Ja - vermijden als de pest.
Het is ondertussen een tijdje geleden dus de bedragen en details herinner ik me niet meer exact maar het principe blijft gelijk.
Mijn ouders waren bij Steylaerts gaan horen voor een nieuwe badkamer - vloer en alle muren betegelen + inloopdouche installeren. Offerte opgemaakt in de showroom van +/- 8.000€.
Een werknemer van Steylaerts is nadien thuis langs geweest om alles nog eens op te meten en de offerte te updaten - prijs bleef +/- gelijk.
Ouders hebben toen de geupdate offerte getekend en een voorschot betaald.
Tijdje later, nog voordat de werken begonnen, kregen ze een prijsaanpassing in mail naar +/- 10 á 12.000€. Natuurlijk mailen mijn ouders direct met de vraag waar dit verschil plots vandaan kwam? Ah, snijverliezen, afmetingen waren ruw geschat, ...
Nochtans was er niets meer veranderd sinds het bezoek van die werknemer die tijdens het bezoek alle mogelijkheden had om alles zelf op te meten.
Snijverliezen, ok initieel is dit een inschatting en als je dit na uitvoering lichtjes moet aanpassen is dat te begrijpen. Maar je moet wel moeite doen om dit correct in te schatten, je kwakt er niet ineens 50% bij en route zonder dat er iets veranderd aan het plan.
In de initiële offerte zat er bv x meter aan raamprofiel bij. Toen de prijs ineens steeg was het opeens 4x zoveel meters van dit raamprofiel.
Mijn ouders hebben hiervoor toen rechtszaak aangespannen en hebben dit gewonnen. Steylaerts is nadien in beroep gegaan en ook in beroep wonnen mijn ouders.
De badkamer hebben ze dan maar door iemand anders laten doen -> totaalprijs was +/- 6.000€, dus nog een stuk lager dan de initiële offerte van Steylaerts terwijl alle gebruikte materialen hetzelfde bleven (en er minder dan de initiële x meters van dat raamprofiel gebruikt werden).
Trouwens toevallig ook uitgevoerd door een ex-werknemer van hen die daar was vertrokken omdat hij hun smeerlapperij beu was...