Autonieuws

Dat er nog niet-hybride wagens uitkomen vind ik persoonlijk straf.
Ik vraag mij echt af hoeveel mensen nog een dure benzine gaan kopen binnen 2-3-5 jaar :oink:

Benzine zie ik nog serieus stijgen in prijs en in de hoofdsteden mag je er waarschijnlijk niet meer in.
Deze zijn allemaal uitgerust met een redelijk stevig hybride systeem. No worries dus!
+ in de Amerikaanse markt staan hybrides nog altijd enorm slecht.

Deze zijn allemaal uitgerust met een redelijk stevig hybride systeem. No worries dus!
+ in de Amerikaanse markt staan hybrides nog altijd enorm slecht.
Ik zou een milde hybride wel altijd benoemen als ‘milde hybride’ en niet als hybride. Want anders wordt dat wel erg verwarrend.

Ik zou een milde hybride wel altijd benoemen als ‘milde hybride’ en niet als hybride. Want anders wordt dat wel erg verwarrend.
Het hangt natuurlijk enorm van de context af. Maar gelijk hier eerst stond is "niet hybride" ook niet juist voor een MHEV. Het is maar hoe je het bekijkt.

Allemaal met een MHEV systeem, hier kan je meer lezen moest het interessant zijn: https://www.audi-mediacenter.com/en...rn-sportiness-meets-premium-proportions-16104
Klopt toch niet? het MHEV-systeem zit alleen op de diesel en de S5. Staat ook in het artikel van Autoweek:

"Als basismotor dient een 2-liter TFSI met 150 pk, gekoppeld aan een zeventraps automatische transmissie met dubbele koppeling. Volgende stap is dezelfde viercilinder, maar dan met een vermogen van 204 pk en tevens leverbaar als quattro. Vreemd genoeg zijn beide krachtbronnen niet voorzien van mild-hybrid-technologie, waar dat bij de A4 wel het geval is. Audi zegt dit te doen, om een betaalbaar instapmodel aan te kunnen bieden."

Klopt toch niet? het MHEV-systeem zit alleen op de diesel en de S5. Staat ook in het artikel van Autoweek:

"Als basismotor dient een 2-liter TFSI met 150 pk, gekoppeld aan een zeventraps automatische transmissie met dubbele koppeling. Volgende stap is dezelfde viercilinder, maar dan met een vermogen van 204 pk en tevens leverbaar als quattro. Vreemd genoeg zijn beide krachtbronnen niet voorzien van mild-hybrid-technologie, waar dat bij de A4 wel het geval is. Audi zegt dit te doen, om een betaalbaar instapmodel aan te kunnen bieden."
Ahhh fout gelezen van mij. Inderdaad wel gek, nu is elke A Audi al een basis Mhev, gek dat ze hier op terug komen.

Het hangt natuurlijk enorm van de context af. Maar gelijk hier eerst stond is "niet hybride" ook niet juist voor een MHEV. Het is maar hoe je het bekijkt.
Klopt idd ook niet puur semantisch bekeken. Maar weinig mensen beschouwen een milde hybride als hybride in de volksmond. Want je hebt amper iets aan dat mhev systeem.

Klopt idd ook niet puur semantisch bekeken. Maar weinig mensen beschouwen een milde hybride als hybride in de volksmond. Want je hebt amper iets aan dat mhev systeem.
Goh, niet akkoord hier. Ik denk dat mensen een Toyota Prius (de niet phev modellen) ook als hybride zien, of veel Lexus modellen.

De grote switch zit er volgens mij vooral in dat jaren terug, merken uitpakte met hun hybride wagens, als die mhev waren. Zoals een Prius, dat was echt een HYBRIDE auto. Dat moest je dan ook heel zeker weten ivm marketing etc.

Nu is een mhev bijna zo verborgen mogelijk (denk moderne Audi's).

Het zal er vanaf hangen met wie je praat.

Goh, niet akkoord hier. Ik denk dat mensen een Toyota Prius (de niet phev modellen) ook als hybride zien, of veel Lexus modellen.

De grote switch zit er volgens mij vooral in dat jaren terug, merken uitpakte met hun hybride wagens, als die mhev waren. Zoals een Prius, dat was echt een HYBRIDE auto. Dat moest je dan ook heel zeker weten ivm marketing etc.

Nu is een mhev bijna zo verborgen mogelijk (denk moderne Audi's).

Het zal er vanaf hangen met wie je praat.
Maar die prius kan effectief elektrisch rijden. Een milde hybride niet, of misschien de eerste 2 meter voor de brandstofmotor het overneemt.

Tegenwoordig brengen die 48 volt MHEV systemen effectief wel iets bij, een paar jaar geleden was dat niet altijd zo omdat die elektrische motor onvoldoende krachtig was en het hele systeem basically enkel een startdynamo was. Nu leveren die ook prestatievoordeel op.

Klassieke zelfopladende hybrides (meestal gekoppeld aan een CVT) zijn er volgens mij niet zoveel meer. Lexus, Toyota en Honda en dan heb je het zowat gehad dacht ik.

Door de belachelijke fiscaliteit hier heeft de nieuwverkoop van PHEV's in België een flinke tik gekregen maar in de rest van de wereld doen, die het wel heel goed, in Azië stijgt hun marktaandeel zelfs.

Tegenwoordig brengen die 48 volt MHEV systemen effectief wel iets bij, een paar jaar geleden was dat niet altijd zo omdat die elektrische motor onvoldoende krachtig was en het hele systeem basically enkel een startdynamo was. Nu leveren die ook prestatievoordeel op.

Klassieke zelfopladende hybrides (meestal gekoppeld aan een CVT) zijn er volgens mij niet zoveel meer. Lexus, Toyota en Honda en dan heb je het zowat gehad dacht ik.

Door de belachelijke fiscaliteit hier heeft de nieuwverkoop van PHEV's in België een flinke tik gekregen maar in de rest van de wereld doen, die het wel heel goed, in Azië stijgt hun marktaandeel zelfs.
Ze zijn ook gewoon beter en beter aan het worden. Als je dan bij die nieuwe A5 hoort dat ze op 100km elektrische range gokken...voor mij zou dat bv ideaal zijn voor 90% van mijn ritten. Als de fiscaliteit mee zat wist ik het wel.

Normaal wel, maar hooguit voor een paar km. Niet te vergelijken met de range van een PHEV.
Inderdaad, maar daar keken mensen ook naar als hybrides.

Soit, we zijn hier eigenlijk een gesprek aan het hebben over niets uiteindelijk. Hybrides net zo als EV's evolueren enorm, dus zelf wat we nu als hybride zien zal over 10 jaar weer niets voorstellen.

In ieder geval, toen hybrides eerst uitkwamen (als mhev's dan wel) was dat coole tech en was dat "een hybride". Ik snap zeker dat mensen nu een mhev niet meer als hybride zien, zeker in België met alle X5 45e's.

Ik hoop in ieder geval dat ze de wetgeving nog wat terugschroeven zodat ik als volgende gewoon een A7 hybride kan kopen.
Of een Tweedehands taycan, aangezien die tegen dan wel voor €12,95 te koop zullen zijn.

Ondertussen noemt iedereen een PHEV ook een hybride, terwijl dat ook niet juist is he :p

Hoezo niet? Hybride is toch gewoon een wagen die elektrische en brandstofmotor heeft en die op verschillende manieren kan combineren of apart rijden?

Hoezo niet? Hybride is toch gewoon een wagen die elektrische en brandstofmotor heeft en die op verschillende manieren kan combineren of apart rijden?
Maar een hybride kon origineel enkel energie halen uit brandstof. Waardoor een Mild hybrid eigenlijk dichter aanleunt bij een "echte hybride"...

Maar een hybride kon origineel enkel energie halen uit brandstof. Waardoor een Mild hybrid eigenlijk dichter aanleunt bij een "echte hybride"...

Plugins zijn later gekomen, maar dat maakt het op zich toch geen niet-hybride? :)
Het is een verbetering van het origineel concept imo.

De hele term "full hybrid" vind ik ook zo raar, want dat wordt zo in de markt gezet alsof dat iets goed is. Terwijl het imo inderdaad eerder een stevigere versie van een mild hybrid is en je er nooit de verbruiken mee zal halen die een PHEV wel kan halen.

Full hybrid is een zelfopladende met een deftige elektromotor maar een kleine accu. Kan niet lang puur EV rijden maar is daar ook niet voor ontworpen. Je kunt daar als je daar op de correcte manier mee rijdt heel lage verbruikcijfers mee halen (zelf nog 2j. een RC300h gehad). Wel bijzonder betrouwbare techniek.
MHEV had initieel maar petieterige elektromotor maar dat is de laatste jaren gebeterd waardoor je nu naast theoretisch lagere co2 waardes (want daar was het de constructeurs uiteindelijk om te doen) nu ook effectief iet of wat performance boost hebt.
PHEV hebben ook een grote stap gezet qua rijbereik en ook de betrouwbaarheid lijkt wat meer op punt te staan. Rijden doen die ook een stuk beter dan vroeger want bijv. de oude Cayenne hybrid (958.2) en X5 40e (F15) reden nog vrij schokkerig bij de overgang elektro/ice maar dat is met de nieuwere modellen totaal niet meer voelbaar. Alleen het remgevoel is nog wat meh.

PHEV is voor een particulier nog interessant want lage co2 en dus heel lage BIV. In de fleetmarkt verkopen die nieuw denk ik zo goed als niet meer sinds de fiscale wijziging. Gaan er de komende jaren wel nog veel op de markt komen tweedehands.

Terug
Bovenaan