Atletiek

Gisteren zijn op de Millrose Games zowel wereldrecords op de mijl als 3000m indoor gesneuveld, en in beide wedstrijden gingen 2 Amerikanen onder het oude wereldrecord. En dan liep Hocker, Olympisch kampioen op de 1500m, mee bij de 3000m.
En Fisher heeft na de 3000m vorige week gisteren ook het record op de 5000m indoor scherper gesteld.

Ik vind het redelijk grappig dat hij verkondigde dat de reden waarom hij op de 5000m en 10000m een medaille heeft gepakt op de Spelen afgelopen zomer was omdat zijn kick zoveel beter was. :laugh: In 2020 was z'n PR op de 5000m nog 13:11, en nu loopt hij indoor naar 12:44.

En weer eentje.

480326703_1019155316907506_6416939591854152313_n.jpg

57:30 -> 56:42
De laatste keren werd het record steeds met 1 seconde verbroken, en nu gaat er ineens 48" van de beste tijd. :laugh:
Kiplimo is zowat de enige absolute topper die zich vooral toelegt op wegwedstrijden van die afstand. Ben benieuwd of we met opwaardering van de halve marathon (o.a. Superhalfs) binnenkort nog verbeteringen gaan zien.

Edit: 15k split was 39:47. :laugh: Moet het wk veldlopen echt nog gelopen worden?

Laatst bewerkt:
Enorm veel Wereldrecords afgelopen week bij de mannen?
Misschien vergeet ik er zelf al 1 :D

Halve marathon
5 km indoor
3 km indoor
1500 indoor
Mijl indoor

https://sporza.be/nl/2025/02/24/-er...lhard-voor-atletiek-vlaanderen~1740423299111/
"Het is gewoon voor veel atleten niet vanzelfsprekend om naar Gent te komen, want je moet heel je leven richten naar je sport. Veel mensen zijn daar niet klaar voor of willen dat niet, maar worden gepusht. Ik denk dat er daardoor veel atleten verloren zullen gaan."
:help:

Als je een topsportcontract hebt is het toch niet meer dan logisch dat je je leven richt naar je sport? Het zijn geen vetpotten maar je wordt nog steeds wel gewoon betaald met geld van de maatschappij... als je die kans krijgt dan mag er wel verwacht worden dat je je sport behandeld als net iets meer dan een 9 to 5 imo.

Op een aantal gebieden heeft ze wel een punt... stages die samenvallen met het WK indoor, 3-4 keer per jaar naar Zuid-Afrika voor een paar weken stage waarom kan dat niet op pakweg de Canarische eilanden in de winter en in Zuid-Europa in de lente/zomer/na-zomer...

https://sporza.be/nl/2025/02/24/-er...lhard-voor-atletiek-vlaanderen~1740423299111/
:help:

Als je een topsportcontract hebt is het toch niet meer dan logisch dat je je leven richt naar je sport? Het zijn geen vetpotten maar je wordt nog steeds wel gewoon betaald met geld van de maatschappij... als je die kans krijgt dan mag er wel verwacht worden dat je je sport behandeld als net iets meer dan een 9 to 5 imo.
Gewoon contract afnemen als ze het als sport aanziet en niet als beroep. Zeker als je weet hoeveel budget er naar de aflossingen gaat en ze blijkbaar voorbije jaren geen contract nodig had en toch gewoon huis kon kopen etc
Op een aantal gebieden heeft ze wel een punt... stages die samenvallen met het WK indoor, 3-4 keer per jaar naar Zuid-Afrika voor een paar weken stage waarom kan dat niet op pakweg de Canarische eilanden in de winter en in Zuid-Europa in de lente/zomer/na-zomer...
Denk je dat dat goedkoper is?

Gewoon contract afnemen als ze het als sport aanziet en niet als beroep. Zeker als je weet hoeveel budget er naar de aflossingen gaat en ze blijkbaar voorbije jaren geen contract nodig had en toch gewoon huis kon kopen etc

Denk je dat dat goedkoper is?
Het vliegen zou alvast goedkoper zijn vermoed ik. De accomodatieprijzen dat weet ik natuurlijk niet maar dat zal allemaal toch ook niet goedkoper zijn in Zuid-Afrika vermoed ik :unsure:

Ik ken die accommodatie in Stellenbosch, dat is absolute wereldtop. Dat is betaalbaar, dat is klimaat gewijs perfect en geen jet lag. Ik vlieg zelf regelmatig op Kaapstad en ook op de USA/China.

We zijn al zo een klein land, dan willen ze die afstand al niet overbruggen? Of gewoon verhuizen? Ik doe dat toch ook voor mijn werk? Wat denk je dat ze in de USA verwachten? Ze wilt geen 3 weken op stage, want ik voel me thuis goed. Sorry maar topsport mentaliteit is dat helemaal niet.

Ik heb Judo gedaan op hoog niveau, ik had ALLES gedaan om mee op stage naar Japan (voor veel langer) te mogen gaan, en ik had op de grond geslapen als het moest.

Ik moet zeggen dat ze bij mij heel slecht overkomt in dat interview, redelijk "entitled" en Papendal werkt niet? Tja de resultaten en de wetenschappelijk consensus vertellen het tegendeel. Overigens sprinters trainen veel beter in de warmte, ze mogen al blij zijn dat ze niet in Jamaica gaan trainen...

En dan nog "die investeringen hier dat is geld dat eigenlijk voor de atleten is" Neen dat is belastingsgeld dat we in topsport investeren, dan lijkt me een trainingscentrum een betere investering. Ze willen dat geld anders en beter investeren, en ik denk eigenlijk dat ze de juiste dingen aan het doen zijn.

Qua stages plannen tijdens WK etc, dat lijkt me vreemde planning daar zou dan over te praten moeten zijn. Maar ja vanuit zo een mentaliteit starten...

Zo'n interview doet mij altijd denken aan verhalen van bijvoorbeeld Alderweireld, Vertonghen & Kevin De Bruyne die ver van huis bij een pleeggezin gingen omdat ze het wouden maken als voetballer en dat als 14 (ik weet de exacte leeftijden niet) jarig manneke. Ik volg nu niet perse atletiek van heel dicht bij, maar bij andere sporten zie je toch exact hetzelfde principe. Neem nu een Leon Marchand, die is ook vertrokken naar Amerika om daar onder de beste coaches/omstandigheden van de wereld te trainen. Hoeveel Australiers/Britten/Scandinaviërs jongens & meisjes zitten wel niet in België om beter te worden in het wielrennen. Die zitten hier ook niet voor hun plezier hoor, dat je dan als volwassen vrouw geen anderhalf uur in de auto wilt zitten...

Ik kan mij trouwens ook moeilijk voorstellen dat die haar training begint om 9 uur s'ochtends en dus in de ochtendspits moet zitten. Als je echt voor je sport leeft, dan verhuis je desnoods naar Gent, zoals elke klimmer tegenwoordig wel een appartementje heeft in Spanje om 10 maand van het jaar te kunnen trainen, iets wat die trouwens ook in de meeste gevallen bekostigen.

Nee, dit interview heeft voor mij wel duidelijk gemaakt dat Rossius vooral enorm verwend is. Zoals ik er nu naar kijk, zou het mij niet verbazen dat die haar carriere afsluit met enkele halve finales op de OS, terwijl er veel meer had ingezeten.

Nee, dit interview heeft voor mij wel duidelijk gemaakt dat Rossius vooral enorm verwend is. Zoals ik er nu naar kijk, zou het mij niet verbazen dat die haar carriere afsluit met enkele halve finales op de OS, terwijl er veel meer had ingezeten.
Ze hemelen die ook veel te veel op als de nieuwe Kim Gevaert terwijl ze met alle nieuwe technologie nog altijd trager is
Ze mag dan nog blij zijn dat er voor de aflossingen nog eens meer geld is, veel afstandslopers zijn beter dan sommige in de aflossingsploeg maar krijgen geen contract

Volwassen reactie van Sisk:

Na al die kritiek van haar zijde, verwacht ik niets minder dan een finale. Dan moet ze het maar eens tonen. Voor wat hoort wat.

Ze hemelen die ook veel te veel op als de nieuwe Kim Gevaert terwijl ze met alle nieuwe technologie nog altijd trager is
Niet meer. Het BR is zonet verbeterd. ;)

Maar goed: Na haar kritiek was ze bijna verplicht een BR te lopen.
Als je stoer wil doen kan je best met uw benen spreken. (En eigenlijk had ze dat interview beter zo gelaten)

Laatst bewerkt:
Damn
Hartproblemen bij Michael Somers. moet meteen stoppen :cry2:
Michael Somers stopt meteen
Blijkbaar heeft hij (volgens zijn interview) al sinds het begin van zijn carrière littekenweefsel rond zijn hartspier.
Dat is niet zo abnormaal. Blijkbaar heeft 10% van heel de bevolking dit op zijn leeftijd.

Hij heeft ook nooit last van zijn hart gehad (lees symptomen). Zelfs nu nog niet.

Maar door aan topsport te doen is dat littekenweefsel groter geworden en wil hij later geen hartproblemen krijgen heeft hij de raad gekregen om met topsport te stoppen. Gezondheid vs carrière = gezondheid zou altijd op plaats 1 moeten komen hé.

Ter info: Had hij geen topsport beoefend dan was de kans vrij groot dat hij nooit in zijn leven ooit geweten zou hebben over dat littekenweefsel.

Voor hetzelfde geld heb ik of iemand van het forum dat ook. Tenzij je topsport doet kom je dat toch vrijwel nooit te weten? Wie gaat zo grondig zijn hart laten controleren? Om dat littekenweefsel te zien moet je al een MRI laten nemen van je hart denk ik?

Voor hetzelfde geld heb ik of iemand van het forum dat ook. Tenzij je topsport doet kom je dat toch vrijwel nooit te weten? Wie gaat zo grondig zijn hart laten controleren? Om dat littekenweefsel te zien moet je al een MRI laten nemen van je hart denk ik?

Ik dacht dat dat ook kon met een gewone echo ?
Ook ooit zo een hartcontrole gedaan (voor de zekerheid) en moest ik toch geen MRI nemen.

Waarschijnlijk kunnen ze het met een MRI wel een pak beter zien.
Als er op de echo al tekenen aan de wand zijn.

Meestal gaat zo'n hartonderzoek in stapjes, en pas als ze iets raars zien bij de ene stap, volgt de volgende. Ik doe in ieder geval geen topsport, en we zijn toch uitgekomen op het feit dat ik het niet heb, maar wel iets gelijkaardigs.

Iedereen die intensief gaat sporten en daarbij een familiale voorgeschiedenis heeft of zelf wat raardere dingen heeft gemerkt (flauwvallen etc) zou naar de huisarts moeten en zich laten doorverwijzen.

Wat een klap voor Somers, zeg. Het leek toch alsof zijn hoogdagen net gingen aanbreken... ik vind het echt wel erg. De 10 Miles heeft direct ook een berichtje geplaatst, die wedstrijd was wel heel belangrijk voor hem. Allee, ik gunde het hem zo :(

Als je veel sport zou ik dat sowieso toch ook laten nakijken. Vaak meer dan 15u per week sporten met soms zeer hoge hartslagpieken, en als amateur ook als je nog wat ziek bent en zonder de medische omkadering van een topsporter, kan echt fout aflopen.

Inderdaad zeer jammerlijk voor Somers.

Als je ziek bent sporten is sowieso niet verstandig, en dan zou ik het ook rustig aan doen en niet voluit gaan (op voorwaarde dat het om een banale verkoudheid o.i.d. gaat zonder koorts)

Iedereen die intensief gaat sporten en daarbij een familiale voorgeschiedenis heeft of zelf wat raardere dingen heeft gemerkt (flauwvallen etc) zou naar de huisarts moeten en zich laten doorverwijzen.
Ter info. Flauwvallen kan mogelijks een hartprobleem zijn maar dat kan ook aan je hersenen liggen.
Ik ben ooit eens bijna flauwgevallen tijdens het lopen en dat kwam door epilepsie.

Dat was echt raar. Ik viel precies even weg. Al mijn spieren werden zo slap als een vod maar ik kon mij nog nipt / amper rechthouden.
Maar dat was dus geen hartprobleem. Dat was (even)een kortsluiting in mijn hersenen.

En ja dat kan ook gevaarlijk zijn. Niet dat ik zou overlijden (Ik mag nog steeds sporten) maar stel je valt flauw op de rijbaan net als er een wagen voorbij komt. Dus ik heb toen wel tijdelijk even moeten stoppen met lopen tot zeker was dat de medicijnen (Kepra, wat ik nog steeds inneem) hielpen.

Terug
Bovenaan