Bala - Maleza

Strijkijzer

Redactiechef
fb-420890-Bala-Maleza-2021.jpg

Zoals elke keer was het weer verschrikkelijk moeilijk om een plaat te kiezen. Veel twijfels tussen verschillende bands maar uiteindelijk is Bala er uit gekomen met hun plaat Maleza uit 2021. Ze hebben onlangs een nieuwe plaat uitgebracht maar deze klikt voorlopig nog beter in mijn hoofd. Bala is een band uit Galicië en brengt heel stevige stoner/grunge rock (als ik er dan toch een genre moet op kleven). Ze zijn eigenlijk een duo, Anxela Baltar op de gitaar en Violeta Mosquera op de drums en beide nemen ze ook de vocals voor hun rekening. Daarbovenop zingen ze ook in hun eigen taal, waar ik sowieso altijd wel fan van ben.

Het is een van de weinige bands die ik zelf nog niet live heb gezien, maar wel graag eens zou meemaken (ze lijken enkel in Spanje te touren, al stonden ze onlangs wel als voorprogramma voor Queens Of The Stonage in Madrid, dacht ik, dus wie weet). Bon, ik ga nog niet teveel verklappen, maar bereidt je alvast maar voor op stevige gitaar riffs die door je lijf zinderen. Het album duurt ook maar een 25 minuten dus deze week ben je er snel vanaf als het je niet aanstaat. Indien wel, dan kan je altijd hun recentste release luisteren :coolbrows:

Aangenaam verrast. Frasering van de dame niet altijd mijn ding, op Hoy No dan weer wel.. Productiegeluid wel helemaal dichtgekoekt van de gitaren (op Agitar en Mi Orden), streepje meer dynamiek was welkom geweest.

Ola Supermercado, telebancos por aqui! Esa chica está muy enfadada

Leuke maar te korte plaat, was zo voorbij.

Nog wel een leuk plaatje dit. Gaat aan een razend tempo en is zo voorbij. Enige probleem dat ik er een beetje mee heb is dat ik Spaans een lelijke taal vind :unsure:

Leuk plaatje, gewoon een klein halfuur hengsten zonder al te veel nadenken. Het gebrek aan variatie is voor mij geen probleem door de korte duur. Ik heb het op niet al te beste speakers beluisterd en dan klonken de gitaren inderdaad wel dicht geplamuurd, zoals willy zei. Past op zich wel bij de muziek!

Referenties zijn er genoeg aan te duiden maar gewoon al door de Spaanse vocals springt het er een beetje uit ten opzichte van genregenoten en inspiraties.

Ik moet nog deze nog eens beluisteren, vorige week had ik de plaat opgelegd maar ik was er niet in de juiste stemming voor. Review komt er dus nog aan!

zeer gitaar hevig (en goed), de cymbalen komen niet goed door de muur, precies.
of ze hebben die express zo gemuteerd, want de kicks en snares komen wel goed door.
stem kan hier perfect weggelaten worden? voegt echt niks toe?

Coole plaat! Knalt van begin tot eind. Als ze eens passeren in België zou ik durven gaan kijken, als ze dit live strak kunnen spelen kan dat enkel maar een bommetje zijn. Hopelijk is de set dan wel langer dan dit album. :unsure:

Coole plaat. Intro maakte wel nieuwsgierig moet ik zeggen en het was exact wat ik verwachte!
Direct de beuk er in en 25 minuten hard gaan. Quires Entrar en Bessie schieten er voor mij uit. Als ik één minpunt mag opnoemen:

Productiegeluid wel helemaal dichtgekoekt van de gitaren (op Agitar en Mi Orden), streepje meer dynamiek was welkom geweest.

Tot slot: mochten ze eens in BE passeren, ik zou ze wel eens live checken dan.

Coole plaat! Knalt van begin tot eind. Als ze eens passeren in België zou ik durven gaan kijken, als ze dit live strak kunnen spelen kan dat enkel maar een bommetje zijn. Hopelijk is de set dan wel langer dan dit album. :unsure:
Gelukkig hebben ze al 3 platen dus een concert van een uur zal wel nog lukken, denk ik :unsure:

Ik had geen vrouwelijke vocals verwacht.
Zeer cool en vooral edgy album, inderdaad duidelijk richting de grunge met een subtiele knipoog naar Alice In Chains. Het Spaans in dit geweld is wel wennen, maar origineel.
Het eerste nummer was niet echt mijn ding, de rest vond ik beter. Mi Orden is momenteel mijn favoriet, lekkere stonerriff die mij doet denken aan het laatste album dat Dio maakte met Black Sabbath (onder de naam Heaven & Hell).
Mijn 14-jarige ik had dit waarschijnlijk een geweldig album gevonden. :) Als 31-jarige vind ik de vocals echter wat te edgy. Live zou ik er misschien wel van genieten.

Terug
Bovenaan