neutraal zijn of strategisch hopen dat wie de punten nog nodig om door te gaan heeft wint).
Iedereen is vrij om te doen wat hij wilt. Het lijkt me toch normaal dat je een beetje band hebt met het land van oorsprong?
Bij ons op het werk zijn we ook maar met een klein team (10tal), de personen van Turkse origine gaan liever samen zitten met andere Turken van andere teams die ze niet kennen dan met hun eigen team. Spreken ook Turks op de werkvloer ipv NL tegen elkaar.
Dan leren ze die Turken beter kennen. Je kan ze misschien niet kennen, maar je kan wel iemand leren kennen.
En zeker op basis van eigen ervaringen, staat niet iedereen hier zo open om nieuwe mensen te leren kennen, laat staan iemand met een andere cultuur/origine/huidskleur.
Als ik ergens naartoe ga, moet het ook altijd voor mij komen, want vrouwen denken wellicht: "jij bent de man, doe jij maar het vuile werk". Voor mensen die klagen over genderstereotypes of benadeling, er zijn er heel wat die eruit mogen hoor en in ons nadeel zijn. Al ben ik wel eens dat genderstereotypes degoutant zijn, en het is één v/d redenen waarom er zoveel ongewilde avances zijn, omdat men in een cultuur leeft waarin mannen moeten flirten en vrouwen een beetje "come and get me" spelen. Er zijn vrouwen die spelend afwijzen omdat het zo hoort.
Als je niet tegen iemand praat, zal niemand het tegen jou doen. Altijd moet het van jouw kant komen, dus dat een Turk bij Turken aan tafel zit, dan vraag ik mij één iets af: "heb jij al tegen die Turk een praatje gedaan of een eerste stap gezet". Of negeer je de Turk omdat hij toch maar bij andere Turken aan tafel zit.
Misschien denkt hij hetzelfde, omdat je met andere blanken aan tafel zit, en er dan vanuit gaat dat je een racistische bias hebt. En met mensen van een ander team leren kennen, is niets mis mee. Je kan ook mensen uit een andere klas of uit een andere afdeling leren kennen, maar je moet open zijn.
En als ik een Nederlander of Belg tegenkom in New York zal ik ook nederlands praten hoor.