Atletiek

Heb niet op de tussentijden gekeken maar was het niet redelijk egaal dankzij Jakob?
Want de echt grote wedstrijden gaat het vaak net TE snel
Los van dat een kampioenschapsfinale met 17 (?) man niet ideaal is, gezien je dan sowieso wat moet vechten voor posities, waren de tussentijden ook niet ideaal. Een toptijd op de 1500m loop je normaal niet in een race met al te veel tempowisselingen.

- De start ging snel. De eerste 200 ging in 27" en daar zaten ze vooraan. Doorkomsttijd op 300m was 41".
- Dan werd het tempo gedrukt tot Ingebrigtsen overnam na ~600m, waar de Belgen dan weer achteraan zaten (eerste kwam door in ~1:27, dus te traag voor een goeie tijd). Da's 300m in 46", en daarmee vergooi je normaal een goeie tijd op topniveau.
- Vanaf daar liep Ingebrigtsen een egaal tempo tot hij geleidelijk aan begon te versnellen. Ingebrigtsen kwam na 300m kopwerk de 900m door in 2:10. De Belgen liepen daar achteraan en kwamen door in 2:11. Da's op schema voor net sub 3:40 te gaan. Vanaf daar werd de snelheid al opgedreven.
- Hun laatste 600m liepen ze beiden in 1:22, wat hard is, 5" sneller dan de eerste 600m ondanks de snelle eerste 300m.

Daarnaast zijn er zeker in een Olympisch seizoen wel wedstrijden met hazen die mikken op dergelijke tijden. Onlangs was er bv. de IFAM in Brussel waar gevraagd was om te hazen richting de Olympische limiet van 3:33.50.

Laatst bewerkt:
Ik onthou van dit EK toch vooral de prestatie van Doom en Thiam. Die laatste die duidelijk al gewerkt heeft aan het lopen, Wat een talent ook pfff

En ook wel kleine shout out naar Berings. Geweldige (co) commentator. Welbespraakt, weet waarover ze spreekt, veel kennis... Echt nooit zo plezant geweest om het commentaar te horen tijdens Atletiek.

Los van dat een kampioenschapsfinale met 17 (?) man niet ideaal is, gezien je dan sowieso wat moet vechten voor posities, waren de tussentijden ook niet ideaal. Een toptijd op de 1500m loop je normaal niet in een race met al te veel tempowisselingen.

- De start ging snel. De eerste 200 ging in 27" en daar zaten ze vooraan. Doorkomsttijd op 300m was 41".
- Dan werd het tempo gedrukt tot Ingebrigtsen overnam na ~600m, waar de Belgen dan weer achteraan zaten (eerste kwam door in ~1:27, dus te traag voor een goeie tijd). Da's 300m in 46", en daarmee vergooi je normaal een goeie tijd op topniveau.
- Vanaf daar liep Ingebrigtsen een egaal tempo tot hij geleidelijk aan begon te versnellen. Ingebrigtsen kwam na 300m kopwerk de 900m door in 2:10. De Belgen liepen daar achteraan en kwamen door in 2:11. Da's op schema voor net sub 3:40 te gaan. Vanaf daar werd de snelheid al opgedreven.
- Hun laatste 600m liepen ze beiden in 1:22, wat hard is, 5" sneller dan de eerste 600m ondanks de snelle eerste 300m.

Daarnaast zijn er zeker in een Olympisch seizoen wel wedstrijden met hazen die mikken op dergelijke tijden. Onlangs was er bv. de IFAM in Brussel waar gevraagd was om te hazen richting de Olympische limiet van 3:33.50.
Na 600 kwam Jacon door in 1'26 en dat is voor 3'35, na 1000 voor 3'34 dus ja beetje versneld maar ook niet enorm he :p
Ik onthou van dit EK toch vooral de prestatie van Doom en Thiam. Die laatste die duidelijk al gewerkt heeft aan het lopen, Wat een talent ook pfff

En ook wel kleine shout out naar Berings. Geweldige (co) commentator. Welbespraakt, weet waarover ze spreekt, veel kennis... Echt nooit zo plezant geweest om het commentaar te horen tijdens Atletiek.
Berings zegt vaak hetzelfde (Bingo kaartje maken en je bent zat op einde van de avond) en meeste kennis haalt ze van iemand anders (die ze beter co-commentator hadden gemaakt wat mij betreft)

Berings zegt vaak hetzelfde (Bingo kaartje maken en je bent zat op einde van de avond) en meeste kennis haalt ze van iemand anders (die ze beter co-commentator hadden gemaakt wat mij betreft)
Als we iedere commentator schrappen die zijn info elders haalt, dan blijft er natuurlijk niemand meer over. Maakt toch ook niet uit - ze doet het goed.

Is toch wel het discussiëren waard of bv regerende kampioenen niet altijd zouden mogen meedoen, of imo zelfs iets meer gewoon kijken naar de beste x sporters en die laten meedoen. Ja dan krijg je een 10km, marathon, ... vol Kenianen en Ethiopiërs bv en daar een kleine correctie op is zeker ok maar verder... .

Trials, ik heb het altijd maar iets raar gevonden (ook al hebben de toplanden vaak geen andere keuze door het systeem van de OS).

Ik weet het wel het is de Olympische Spelen, daar ga je in de eerste rondes ook mensen uit pakweg Oost-Timor en Vanuatu krijgen terwijl er tig Amerikanen, Europeanen, ... beter zijn, maar toch.

Sha'Carri Richardson die volgens mij los goud pakt 100 en 200m bij de vrouwen schoot ook wat uit haar schoen bij de start op trials kwam nog goed maar toch, zo'n Mu heeft dan wel echt pech en is er niet bij terwijl die los had meegedaan voor goud, bijzonder jammer... .

Is toch wel het discussiëren waard of bv regerende kampioenen niet altijd zouden mogen meedoen, of imo zelfs iets meer gewoon kijken naar de beste x sporters en die laten meedoen. Ja dan krijg je een 10km, marathon, ... vol Kenianen en Ethiopiërs bv en daar een kleine correctie op is zeker ok maar verder... .

Trials, ik heb het altijd maar iets raar gevonden (ook al hebben de toplanden vaak geen andere keuze door het systeem van de OS).

Ik weet het wel het is de Olympische Spelen, daar ga je in de eerste rondes ook mensen uit pakweg Oost-Timor en Vanuatu krijgen terwijl er tig Amerikanen, Europeanen, ... beter zijn, maar toch.

Sha'Carri Richardson die volgens mij los goud pakt 100 en 200m bij de vrouwen schoot ook wat uit haar schoen bij de start op trials kwam nog goed maar toch, zo'n Mu heeft dan wel echt pech en is er niet bij terwijl die los had meegedaan voor goud, bijzonder jammer... .

Regerende kampioenen
Op een Wk altijd, maar een OS vind ik dat moeilijker aangezien er 4 jaar tussenzit.
Mocht het zijn Olympisch kampioen + 3 atleten (beetje zoals op het WK wielrennen) is dat zeker goed.

Het systeem van de trials is gewoon niet helemaal in orde dat dit bepaald wordt door 1 wedstrijd.
evengoed valt Holloway op zijn horden of een valse start van Lyles en ze mogen fluiten naar hun OS.

In GB heb je volgens mij een systeem met 2 atleten uit kwalificatiewedstrijden en 1 wildcard. Dan kan je in het beste geval beslissen om de top 3 te laten gaan om discussies te voorkomen en bij een geval als dit de wildcard aan Mu geven. 🤷

BR van Ivo van Damme van de tabellen gelopen
(Op de 1000 ook bijna door Sisk, 2 honderdste)

Wat een race. 🤯

Zoiets maak je qua tijden misschien 1 keer per generatie mee, al zie ik sommigen uit deze race wel in de buurt komen van het WR als ze nog eens op een gelijkaardige piste kunnen lopen. Zelfs Crestan liep hier gewoon sneller dan de PR's van absolute toppers in hun tijd als Borzakovskiy, Makhloufi, Bosse, Tuka, Arop, Cram en Hoppel en is slechts zesde geworden. :laugh:

De tot nu toe beste race qua tijden ooit was de Olympische finale van 2012. Crestan zou daar met deze tijd gewoon brons gepakt hebben. 🤯

De 800m in Monaco was weer van een absurd hoog niveau. De vijfde in deze race (!!!) liep 1:42.27. Dat was begin dit jaar nog goed voor een plek in de top 8 aller tijden. Het niveau op de 800m momenteel is veruit het beste ooit in de breedte.

Wat een wereldrecord van Ingebritsen op de 3000m

Schitterend haaswerk ook van Sisk
Hij had het op voorhand aangekondigd. Ik had het ergens wel verwacht dat het ging lukken, maar met maar liefst 3 seconden? Ik dacht dat het nipt ging worden maar dit was sterk!

Opmerking: Ik beluisterde nog niet zo lang geleden een reportage waarin een kenner zei dat ondanks dat Ingebrigtsen ook wereldtop is op de 1500 meter dan zijn lichaam eigenlijk eerder gemaakt is voor de 3000 en 5000 meter en dat hij daar nog meer potentieel in heeft. Ik weet wel niet meer welke kenner dit was, maar daar zit dus wel enige grond van waarheid in.

Maar goed, volgens mij kan Ingebrigtsen als hij zich er op toelegt alle afstanden aan van 1km tem 5 km (en misschien zelfs de 10 km als hij dat echt wil). Hij is gewoon een supertalent.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan