Autosalon Brussel

Gisteren ook op het autosalon geweest. Qua auto's eigenlijk niet echt interessant gezien de vele elektrische modellen. Heb daar wat proberen doorkijken naar de overgebleven ICE varianten. Wat me vooral bijgebleven is, is hoe duur de gemiddelde auto geworden is en hoe goedkoop Dacia blijft t.o.v. de rest. Moest ik een nieuwe auto kopen (not gonna happen), zou ik blindelings voor Dacia gaan. Je hebt voor de prijs van de grootste Dacia (Bigster) nog niet de kleinste Audi (A1). En dan kan je nog zeggen dat Audi een premiummerk is, maar een A1 blijft een A1.

Bij tweewielers is de elektrificatie gelukkig nog niet echt bezig, dus daar wel wat uitgebreider rondgekeken en toch wel indrukwekkend wat de Chinezen kunnen neerzetten voor weinig geld. Misschien dat ik binnen enkele jaren eens ga kijken op de tweedehandsmarkt, naargelang de ervaringen naar betrouwbaarheid tegen dan.

Net terug van het autosalon.

Het merk dat (opnieuw) het meeste indruk heeft gemaakt: XPENG. Die nieuwe P7+ is gewoon een steal voor die prijs, ongezien. By far de meest indrukwekkende auto van heel het salon. Dat is gewoon limousine-level.

Zeekr 7GT ook wel de moeite. Ziet er erg mooi uit en ook heel goed afgewerkt.

Firefly ziet er ook leuk uit, fantastische kwaliteitsindruk ook. Wel aan de dure kant voor een stadswagen van een vooralsnog onbekend merk. Spijtig dat de Dongfeng Box er niet stond om daarmee te kunnen vergelijken.

Auto die wel wat tegenviel en waar ik meer van had verwacht: Polestar 5. Een machine van goed 145k, maar die afwerking binnen was toch echt niet van het niveau dat het moest zijn.

Nieuwe Mercedes GLB ook even bekeken en ingezeten; die interieurkwaliteit kan toch echt niet. Vooral de gebruikte kunststof aan het handschoenkastje, man... Verder kitsch wat de klok slaat.

Absoluut grootste tegenvaller, wat ik min of meer wel had verwacht, was Audi. De e-tron GT, hun vlaggenschip: dat interieur grenst aan het criminele. Absoluut onvoorstelbaar dat ze denken daarmee weg te kunnen komen bij een auto van dat budget. Hetzelfde voor de A6 en Q6 e-tron. Traag, slecht reagerend infotainment met een scherm dat lijkt weggelopen te zijn uit 2015, capacitieve knoppen op het stuurwiel, pianozwarte oppervlakken bijna even groot als het prijskaartje, afschuwelijke zithouding (rechterelleboog die gewoon in de bekerhouder zit in plaats van de op veel te korte armsteun),... De stokoude Q2, die er ook stond, voelt hoogwaardiger aan. De meeste Skoda's trouwens ook.

Trouwens relatief blij verrast door de VW ID.7. De ID.3 en ID.4 zijn, zoals ik vorig jaar al opmerkte, huilen met de pet op, maar de ID.7 doet toch opmerkelijk beter. Wel nog steeds ergonomische missers zoals capacitieve knoppen op het stuur, sliders voor de temperatuurbediening, en gedeelde raamschakelaars om te switchen tussen voor- en achter, maar zeker een grote stap vooruit.

Ook even bij BMW geweest en onder andere in de i5 gezeten. Het model dat er stond had nog gewoon manueel verschuifbare voorzetels (?). Vreemd. Interieurkwaliteit eigenlijk ook niet echt vooraanstaand. Nieuwe iX3 ziet er in profiel zeer goed uit; voor- en achterkant zijn wennen. Niet kunnen inzitten wegens te veel volk.

Uiteindelijk mijn indrukken van vorig jaar bevestigd gezien. China heeft al lang gewonnen, de Europeanen proberen bij te benen maar blijven precies ter plaatse trappelen. De Japanners spelen eigenlijk ook geen grote rol van betekenis meer. Te hoge prijzen met afwerking die het zelfs niet haalt bij de meeste Europese merken. Geen slecht woord over de betrouwbaarheid van bijvoorbeeld Toyota, maar qua design en look & feel kunnen ze echt niet meer mee. Korea doet wel beter, ook qua innovatie, maar haalt het prijs-kwaliteit ook niet van China.
Da's wel spijtig om te lezen van die P5. Die ziet er nochtans erg knap uit.

M.b.t. de Chinezen moet je vooral opletten op de technische specs van bv het opladen. Leapmotors C10 geraakt niet verder dan DC Snelladen aan 180 kW.

Ik ben wel benieuwd naar de ervaringen van de Porsche Cayenne Electric, ik zag dat die er stond, heeft er iemand in gezeten?

Nooit gesnapt waarom iemand foto's zou nemen op een salon, je vindt online zoveel betere foto's van dezelfde wagen.
Ik zal het anders zeggen, doordat er rondom elke wagen 40 man stond kon je de wagen nergens in zijn totaliteit bekijken. Wat toch een significant onderdeel is van naar het autosalon gaan, naast het interieur en de specificaties.

Da's wel spijtig om te lezen van die P5. Die ziet er nochtans erg knap uit.

M.b.t. de Chinezen moet je vooral opletten op de technische specs van bv het opladen. Leapmotors C10 geraakt niet verder dan DC Snelladen aan 180 kW.

Ik ben wel benieuwd naar de ervaringen van de Porsche Cayenne Electric, ik zag dat die er stond, heeft er iemand in gezeten?
Yes, ik. Ik kan niet vergelijken met het vorige model Cayenne, want de enige andere Porsche waar ik al ingezeten heb was een 911 uit de jaren '70.

De nieuwe Cayenne Electric, tja... Kwalitatief en qua uitstraling voelt dat wel wat hoogwaardiger aan dan VW en Audi, maar ik kan niet zeggen dat ik echt onder de indruk was (rekening houdend met de prijs en het imago van Porsche). Exterieur vond ik het dan weer wel een mooi ontworpen model.

Om even terug te komen op de indruk die de XPENG P7+ heeft nagelaten:

Hier wordt getracht een vergelijking te maken tussen de P7+ en de VW ID.7. De auteur vindt echter zelf dat de vergelijking eerder mank loopt, want dat de afwerking van de P7+ eigenlijk eerder boven (ja, boven) Porsche staat en bijgevolg mijlenver boven VW. Niet te vergeten dat die P7+ ook nog eens bijna 500 pk mobiliseert, 28 procent goedkoper is dan de VW, en 123 procent goedkoper dan de Porsche Taycan waarmee hij eigenlijk zou moeten concurreren (wegligging daargelaten, want ik ga er niet van uit dat die maar enigszins in de buurt komt van die van de Taycan).

Cayenne Electric vond ik persoonlijk mee van de grootste flops van het salon, zowel interieur als exterieur, maar smaken verschillen.

Terug
Bovenaan