Battle Royale: the 1960's - Round 1 [TIE BREAK]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Iron Butterfly - In-A-Gadda-Da-Vida - 4
Janis Joplin - Piece of my heart - 6

Beide enorm sterk.
Maar Gadda is het eerste nummer dat passeert dat van mij mag "winnen". Het heeft gewoon alles. En ik hou gewoon van epische langspelers. Meteen in een deep dive van Iron Butterfly vertrokken.

Janis Joplin - Piece of my heart - 7

Moeilijke keuze. Maar Joplin levert zo'n heerlijke performance af. Wat een gevoel dat ze in dat nummer legt. :love:

Janis Joplin - Piece of my heart - 8

Wat hebben jullie toch op dit forum met zo'n lange nummers? Ik snap dat echt niet. Pas op, muzikaal ijzersterk, dat hoor ik ook wel, maar het enige 'unieke' dat het verder brengt is dat het veel te lang duurt.

Dan is de keuze toch heel erg snel gemaakt voor iemand die wel echt iets uniek bracht en brengt in deze lijst. Wat een stem ook :love:

Iron Butterfly - In-A-Gadda-Da-Vida - 5
Janis Joplin - Piece of my heart - 9

Dit is wel een battle de naam waardig. De stem van Janis is gewoon magistraal net als het nummer en straalt gewoon jaren '60 uit. Maar die volle 17 minuten van In-A-Gadda-Da-Vida blijven gewoon boeien en de riff is al even iconisch.

Janis Joplin - Piece of my heart - 10

Gadda is mijn nominatie, en het is echt een fantastisch nummer, epische riff, geweldig drumwerk, en ik heb gewoon een zwak voor lange nummers.
Maar ik vind eigenlijk toch het nummer van Janis Joplin beter, dus ik ga toch daar op stemmen :feelsgood:

Janis Joplin - Piece of my heart - 11

In-A-Gadda-Da-Vida is een nummer dat voor mij werkt ondanks zichzelf. De riff is goed (met die lekkere fuzz er op) maar het duurt mij iets te lang en zowel het orgeltje als de manier waarop de vlinderman zingt zijn grenzend aan de kitsch. Helpt ook niet dat ik door The Simpsons al half begin te lachen als ik het begin al hoor. Maar toch, goed nummer!

Ik heb niet echt veel naar Janis Joplin geluisterd maar ik vind Piece Of My Heart een zeer goed nummer dus kies ik daar voor.

Janis Joplin - Piece of my heart - 12

Ookal ben ik meer fan van JJ's vroeger werk met Big Brother & The Holding Company, vind ik dit nummer beter dan Iron Butterfly.
Het laatste is the lang en soms te monotoon ookal heeft het een killerriff en orgel.
Fun fact : JJ werd ooit benadert om lead te zingen bij The 13th Floor.

@Kid_C ge moet toch echt een beetje sadistisch zijn om deze 2 tegen mekaar te zetten, hoe kunt ge nu hier tussen kiezen. En dan komt het van degene de Janis Joplin heeft genomineerd.

Joplin genomineerd eigenlijk op basis wat er al in de lijst stond. Twijfelde nog om een nummer van de Rolling Stones - Paint It Black te nomineren maar ze stonden er al 2 keer in.

Bijkomend vertegenwoordigd Janis Joplin voor mij toch heel de flower power scene en vond dat dit niet mocht ontbreken in de lijst.

Kende Iron Butterfly In A Gadda Da Vida niet, dus leek met een no-brainer om voor mijn eigen nominatie te gaan, maar boy I was wrong.

Wat een ferm nummer is mij dat zeg, zit toch echt alles in wat een goede rock song moet hebben. En de lengte van het nummer zorgt voor mij voor een grote meerwaarde. Voor mij tot nu de ontdekking (en ik heb er al een aantal gedaan) van ongekende nummers.

Maar ga voor Joplin gaan wegens icoon voor een tijdperk. Deze mag er niet uitliggen. (en In A Gadda Da Vida is echt een rechtstreekse concurrent voor Whole Lotta Love)

Janis Joplin - Piece of my heart - 13

Iron Butterfly - In-A-Gadda-Da-Vida - 6
Janis Joplin - Piece of my heart - 13

Mijn voorliefde voor lange songs wint het van een ijzersterke klassieker. Dit had perfect de finale kunnen zijn.

Maar ik vind eigenlijk toch het nummer van Janis Joplin beter, dus ik ga toch daar op stemmen :feelsgood:
Amai, de eerste keer hier dat iemand op zijn tegennominatie stemt? :unsure:

Zelfs de mensen waarvan ik het niet had verwacht stemmen anders. Pas op, ik vind Piece Of My Heart best een goed nummer, maar om de één of andere reden is het niet iets dat ik uit mezelf ga opleggen. Geen idee waarom eigenlijk.

Amai, de eerste keer hier dat iemand op zijn tegennominatie stemt? :unsure:

Zelfs de mensen waarvan ik het niet had verwacht stemmen anders. Pas op, ik vind Piece Of My Heart best een goed nummer, maar om de één of andere reden is het niet iets dat ik uit mezelf ga opleggen. Geen idee waarom eigenlijk.
Het was nu wel echt close voor mij moet ik eerlijk zeggen en ik dacht ook wel dat deze battle an sich veel closer ging zijn.

Laatst bewerkt:
Janis Joplin - Piece of my heart - 12

Ookal ben ik meer fan van JJ's vroeger werk met Big Brother & The Holding Company, vind ik dit nummer beter dan Iron Butterfly.
Dit is van Big Brother & The Holding Company. Staat hun album Cheap Thrills.

Wist echter niet dat het een cover was van een liedje dat een jaar eerder werd uitgebracht

Ik heb het natuurlijk over de ongelooflijke documentaire Crumb, over de tekenaar die de albumhoes maakte voor Cheap Trills (waar Piece of my Heart op staat).
Toevallig de net verschenen biografie van R. Crumb aan het lezen, hij kreeg een trio aangeboden in ruil voor de hoestekening maar vond de muziek maar niks.

Iron Butterfly - In-A-Gadda-Da-Vida - 7
Janis Joplin - Piece of my heart - 14

Moeilijke keuze vandaag (in de positieve zin).
Ik ga Iron Butterfly de punten geven voor de spanning en omdat het geen cover is en omdat Piece Of My Heart hier niet de cover is van Joss Stone.
Eén van de drie redenen is een leugen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan