Als je je rijbewijs wil halen, zal je binnenkort ook gecontroleerd worden op de manier waarop je je portier opent. De zogenoemde Dutch reach moet in Europa de standaard worden om ongevallen met openzwaaiende autodeuren te vermijden. Toch zal het niet gemakkelijk worden om alle autobestuurders te...
www.vrt.be
Geen idee wat de slaagkans is om dit in te voeren maar hopelijk lukt het ooit. Zelf open ik de deur met de linkerhand, maar ik kijk wel altijd eerst uit in de zijspiegel of er iemand aankomt en ik check mijn blinde hoek ook nog eens. Vind het eigenlijk onbegrijpelijk dat zoveel mensen niet eens de common sense hebben dat ze denken dat het geen kwaad kan om hun deur wagenwijd open te laten vliegen.
Zo zelf vorige week nog een madam die voor mij de parkeerstrook op reed, om meteen de deur open te zwaaien. Tis dat het zone 30 was want no way dat ik snel genoeg kon stoppen. En ze leek niet eens bewust te zijn van hoe ongelooflijk stom ze was. Of vorige maand ik langs geparkeerde auto's moest rijden (geparkeerde auto's aan beide kant van de straat, dus smalle doorgang) en 1 geparkeerde auto zijn deur open zwaaide (en meteen toedeed van zodra die mij zag) en hetzelfde herhaalde met de auto achter mij nog geen 3 seconden later. Peins dat jullie ook wel zat soortgelijke verhalen hebben.
Zelf zal ik die Dutch Reach proberen over te nemen. Ik let sowieso op, maar als deze manier kan bijdragen, waarom niet.