Strijkijzer
Redactiechef
Zoals elke keer was het weer verschrikkelijk moeilijk om een plaat te kiezen. Veel twijfels tussen verschillende bands maar uiteindelijk is Bala er uit gekomen met hun plaat Maleza uit 2021. Ze hebben onlangs een nieuwe plaat uitgebracht maar deze klikt voorlopig nog beter in mijn hoofd. Bala is een band uit Galicië en brengt heel stevige stoner/grunge rock (als ik er dan toch een genre moet op kleven). Ze zijn eigenlijk een duo, Anxela Baltar op de gitaar en Violeta Mosquera op de drums en beide nemen ze ook de vocals voor hun rekening. Daarbovenop zingen ze ook in hun eigen taal, waar ik sowieso altijd wel fan van ben.
Het is een van de weinige bands die ik zelf nog niet live heb gezien, maar wel graag eens zou meemaken (ze lijken enkel in Spanje te touren, al stonden ze onlangs wel als voorprogramma voor Queens Of The Stonage in Madrid, dacht ik, dus wie weet). Bon, ik ga nog niet teveel verklappen, maar bereidt je alvast maar voor op stevige gitaar riffs die door je lijf zinderen. Het album duurt ook maar een 25 minuten dus deze week ben je er snel vanaf als het je niet aanstaat. Indien wel, dan kan je altijd hun recentste release luisteren

Als 31-jarige vind ik de vocals echter wat te edgy. Live zou ik er misschien wel van genieten.